Deze Nederlandse renners hebben nog geen contract voor volgend seizoen

dinsdag 8 oktober 2019 om 13:10
Deze Nederlandse renners hebben nog geen contract voor volgend seizoen

Lars Boom - foto: Cor Vos

De transfermarkt draait nog steeds op volle toeren. Welke Nederlandse renners zoeken nog steeds naar een nieuwe ploeg voor volgend jaar, en welke daarvan springen het meest in het oog? WielerFlits geeft een overzicht van negen belangrijke namen.


Lars Boom (33)
2019 is niet het jaar van Boom. Overwinningen zijn uitgebleven en zijn beste uitslag was een vierde plaats in Le Samyn aan het begin van het jaar. Boom moet op zoek naar een nieuwe ploeg, omdat zijn huidige werkgever Roompot-Charles aan het einde van dit seizoen stopt. De in Vlijmen geboren renner, die sinds dit seizoen uitkomt op ProContinentaal niveau, is één van de bekendste Nederlandse wielrenners van dit decennium.

Pieter Weening (38)

Pieter Weening – foto: Cor Vos

Toen hij net de overstap maakte naar de profs, hoopte Nederland dat Weening een toekomstig winnaar van de Tour de France zou zijn. Die hoop bleek al snel vals te zijn, maar in 2005 won hij wel  een rit in de Ronde van Frankrijk. De Harrekiet rijdt sinds 2016 voor de Roompot-ploeg. Aangezien het team van manager Michael Zijlaard stopt, moet Weening op zoek naar een nieuwe werkgever. In dienst van Roompot won de Fries onder meer een bergrit in de Ronde van Zwitserland van 2016. Op het afgelopen WK liet hij zien ook uitstekend te kunnen knechten.

Tom-Jelte Slagter (30)

Tom-Jelte Slagter – foto: Cor Vos

Slagter rijdt sinds 2018 voor de Zuid-Afrikaanse ploeg Dimension Data. Maar de Groninger moet hoogstwaarschijnlijk op zoek naar een nieuwe ploeg, want tot op heden heeft hij zijn contract nog niet verlengd. Slagter kende zijn hoogtijdagen in 2013 (bij Blanco) en 2014 (bij Garmin-Sharp). In deze periode wist de heuvelspecialist onder andere het eindklassement van de Tour Down Under en twee ritten in Paris-Nice te winnen.

Wouter Wippert (29)

Wouter Wippert – foto: Cor Vos

Wippert komt sinds dit seizoen uit voor het Ierse continentale EvoPro Racing. De Wierdenaar schreef dit jaar een aantal etappes op zijn naam, in onder meer de rondes van Hongarije en Bosnië-Herzegovina. Zijn grootste overwinning dateert van 2015 toen hij een etappe won in de Tour Down Under. Hij heeft twee jaar WorldTour-ervaring en kan als sprinter makkelijk punten scoren voor een nieuwe ploeg.

Huub Duijn (35)

Huub Duijn – foto: Cor Vos

Duijn was één van de renners die afgelopen winter een plaats kreeg in de fusieploeg Roompot-Charles. Net als Boom en Weening moet de 35-jarige Fries op zoek naar een nieuwe ploeg. Vergeleken met 2018 is het afgelopen seizoen voor Duijn een stuk minder succesvol. Zijn beste notering dit seizoen was een derde plaats tijdens de vierde etappe in de Ronde van Denemarken. Duijn heeft veel ervaring en kan goed uit de voeten in de heuvels.

Piotr Havik (25)

Piotr Havik – foto: Cor Vos

Havik kent dit jaar een goed seizoen. Zo schreef de geboren Zuid-Hollander de GP Stad Zottegem op zijn naam en verzamelde hij als renner van een continentale ploeg een reeks dichte ereplaatsen in andere 1.1-koersen. De Gouwenaar kwam de afgelopen twee seizoenen uit voor de BEAT Cycling Club. Twee jaar geleden liep hij stage bij Team Katusha-Alpecin, maar dat draaide toen niet uit op een profcontract.

Dennis van Winden (31)

Dennis van Winden – foto: WielerFlits / Tim van Hengel

Van Winden koos na twee jaar voor Team LottoNL-Jumbo voor een avontuur in Israël. De renner met de lange, blonde haren maakte in 2017 de overstap naar Israel Cycling Academy. De Delftenaar is geen veelwinnaar, want zijn laatste zege dateert al van 2009. Zijn voornaamste resultaat dit seizoen is een achtste plaats tijdens de wegrit van het Nederlands kampioenschap. De laatste jaren rijdt hij vooral als knecht of lead-out voor een sprinter.

Maarten van Trijp (26)

Maarten van Trijp (in tweede positie) – foto: Tour of Antalya

Van Trijp kende een lastig seizoen. De renner uit Bergen op Zoom heeft dit jaar geen benoemingswaardige uitslagen gereden, maar wat vooral opvalt is dat hij minder dan dertig koersdagen heeft gehad. Daarvan reed hij er elf niet uit. Van Trijp debuteerde dit seizoen als prof voor Corendon-Circus, na jaren op Nederlands continentaal niveau bij Metec-TKH. Hij beschikt over snelle benen, maar heeft die dit seizoen niet kunnen laten zien.

Jan-Willem van Schip (25)

Jan-Willem van Schip – foto: Cor Vos

De kleurrijke renner van Roompot-Charles is nog op zoek naar een nieuwe ploeg. De 25-jarige coureur maakte de afgelopen twee jaar indruk met zijn aanvalslust, die hem ook wel eens de overwinning opbracht. Zo wist hij dit jaar tijdens de Baloise Belgium Tour het peloton voor te blijven tijdens de eerste rit, maar Van Schip maakte de afgelopen twee jaar vooral indruk op de baan. Daar werd hij begin dit jaar wereldkampioen op de puntenkoers. Volgend jaar wil de Schalkwijker graag op de baan naar Tokio, dus daar zal zijn nieuwe ploeg ook akkoord mee moeten gaan.

Ook nog zonder contract voor volgend seizoen:

  • Kevin Inkelaar (22, Groupama-FDJ U23)
  • Bas van der Kooij (23, Monkey Town-à Bloc)
  • Stef Krul (24, Metec-TKH)
  • André Looij (24, Taiyuan Miogee)
  • Tim Ariesen (25, Taiyuan Miogee)
  • Steven Lammertink (25, Vital Concept-B&B Hotels)
  • Sjoerd van Ginneken (26, Roompot-Charles)
  • Jeroen Meijers (26, Taiyuan Miogee)
  • Floris Gerts (27, zonder ploeg)
  • Elmar Reinders (27, Roompot-Charles)
  • Peter Koning (28, EvoPro Racing)
  • Jesper Asselman (29, Roompot-Charles)
  • Raymond Kreder (29, UKYO)
  • Roy Eefting (30, Memil-CCN)
  • Michel Kreder (32, Ningxia Sports Lottery-Livall)

Overzicht: Wielertransfers 2020

Dit artikel delen:

33 Reacties

sjabu72 8 oktober 2019 om 13:16

Wippert kan naar Tarteletto.

Arema Pro Cycling Team 8 oktober 2019 om 13:33

Piotr komt toch wel terecht mag ik hopen? Rijdt prima seizoen.

Ton van Wieringen 8 oktober 2019 om 17:41

Denk ik ook, maar nog steeds g e e n witte rook.
Riwal schijnt ook voor hem in de markt te zijn, maar ook daar vandaan geen nieuws.
En het wordt alsmaar later.

west 8 oktober 2019 om 13:46

Helemaal uit beeld verdwenen: Steven Lammertink is volgens mij nog contractloos? En mag Inkelaar nog een jaar blijven bij FdJ-continental?

smolly86 8 oktober 2019 om 15:13

Volgens mij mag je altijd blijven bij een onder 23 ploeg, je kunt alleen in een hoop van de specifieke onder 23 wedstrijden natuurlijk niet meer deelnemen

west 8 oktober 2019 om 19:42

Maar mag het ook van FdJ?

Groningen 8 oktober 2019 om 14:03

Mooi overzichtje. Havik en van schip zullen (hopelijk) wel een plekje vinden, voor de andere zou het wellicht lastig kunnen worden (als ze niet op continentaal niveau willen eindigen).

Samlambeej 8 oktober 2019 om 14:15

Weening, Havik, Van Schip uitstekend renners en Van Winden heeft zich vorig seizoen toch minimaal 5 keer getoond in een belangrijke vlucht. Slachtoffer van de massawerving bij ICA.

Romāns Vainšteins 8 oktober 2019 om 14:29

van Schip natuurlijk een fijne coureur om er bij te hebben maar die is aankomend seizoen nog helemaal baanwappie. Die past dan beter bij een Want als Jumbo zeg maar.

Samlambeej 8 oktober 2019 om 14:49

Waarom Lotto hem nog niet binnengehaald heeft? Geven veel vrijheid, Bourgondisch, interdisciplinair aanwezig, prima aanvulling op DEGE en Gilbert en nog een pak Vlaamse koersen waar Van Schip zo tuk op is.

Romāns Vainšteins 8 oktober 2019 om 16:12

Ja, ik zeg ook gewoon doen. Zou hem prima liggen.

west 8 oktober 2019 om 19:45

Wil Schippie dit jaar wel een ploeg? Of gaat ie een jaartje op eigen titel/met de bond alles op het baanwielrennen zeten?

Romāns Vainšteins 8 oktober 2019 om 22:30

Heeft hij reeele medaillekansen? Ik heb niks met de baan noch de OS maar kan me dat dan goed voorstellen ja.

smolly86 8 oktober 2019 om 14:51

Lijkt me raar als inkelaar geen World tour ploeg vind, zat iedere keer bij de eerste wanneer hij op de fiets bleef zitten. Veel meer laten zien dan een hoop renners die nu al een ploeg hebben

assen 8 oktober 2019 om 15:19

Man man, in dit rijtje staan enkele regelrechte klasbakken!

Weening, Van ’t Schip en Slagter horen in topkoersen regelmatig bij de beste 50 renners (Weening WK), of zelfs de beste 10 (denk aan Slagter)… Stellen ze misschien te hoge eisen?

Chasse_patate 8 oktober 2019 om 15:28

Kreder wint bij UKYO de ene naar de andere koers. Die mag toch wel verlengen?

Ton van Wieringen 8 oktober 2019 om 17:44

Heeft al een profverleden en heeft het bij UKYO naar zijn zin.

Verweggistan 8 oktober 2019 om 15:28

Klinkt als een mooi PCT team, nu nog een sponsor.

Mr10B 8 oktober 2019 om 17:18

Dit is precies wat ik ook dacht inderdaad

Derierre de la course 8 oktober 2019 om 20:45

Met deze namen heb je startrecht in haast alle koersen in NL en BE.

Is er een zelfde soort topic op wielerflits.be?

Theo Bovengemiddelkamp 8 oktober 2019 om 16:02

Twee sponsoren van elk een half miljoen, het wagenpark van Roompot opnieuw bestickeren en je hebt toch een geweldige continentale ploeg met deze renners (als ze bereid zijn salaris in te leveren)?

Twee keer een half miljoen, ik heb ze niet in mijn portemonnee, maar er moeten in Nederland toch wel sponsors zijn die dat zien zitten?

Scott Sunderland 8 oktober 2019 om 16:14

Zou die ploeg EvoPro waar Wippert en Koning nu voor rijden helemaal ophouden te bestaan ??

Scott Sunderland 8 oktober 2019 om 16:20

Slagter was weer niet zo best dit jaar. Ik denk dat hij nog maximaal een plekje bij een PCT ploeg kan krijgen. Met een beetje geluk en als hij niet te hoge eisen stelt.

NDI22 9 oktober 2019 om 11:38

Er moet toch nog wel een WT team zijn voor Slagter. Die heeft ieder jaar wel een periode met top 10 plekken in WT wedstrijden en kan tot ver in de klassiekers een kopman ondersteunen.

Scott Sunderland 8 oktober 2019 om 16:45

In Azië worden de contracten vaak erg laat nog getekend. Raymond Kreder en Jeroen Meijers hebben het goed gedaan daar. Die krijgen wel een verlenging hoor. Als die ploegjes doorgaan. Of een ander ploegje lijft ze in daar

jibi verboort 8 oktober 2019 om 19:45

Als crosser zou er voor Boom nog een toekomst mogelijk moeten zijn.

In zijn periode als veldrijder behoorde Lars Boom bij de besten van de wereld. Dat blijkt uit schitterende resultaten. Ook op de weg was hij in het begin succesvol. Vanaf het moment dat een neergaande curve zichtbaar werd,kon hij die niet meer ongedaan maken.
Er zijn goede redenen te veronderstellen dat er voor Boom in het veld nog een toekomst zou zijn. Tenminste als hij de weg zou laten liggen en zich zou gaan specialiseren.
Zijn leeftijd (33 jaar) kan niet echt een belemmering zijn. Een blik in het verleden leert dat de uiterst populaire Rein Groenendaal (Reintje) op zijn 36e jaar nog de Duinencross van Koksijde won en op zijn 38e zelfs nog derde werd op het NK veldrijden na Adri van der Poel en Henk Baars.

Terugkomen is nooit gemakkelijk-in geen enkele branche,- maar Boom en de cross-daar is Boom voor gemaakt. Dit weekend rijdt Boom in Kruibeke en zondag de superprestige van Gieten.

xistnc 8 oktober 2019 om 19:52

Bron?

HennieK 8 oktober 2019 om 21:36

Ik zou het mooi vinden als Boom nog een toekomst in de cross had, maar vrees dat hij er enkel een verleden heeft. Zelfs in losse crossen met matige bezetting zie ik hem geen top 5 meer rijden. Om die aansluiting te maken moet je heel erg gemotiveerd zijn en daar twijfel ik een beetje aan.

HoofdIsVrij 9 oktober 2019 om 11:42

De cross is ook sterk veranderd de afgelopen jaren. Veel technischer en veel meer op de interval. Twee eigenschappen die Boom niet echt heeft.

Ik zie hem ook niet meer een topper worden.

Afgelopen weekend in Pelt werd Boom 21ste op 5.49, in de Berencross 42ste op 4.57.

jibi verboort 8 oktober 2019 om 20:07

Bron: wedstrijden…Lars Boom twitter.
Resultaten rein Groenendaal: Wvcycling.com

west 8 oktober 2019 om 21:38

Van het Schip ondersteun je op de baan en weg met Eefting, Looij, R. Kreder en Asselman, plus in de klassiekers met Reinders, Havik en Van Ginniken. En voor de Rondjes: Inkelaar ondersteun je met Krul en de ervaring van Weening. Van der Horst met Ariesen en Meijers als sprinttrein, plus de ervaring van Van Winden. Koning, Duijn en Lammertink als Hardrijders. Slagter krijgt een vrije rol. Et voilà! Een nieuwe procontinental-ploeg is geboren!

jibi verboort 9 oktober 2019 om 00:01

Crossen hoort bij Boom!
@ Henniek

De crossen van Boom in de meest recente periode deed hij er een beetje bij; ter voorbereiding van.

Lars is een goede loper,heeft een grote motor,hij kan tegen winterse omstandigheden…alleen de huidige techniek laat hem in de steek. Hij is ook minder van huis en……..een uurtje voluit gaan past meer bij Boom dan na 200 km..nog eens de laatste 50km ingaan . Als een sponsor hem een contract zou geven voor het veldrijden, zou ik daar niet raar van opkijken. Crossen hoort bij Boom

HennieK 9 oktober 2019 om 18:48

@Jibi je praat in de tegenwoordige tijd, maar je moet zeggen “Crossen hoorde bij Boom”.

Het was een klasbak, maar hij is ingehaald door de anderen en ver voorbijgestreefd. Ik zie hem dat gat niet meer “dichtlopen”. Hij kan niet in de schaduw staan van mannen als Mathieu of Wout, maar ook de ‘tweede garnituur’ hoeft hem tegenwoordig niet echt te vrezen.

Dus waar je dit optimisme vandaan haalt begrijp ik echt niet. En ja ik ben een fan van Boom.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.