Definitief: parcours Parijs-Roubaix bevat chicane in aanloop naar Bos van Wallers
foto: Cor Vos
woensdag 3 april 2024 om 18:36

Definitief: parcours Parijs-Roubaix bevat chicane in aanloop naar Bos van Wallers

De organisatie van Parijs-Roubaix heeft de aanloop naar het Bos van Wallers aangepast. Er wordt een chicane toegevoegd om zo de snelheid van de renners richting de gevreesde kasseienstrook te verlagen. Daarmee willigt de organisatie een verzoek van de rennersvakbond CPA in.

Het Bos van Wallers is een van de sleutelmomenten in Parijs-Roubaix. Door de hoge snelheid richting en (daardoor) op de strook, vinden er jaarlijks heel wat valpartijen plaats. Rennersvakbond CPA zocht naar een oplossing en kwam met het idee om in de aanloop naar het Bos enkele chicanes toe te voegen. De organisatie begrijpt die wens en heeft het parcours inderdaad aangepast. Het gaat niet om meerdere chicanes of een bochtennetwerk, waar in het voorstel van gesproken werd, maar om één chicane.

“Het parcours zal een chicane bevatten net voor het oprijden van de strook, zodat de snelheid waarmee de renners de strook aanvatten omlaag gaat. Op die manier beperken we de kans van valpartijen op de kasseien”, schrijft de organisatie op X. Op beelden van Stefano Rizzato, journalist bij RaiSport, is te zien hoe de chicane eruit zal zien.

RIDE Magazine
35 Reacties
03-04-2024 19:00
Voorspelling: er gaan zondag meer renners die met een noodgang op de chicane afkomen vallen dan normaal gesproken in het Bos.
    03-04-2024 19:25
    Ik hoop van niet, maar dat is bange hoop.
    03-04-2024 19:45
    Alfred, dat was ook mijn eerste gedachten bij het lezen over deze aanpassing.
    03-04-2024 19:54
    Maar dan ligt het niet aan de kasseien. En daarnaast is het ook niet bergafwaarts zoals in het bos
    03-04-2024 20:07
    Renners vallen liever op asfalt dan kasseien. We kunnen ermee lachen dat dit ook onveilig is, maar dat weten zij ook. De hoop is dat de gevolgen minder groot zijn.
03-04-2024 19:51
Ik wil dit ontwerp best een kans geven. Al ben ik benieuwd of renners ook deze oplossing niet onveilig gaan maken met hun eigen gedrag.

Want ik weet al hoe dat gaat: "Ehh guys, make sure you are at te front in the chicane. Fight like hell, guys! And don't forget to eat and drink!"
03-04-2024 19:01
Wat goed dat ze dit kersverse ideetje zo rap hebben doorgevoerd.

Natuurlijk geen garantie dat nu alles vlekkeloos gaat lopen, maar het doet me deugd dat creativiteit en daadkracht eens een keer samen gaan.
    03-04-2024 19:07
    En dat er naar de renners geluisterd wordt is ook positief.
03-04-2024 20:16
Nou dan gaat er gevallen worden voor de chicane. We gaan het beleven
03-04-2024 20:47
Ik zou zeggen max 30km/u heel de race. Kan ik ook eens meedoen
03-04-2024 20:58
Volgens mij heb je met deze aanpassing een veel groter probleem als je niet helemaal vooraan zit? Door die haarspeldbocht waar iedereen na positie 10 zowat stilstaat gaat het verschil tussen de eerste en laatste van het peloton echt enorm oplopen. En dan moet je nog aan het bos beginnen. Met andere woorden komt er nog een veel grotere oorlog naar dat punt toe. Laat ons hopen dat daar alles goed gaat.
03-04-2024 19:13
Chic hoor.
    03-04-2024 19:21
    Chic kan toch echt niet in Roubaix?
03-04-2024 19:45
Onzin! Heb je het ontwerp gezien? Dit haalt de snelheid er veel meer uit dan een 90 graden bocht!!
https://x.com/stefanorizzato/status/1775573185171177660?s=20
03-04-2024 21:01
Misschien een paar stootkussens gebruiken bij die hekken?
03-04-2024 20:35
Lijkt meer op een aprilgrap .
03-04-2024 20:37
Dikke prima, niets mis mee dat ze wat proberen. Of het werk komen we vanzelf achter. Al doende leert men.
    03-04-2024 20:51
    Als je niks probeert, kom je niet verder. Dus goed initiatief als je ‘t mij vraagt. Áls er gevallen wordt hoop ik dat de schade voor iedereen beperkt blijft
03-04-2024 21:00
racen naar de chicane i.p.v. naar het bos, gaat geen verschil geven

op zich goed dat ze iets proberen, maar bizar dat er ook maar één iemand is die gelooft dat dit gaat helpen
03-04-2024 21:29
Voor iedereen die roept dat er nu in de chicane gevallen gaat worden: in bochten wordt toch vrij weinig gevallen, tenzij het nat ligt. Vallen gebeurd vrijwel altijd op hogere snelheid in rechte lijn (op bredere wegen). Zie ook vandaag de Scheldeprijs en Baskenland.

Met dat in gedachte lijkt me dit een mooi experiment. Het is wel echt een vrij extreme chicane dus de snelheid is er na afloop goed uit, ik ben wel echt benieuwd hoe het is om met zo'n langzame snelheid het Bos op te draaien. Benieuwd of de profs nog kunnen versnellen. Ik denk dat de strook een heel ander karakter gaat krijgen op deze manier.

Ik zie dit overigens nog wel last-minute teruggedraaid worden door paniekschreeuwende stuurlui-aan-wal-mensen.
03-04-2024 22:08
Ik kan moeilijk geloven dat wat Stefano Rizzato laat zien de voorgestelde chicane is - de renners vertragen is goed, maar iedereen na renner 20 dwingen om voet aan de grond te zetten is natuurlijk onzinnig.
03-04-2024 18:50
Dit nieuws is niet discussieerbaar zonder een echte blauwdruk van het ontwerp. Ik ben daar geweest en vraag me acht af waar en hoe dat ding exact gaat liggen (?!?)

En ik zit ook een beetje te bedenken: vaak vallen ze pas na een tijdje erop gedenderd te hebben daaro, nooit meteen bij aanvang. Hoeveel meter zal men nodig hebben om weer op de normale snelheid te zitten? Hij gaat best een tijdje flauw naar beneden.
    03-04-2024 19:13
    Ik denk dat het punt is dat men pas valt op het moment dat men ongeveer een minuut aan de limiet heeft gereden op de kasseien. Dan slaat de verzuring toe. Een meter of 900 bij een snelheid van 55 km/h.
    Het nadeel van een lagere beginsnelheid op de kasseien is dat de boel dan niet op een lint is getrokken en daardoor mogelijk meer gewring.
    03-04-2024 19:44
    Hier het linkje Romans
    https://x.com/stefanorizzato/status/1775573185171177660?s=20
    03-04-2024 19:53
    Door zo'n chicane gaat het wel al sneller op een lint, dus is er op de kasseien zelf wat meer ruimte omdat er minder renners zijn die in de buurt van elkaar rijden
03-04-2024 19:23
Kunnen ze niet gewoon zorgen dat die weg veel sneller smal wordt zodat ze mooi op een lint die strook in gaan, ik vond het best een iconische passage die nu wellicht verbrot is.
03-04-2024 19:58
Nu met z'n allen met hoge snelheid naar dat punt. Pure onzin. Dit soort ingrepen maakt het wielrennen niet leuker.
    03-04-2024 20:20
    Dat er in wedstrijden punten zijn waarvoor geknokt wordt om vooraan te zitten kan je niet vermijden. Er zullen wel manoeuvres zijn van renners die zo laat mogelijk remmen maar een valpartij zal daar wel wat plaatsen veroorzaken maar je wedstrijd zal er niet opzitten en de blessure last lager.
    Ik vind het een goede poging en ben benieuwd wat het oplevert.
    03-04-2024 20:24
    Het zou al een boel helpen als ploegen niet met het hele team vooraan willen zitten, maar enkel met hun kopman. Dus geen hele treintjes, maar hooguit koppeltjes. Niet met 160 man bij de eerste twintig willen zitten, maar hooguit met een man of 30. Uiteindelijk komt dat de totale veiligheid ten goede.
    03-04-2024 20:53
    Het machtsspel van de ploegen is ergens ook wel mooi. En zeker in Parijs Roubaix is het wel een voordeel om met meerdere van de ploeg vooraan aan het bos te beginnen dus dat zal nooit veranderen.
    03-04-2024 20:54
    Maar als het breekt op de 21e plek, dan wil iedere ploeg wel graag 5 renners bij die eerste 20. Dus toch gewoon weer met honderd wringen voor die eerste 20 plekken.

    Het gewring is hier logischer dan bij een massasprint.
03-04-2024 20:37
Dikke prima, niets mis mee dat ze wat proberen. Of het werk komen we vanzelf achter. Al doende leert men.
03-04-2024 22:12
Je krijgt een sprint cq een hogere snelheid naar de chicane vanwege het harmonica-effect. Iedereen wil daar van voren zitten. Zit je daar op stek 30, zit je zo 30 sec achter.
04-04-2024 00:14
Een chicane is goed, maar het grootste deel van de groep helemaal stil zetten lijkt me overdreven. Dan vraag je er juist om dat er keihard gekoerst gaat worden om bij de eerst 5 te zitten. Ik zie mensen praten over eerst 10,20,30... Maar hier gaan ze 1 voor 1 de bocht om moeten. Dan ben je keihard de lul als Mathieu op 1 begint en jij zit in 6e positie.
04-04-2024 02:45
Komen er ook curbstones?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine