Deceuninck-Quick-Step: “We hebben meer opties dan Alaphilippe in Strade Bianche”

donderdag 4 maart 2021 om 13:49
Deceuninck-Quick-Step: “We hebben meer opties dan Alaphilippe in Strade Bianche”

Alaphilippe won in 2019 - foto: Cor Vos

Deceuninck-Quick-Step heeft met Julian Alaphilippe een van de topfavorieten in huis voor Strade Bianche. De Belgische topploeg wil echter niet alle druk leggen op de wereldkampioen, die in 2019 won in Siena. Zo staan ook oud-winnaar Zdeněk Štybar en de talentvolle João Almeida aan de start.

Ploegleider Davide Bramati kijkt uit naar Strade Bianche. “We houden van deze koers en hebben er al meerdere keren gewonnen”, vertelt hij. “Het parcours,  dat hetzelfde is als vorig jaar, is heel lastig en er zijn veel favorieten. Het wordt dus zeker niet makkelijk, maar we gaan proberen om bij de hoofdrolspelers te horen.”

“Het team is erg sterk en we hebben meer dan een optie”, benadrukt Bramati. Naast Štybar en Almeida bestaat de selectie van Deceuninck-Quick-Step in Toscane uit Kasper Asgreen, Davide Ballerini, Dries Devenyns en Pieter Serry.

Selectie Deceuninck-Quick-Step voor Strade Bianche 2021 (6 maart)
flag-fr Julian Alaphilippe
flag-pt João Almeida
flag-dk Kasper Asgreen
flag-it Davide Ballerini
flag-be Dries Devenyns
flag-be Pieter Serry
flag-cz Zdeněk Štybar

Dit artikel delen:

21 Reacties

AnderJ 4 maart 2021 om 13:54

Hoewel het waar is dat ze meerdere kaarten kunnen spelen, is er toch 1 duidelijke primus. Als die aangaat zullen de andere favorieten reageren. Als de andere aangaan, weet ik dat nog niet zo zeker.

Massimo Bataille 4 maart 2021 om 14:09

En dat is net ook een goeie strategie. Veel ruimte moet je een Asgreen of Stybar (Almeida?) toch niet geven. En dan is het aan een Van Aert, Vdpoel, Fuglsang etc om krachten te verspelen terwijl Alaphil in het wiel kan blijven.

Richard van Hoof 4 maart 2021 om 14:37

Dit is nou net een koers waarbij de sterksten toch wel boven komen drijven.

Groetjesaandevoetjes 5 maart 2021 om 13:38

Inderdaad. Naar mijn mening daarom ook één van de leukste koersen van het jaar.

Michelangelo 4 maart 2021 om 14:48

Klinkt als geneuzel voor de buhne van de wolfjes.

Zoals ook Richard van Hoof hierboven al zegt, dit is een koers waarbij het uiteindelijk wel draait om de juiste keuzes, maar vooral om de juiste benen. Het is zelden een ploegenspel geweest; wel kwamen mensen uit een vroege vlucht nog tot in de finale.

Zal mij benieuwen welk plan B ze hebben. Want als er echt gekoerst wordt, lijkt Alaphillipe op dit moment de enige die op dit parcours mee kan. Misschien dat Ballerini nog kan verrassen. Als ze wat willen met de ploeg, dan lijkt het me dat ze de boel zelf in brand moeten steken nog voor de anderen, en hopen dat Van Aert / VDP en de andere favorieten het te vroeg vinden.

Al lijkt het mij dat als er op 120 km van de meet oorlog gemaakt wordt, dat zeker Mathieu daar vrolijk aan mee wil werken om zich niet in de verdediging te laten drukken.

Titaantje 4 maart 2021 om 20:05

Almeida liet in de Giro afgelopen jaar toch zien dat hij steile heuvels goed verteerd en een uitstekend eindschot heeft. Dus dat lijkt me een redelijk alternatief, alhoewel zijn vorm in het midden oosten nog te wensen liet.

Groetjesaandevoetjes 5 maart 2021 om 13:40

Als je 3e wordt na Yates en Pogacar dan laat je vorm nog te wensen?

Wheely 4 maart 2021 om 15:14

Vooral benieuwd naar Almeida, heeft laten zien dat hij in vorm is en als je ziet hoever Schachmann en Formolo zijn gekomen vorig jaar moet er toch wel wat inzitten voor zijn type renner.

AnderJ 4 maart 2021 om 15:21

Eens. Maar heeft Almeida al eens uitgehaald in een echte eendagskoers?

Wheely 4 maart 2021 om 15:31

Vorig jaar tweede in Emilia, dat is het wel een beetje.

Deel Koeper 4 maart 2021 om 16:23

Het is een tweedejaarsprof wiens enige profseizoen een atypisch mini-seizoen was waarin veel koersen niet doorgingen. De enige serieuze eendagswedstrijd die hij reed, resulteerde in een 2e plek, je kan dus moeilijk zeggen dat hij vaak afwezig gaf in klassiekers. Hij heeft in zijn profloopbaan één schamel kansje gehad om op dat vlak iets te tonen en dat deed hij gewoon.

Als je dat combineert met de rest van wat hij al liet zien vorig jaar én dit jaar in andere koersen, dan lijkt het me gewoon heel waarschijnlijk dat deze Almeida sterk genoeg is om een rol te spelen in de finale.

Groningen 4 maart 2021 om 15:29

Hoe ver zou Ballerini kunnen komen? Zou eigenlijk veel te zwaar voor hem moeten zijn, maar benieuwd hoe ver hij in heuvelklassiekers kan komen, geloof wel dat hij meer is dan een pure sprinter.

harryjohan71 4 maart 2021 om 15:38

Er moet echt wel veel geklommen worden. Ik verwacht dat enkele beklimmingen te stijl en lang zijn voor hem. Van Avermaat kan het ook, waarom hij niet.
Aan de andere kant in zijn Astana tijd was hij hier 23e en in zijn Androni tijd was hij ook al goed in heuvel etappes in Italie, bijvoorbeeld in Piemonte (3) en giro-del-appennino (5). Dit viel toen minder op, omdat hij nog niet bij DQS reed.

AnderJ 4 maart 2021 om 15:57

@harryjohan71: thanks. Zo leer je nog eens wat van de comments!

Romāns Vainšteins 4 maart 2021 om 15:48

Oeff wat een equipe. Het nieuwsgierigst ben ik inderdaad naar Ballerini die in Frankrijk al de wachtwachtpoeffers billenkoek gaf, heeft die zo’n prince of persia extra leven kruikje gevonden of niet? Spannend!

harryjohan71 4 maart 2021 om 15:51

In zijn Androni en Astana tijd reed hij ook al goed in de heuvels in Italie. Kijk maar eens naar zijn uitslagen. Een goede prestatie hier is dan ook niet zo'n verrassing

Romāns Vainšteins 4 maart 2021 om 16:01

Ik heb het niet over een goede prestatie maar de strade op zijn naam schrijven. Kan dat?

harryjohan71 4 maart 2021 om 16:13

In een sprint met de springgeiten denk ik niet. Maar als hij weg is met Fuglsang, Avermaat, Mollema en Bardet zie ik hem wel winnen. Tegen Pogacar, Van der Poel en Van Aert komt hij vermoedelijk te kort. Allaphilippe natuurlijk ook, maar die laat ik als ploeggenoot buiten beschouwing. Hij heeft in ieder geval laten zien dat hij niet slecht is in een sprint bergop.

Frank V 4 maart 2021 om 17:43

Ballerini kan zal het tegen iedereen afleggen op de finale tegelklim in Siena (bijna 80kg) en het is ook geen gepatenteerde alleenrijder om er met 20 seconden bonus aan te beginnen.

harryjohan71 4 maart 2021 om 19:29

@Frank V volgens PCS verschillen Van Aert (78 en 1,87) en Ballerini (77 en 1,83) nauwelijks qua gewicht en lengte. Dit betekent dat Wout volgens jou redenatie het ook tegen iedereen zal afleggen in de tegelklim. Het kan natuurlijk ook zijn dat de lengte en gewicht op pcs niet kloppen. Van der Poel is trouwens 75 kg volgens pcs

Romāns Vainšteins 4 maart 2021 om 19:56

Ik hoor het al, de meningen zijn verdeeld en de koers zal het uitwijzen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair