‘Di Grégorio riskeert voorwaardelijke celstraf en levenslange schorsing’

Door Nick Doup, maandag 11 juni 2018 om 17:55

foto: Sirotti (archief)

Rémy Di Grégorio hangt een voorwaardelijke celstraf van een jaar boven het hoofd. De Fransman wordt volgens L’Equipe aangeklaagd voor het in het bezit hebben van verboden middelen in 2012. Daarnaast riskeert hij een levenslange schorsing.


Tijdens de Tour van 2012 werd de inmiddels 32-jarige coureur op de eerste rustdag gearresteerd vanwege vermeend dopingbezit. Later werd hij vrijgesproken nadat het om vitamines bleek te gaan. Nu blijkt Di Grégorio na zijn arrestatie een jaar lang te zijn afgetapt. Onder meer zijn contacten met een Spanjaard die in zwavelhoudende producten handelde, een natuurgeneeskundige arts uit Marseille en zijn partner werden meegeluisterd.

Uit die informatie werd de conclusie getrokken dat Di Grégorio bereid zou zijn geweest om zijn toevlucht te nemen tot doping en methoden voor ozontherapie. Daarnaast werd bekend dat de Fransman via internet honderd naalden en tachtig spuiten had gekocht, evenals een fles met 500 mg glucose, waarmee dopinggebruik gemaskeerd kan worden.

‘Ethiek van de Tour de France ondermijnd’
Volgens Officier van Justitie Franck Lagier van de rechtbank van Marseille is Di Grégorio geen fatsoenlijke renner. “Hij is niet gedreven door het verlangen om op een eerlijke manier races te winnen en heeft de sportieve ethiek van het monument dat de Tour de France heet ondermijnd”, aldus Lagier. Op 2 juli zal uitspraak gedaan worden in deze zaak.

Di Grégorio geeft aan dat het na zijn arrestatie in 2012 slechter gaat met hem. Zo verdiende hij destijds 14.000 euro. “Deze affaire heeft me in de war gebracht en me uit balans gebracht. De zaak heeft me gedevalueerd. Mijn marktwaarde is nul”, zegt de coureur.

Nieuwe dopingzaak
Dit nieuws komt naar buiten enkele weken na een nieuwe dopingzaak rondom Di Grégorio. Hij werd tijdens de voorbije Parijs-Nice betrapt op darbepoetin, ook wel super-epo genoemd. De klimmer werd vervolgens voorlopig geschorst door de UCI, in afwachting van de B-staal. Deze bleek ook positief, waardoor hij een schorsing van vier jaar riskeert van de UCI. Dit staat los van de zaak die de rechtbank van Marseille heeft aangespannen.

15 Reacties

Stenalic 11 juni 2018 om 18:06

Beetje buitenproportioneel wel hoor

Grobbel 11 juni 2018 om 18:30

Maar wacht, hij is dus een jaar lang afgeluisterd na zijn arrestatie in 2012? Dus tot en met medio 2013? We zitten inmiddels vijf jaar verder in de tijd, en Di Gregorio heeft zich gewoon weer omhoog kunnen werken en voor de bühne kunnen rehabiliteren in de tussentijd (tot de meest recente dopingzaak uiteraard). Waarom komt dit nu pas naar boven? Zijn ze nu pas naar die opnames aan het luisteren of zo? Of ontbreekt er info in het artikel?

Chaba 11 juni 2018 om 18:39

Wel erg laat dat dit dan uitkomt. Typeert wel weer hoe traag deze instanties werken…

Cavia 11 juni 2018 om 18:50

@stenalic. Grabbel. Chaba
Natuurlijk zijn de instanties niet laks en traag. Dat is de schuld van Sky en speciaal van Froome. Want dat zijn Engelse, die gebruiken maar onze France renners doen zo iets niet. Of………..

Polleke 11 juni 2018 om 19:20

‘De ethiek van het monument Tour de France’ …. waarvan we zeker weten dat DG een zeldzame ondermijner is (was)….

Titaantje 11 juni 2018 om 19:36

van een dopingzaak naar een strafzaak… wel een goede waarschuwing voor wielrenners die niet enkel gebruiken, maar ook handelen. het is ook schaden van publiek vertrouwen etc, dus het kan gepaard gaan met hoge boetes en zelfs celstraffen. Deze Di Gregorio leek overigens wel meer te doen dan enkel gebruiken, dus lijkt me niet raar dat dit zwaarder vervolgd wordt.

evos01 11 juni 2018 om 19:48

Bij de UCI hebben ze mensen tekort,om de zaken af te kunnen handelen.GROOT probleem!!

Grobbel 11 juni 2018 om 19:52

@evos01: het lijkt me niet dat de UCI over dit soort strafzaken gaat.

skylimit 11 juni 2018 om 20:48

Dit kan alleen in Frankrijk. Hypocriete Fransen.

TomDJ 11 juni 2018 om 21:22

Een jaar lang zijn telefoon afgetapt terwijl hij onschuldig was???
Wat idioot.

Scott Sunderland 11 juni 2018 om 21:49

Maar is hij dus een crimineel als ik het goed begrijp ? Een fietsende schurk ?

Etika 11 juni 2018 om 22:40

Hij kan misschien commentaar gaan geven op de Franse tv naast Virenque en Jaja.

SolitaryShell 11 juni 2018 om 23:13

Als je het alleen maar over je marktwaarde kunt hebben…

aardappeljager 12 juni 2018 om 07:13

Een fles met 500 mg glucose. Nou dat zal een flinke fles geweest zijn zeg.

assen 12 juni 2018 om 08:02

Ze luisteren nu Froome ook al bijna een jaar af.
De honden lusten er geen brood van, in 2024!