Degradatiespook waart rond in peloton: “Zijn er altijd mee bezig”

vrijdag 8 april 2022 om 09:35
Degradatiespook waart rond in peloton: “Zijn er altijd mee bezig”

foto: Cor Vos

Op de achtergrond zijn ploegen druk bezig met handhaving in de WorldTour. Aan het einde van dit jaar verdeelt de UCI achttien WorldTour-licenties aan de eerste achttien teams op de UCI Ranking en (bijna) iedereen is zich bewust van het gevaar, zo blijkt uit een rondvraag van CyclingWeekly. “Natuurlijk wil je niet degraderen”, stelt Matt White van BikeEchange-Jayco.

De Australische ploegleider vraagt zich echter wel af of de huidige puntentelling voldoet: “Het puntensysteem is niet redelijk. Ploegen die beter presteren in eendagkoersen zijn duidelijk in het voordeel. Het is niet uit te leggen dat 1.1-wedstrijden zoveel waarde hebben, omdat er soms maar twee of drie WorldTour-teams aan het vertrek staan. Hoe kunnen die wedstrijden meer waard zijn dan een rit in de Tour de France?”

Als voorbeeld noemt White de Volta Limburg Classic, waar Lotto Soudal met een van de sterkst mogelijke ploegen aan het vertrek stond. “Als iemand daar tiende wordt, krijgt hij twintig punten, terwijl iemand die vierde wordt in een WorldTour-rit helemaal niks krijgt. Het is te gek voor woorden.”

“In een WorldTour-klassieker krijg je tien punten voor een vijftigste plaats. Als je dat vijf keer doet, heb je al vijftig punten. Maar wat heb je dan bereikt? Helemaal niks. Het systeem moet echt herzien worden”, eindigt hij met een statement.

“Zijn er altijd mee bezig”
Ook Alessandro De Marchi zit met de UCI Ranking in zijn hoofd, terwijl hij er niet teveel mee bezig wil zijn. De renner van Israel-Premier Tech zegt: “Het is bullsh*t omdat het echt te vroeg is om na te denken over degradatie. Het is pas april en er komen nog zoveel koersen aan.”

“Maar toch zijn we er altijd mee bezig. Mensen vragen ernaar, journalisten schrijven het op. Maar zoals ik al zei: we zijn niet gestresst. We zijn alleen bezig met de koersen die komen gaan”, aldus de Italiaan.

Momenteel zitten Lotto Soudal en Israel-Premier Tech in de gevarenzone. De verschillen zijn echter klein, waardoor ook teams als Cofidis, BikeExchange-Jayco en Movistar zich zorgen moeten maken. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel delen:

9 Reacties

FDJ 8 april 2022 om 09:39

Hoe kan Total energie in de gevarenzone zitten? Die hebben dit jaar al geen World Tour licentie.

Ronellenfitsch 8 april 2022 om 09:40

Fraaie cirkel: journalisten schrijven erover, De Marchi zegt dat hij er altijd mee bezig is omdat er zoveel naar gevraagd wordt, en daar schrijven journalisten weer over als ‘het houdt ons altijd bezig …’ Een jaar lang drukte om iets met weinig consequenties

Bimbo Visma 8 april 2022 om 10:17

Ik dacht ook even dat dit over WF zelf ging. We worden er mee doodgegooid (gelukkig niet letterlijk)

Romāns Vainšteins 8 april 2022 om 09:57

Ik geloof er helemaal geen moer van dat dit leeft. WT licenties zijn gewoon op te halen met een dikke zak geld.

Koers 8 april 2022 om 11:15

Dat is toch wel iets te gemakkelijk? Je kunt niet zomaar extra geld ophalen, en daarnaast is het budget ook niet altijd lijdend.

Kopinkas 8 april 2022 om 12:01

Geen moer? Even het oor te luisteren leggen bij Brent?
(bij Lotto ligt het geld – contradictorisch genoeg misschien – nu eenmaal niet voor het oprapen)

Shinzawai 8 april 2022 om 11:41

Matthew White realiseert zich misschien niet dat de puntentelling zo werkt om kleinere ploegen ook een kans op promotie te geven. Als je de World Tour rondes gaat opwaarderen, dan wordt het voor die ploegen veel lastiger om punten te scoren, puur omdat ze lang niet overal welkom zijn. In plaats van hierover te klagen, zou zijn ploeg er beter aan doen om de rappe mannen wat meer in kleinere koersen in te zetten.

Deel Koeper 8 april 2022 om 12:09

Ach, als je tegen zo'n White zegt dat hij dan inderdaad maar met zijn toppers of subtoppers naar 1.1 koersen moet gaan om de gratis puntjes op te halen, dan zal die wel zeggen dat het echt niet zo makkelijk/evident is om dat soort koersen te winnen.

Verder is 't me niet duidelijk waarom de 4e uit een rit nog punten zou moeten krijgen, het is maar een rituitslag, daar heeft enkel de ritzege belang + de gevolgen voor de klassementen en die worden wel allemaal beloond.

RLM 8 april 2022 om 14:00

Kelderman zou wel graag willen dat de 4de punten krijgt, wordt hij misschien nog grootverdiener

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone