Definitief: parcours Parijs-Roubaix bevat chicane in aanloop naar Bos van Wallers
De organisatie van Parijs-Roubaix heeft de aanloop naar het Bos van Wallers aangepast. Er wordt een chicane toegevoegd om zo de snelheid van de renners richting de gevreesde kasseienstrook te verlagen. Daarmee willigt de organisatie een verzoek van de rennersvakbond CPA in.
Het Bos van Wallers is een van de sleutelmomenten in Parijs-Roubaix. Door de hoge snelheid richting en (daardoor) op de strook, vinden er jaarlijks heel wat valpartijen plaats. Rennersvakbond CPA zocht naar een oplossing en kwam met het idee om in de aanloop naar het Bos enkele chicanes toe te voegen. De organisatie begrijpt die wens en heeft het parcours inderdaad aangepast. Het gaat niet om meerdere chicanes of een bochtennetwerk, waar in het voorstel van gesproken werd, maar om één chicane.
“Het parcours zal een chicane bevatten net voor het oprijden van de strook, zodat de snelheid waarmee de renners de strook aanvatten omlaag gaat. Op die manier beperken we de kans van valpartijen op de kasseien”, schrijft de organisatie op X. Op beelden van Stefano Rizzato, journalist bij RaiSport, is te zien hoe de chicane eruit zal zien.
Ecco la chicane introdotta all’ingresso della foresta di #Arenberg, appena ufficializzata per la #ParisRoubaix @RaiSport pic.twitter.com/9cJ4p2Omxa
— Stefano Rizzato (@stefanorizzato) April 3, 2024
Want ik weet al hoe dat gaat: "Ehh guys, make sure you are at te front in the chicane. Fight like hell, guys! And don't forget to eat and drink!"
Natuurlijk geen garantie dat nu alles vlekkeloos gaat lopen, maar het doet me deugd dat creativiteit en daadkracht eens een keer samen gaan.
https://x.com/stefanorizzato/status/1775573185171177660?s=20
op zich goed dat ze iets proberen, maar bizar dat er ook maar één iemand is die gelooft dat dit gaat helpen
Met dat in gedachte lijkt me dit een mooi experiment. Het is wel echt een vrij extreme chicane dus de snelheid is er na afloop goed uit, ik ben wel echt benieuwd hoe het is om met zo'n langzame snelheid het Bos op te draaien. Benieuwd of de profs nog kunnen versnellen. Ik denk dat de strook een heel ander karakter gaat krijgen op deze manier.
Ik zie dit overigens nog wel last-minute teruggedraaid worden door paniekschreeuwende stuurlui-aan-wal-mensen.
En ik zit ook een beetje te bedenken: vaak vallen ze pas na een tijdje erop gedenderd te hebben daaro, nooit meteen bij aanvang. Hoeveel meter zal men nodig hebben om weer op de normale snelheid te zitten? Hij gaat best een tijdje flauw naar beneden.
Het nadeel van een lagere beginsnelheid op de kasseien is dat de boel dan niet op een lint is getrokken en daardoor mogelijk meer gewring.
https://x.com/stefanorizzato/status/1775573185171177660?s=20
Ik vind het een goede poging en ben benieuwd wat het oplevert.
Het gewring is hier logischer dan bij een massasprint.