Denemarken wil breedte uitspelen op WK: “Goed als er een beetje chaos ontstaat”

donderdag 23 september 2021 om 12:16
Denemarken wil breedte uitspelen op WK: “Goed als er een beetje chaos ontstaat”

foto: Cor Vos

De Deense ploeg staat met de nodige ambities aan de start van het WK wielrennen van zondag. Met Mads Pedersen, Kasper Asgreen, Magnus Cort, Michael Valgren en Mikkel Honoré hebben de Denen meerdere kanshebbers. “Het zou in onze kaarten spelen als de wedstrijd vroeg openbreekt en er een beetje chaos ontstaat”, zegt bondscoach Anders Lund tegen Het Laatste Nieuws.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Het is geen geheim dat wij de koers hard willen maken. Met de renners die we aan de start brengen, zou het erg dom zijn van ons om tot de laatste kilometer te wachten”, gaat de bondscoach verder.

Ronde van Vlaanderen-winnaar Kasper Asgreen is het met hem eens. “We hebben meerdere troefkaarten achter de hand. We staan met vijf op een lijn en niemand is de uitgesproken kopman. We kunnen met andere woorden de Deceuninck-Quick-Step-tactiek gaan gebruiken en onze sterkte in de breedte uitspelen door met meerdere jongens in de finale te komen”, aldus Asgreen.

Rolf Sørensen: “Wout van Aert moet geïsoleerd raken”
Oud-wielrenner Rolf Sørensen is onder de indruk van de Deense selectie. Naast de genoemde namen, maken ook Mikkel Bjerg, Andreas Kron en Mads Würtz Schmidt deel uit van het achttal. “Dit is het sterkste Deense team ooit, sterker nog dan de generatie met Riis, Holm en ik”, zegt Sørensen.

“Het parcours ligt hen dan ook nog eens allemaal. Ze moeten samenwerken en met elke ontsnapping meeschuiven zodat de Belgen het werk moeten opknappen en Wout van Aert geïsoleerd raakt. Dan stijgen de kansen, want alle Deense outsiders zijn snel genoeg om het in een klein groepje af te maken”, vindt hij.

Dit artikel delen:

12 Reacties

JensVdB 23 september 2021 om 12:26

Ik hoop voor Lotto Soudal dat Kron gaat winnen

Scrabslag 23 september 2021 om 12:30

Zolang Asgreen maar niet achter Asgreen aanrijdt

Handige Harry 23 september 2021 om 12:40

Waarschijnlijk de sterkste ploeg.

lo squalo dello Stretto 23 september 2021 om 14:25

Van Aert isoleren zie ik niet snel gebeuren; Belgen rijden toch echt in hun thuisland op een parcours wat ze ligt. Maar goed, wel benieuwd naar Denemarken en Italië (wie weet willen die ook gewoon alles terughalen en sprinten met Colbrelli tegen Van Aert).

Duh 23 september 2021 om 14:31

Ik zou als Italie niet alles op een sprint van Aert Colbrelli zetten…

Romāns Vainšteins 23 september 2021 om 14:50

Nee dat gaan de Italianen niet doen denk ik.

Ik denk dat ze Colbrelli op Wouts achterwiel zetten en hoogstens een halfslappe, genderneutrale nepovername toestaan als ze weg geraken. Zoals met REVKET al vrij succesvol was.

Duh 23 september 2021 om 14:29

Maar gaat Evenepoel 100k te gaan finale openen met dezelfde gedachte dat Belgie dan niet hoeft te werken? Als die met Asgreen en Ballerini weg is zal Belgie toch gaan koersen erachter voor van Aert.
Hopen op een lange finale.

Mwielerfan 23 september 2021 om 15:48

Ik zie Pedersen niet meedoen, van Cort Nielsen weten we niet of ie de afstand kan overleven en nog met de top mee kan doen. Ik zie hun meer als bliksemafleiders. Asgreen zie ik dan weer wel in staat iedereen buiten de absolute top eraf te rijden. Valgren kan dan proberen sprint van van aert te winnen. Maar beter nog is het tactisch maken en dat één van hun op 25 a 40km gaat, misschien met Trentin, stuyven of evenepoel, cosnefroy oid. Niet zo sterk dat er direct gereageerd wordt, sterk genoeg om de laatste Belgische knechten op te roken. Dan zie ik asgreen er wel op 15k vandoor gaan, of Valgren de sprint winnen. Het staat of valt dan met, is van aert zo goed dat ie ook op 40k al alles haalt? Is mvdp goed genoeg om op 40k al aan te vallen en dan ook nog bij asgreen Ed te blijven? Rijdt evenepoel in dienst voor van aert een groepje met toch wel toppers in z’n eentje helemaal terug voor van aert ik in de finale?

Romāns Vainšteins 23 september 2021 om 15:58

Pedersen wordt des te gevaarlijker wanneer je hem niet verwacht. Hij zal de slipstreamsleper van dienst worden. Asgreen de solist en Valgren de aanvaller in de finale, Cort lijkt me de juiste man om mee te hebben wanneer de exotische kopgroep teruggehaald is.

Turtlehead 23 september 2021 om 16:20

Chaos zou zéér goed zijn. Voor de tv-kijker vooral en ook voor een killer als Matje.
In chaos komt meestal in zo’n lange en zware koers vanzelf een topper bovendrijven (behalve dan in Harrogate, vanwege het leeglopen van Matje).
Ik moet er overigens niet aan denken dat er net als toen een toevallige passant-in-najaarsvorm WK wordt…

KevinK1986 23 september 2021 om 17:20

Sterkste blok. Hoewel ze niet de topfavoriet herbergen, kunnen zij als geen ander uithalen. Krachten “sparen” achter België, dat zich aan kop zal manifesteren en vervolgens hebben ze 5 mannen die allen d.m.v. een ontsnapping ervoor kunnen gaan.

Ik verwacht in ieder geval een “verrassende” winnaar uit de categorie schaduwfavorieten.

de adelaar 23 september 2021 om 17:31

Vergeten even een Alaphilippe MVDP Mohoric RVE…. Isoleren van 1 renner is niet voldoende en er is nog het DQS probleem, wie gaat er een ploeggenoot halen… honore en asgreen niet…. Dan zijn er nog colbrelli attentie en die Noor die zomaar weer kan winnen…ik hoor u denken … Noor wie dan, even terug naar de Hoogmis..en van Wanty renners hoeft ie niks te vrezen. Maar net als KevinK1986 ga ik voor de dark horse variant…… Mohoric!

Headlines

Materiaalzone

Populair