Demi Vollering over nasleep van WK, roerig vertrek bij SD Worx en vertroebelde relatie met Kopecky
Demi Vollering heeft een turbulent jaar achter de rug. De Nederlandse renster won de Vuelta España nog wel, maar kende daarna veel roerige momenten. Een valpartij zorgde ervoor dat ze nipt de Tour de France verloor, de moeizame onderhandelingen met haar ploeg deden haar overstappen naar FDJ-Suez en op het WK werd de kopvrouw gezien als de zondebok van het teleurstellende resultaat. In gesprek met NRC blikt Vollering terug op haar jaar.
Voor Demi Vollering was het wellicht het meest turbulente seizoen van haar carrière. Er speelde veel rondom de succesvolle Nederlandse renster in 2024. Toch is het verlies – met slechts vier seconden – van de zege in de Tour de France wellicht het meest memorabele moment van het seizoen. Een valpartij in de vijfde etappe van de Franse rittenkoers zorgde ervoor dat Vollering op achterstand raakte. Ze verloor die dag de gele trui en zou de leiderstrui niet heroveren.
Een pijnlijke nederlaag voor de Nederlandse renster, die een maand later nog een klap te verduren zou krijgen. Er was de nodige kritiek op de tactiek van de Nederlandse vrouwen op het WK in Zürich. Met name de koerswijze van Vollering werd bekritiseerd. Hoe kijkt Vollering hier op terug? “Op het WK deed ik precies alles fout wat ik fout kon doen. Ik wilde zó graag winnen. Het was in mijn eigen land. En de Tour was niet gelukt, dus alle ballen op het WK. Daardoor heb ik in de finale, toen het erom ging, de verkeerde beslissingen genomen.”
“De fout was ook, denk ik, dat we zó duidelijk één kopvrouw hadden”, gaat de kopvrouw verder. “Eigenlijk waren alle plannen vooraf gemaakt om zo snel mogelijk weer terug te keren bij plan A: we willen winnen met Demi. Mijn ideale tactiek was geweest om de hele wedstrijd kneiterhard te maken, zodat niemand kon ontsnappen en ik op een gegeven moment de perfecte aanval kon plaatsen. Eigenlijk wat Pogacar de volgende dag deed bij de mannen. Maar een paar andere meiden wilden liever eerst zelf in de aanval gaan, om de anderen uit de kast te lokken.”
Uiteindelijk leek het alsof Vollering haar eigen ploeggenoten aan het terughalen was. “Dat zag er natuurlijk heel stom uit”, blikt ze terug. “We hadden kunnen weten dat we daar heel veel gedoe over zouden krijgen. Ik heb er dus tijdens de wedstrijd nooit heel erg bij stil gestaan dat iemand anders kon winnen. Maar dat komt ook omdat we het van tevoren zo besproken hadden. Ik voelde me enorm schuldig en schaamde me voor hoe ik had gekoerst. Daarom viel die shitload aan negatieve reacties me extra zwaar. Dat wisten mensen natuurlijk niet, dus dachten ze nog even extra tegen me aan te moeten schoppen.”
Moeizame onderhandelingen
Deze winter sluit Vollering 2024 af en maakt ze de overstap naar FDJ-Suez. Al was er vorige winter ook al sprake van twijfel rondom haar vorige werkgever. “Ik had het idee dat er niet echt een plan bestond om een stap verder te zetten. Ze wilden het gewoon weer doen zoals het jaar ervoor. Maar toen ik daar met de ploegleiding over wilde praten, stonden ze daar niet voor open. Ik kreeg letterlijk te horen: ‘Hoezo, is het hier niet goed genoeg dan?’”
Eind maart meldde ploegleider Danny Stam dat Vollering na dit seizoen bij SD Worx zou vertrekken. Meteen daarna publiceerde de ploegleiding een officieel statement, waaruit ergernis sprak over de manier van onderhandelen. “Dat voelde als een klap in mijn gezicht. Ik had nog geen keuze gemaakt en hoopte nog steeds dat de ploeg wél aanpassingen zou doen.”
Van der Breggen en Kopecky
Communicatie was volgens Vollering sowieso niet het sterkste punt van haar oude werkgever. Het nieuws dat Anna van der Breggen, ploegleider bij SD Worx, haar comeback zou maken kwam als een verrassing. “Toch wel kenmerkend voor het team, communicatie is niet altijd het sterkste punt. Niemand wist dat dit eraan zat te komen, ook de soigneurs en mecaniciens niet. Ik was daar ook wel een beetje gefrustreerd en boos over. Bij het NK hebben Anna en ik het er even over gehad. Ik zei: je weet álles van mij. Toen zei ze: jij weet in principe ook alles van mij. En dat is natuurlijk ook zo.”
De relatie met haar grote concurrente/sterkste collega bij SD Worx, Lotte Kopecky, verliep ook niet op rolletjes. “Naar mijn idee probeerde ze mij een beetje te vermijden, ze was meer op zichzelf gericht. Ze was wel erg gefocused op volgend jaar, wanneer ik er niet meer ben.” Ook het team droeg hier aan bij volgens Vollering. “Het hele seizoen werd er, als ik samen met Lotte een wedstrijd reed, gekoerst met twee plannen. Een plan voor met Lotte, een plan voor met Demi. Maar ik heb gewoon een strakke tactiek nodig.”
De knop is inmiddels wel om bij Vollering. “Na de Tour de France ben ik begonnen met mijn nieuwe coaches bij FDJ en heb ik Anna uit mijn Trainings-Peaks [programma voor het uploaden van trainingswaardes, red.] gezet.”
(Advertorial)

De keuze voor de nieuwe ploeg lijkt me ook niet heel gelukkig. Een Franse ploeg met 2 mede kopvrouwen uit Frankrijk, waarvan er iog 1 denkt en uitspreekt dat ze de Tour kan en wil winnen, het lijkt me weer een recipe for disaster. En het is wel duidelijk dat zij en haar omgeving dit soort dingen totaal niet doorgrondt. Ik vraag me ook af of haar kringetje niet te klein is. Het lijkt er toch wel op dat ze op een eilandje zit in Zwitserland met haar vriend als manager en enige trainigspartner. Naast een mentale coach ook een tactische coach met een positief kritische blik zou nuttig zijn..
Vollering is heel sterk maar niet slim en dat is echt haar grootste probleem.
Ben ook wel benieuwd hoe het volgend seizoen bij SD works gaat want met de terugkeer van van der Breggen die als ze haar oude niveau haalt gewoon wereldtop is.
Dan krijg je weer twee kopvrouwen die elkaar in de weg rijden, en een daarvan heeft een relatie met de ploegleider.
Ze is de beste wielrenster ter wereld, dat ze zo vaak naast de prijzen grijpt, heeft vooral met haar koersverstand te maken.
Als ze dat wel had dan was ze net zo dominant als Pogacar.
Heel begrijpelijk dat je dan een andere omgeving gaat zoeken die wel met je wil mee bewegen.
Anderzijds moet ik wel zeggen dat ze een beetje all over the place is wanneer het over kritische vragen over koerstactieken gaat. Daar lijken haar principes nogal vaak te draaien met de wind, al naar gelang vanuit welke richting de kritiek komt.
Is het allemaal de "schuld" van Vollering zelf. Dan zal dit in de nieuwe ploeg ook wel weer boven komen drijven. Blijkt het toch meer in de ploeg te hebben gezeten, dan zullen we mogelijk een andere Vollering zien.
Ben zelf benieuwd. Leuke verhaallijn om te volgen.
Wat blijft is natuurlijk de renster Vollering. Waarschijnlijk de allerbeste renster van het peleton, helaas met heel weinig koersinzicht en zoals ze zelf ook zegt een hele grote drang om te winnen en angst om te verliezen. Wat de andere toppers ook weten en hun tactiek afstemmen op die zwakte van Vollering.
Hierbij kan een goede ploegleiding van enorme waarde zijn. Iets wat bij SD Workx duidelijk ontbreekt. De vraag is of ze dat bij FDJ wel gaat vinden.
Ik denk de enige ploeg die haar voldoende sturing had kunnen geven is Visma, helaas door belachelijk hoge salaris eisen van haar vriend/manager is dit afgeketst.
Of het verstandig is dat je vriend ook je manager is mogen jullie beslissen maar ik heb mijn twijfels over iemand die zo emotioneel en financieel betrokken is bij de carrière van Demi.
Vorig jaar heeft ze na mondeling akkoord met SD Workx ook meermaals geprobeerd de prijs op te drijven na aanbiedingen van Trek, UAE, en uiteindelijk FDJ. Niet koosjer en uiteindelijk gaat dit tegen je keren, de wielerwereld is klein.
Demi moet verstandigere mensen om haar heen verzamelen die haar beter begeleiden. Op deze manier gaat ze nog veel verliezen. Maar natuurlijk heeft ze
genoeg klasse om ook op deze manier te winnen. We gaan het zien.
Komt op mij (van grote afstand) over op straatje schoonvegen en met modder gooien richting Kopecky, Stam en Van der Breggen. Wie weet, volledig terecht.