Deze kopmannen rijden de Giro, Tour en Vuelta in 2022

zondag 16 januari 2022 om 07:45
Deze kopmannen rijden de Giro, Tour en Vuelta in 2022

foto: Cor Vos

16Met het nieuwe seizoen in aantocht, wordt achter de schermen door ploegen druk gewerkt aan hun planning voor de grote rondes. Wat weten we al over het deelnemersveld in de Giro d’Italia, Tour de France en Vuelta a España in 2022? WielerFlits zet alle kopmannen op een rijtje.

Giro d’Italia 2022 (6-29 mei)

Klassementsrenners
flag-es David De la Cruz (Astana Qazaqstan)
flag-co Miguel Ángel López (Astana Qazaqstan)
flag-it Vincenzo Nibali (Astana Qazaqstan)
flag-es Mikel Landa (Bahrain Victorious)
flag-gb Simon Yates (BikeExchange-Jayco)
flag-fr Guillaume Martin (Cofidis)
flag-hu Attila Valter (Groupama-FDJ)
flag-au Richie Porte (INEOS Grenadiers)
flag-ec Richard Carapaz (INEOS Grenadiers)
flag-nl Tom Dumoulin (Jumbo-Visma)
flag-no Tobias Foss (Jumbo-Visma)
flag-es Alejandro Valverde (Movistar)
flag-it Giulio Ciccone (Trek-Segafredo)
flag-pt João Almeida (UAE Emirates)

Niet-klassementsrenners
flag-fr Arnaud Démare (Groupama-FDJ)
flag-gb Tom Pidcock (INEOS Grenadiers)
flag-er Biniam Girmay (Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux)
flag-it Giacomo Nizzolo (Israel-Premier Tech)
flag-be Thomas De Gendt (Lotto-Soudal)
flag-au Caleb Ewan (Lotto-Soudal)
flag-nl Bauke Mollema (Trek-Segafredo)
flag-it Davide Formolo (UAE Emirates)


Tour de France 2022 (1-24 juli)

Klassementsrenners
flag-au Ben O’Connor (AG2R Citroën)
flag-co Miguel Ángel López (Astana Qazaqstan)
flag-kz Alexey Lutsenko (Astana Qazaqstan)
flag-it Vincenzo Nibali (Astana Qazaqstan)
flag-it Damiano Caruso (Bahrain Victorious)
flag-au Jack Haig (Bahrain Victorious)
flag-ch Gino Mäder (Bahrain Victorious)
flag-fr Guillaume Martin (Cofidis)
flag-fr Thibaut Pinot (Groupama-FDJ)
flag-fr David Gaudu (Groupama-FDJ)
flag-co Egan Bernal (INEOS Grenadiers)
flag-nl Steven Kruijswijk (Jumbo-Visma)
flag-si Primož Roglič (Jumbo-Visma)
flag-dk Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma)
flag-es Enric Mas (Movistar)
flag-it Giulio Ciccone (Trek-Segafredo)
flag-es Marc Soler (UAE Emirates)
flag-si Tadej Pogačar (UAE Emirates)

Niet-klassementsrenners
flag-it Gianni Moscon (Astana Qazaqstan)
flag-it Sonny Colbrelli (Bahrain Victorious)
flag-nl Dylan Groenewegen (BikeExchange-Jayco)
flag-nl Danny van Poppel (BORA-hansgrohe)
flag-ie Sam Bennett (BORA-hansgrohe)
flag-au Michael Storer (Groupama-FDJ)
flag-ch Stefan Küng (Groupama-FDJ)
flag-it Filippo Ganna (INEOS Grenadiers)
flag-no Alexander Kristoff (Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux)
flag-be Wout van Aert (Jumbo-Visma)
flag-au Caleb Ewan (Lotto-Soudal)
flag-fr Julian Alaphilippe (Quick-Step-Alpha Vinyl)
flag-dk Kasper Asgreen (Quick-Step-Alpha Vinyl)
flag-nl Fabio Jakobsen (Quick-Step-Alpha Vinyl)
flag-sk Peter Sagan (TotalEnergies)
flag-nl Bauke Mollema (Trek-Segafredo)


Vuelta a España 2022 (19 augustus-11 september)

Klassementsrenners
flag-es David De la Cruz (Astana Qazaqstan)
flag-es Enric Mas (Movistar)
flag-es Alejandro Valverde (Movistar)
flag-be Remco Evenepoel (Quick-Step-Alpha Vinyl)
flag-es Marc Soler (UAE Emirates)
flag-si Tadej Pogačar (UAE Emirates)
flag-pt João Almeida (UAE Emirates)

Niet-klassementsrenners
flag-de Pascal Ackermann (UAE Emirates)


Dit bericht wordt voorzien van updates. Hebben wij een doelstelling van een kopman gemist? Laat het weten in de reacties met de bron erbij.

Dit artikel delen:

39 Reacties

Tonydepony 7 januari 2022 om 12:28

Carapaz gaat ook naar Giro volgens pcs, toch wel de topfavoriet met Almeida, MAL en Dumo

bilthoven 7 januari 2022 om 12:34

Volgens mij heeft Simon Yates dit seizoen toch echt van de Giro zijn hoofddoel gemaakt.

Koers 7 januari 2022 om 12:46

Onze schansspringer nog niet bevestigd voor de Tour?

Wheely 7 januari 2022 om 12:46

Leuk overzichtje al zijn dit natuurlijk enkel nog de officiële, dat Roglic en Van Aert de Tour rijden lijkt me toch evident.

Arie M 11 januari 2022 om 15:12

En Vingegaard. Voor de beleefdheid eerst even de presentatie van vanmiddag afwachten

Arie den Blanken 7 januari 2022 om 12:53

Dit soort lijstjes behoort tot de waanzin. Je kunt nog geen twee weken te voren deelnemers lijsten maken laat staan op de termijn van de start van de grote rondes. En al dat theoretische geleuter er over is nog onzinnger.

ThorHushovd 7 januari 2022 om 13:11

Met verkeerde been uit bed gestapt Arie?

Romāns Vainšteins 7 januari 2022 om 13:17

Er kan van alles veranderen maar zo’n globale planning voor de tour en giro is natuurlijk wel voor een riant % overlappend met de waarheid en dus genoeg voer voor diiscussie, heel anders dan met de vuelta en/of het WK.

peter s 7 januari 2022 om 13:59

Rustaaaaahhhg

Wheely 7 januari 2022 om 14:04

Als we het op deze site al niet meer over voorlopige Tour selecties mogen hebben blijft er weinig fatsoenlijks over.

Murcia 7 januari 2022 om 14:18

Zolang het niet over veldrijden, sorry heren veldrijden, nogmaals sorry Trek/familie Nys gaat vind Arie het nogal overbodig om aandacht te besteden aan futiliteiten zoals het programma van de kopmannen op de weg.

Alucard 7 januari 2022 om 14:23

De gekte op deze website wordt almaar groter. Nu hebben we dus al lui die het bespreken van de grote wielerwedstrijden van het komende seizoen aan banden willen leggen. Prachtig fenomeen dit.

Arie den Blanken 7 januari 2022 om 18:27

@Murcia: Gij zijt mee.
Wie dit soort gespeculeer zover vooruit leuk vindt mag dat natuurlijk vinden. Ik neem aan dat het ook toegestaan is te ventileren het onzin te vinden. In het verlengde hiervan verwacht ik ook nog wel een lijst verschijnen welke ploegleiders welke ronde gaan doen.

Arie M 11 januari 2022 om 15:12

Morge Arie

Wim Kruithof 11 januari 2022 om 21:38

Cynisme en Arie den Blanken vinden elkaar gedurende het wegseizoen geregeld.

Baukema Tomoulin 7 januari 2022 om 14:04

@redactie: kunnen de lijstjes op ploeg ipv op alfabet geselecteerd worden? Dan kan je beter zien welke ploegen met meerdere kopmannen starten en alvast een inschatting maken wie de echte kopman is en wie de schaduwkopman.

Alucard 7 januari 2022 om 14:24

Eens met deze suggestie.

Koers 7 januari 2022 om 17:10

En dikgedrukt de nieuwe aanvullingen ofzo

Arie M 11 januari 2022 om 15:13

En cursief wie jullie denken dat het goed gaat doen. Voor mn poultje he

Landeirovic 11 januari 2022 om 16:57

Kruiswijk nog steeds bij klassementrenners zetten :o

Alucard 12 januari 2022 om 22:43

Hij heeft dan ook de Arctic Race of Norway 2014 op zijn naam staan.

Sjonge Jonge 14 januari 2022 om 12:00

Hij hoeft er van mij ook niet bij, maar hij heeft er meer recht op dan Marc Soler die er ook bij staat….

hjjanssen1973 12 januari 2022 om 23:22

Ik zet mijn geld op Almeida voor de Giro.

Jean Dumas 13 januari 2022 om 08:50

Geen gekke gedachte, maar ook Dumoulin heeft geen onaantrekkelijke keuze gemaakt, zo te zien.

De haai van Messina 13 januari 2022 om 06:46

Gaat Landa het eindelijk een keer doen deze giro?

Het Rode Rugnummer 13 januari 2022 om 12:55

Ik ben het eerlijk gezegd echt kotsbeu dat JV alleen nog maar de Tour wil rijden en om de andere grote rondes niks geeft. Ik snap dat de Tour de grootste grote ronde is en dat ze die als enige nog niet hebben gewonnen, maar dan nog, iets sterkere bezetting in Giro en Vuelta lijkt mij toch wel zo mooi. Toen Sky dit in de Froome jaren deed was er alleen maar kritiek, en nu is JV oh zo geweldig. Terwijl ze nog meer niet-Nederlanders op de startlijst hebben staan dan een gemiddeld ander team.

S. Morgenstern 13 januari 2022 om 13:06

Dumoulin met goede klimondersteuning in de Giro en Roglic met een sterke ploeg ik de Vuelta. Waar blijkt uit dat ze die rondes niet serieus nemen?

VespavanBern 13 januari 2022 om 13:06

Daar was ik al bang voor, het Rode Rugnummer is terug en begint meteen op Jumbo te zeiken.

Los van het feit dat ik ook vind dat Jumbo een soms licht ongezonde focus op de Tour heeft is een deel van je comment gewoon niet waar. In de breedte gaat het helemaal niet zo goed met het Nederlandse wielrennen, het aantal Nederlandse WT-licentiehouders loopt al jaren terug. Dat JV dus doorgaans nog 2/3 renners uit de lage landen kan opstellen vind ik al heel wat.

Het Rode Rugnummer 13 januari 2022 om 13:22

@S. Morgenstern. Ik snap zeker wat je bedoelt en je hebt ook wel een punt, ik heb te overdreven verwoord, maar ik vind dat mijn vergelijking met Sky blijft staan en ik constateer al hele geruime tijd dat er altijd een haat was naar Sky in de gloriejaren, terwijl het huidige JV enorm gewaardeerd wordt. Maar ik zie het verschil niet! En dan kan je zeggen, JV is Nederlands, maar daarom mijn benoeming van het feit dat er amper Nederlanders namens JV naar de Tour mogen. Het is gewoon een kopie van het oude Sky en ik zeg niet dat ik daar niet van kan genieten, ik geniet zeker van Jumbo en ik genoot ook zeker van Sky in de goede jaren, maar velen genoten niet van Sky en zijn nu de grootste fan van Jumbo. Dat vind ik gek.

S. Morgenstern 13 januari 2022 om 13:28

Dus jij geniet er zelf wel van, maar vind dat anderen er kotsbeu van zouden moeten worden? Oké.. Dat kwam inderdaad wat anders over in je eerste post.

Het Rode Rugnummer 13 januari 2022 om 13:41

Klopt, ik vind het te toevallig dat blijkbaar niemand van 7 jaar geleden nog wielrennen volgt en de huidige wielervolgers toen niet keken. Dat geeft mij het gevoel dat velen toen aan het zeuren waren dat Sky saai reed en dat diezelfde mensen nu jv ABSURD GEWELDIG vinden.

S. Morgenstern 13 januari 2022 om 13:46

Zou zomaar kunnen. Zou me er eerlijk gezegd niet echt druk om maken. Prima toch, dat ze nu wel kunnen genieten waar jij 7 jaar geleden al van kon genieten..

Het Rode Rugnummer 13 januari 2022 om 13:55

Klopt, je hebt gelijk. Maar word soms gewoon moe van lichtelijke hypocrisie.

Fenno de Groot 14 januari 2022 om 11:50

Waarom wordt Soler hier bij gezet? Hij gaat duidelijk moeten knechten voor Pogacar en misschien ook Almeida (Vuelta) hij gaat echt geen kopman zijn in de grote rondes, heeft hij volgens mij zelf ook al aangegeven. Kleine rondes kan hij voor eigen kans gaan, grote rondes moet hij rijden voor zijn kopman(nen)

Het Rode Rugnummer 14 januari 2022 om 12:41

Geldt denk ik ook voor een hoop andere namen in deze lijst, plus Soler kan als een Pogacar uitvalt in een vroeg stadium gewoon no een top 10 klassering rijden.

Fenno de Groot 14 januari 2022 om 12:52

@ het rode rugnummer Als Pogacar uitvalt gaat Soler geen top 10 rijden in de tour, daar is hij mijns inziens niet goed genoeg voor. In de Vuelta heb je Almeida en Pogacar rondlopen, valt Pog daar uit dan kan Almeida overnemen. In beide rondes is een top 10 voor Soler voor mij dus uitgesloten. Überhaupt heeft Soler pas 1x top 10 gereden in een grote ronde en dat was de Vuelta. En dat was een Vuelta waar zelfs Hagen top 10 kon rijden en die heeft verder niks laten zien als klassementsman. Soler kan decent klimmen, maar ik acht hem niet goed genoeg om zomaar een top 10 klassering te behalen.

Eddy Vroemm 15 januari 2022 om 12:05

Volgens mij gaat Hart ook de Giro doen. Zou winnaar van 2020 toch in lijstje klassementsrenners zetten.

Sven10 15 januari 2022 om 19:51

Als ik bovenstaande zo lees reageren er steeds meer ongevaccineerdeerde betweters, haha.

JensVdB 15 januari 2022 om 20:36

Florian Vermeersch rijdt ook Vuelta