Dit weekend wordt in de Italiaanse regio Veneto het eerste WK gravel gereden onder de auspiciën van de UCI. Een wedstrijd (de mannen rijden 194 kilometer, de vrouwen 166 kilometer) met bijna 75% aan niet-geasfalteerde wegen. WielerFlits zet de belangrijkste deelnemers bij de vrouwen én mannen op een rij.
De vrouwen staan zaterdag aan de start voor een wedstrijd van 166 kilometer over veelal onverharde wegen. Er doen in totaal 48 rensters mee aan het evenement. Met Sofia Bertizzolo, Sina Frei, Pauline Ferrand-Prévot, Elisa Longo Borghini, Tiffany Cromwell en Eva Lecher komen we meerdere bekende namen tegen op de startlijst. Er doen ook drie Nederlandse rensters mee aan het WK: Puck Moonen, Tessa Neefjes en Riejanne Markus. Er staan geen Belgische vrouwen aan de start.
Bij de mannen is het dan weer uitkijken naar de verrichtingen van onder meer Mathieu van der Poel, Greg Van Avermaet, Peter Sagan, Alexey Lutsenko, Miguel Ángel López, Zdeněk Štybar, Magnus Cort, Davide Rebellin, Sacha Modolo, ex-renner Daniel Moreno en een gravelspecialist als Ivar Slik. De deelnemers komen op het WK overigens uit voor hun land, en koersen dus in nationale truitjes.
Vincenza is de startplaats van het eerste WK gravel, terwijl de finish in Cittadella ligt. Het parcours bestaat voor zo’n 75 procent uit gravelwegen. In de openingsfase staan er meerdere steile hellingen op het programma, in het tweede gedeelte worden de wat meer vlakkere wegen opgezocht.
Bekende deelnemers aan eerste WK gravel (8-9 oktober)
Elitevrouwen
Riejanne Markus
Puck Moonen
Tessa Neefjes
Pauline Ferrand-Prévot
Sofia Bertizzolo
Letizia Borghesi
Ilaria Sanguineti
Barbara Guarischi
Eva Lechner
Sina Frei
Tiffany Cromwell
Rachel Neylan
Lauren Stephens
Aantal deelnemers: 47
Mannen
Mathieu van der Poel
Ivar Slik
Piotr Havik
Jasper Ockeloen
Gianni Vermeersch
Greg Van Avermaet
Lawrence Naesen
Yevgeniy Fedorov
Alexey Lutsenko
Filippo Zana
Luca Mozzato
Samuele Zoccarato
Filippo Fiorelli
Davide Ballerini
Leonardo Basso
Davide Gabburo
Sacha Modolo
Daniel Oss
Alessandro De Marchi
Davide Rebellin
Sebastian Schönberger
Magnus Cort
Lilian Calmejane
Carlos Verona
Daniel Moreno
Alberto Losada
Lachlan Morton
Peter Sagan
Nathan Haas
Zdeněk Štybar
Nicholas Roche
Miguel Ángel López
Aantal deelnemers: 138
41 Reacties
MAL?! wat doe jij hier?
Eervolle vermeldingen ook voor ex-wereldkampioen Granfondo Maxime Pirard en ex-WK Duahtlon Seppe Odeyn (vorige week nog winnaar van het combinatieklassement in de marathons van Berlijn, op zaterdag een marathon op skeelers in 1u35, op zondag een marathon op loopsloefen in 2u29).
Jaja Davide Rebellin! Ouwe krijger
Misschien stomme vraag: maar waarom doen beroemde gravelrijders, zoals ten Dam, Statina, King en Boswell niet mee?
Ik heb het nog niet kunnen vinden helaas. Als iemand iets hoort/leest van de mannen zelf, houd ik mij warm aanbevolen.
Te vroeg gesproken. Hier een artikel van bicycling.com waarin Ten Dam er iets over zegt. https://www.bicycling.com/nl/nieuws/a37706472/wk-gravel-met-gemengde-gevoelens-ontvangen/
Je kan zelfs ronduit van een boycot spreken door de Amerikaanse gravel-scene.
Thanks Posterix!
@Cochise
Van de mannen. Bij de vrouwen hebben met Lauren De Crescenzo en Sofia Gomez Villafañe de twee meest succesvolle gravelrijdsters eieren voor hun geld gekozen, al staan ze niet in het bovenstaande lijstje. Klaarblijkelijk niet bekend genoeg.
Lijkt me overigens een mislukte boycot die vooral duidelijk maakt dat hun aanwezigheid niet nodig is. Nu zitten zij met een mislukte race-serie (Livetime GP) waarvan de tv-verslaggeving inmiddels gestaakt is, terwijl dit WK wel uitgezonden gaat worden. Zuur.
Eigenlijk was die boycot natuurlijk al mislukt op het moment dat Slik Unbound gravel won (na eerder zijn interesse in dit WK al te hebben uitgesproken). Dat betekende dat de winnaar van (met afstand) de meest prestigieuze gravel wedstrijd gewoon aanwezig zou gaan zijn en legitimiteit zou gaan verlenen aan de race.
@Wielerflits
Longo Borghini doet niet mee.
@oblomov
Ik heb het allemaal niet van zo heel nabij gevolgd, maar het lijkt mij toch een verhaal met twee kanten.
De aanpak van de UCI zal m.i. niet echt geholpen hebben om weerstand en bezorgdheden van de gravel scene uit de weg te helpen. De organisatie in handen geven van Golazo, een complete buitenstaander in de gravelwereld, een geheel nieuwe serie qualifiers opzetten waarvan maar een event in de States, een parcours uittekenen dat zoals Laurens Ten Dam al vreesde meer aanleunt bij een wegwedstrijd… Het lijkt er allemaal op dat de UCI liever bekende wegprofs naar het event lokt, dan echt het bestaande gravelen op de kaart wil zetten.
En dat is sowieso een spijtige zaak.
Hun kant van de zaak is glashelder. Van Ten Dam wil ik nog wel geloven dat er een romantisch ideaal van biertjes drinken na de finish aan zijn huiver voor een officieel WK ten grondslag ligt, maar van die anderen niet. Die willen het krampachtig hun puur Amerikaanse niche houden, zodat het sponsorgeld zoveel mogelijk hun kant op blijft vloeien.
Ik vind het vooral amusant dat de UCI, met dat verbod op 'aero bars' gelijk het argument dat ze geen bond nodig hebben van tafel heeft geveegd. Hoe lang vechten deze figuren daar nu al niet vetes over uit op het internet?
@oblomov
Ik geloof je vrij hoor, je volgt het duidelijker beter dan ik. Maar ik stel toch ook vast dat de UCI komt aanzetten met een WK gravel dat niet representatief is voor de gravelwedstrijden zoals die al even bestaan.
Dan heb ik het niet over de bier & barbecue sfeer errond, maar puur over type wedstrijd, afstand en parcours. Hoe kijk jij daar tegenaan?
Die Amerikaanse gravelwedstrijden hebben meestal een lange en een korte route, waarbij de langste als de meest prestigieuze geldt. Je zou kunnen zeggen dat de UCI er voor kiest om de kortere variant te promoten. Voor de toegankelijkheid lijkt me dat geen slechte zaak en ook voor de groei van gravel als discipline. In meer dichtbevolkte delen van de wereld kun je gewoon niet even een rondje van 320 kilometer uitzetten, zoals in Kansas.
Wel had die 40% regel nog iets scherper gemogen, een kwart of een derde als maximum bijvoorbeeld.
Maar goed, in Amerika maken ze er ook een zooitje van. Daar zitten die gravel profs nu opgescheept met de Lifetime Grand Prix, waarvan de helft van de manches moutainbike wedstrijden zijn, waardoor ze op een hoop worden gereden door de mountainbikers. Zou als ik hun was volgend seizoen maar gewoon die Gravel World Series van de UCI omarmen.
Davide Rebellin
Dan heb je gelijk. Maar tot die tijd staat het toch elke organisatie vrij om een wedstrijd fe organiseren?
Raar dat Kopecki dit gewoon aan zich voorbij laat gaan. Lijkt me wel iets op haar maat. Verder wordt de heroïek die de Amerikanen er zo graag zouden inhouden uitgehold door die Europese wegrenners van hoog niveau, die dan ook nog eens met een gewone wegfiets gaan rijden. Ik herinner me dat Sven Nys in het begin van zijn mountainbike loopbaan ook geprobeerd heeft om te rijden met een crossfiets met ietwat dikkere banden. Of het experiment niet slaagde door toch een volledig verschillend parcours of door de boycot van mountainbikeproducenten die wel fietsen willen verkopen, is niet duidelijk. Nu zie ik ook niet direct hoe je een afdaling met veel stenen kan nemen op een 35 dertiger tube met 1.2 kg druk erin …
Kopecky heeft intussen de switch naar de piste gemaakt. Vorig weekend nam ze al deel aan de pistemeeting in Aigle (3 jours d’Aigle) en vanaf volgende woensdag neemt ze deel aan het WK baanwielrennen.
Nog even gravelen tussendoor zou er dus logischerwijs te veel aan zijn.
Gaan ze dit ook ergens live uitzenden?
GCN/Eurosport Player
Sporza ook zeiden anderen op wf
Bij Sporza niet op tv, enkel een stream op de site en in de app
Bij zowel dames en heren voldoende ‘niveau’ aanwezig. Zo is de winst van Van der Poel zeker geen uitgemaakte zaak.
Zeker niet gezien het feit dat een lekke band op een vervelend moment einde verhaal zal zijn. De tijd die je daarmee verliest kun je op een kort en snel parcours als dit waarschijnlijk niet meer goed maken.
Gaat het op de wk gravel ook self-supported? Of mag je mechaniekers langs de kant gebben staan?
Geen mechaniekers op het parcours.
Banden moet je zelf plakken/vervangen. Alleen bij de bevoorradingsposten mag je een wiel wisselen.
Dat is dan wel weer mooi! Voegt wel wat toe aan de charme
Hup Lutsenko!
Had sowieso dat wk podium verdiend, dan maar ‘wk’ gravel. Is een uitstekend coureur voor dit type koersen.
Die heeft vorig jaar de eerste editie van de Serenissima Gravel gewonnen, ook een ideetje uit de koker van Pozzato. Maakt een goeie kans denk ik.
UCI probeert ongegeneerd een graantje mee te pikken door het het officiële wk te noemen. Echter de gravelscene staat volledig op zichzelf.En terecht. De UCI kennende vind men zich boven alles verheven en er weer een commercieel slaatje uit te slaan. In deze steun ik de echte gravelracers. Ordinair stelen van de UCI.
Als blijkt dat de ‘echte gravelracers’ de wegrenners zoekrijden
Waarom benoemd de eigen scene dan geen eigen wk?
Gewoon bekrompen anti-overheids sentiment van die Amerikanen.
Vergelijk dat nou eens met de beach-racing scene. Die valt gewoon probleemloos onder de nationale bonden van Nederland, België en Frankrijk, met daarboven de UEC en heeft dus al jaren een Europees kampioenschap. Waarom kunnen die wel normaal doen en is het bij die Amerikanen gelijk weer een probleem om even aansluiting te zoeken bij je bond?
Het is ook niet alsof ze het onderling allemaal zo goed kunnen regelen. Die figuren vechten elkaar op het internet de tent uit over het gebruik van aero-bars, drafting van vrouwen door mannelijke teamgenoten, stoppen bij bevoorradingsposten, en noem maar op.
@wielerfan
Je hebt wel Gravel Worlds in Nebraska, dat wordt wel eens als officieus WK beschouwd, dacht ik.
@Oblomov Grappig dat je dit zegt. Bij het strandracen speelden en spelen vergelijkbare problemen. Met de KNWU, KBWB en UEC in de rol van de UCI bij het gravellen.
Een EK voor een sport die in 3 landen beoefend wordt, is natuurlijk al onzin, het is dan ook nog eens zo dat er op dezelfde dag rustig nog een nationale wedstrijd in België of Nederland wordt georganiseerd. Problemen met welk stuur je nu wel en niet mag gebruiken in welk land, vrouwen die geholpen worden door mannen,niet-licentiehouders die vinden dat ze recht hebben op prijzengeld, onduidelijkheid over de reglementen, gebrek aan handhaving en zo kan ik nog wel even doorgaan…
De hype is er inmiddels vanaf, het aantal wedstrijden en deelnemers is flink lager dan pakweg 5 jaar terug. Ik verwacht met wedstrijdgravellen in Nederland eenzelfde ontwikkeling. Er komen steeds maar meer niche disciplines bij, terwijl het aantal wedstrijdrenners juist daalt.
Ivar Slik had volgens mij lang geleden bijna bij Jumbo Visma gereden, of hoe ze toen ook werden genoemd. Volgens mij was Boom lyrisch over hem. Als ie in t slik uit de voeten kan voorzie ik een mooie uitslag voor Ivar in t gravel.
Zonder pech, zou dit gewoon een vogel voor de kat moeten zijn, ergo Mathieu wereld kampioen. Met zijn cross, mtb en wegervaring is dat een logische conclusie. De topconditie richting WK weg moet er nog zijn bovendien.
Vermeersch en Van der Poel al op parcours gesignaleerd :
Na 21 min.
https://youtu.be/3RGnxnOdZGk
Bijtrainen?
Met obscure italo disco op de achtergrond.
Vino doet ook mee!
Leuk zeg dat een hedendaagse topper als lutsenko ook mee doet, net als magnus Cort. Veel anderen grote namen zijn natuurlijk wel over de hill, zoals de marchi, van avermaet Sagan, stybar modolo of Lopez waar vooral wat mee is qua arrestatie