Tadej Pogacar vloert Julian Alaphilippe in Luik-Bastenaken-Luik

Tadej Pogacar vloert Julian Alaphilippe in Luik-Bastenaken-Luik

foto: Cor Vos

zondag 25 april 2021 om 16:56

Tadej Pogacar heeft Luik-Bastenaken-Luik 2021 gewonnen. De Sloveen van UAE Emirates was na bijna 260 kilometer de beste van een kopgroep van vijf, die weggereden was op de Roche-aux-Faucons op 13 kilometer van de finish. Pogacar versloeg wereldkampioen Julian Alaphilippe op de streep. David Gaudu werd derde, voor Alejandro Valverde en Michael Woods.

Zeven vroege vluchters
De kopgroep van de dag ontstond in enkele schuiven. Uiteindelijk vonden Tomasz Marczynski (Lotto Soudal), Loic Vliegen, Lorenzo Rota (Intermarché-Wanty-Gobert), Laurens Huys, Mathijs Paasschens (Bingoal Pauwels Sauces WB), Serghei Chernetski (Gazprom-Rusvelo) en Aaron Van Poucke (Sport Vlaanderen-Baloise) elkaar in de vlucht. Paasschens was de enige Nederlander vooraan. Huys, Vliegen en Van Poucke waren de Belgen aan kop. Het zevental kreeg nooit meer dan elf minuten voorsprong.

In het peloton waren het de bekende ploegen die de achtervolging leidden. Deceuninck-Quick-Step, Jumbo-Visma, Movistar, UAE Emirates en Israel Start-Up Nation zetten elk een mannetje op kop. Voor de armada van Movistar was het een extra speciale dag, omdat kopman Alejandro Valverde zijn 41ste verjaardag vierde. De Spanjaard was daarmee – niet heel raar – de oudste renner aan de start. Ter vergelijking: de jongste coureur in het pak was de 19-jarige Ben Tulett van Alpecin-Fenix.

foto: Cor Vos

Een eerste schermutseling in het peloton kwam ruim 80 kilometer voor de finish, toen Luis Léon Sánchez en Omar Fraile eens aan de boom schudden. Ook op de Hate-Levée werden de benen even op spanning gezet, met onder meer oud-winnaar Philippe Gilbert en olympisch kampioen Greg Van Avermaet. Zij kwamen niet weg. Op de Col du Rosier werd ook flink aangevallen. De voorsprong van de koplopers liep daardoor snel terug.

Vanhoucke laat zich zien in voorfinale
Harm Vanhoucke, Mark Padun en Mark Donovan sloegen de handen ineen na de Rosier. Zij reden weg uit het peloton, dat even op adem kwam, en jaagden op de kopgroep. In het peloton regende het lekke banden voor onder meer Wout Poels en Enric Mas, maar zij waren op de Côte de Desniè weer terug. De top lag op 48 kilometer van de meet. Daar was het verschil tussen de vluchters en het peloton drie minuten. De groep-Vanhoucke zwom ertussen op weg naar La Redoute.

foto: Cor Vos

INEOS Grenadiers opent op Redoute
Huys, Rota, Vliegen en Marczynski bleven daar het langst over uit de vroege vlucht. In het peloton nam INEOS Grenadiers het heft in handen. De Britse trein maakte tempo, dunde de favorietengroep uit tot dertien man en haalde groep-Vanhoucke bij op de top. Onder meer wereldkampioen Alaphilippe, Bauke Mollema, Marc Hirschi en Jakob Fuglsang hadden de slag gemist, maar in de nasleep kwam alles weer samen. Op de voorlaatste klim, de Côte de Forges, trokken Tao Geoghegan Hart en Adam Yates het peloton op een lint.

Yates en Jonas Vingegaard rekenden op de top de laatste vluchters in, waardoor de echte finale kon beginnen. Zij kregen Pogacar, Carapaz, Haig, Vansevenant, Wellens, Higuita, Gaudu en Hermans mee. Ontbraken: Alaphilippe, Roglic en Valverde. In de kopgroep gebruikte Carapaz een stil moment om aan te vallen. De Ecuadoriaan van INEOS Grenadiers pakte 25 seconden op de groep-Pogacar, waar Roglic en co bij aan wisten te sluiten. Carapaz begon solo aan de slotklim van Roche-aux-Faucons (1,3 km aan 11%) met 17 seconden voorsprong.

foto: Cor Vos

Woods rijdt favorietengroep uit elkaar op Roche-aux-Faucons
De eerste versnelling kwam er van Davide Formolo, die Carapaz terugpakte. Daarna was het Michael Woods die een ferme demarrage plaatste. Op die aanval had titelverdediger Roglic geen antwoord. De Sloveen van Jumbo-Visma viel stil en zag Woods, Alaphilippe, Pogacar, Valverde en Gaudu wegrijden. Roglic kwam terecht in een grote achtervolgende groep met de nodige (schaduw)favorieten, maar dat was al 20 seconden achter de kopgroep.

In de lastige uitloper van de ‘Valkenrots’ bleef dat verschil intact. Woods en Alaphilippe wilden Gaudu, Pogacar en Valverde testen, maar de vijf bleven bij elkaar. De groep-Roglic kwam tot op 15 seconden, maar verloor in de afdaling richting Luik steeds meer terrein. Het gat groeide daardoor richting de halve minuut bij het binnenrijden van Luik. De vijf vluchters mochten daardoor gaan dromen over een overwinning.

Nipte sprint tussen Pogacar en Alaphilippe
Anderhalve kilometer voor de meet probeerde Woods zijn collega-vluchters te verrassen, maar Alaphilippe dichtte het gat. Valverde liet zich vervolgens de kop opdringen in de laatste rechte lijn, waarna hij het tempo volledig liet stilvallen. Op 250 meter van de finish begon Valverde zelf aan zijn sprint, maar hij werd in extremis gepasseerd door Alaphilippe en Pogacar. De Sloveen drukte zijn wiel net iets eerder over de finish.

De derde plaats was voor Gaudu, die de jarige Valverde en aanstichter Woods achter zich hield. In de achtergrond waren Marc Hirschi (zesde), Tiesj Benoot (zevende) en Bauke Mollema (achtste) nog weggereden. Zij bleven de achtervolgende groep twee seconden voor.

Dit artikel delen:

127 Reacties

de nieuweMerckx 25 april 2021 om 16:59

Zo, weten we meteen wie dé man van het voorjaar was.

Koers 25 april 2021 om 17:07

Met deze 8ste stek bevestigd hij dat inderdaad.

Gitan 25 april 2021 om 16:59

Sjongejonge wat een coureur.

vevie 25 april 2021 om 16:59

Sterk, hoor. Blijft een monster.

Edit redactie: Niet insinueren aub.

Aart van Woud 25 april 2021 om 17:01

Edit redactie: Niet insinueren aub.
De waarheid zal bovenkomen, vroeg of laat.

DonQuijote 25 april 2021 om 17:02

Nou hij ziet er zo ongelooflijk fris uit ook na de sprint. Hopelijk is het zijn jeugdigheid.

reusjen 25 april 2021 om 17:03

Word je van doping een minder leuk persoon?

vevie 25 april 2021 om 17:03

Edit redactie: Niet insinueren aub.

Panache 25 april 2021 om 17:07

Is toch een super sympathieke kerel? Heeft Valverde nog geholpen met het uitkiezen van een nieuwe koelvriescombinatie. En volgens mij wil Matthews het telefoonnummer ook (knipoog).

r525 25 april 2021 om 17:09

Het wordt toch echt wel vervelend dat dit blijft terugkomen bij hem, terwijl Roglic vergelijkbare prestaties neerzet.

TheBigShow 25 april 2021 om 17:11

Bij die 2 van Jumbo hoor je dit inderdaad niet. Maar daar wordt dan ook streng tegen opgetreden…

Dion 25 april 2021 om 17:15

Edit redactie: Niet insinueren aub.

Ties Janssen 25 april 2021 om 17:18

Ik vind het zo zielig van de doping suggesties, als je pogacar zo verdacht vind zijn : van aert, van der poel, roglic, vingegaard, alaphillipe, valverde en ongeveer elke andere top renner toch ook zogenaamd verdacht. Jullie zien jumbo zeker liever winnen.

Dion 25 april 2021 om 17:22

Edit redactie: Niet insinueren aub.

Aart van Woud 25 april 2021 om 17:25

Roglic zet vandaag geen vergelijkbare prestatie neer. Maar ik leg voor niemand mijn ballen op de barbecue hoor. Ook niet voor Valverde trouwens, waar hier op het forum ook geen kwaad woord over gezegd mag worden ondanks zijn schimmige verleden…

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 17:30

Als ik een patriot was zou ik me voor jullie schamen.

Gebruikersnaam 25 april 2021 om 17:31

Weinig mis met Pogacar. Het is een oostblokker, dus hij heeft het charisma van een blik tonijn en stond niet vooraan toen het enthousiasme en de spontaniteit werden uitgedeeld, maar dat geldt voor al die jongens indien ze niet Sagan heten.

Het zal hem waarschijnlijk worst wezen, Roglic is niet zo heel anders. Al compenseert die het natuurlijk nog wel iets meer door zich als een heel grote gentleman in en naast de koers te manifesteren.

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 17:36

Roglic is dan ook een stukje ouder, ga maar eens 2 zaken na :

Hoeveel gentlemen ken je van 22 ?
Hoe gentleman was jij toen je 22 was ?

En introversie is een recht, beter jezelf blijven.

r525 25 april 2021 om 17:43

@aart
Nee, ik snap dat je ook voor de rest niet je ballen op de BBQ legt.
Maar geef dit soort reacties aub dan ook na een grootse prestatie van Roglic of Van Aert. Die zijn er genoeg (vandaag idd niet), maar dan pen je waarschijnlijk iets anders neer.
Hypocriet gedoe.

Gebruikersnaam 25 april 2021 om 17:47
Quote:
En introversie is een recht, beter jezelf blijven.

Had die introversie iets sympathieker gevonden als hij iets minder extravert bij concurrenten had gesmeekt om toch maar achter McNulty aan te rijden in het baskenland.

Peet Gute 25 april 2021 om 17:57

nog geen jaar geleden was Poggie hier de grote chouchou die het Belgische Remcoke eens rap een poepke zou laten ruiken maar nu ondertussen Roglic dat poepke heeft geroken is zijn populariteit hier steil naar beneden gegaan niettegenstaande schitterende zeges op slechts 22-jarige leeftijd. Tja.

Aart van Woud 25 april 2021 om 21:05

@r525: Bij andere coureurs (niet enkel Jumbo renners) zag je op een bepaald moment toch dat hun vorm wat minder scherp werd. En zie je aan de streep toch oprechte vermoeidheid. Pogacar wint bijna overal waar hij start en toont geen streepje vermoeidheid. Het is geen patriotisme van mijn kant; wanneer een Nederlandse renner ineens zo makkelijk zoveel wint, zou ik ook denken “als dat maar eerlijk gaat”, en zou ik het zelfs hier durven zeggen.

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 21:16

Want vermoeidheid is iets uniforms dat op elk gelaat haarzuiver af te lezen valt?

Jalabert keek nog cool wanneer hij Parcheggio ging.

Aart van Woud 25 april 2021 om 21:31

Zo kijk ik er gewoon tegen aan Romans, en daar mag je het best mee oneens zijn. Maar daardoor verandert mijn mening niet.

Ik hoop echt dat hij (Pogacar) zijn successen zuiver behaalt, maar ik zit erg in mijn maag met zijn entourage. Daarin verschilt UAE toch echt wel met andere ploegen.

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 21:34

Dus Pogacar kijkt minder moe vanwege zijn vage entourage? Hmmm, plastisch chirurg misschien ?

r525 25 april 2021 om 21:37

@Aart
Dus als je de uitslagen van Van Aert openslaat zie je niet iets vergelijkbaars?
Van Aert zijn stats zijn zelfs beter, nooit slechter dan 13e tot nu toe, Pogacar is al eens 29e geëindigd.

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 21:40

Maar die kijkt achteraf wel moe! En wel met de stijl ‘laadbak open’

Aart van Woud 25 april 2021 om 21:52

Agree to disagree dan maar mannen. Ik hoop voor de mooie wielersport dat jullie gelijk hebben en dat ik ongelijk heb/krijg. Daar zou ik geen moeite mee hebben dan. Maar voorlopig twijfel ik.

Dzjof 25 april 2021 om 17:00

DQS robotsoldaatjes.

Die Serry remonteert Greg vanaf de kop en maakt ff de 200 op kop vol.

Alto de angliru 25 april 2021 om 17:01

Mentale tik terug aan Rogla.

WernerFranke 25 april 2021 om 17:03

Rogla heeft 2 maanden om van deze KO te bekomen op zijn berg in Tenerife.

Dikke vrouw 25 april 2021 om 17:03

Overdrijf anders wat..

Aart van Woud 25 april 2021 om 21:06

Rogla heeft ‘m al een keer gewonnen he…

kelderfan 25 april 2021 om 17:01

Mooie strijd en leuke ontknoping met die Pocagar.

jkjustin 25 april 2021 om 17:01

Tja…als die Valverde nog een paar jaar ervaring opdoet, dan gaat hij vast wel leren hoe je goed moet sprinten ;)

zacht 25 april 2021 om 17:07

Ik was ook verbaasd hoe kinderlijk hij zich de kop liet opdringen.

WernerFranke 25 april 2021 om 17:02

Dat wordt toch bijna een trauma voor Alaphilippe, al die ereplaatsen in Luik.

Dikke vrouw 25 april 2021 om 17:02

Jammer voor Flupje, Pogacar de rapste, carapaz dsq alsjeblieft

reusjen 25 april 2021 om 17:05

Dat hadden ze dan meteen moeten doen. Nu zal iedereen zeggen dat het alleen voor de bühne is omdat hij toch niet voorin eindigt.

Dikke vrouw 25 april 2021 om 17:06

Het moet eruit

Panache 25 april 2021 om 17:19

Wat heeft Carapaz fout gedaan dan? Dat dalen was volgens mij net binnen de regels, of heb ik iets gemist?

Gannadier 25 april 2021 om 17:25

Waarom is Carapaz DSQ??

Dikke vrouw 25 april 2021 om 17:29

Hij zat op z'n buis das verboden

wimpy 25 april 2021 om 17:03

Wow wat een prachtrenner Poga…de beste ter wereld

antilek 25 april 2021 om 18:21

Wat een kanjer die Valverde. Het was hem gegund. Er doen zoveel van die Belgen mee en de eerste Belg pas 7e.

Gelei 25 april 2021 om 17:04

Ineos heeft zichzelf hier toch de nek omgedraaid door die aanval van Carapaz. In die groep zat muziek.

WernerFranke 25 april 2021 om 17:05

Niemand wou rijden?

fietsvriend 25 april 2021 om 17:05

Tja, dit was hun enige kans.

Wheely 25 april 2021 om 17:06

Tja niet eens in de top 10, wel mooi gekoerst in eerste instantie.

Gelei 25 april 2021 om 17:06

Dat leek me niet op dat moment

reusjen 25 april 2021 om 17:07

Ze zaten met 4 man met nog 30 km te gaan. Logisch dat anderen niet helpen, gewoon knallen en 2 man opofferen.

Gebruikersnaam 25 april 2021 om 17:37

Het is dankzij Ineos dat we eens een LBL met een iets aantrekkelijkere finale hebben gezien, niet dankzij de top 5.

Peet Gute 25 april 2021 om 17:53

wie niet waagt, niet wint maar ik had Carapaz niet zo snel solo laten gaan, gevolg was dat iedereen de benen stil hield en het erg snel terug samenliep

Wheely 25 april 2021 om 17:04

Mooie revenge voor vorig jaar, had hem toen ook kunnen winnen.

Derrick 25 april 2021 om 17:09

Wat gaat die kerel nog allemaal winnen in zijn carrière? Evenepoel zal toch met hele goeie papieren moeten afkomen om met deze topper te wedijveren.

Peet Gute 25 april 2021 om 17:52

dat klopt, Remco heeft natuurlijk heel goede papier al ontbreekt misschien een geldig rijbewijs maar toch prima voor de sport zoveel jonge talenten die boven komen drijven

Gladiool 25 april 2021 om 17:52

Ach. Toen Evenepoel 100 grote rondes ging winnen had Poga op die leeftijd al 3e Vuelta op z’n naam. En Bernal was al helemaal vergeten. En toen Cian Uitdebroeks (ofzoiets) Evenepoel’s jeugdrecords verbeterde ging hij ook alles winnen.

Afijn, Evenepoel stort een ravijn in, Bernal verkloot z’n rug. Je weet nooit wat er gebeurt.

Lalsacien 25 april 2021 om 18:18

Gezien de uitslagen van Evenepoel in het verleden zal hij in de toekomst tijdens eendagskoersen alleen moeten aankomen wil hij winnen.

fietsvriend 25 april 2021 om 17:10

Pogacar zo ongelooflijk sterk, zat constant op de eerste rij.

vond Roglic een beetje afwezig koersen, vaak vanachter en dan in de finale een aantal scheve situaties rechtzetten. Jammer.

Murcia 25 april 2021 om 17:10

Uitstekende sprint van Pogacar die ook onderweg al een uiterst sterke indruk maakte. Klasse zege!! INEOS opende de koers op La Redoute en probeerde daarna via Yates en nog nadrukkelijker met Carapaz om de overwinning te behalen. Op de Valkenrots ging hij ten onder en bleven de besten over waar Roglic als topfavoriet niet mee kon. Na de uitloper waar Woods de voorsprong groter maakte vervolgens de sprint waar Valverde met zijn ervaring alles fout doet en Julian op Tadej botst.
Toch weer een prima finale als een bekroning op een voorjaar waar ik vaak heb genoten.

Al Phila 25 april 2021 om 17:13

Is Carapaz nu uit koers genomen ??

Jacco van Stierop 25 april 2021 om 17:14

Vanaf La Redoute een onderhoudende editie met een spannend slot. Pogačar weer heel attent en slim zonder heel nadrukkelijk aanwezig te zijn en zat handig in het wiel van Alaphilippe. Mooie ontwikkeling maakt Gaudu door, niet spectaculair maar wel heel gestaag.

Gelei 25 april 2021 om 17:16

Deze editie mocht er zijn. Mooie winnaar. En opnieuw een gemiste kans voor Flip. Lijkt zo stilaan zijn zwart beest te worden.

Limal 25 april 2021 om 17:16

Meestal vind ik LBL de ontgoocheling na een reeks spannende klassiekers, maar dit was een heerlijke wedstrijd!

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 17:17

Mooie Luik met veel suspense.

Beste man win terecht de koers lijkt me, itt de ijskoude pokeraars Piti&Flip zat hij er elke versnelling wel standaard bij, ik vind dat wel wat zeggen. Hoe Valverde zich de kop in de spurt laat opleggen is ongezien, dat kan niet anders dan helaas de leeftijd zijn.

En Flippie, Luik is voor hem wat MSR voor Sagan was inmiddels, het geeft ook maar aan hoe ontzettend competitief het peloton is en dat domineren niet meer van deze tijd is. Niettemin dikke chapeau weer voor het dus toch er gewoon weer staan wanneer iedereen naar je kijkt en een mening heeft.

Joaquim Agostinho 25 april 2021 om 17:20

Mooie winnaar die op zo’n jonge leeftijd al precies weet hoe je zo’n koers moet rijden en afmaken!

Panache 25 april 2021 om 17:29

Heeft volgens mij heel weinig met denken/tactiek te maken. Gewoon een wattagemonster.

Franco Ballerini 25 april 2021 om 17:20

Mooie koers. Jammer dat de sympathieke Carapaz hem niet gewonnen heeft. Had Ineos wel verdiend met het vroeg openbreken van de koers.

Romāns Vainšteins 25 april 2021 om 17:24

Toen ie zo wegstoof vanonderuit de beugel dacht ik echt even dat het hem was. Uiteindelijk toch rijkelijk tekort geschoten, wel een mooie poging.

Jacco van Stierop 25 april 2021 om 17:44

Eens, prima koersinstelling van Ineos, had de wedstrijd op dat moment nodig. En Carapaz gaat het nog wel een keer flikken in Luik.

Peet Gute 25 april 2021 om 17:50

al goed dat Carapaz niet won, dan had je hier heel de week discussie over zijn afdaling die alles behalve koosjer

Martino87 25 april 2021 om 17:22

Wat een fenomeen! Op zijn 22ste al de Tour, de Tirreno en LBL gewonnen.

Ik vind het wel jammer dat die finish niet meer in Ans ligt. Wat is eigenlijk de reden dat ze dat hebben aangepast?

TheBigShow 25 april 2021 om 17:39

Plus 6 etappes in een grote ronde

Minne 25 april 2021 om 18:33

Om er geen tweede Waalse Pijl, van te maken (speculeer ik dan even). Tot enkele jaren terug kreeg je in het Ardeense drieluik ook min of meer driemaal dezelfde wachtkoers te zien. Ik vind het een goede evolutie. Amstel, WP en LBL nu toch meer hun eigen karakter. Graag houden zo.

LyndaLid 25 april 2021 om 17:27

Deze gast krijgt nu serieus doping insinuaties over zich heen?

Roglic was volgens vrijwel iedereen topfavoriet hier, en Van Aert rijdt met de besten omhoog in de Tirreno, wint massasprints, wint tijdritten, en wint klassiekers… En waarschijnlijk dezelfde clowns die vandaag op hun zere teentjes zijn getrapt juichen daarvoor het hardste.

De hypocrisie :)

P.S. leukere Luik gezien dan veel jaren hiervoor.

Dikke vrouw 25 april 2021 om 17:31

Zijn entourage stinkt. Bij jumbo niet. Verder heb je gelijk

Peet Gute 25 april 2021 om 17:49

Roglic kon vorig jaar enkel winnen omdat Flupke zijn armkes te snel omhoog gooide en Poga onvrijwillig maar zwaar hinderde bij het aangaan van de sprint.

LyndaLid 25 april 2021 om 17:56

Zelfs als zijn entourage stinkt…

Dan is dus de aanname van een paar intellecten hier dat Roglic en Van Aert zuiver en eerlijk spelen, en alsnog het halve peloton domineren. Is dat logisch, als we er dus zo blind vanuit gaan dat er in andere ploegen wordt gedopet op hoog niveau? Ik zeg nee.

ChefSpijker 25 april 2021 om 19:03

Ach bij Jumbo werken ook nog steeds mensen die wel weten waar men in Wenen terecht moest.

de nieuweMerckx 25 april 2021 om 19:33

“Zijn entourage stinkt. Bij jumbo niet.”. Haha, dat is een goede! TJV is toch een voortzetting van de ploeg Rabobank? Of denken jullie echt dat Erik Dekker (om maar iets te zeggen) minder schimmig was dan Gianetti?

Verweggistan 25 april 2021 om 19:40

Want Erik Dekker is de baas bij Jumbo-Visma?

Aart van Woud 25 april 2021 om 21:12

De toekomst zal het uitwijzen. Ik volg hem met argusogen in elk geval. Overigens: Erik Dekker heeft helemaal geen functie bij Jumbo Visma. Zijn zoon staat er onder contract, meer niet. En minder schimmig dan Gianetti? Denk het wel ja.

Andreotti 25 april 2021 om 17:36

Ben waarschijnlijk een van de weinige, maar o o o, wat had ik het Valverde gegund. Ik dacht nochthans dat hij goed het wiel van Ala. had gekozen maar liet zich in de laatste bocht een beetje ringeloren en zat ineens op kop. Vervolgens begint hij ook nog veel te vroeg….. t kan geen gebrek aan ervaring zijn, maar echt slim was t niet. Misschien was hij toch ergens iets te blij dat hij er bij was en miste het Killersinstinct…. en de jaren zullen wat sleet op de sprint hebben.
Maar goed, t was een mooi editie met een mooie winnaar.

Gebruikersnaam 25 april 2021 om 17:41

Denk dat de 41-jarige Valverde de sprint vanuit geen enkele positie had kunnen winnen.

Peet Gute 25 april 2021 om 17:48

sinds zijn affaire gun ik dieje niks meer

Gelei 25 april 2021 om 23:10

Toen ik dat zag gebeuren was mijn dag goed. Wist ik gelijk dat hij de spurt niet ging winnen. Sommige dopingzondaars verteer ik beter dan andere.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair