Demi Vollering over nasleep van WK, roerig vertrek bij SD Worx en vertroebelde relatie met Kopecky
foto: Cor Vos
zaterdag 23 november 2024 om 13:10

Demi Vollering over nasleep van WK, roerig vertrek bij SD Worx en vertroebelde relatie met Kopecky

Demi Vollering heeft een turbulent jaar achter de rug. De Nederlandse renster won de Vuelta España nog wel, maar kende daarna veel roerige momenten. Een valpartij zorgde ervoor dat ze nipt de Tour de France verloor, de moeizame onderhandelingen met haar ploeg deden haar overstappen naar FDJ-Suez en op het WK werd de kopvrouw gezien als de zondebok van het teleurstellende resultaat. In gesprek met NRC blikt Vollering terug op haar jaar.

Voor Demi Vollering was het wellicht het meest turbulente seizoen van haar carrière. Er speelde veel rondom de succesvolle Nederlandse renster in 2024. Toch is het verlies – met slechts vier seconden – van de zege in de Tour de France wellicht het meest memorabele moment van het seizoen. Een valpartij in de vijfde etappe van de Franse rittenkoers zorgde ervoor dat Vollering op achterstand raakte. Ze verloor die dag de gele trui en zou de leiderstrui niet heroveren.

Een pijnlijke nederlaag voor de Nederlandse renster, die een maand later nog een klap te verduren zou krijgen. Er was de nodige kritiek op de tactiek van de Nederlandse vrouwen op het WK in Zürich. Met name de koerswijze van Vollering werd bekritiseerd. Hoe kijkt Vollering hier op terug? “Op het WK deed ik precies alles fout wat ik fout kon doen. Ik wilde zó graag winnen. Het was in mijn eigen land. En de Tour was niet gelukt, dus alle ballen op het WK. Daardoor heb ik in de finale, toen het erom ging, de verkeerde beslissingen genomen.”

“De fout was ook, denk ik, dat we zó duidelijk één kopvrouw hadden”, gaat de kopvrouw verder. “Eigenlijk waren alle plannen vooraf gemaakt om zo snel mogelijk weer terug te keren bij plan A: we willen winnen met Demi. Mijn ideale tactiek was geweest om de hele wedstrijd kneiterhard te maken, zodat niemand kon ontsnappen en ik op een gegeven moment de perfecte aanval kon plaatsen. Eigenlijk wat Pogacar de volgende dag deed bij de mannen. Maar een paar andere meiden wilden liever eerst zelf in de aanval gaan, om de anderen uit de kast te lokken.”

Uiteindelijk leek het alsof Vollering haar eigen ploeggenoten aan het terughalen was. “Dat zag er natuurlijk heel stom uit”, blikt ze terug. “We hadden kunnen weten dat we daar heel veel gedoe over zouden krijgen. Ik heb er dus tijdens de wedstrijd nooit heel erg bij stil gestaan dat iemand anders kon winnen. Maar dat komt ook omdat we het van tevoren zo besproken hadden. Ik voelde me enorm schuldig en schaamde me voor hoe ik had gekoerst. Daarom viel die shitload aan negatieve reacties me extra zwaar. Dat wisten mensen natuurlijk niet, dus dachten ze nog even extra tegen me aan te moeten schoppen.”

Moeizame onderhandelingen
Deze winter sluit Vollering 2024 af en maakt ze de overstap naar FDJ-Suez. Al was er vorige winter ook al sprake van twijfel rondom haar vorige werkgever. “Ik had het idee dat er niet echt een plan bestond om een stap verder te zetten. Ze wilden het gewoon weer doen zoals het jaar ervoor. Maar toen ik daar met de ploegleiding over wilde praten, stonden ze daar niet voor open. Ik kreeg letterlijk te horen: ‘Hoezo, is het hier niet goed genoeg dan?’”

Eind maart meldde ploegleider Danny Stam dat Vollering na dit seizoen bij SD Worx zou vertrekken. Meteen daarna publiceerde de ploegleiding een officieel statement, waaruit ergernis sprak over de manier van onderhandelen. “Dat voelde als een klap in mijn gezicht. Ik had nog geen keuze gemaakt en hoopte nog steeds dat de ploeg wél aanpassingen zou doen.”

Van der Breggen en Kopecky
Communicatie was volgens Vollering sowieso niet het sterkste punt van haar oude werkgever. Het nieuws dat Anna van der Breggen, ploegleider bij SD Worx, haar comeback zou maken kwam als een verrassing. “Toch wel kenmerkend voor het team, communicatie is niet altijd het sterkste punt. Niemand wist dat dit eraan zat te komen, ook de soigneurs en mecaniciens niet. Ik was daar ook wel een beetje gefrustreerd en boos over. Bij het NK hebben Anna en ik het er even over gehad. Ik zei: je weet álles van mij. Toen zei ze: jij weet in principe ook alles van mij. En dat is natuurlijk ook zo.”

De relatie met haar grote concurrente/sterkste collega bij SD Worx, Lotte Kopecky, verliep ook niet op rolletjes. “Naar mijn idee probeerde ze mij een beetje te vermijden, ze was meer op zichzelf gericht. Ze was wel erg gefocused op volgend jaar, wanneer ik er niet meer ben.” Ook het team droeg hier aan bij volgens Vollering. “Het hele seizoen werd er, als ik samen met Lotte een wedstrijd reed, gekoerst met twee plannen. Een plan voor met Lotte, een plan voor met Demi. Maar ik heb gewoon een strakke tactiek nodig.”

De knop is inmiddels wel om bij Vollering. “Na de Tour de France ben ik begonnen met mijn nieuwe coaches bij FDJ en heb ik Anna uit mijn Trainings-Peaks [programma voor het uploaden van trainingswaardes, red.] gezet.”


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
20 Reacties
23-11-2024 13:55
Het NRC artikel is heel evenwichtig en geeft een heel mooi inzicht in de vrouw die Vollering is. Het is jammer dat WF er maar een klein deel uitpikt dat maakt dat dat beeld wat het NRC artikel geeft hier niet uitkomt. Ze vertelt in het artikel dat haar karakter er niet één is van op de voorgrond te staan, als kind verlegen, niet makkelijk voor zich zelf kunnen opkomen. Dat alles heeft ze moeten leren. Het beeld van een wip tussen de wil om te winnen en de angst om te verliezen vertelt ze heel mooi. Dat in 2023 die wip perfect in balans was maar dat ze dit jaar veel meer heen en weer geslingerd heeft tussen de beide uitertsten. Ook haar struggle met het tonen van emoties geeft ze veel inzicht. Hoe de angst dat ze tijdens een interview in huilen uit zou barsten, haar juist in huilen uit deed barsten. Nu ze meer heeft geaccepteerd dat er emoties zijn, gaat het beter. Kortom een mooi interview die rustig verteld over een super turbulente periode en toont dat ze durft te leren. Mooi interview (sorry WF) op NRC, wie de kans heeft moet het zeker daar gaan lezen.
    23-11-2024 14:03
    Katje ik heb ook genoten van haar interview van de krant…..en ik ben trots op haar…echt super…en de meesten vergeten hoeveel zij al heeft gewonnen…ondanks alles blijft zij de beste.
    24-11-2024 11:53
    Helemaal mee eens. Het is een mooi interview, waarin ze open over zichzelf vertelt.
    24-11-2024 13:37
    Ik vind het lachwekkend dat hier op WF een artikel wordt gemaakt over een prachtig artikel in de krant. Makkelijk scoren over de rug van een ander.
23-11-2024 13:30
Het probleem van Demi is niet dat ze egoistisch is, maar dat ze werkelijk totaal niet begrijpt wat er in de koers allemaal gebeurt. Ze heeft een ploeg nodig die voor haar rijdt of haar op elk moment in de koers precies vertelt wat er moet gebeuren. Dat het bij SD op dat gebied een rotzooitje is is duidelijk. En bij team NL was er een bondscoach die eerst helemaal geen tactiek had en in haar laatste jaar alleen nog maar de tactiek "alles voor 1 kopvrouw". En de vrouwen met koersinzicht als Vos of Markus hebben duidelijk niet de persoonlijkheid om een team richting te geven. Het was vooraf aam het WK al volkomen duidelijk dat het parcours niet zwaar genoeg was voor de " 1 kopvrouw die een sprint wel eens kan verliezen" - tactiek. De vergelijking met Pogacar gaat volkomen mank, op een parcours als dit steekt Vollering er niet volkomen bovenuit. Bovendien was Pogacar ook 1 sterke Belgische knecht verwijderd van toch niet winnen.

De keuze voor de nieuwe ploeg lijkt me ook niet heel gelukkig. Een Franse ploeg met 2 mede kopvrouwen uit Frankrijk, waarvan er iog 1 denkt en uitspreekt dat ze de Tour kan en wil winnen, het lijkt me weer een recipe for disaster. En het is wel duidelijk dat zij en haar omgeving dit soort dingen totaal niet doorgrondt. Ik vraag me ook af of haar kringetje niet te klein is. Het lijkt er toch wel op dat ze op een eilandje zit in Zwitserland met haar vriend als manager en enige trainigspartner. Naast een mentale coach ook een tactische coach met een positief kritische blik zou nuttig zijn..
    23-11-2024 13:42
    Inderdaad. De mensen wisten niet dat ze zich stom voelde, omdat ze dat niet deelde maar zichzelf ging verdedigen. Als ze had laten weten dat ze snapte dat het een domme tactiek was, hadden andere mensen zoals ik vast minder de behoefte om dat nog eens duidelijk te maken in de hoop dat ze het wel zou gaan leren.
    23-11-2024 14:08
    Hoe weet jij in Gods naam dat zij daar niet gelukkig zal zijn…jij weet alles van haar als ik jou klote stukkie zo lees….
    23-11-2024 14:51
    Heel bijzonder, Rulifaller, deze conclusies, op basis van een interview dat je overduidelijk niet gelezen hebt.
    23-11-2024 22:53
    @ Gr Het lijken opinies en geen "conclusies". Het mag ook.
23-11-2024 14:32
Ze zeggen altijd wie niet sterk is moet slim zijn.
Vollering is heel sterk maar niet slim en dat is echt haar grootste probleem.

Ben ook wel benieuwd hoe het volgend seizoen bij SD works gaat want met de terugkeer van van der Breggen die als ze haar oude niveau haalt gewoon wereldtop is.
Dan krijg je weer twee kopvrouwen die elkaar in de weg rijden, en een daarvan heeft een relatie met de ploegleider.
    23-11-2024 14:37
    Wat is zij toch dom en wat moeten die anderen nog dommer zijn dat Demi zo veel heeft gewonnen.
    23-11-2024 15:06
    Als je het niet snapt kom je inderdaad maar met een drogreden.

    Ze is de beste wielrenster ter wereld, dat ze zo vaak naast de prijzen grijpt, heeft vooral met haar koersverstand te maken.
    Als ze dat wel had dan was ze net zo dominant als Pogacar.
23-11-2024 14:13
Toch wel bijzonder dat een topteam niet meer flexibiliteit wil tonen in hun werkwijze om een renster te behouden waarmee je samen zoveel successen hebt bereikt. En het überhaupt niet eens bespreekbaar willen maken..

Heel begrijpelijk dat je dan een andere omgeving gaat zoeken die wel met je wil mee bewegen.
23-11-2024 21:48
Het is achteraf heel gemakkelijk om een hoop kritiek te hebben. Ze geeft haar fouten toch toe. Ik hoop en verwacht echt dat Demi het nieuwe wielerseizoen er weer zal staan, samen met haar nieuwe ploeg. Ik hoop echt dat ze laat zien wie de beste is.
    24-11-2024 10:29
    2 maanden later geeft ze fouten toe. Je zou willen dat ze sneller leert en een week later al snapt wat er fout gaat, voor de volgende koers bij voorkeur.
23-11-2024 20:54
Het volledige interview werpt inderdaad wel een verhelderende blik op haar emotioneel evenwicht. Ook het stukje over trainingsinfo delen met van der Breggen was interessant.

Anderzijds moet ik wel zeggen dat ze een beetje all over the place is wanneer het over kritische vragen over koerstactieken gaat. Daar lijken haar principes nogal vaak te draaien met de wind, al naar gelang vanuit welke richting de kritiek komt.
24-11-2024 07:35
Het lukt mij niet om fan van demi vollering te zijn. M’n nekharen gaan overeind staan bij ieder interview. Hoewel lezen makkelijker is dan er naar luisteren.
24-11-2024 10:29
Bij de nieuwe ploeg zal, denk ik, duidelijk worden waar het probleem ligt.
Is het allemaal de "schuld" van Vollering zelf. Dan zal dit in de nieuwe ploeg ook wel weer boven komen drijven. Blijkt het toch meer in de ploeg te hebben gezeten, dan zullen we mogelijk een andere Vollering zien.

Ben zelf benieuwd. Leuke verhaallijn om te volgen.
24-11-2024 18:55
Goed stuk van NRC. Geeft een mooi inzicht in de mens Vollering.

Wat blijft is natuurlijk de renster Vollering. Waarschijnlijk de allerbeste renster van het peleton, helaas met heel weinig koersinzicht en zoals ze zelf ook zegt een hele grote drang om te winnen en angst om te verliezen. Wat de andere toppers ook weten en hun tactiek afstemmen op die zwakte van Vollering.

Hierbij kan een goede ploegleiding van enorme waarde zijn. Iets wat bij SD Workx duidelijk ontbreekt. De vraag is of ze dat bij FDJ wel gaat vinden.
Ik denk de enige ploeg die haar voldoende sturing had kunnen geven is Visma, helaas door belachelijk hoge salaris eisen van haar vriend/manager is dit afgeketst.

Of het verstandig is dat je vriend ook je manager is mogen jullie beslissen maar ik heb mijn twijfels over iemand die zo emotioneel en financieel betrokken is bij de carrière van Demi.

Vorig jaar heeft ze na mondeling akkoord met SD Workx ook meermaals geprobeerd de prijs op te drijven na aanbiedingen van Trek, UAE, en uiteindelijk FDJ. Niet koosjer en uiteindelijk gaat dit tegen je keren, de wielerwereld is klein.

Demi moet verstandigere mensen om haar heen verzamelen die haar beter begeleiden. Op deze manier gaat ze nog veel verliezen. Maar natuurlijk heeft ze
genoeg klasse om ook op deze manier te winnen. We gaan het zien.
25-11-2024 10:55
Interessant interview vooral na de soap rond het verloren WK. Maar weinig hand in eigen boezem. In NRC zegt ze een pleaser te zijn; "Ik vind het gewoon lastig om bitchy te zijn". Dat lukte haar wel aardig tijdens het WK, tijdens de etappe naar de Alpe. Het "anderen gunnen om te winnen" was ook ver te zoeken tijdens WK.

Komt op mij (van grote afstand) over op straatje schoonvegen en met modder gooien richting Kopecky, Stam en Van der Breggen. Wie weet, volledig terecht.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine