Deceuninck-Quick-Step pikt Josef Cerny op

donderdag 19 november 2020 om 13:02
Deceuninck-Quick-Step pikt Josef Cerny op

foto: Cor Vos

Deceuninck-Quick-Step trekt toch nog een nieuwe renner aan. De Giro-ritwinnaar Josef Černý tekent een contract voor één jaar bij de ploeg van manager Patrick Lefevere.

“Ik ben niet meer op zoek naar renners voor het seizoen 2021”, zei Lefevere begin november toen het ging over Mark Cavendish. “Ik heb er 28 op dit moment en hoewel je 32 renners in je team mag hebben volgend jaar, hoef ik er geen extra. Ik heb geen budget meer.”

Maar nu heeft Deceuninck-Quick-Step met Černý toch een extra renner gehaald. De 27-jarige Tsjech zat zonder ploeg omdat zijn huidige team CCC ermee stopt. De tijdrijder maakte de voorbije Giro indruk door de negentiende rit naar Asti te winnen na een solo van ruim 20 kilometer.

Update 13.02 uur

Černý kijkt terug op een lastig seizoen. “Ik ben daarom erg verheugd dat ik bij een van de beste teams in het peloton getekend heb”, zegt hij. “Ik denk dat ik iets kan toevoegen aan de geweldige lead-out-trein van de ploeg en ook op kop kan rijden als dat nodig is. En als ik goede benen heb, kan ik ook mijn eigen resultaten rijden.”

Lefevere spreekt van een buitenkans. “We hebben al een sterke ploeg voor 2021, maar de kans om Josef te halen wilden we niet laten schieten. Hij is een sterke en hardwerkende renner die iets kan toevoegen aan de groep, en hij kan zelf ook een uitslag rijden”, legt de ploegbaas uit.

Dit artikel delen:

35 Reacties

De Bezemwagen! 19 november 2020 om 08:48

Ok als je aangeeft niemand meer te zoeken en dat je team volzit is dit toch wel een aparte transfer. Wanneer het nou echt een buitenkansje is met een toptalent of iets dergelijks maar dat is Cerny nou ook niet.

eddyvv 19 november 2020 om 08:51

Bakala is een tsjech.

Verweggistan 19 november 2020 om 08:57

Precies, voor een goede Tsjech legt Bakala die 50.000 wel bij.

Dolfy 19 november 2020 om 11:13

Het is tot en toe best karig gesteld kwa aantal Tsjechen bij de Belgisch-Italiaanse formatie, dus dat betreft, eindelijk weer eens… :)

Chasse_patate 19 november 2020 om 08:52

Kende Cerny niet voor de giro. Maar nu zal hij wel de ene na de andere overwinning gaan behalen.

harryjohan71 19 november 2020 om 09:13

Ze missen 2 zekere ritoverwinningen nu Jungles weg is. Met een Tsjechische tijdrijder krijgen ze in ieder geval een ritoverwinning terug. Vorig jaar had Cerny naast dr Giro nog 2 overwinningen en een redelijk aantal ereplaatsen. Dit zijn de renners die Lefevere zoekt om elk jaar boven aan te staan wat betreft het aantal overwinningen.

josi 19 november 2020 om 08:53

Mooi voor Cerny, die zeker een plaatsje in een WT-ploeg verdient. Wel een mirakel dat Lefevere toch ineens nog budget heeft gevonden. Waarschijnlijk toch nog even goed in het bankstel of onder het matras gekeken.

Shinzawai 19 november 2020 om 08:56

Dit is natuurlijk geen dure renner.

CechRepublic 19 november 2020 om 11:38

Balen voor Cavendish…

CechRepublic 19 november 2020 om 11:38

Balen voor Cavendish…

Chris Van Uden 19 november 2020 om 14:20

Misschien voegen ze Cavendish ook nog toe aan de sprinttrein..?

theking 19 november 2020 om 08:59

Op zich logisch gezien de suikeroom van Patje. Alleen word ik wel een beetje moe van de afspeelplaat ik heb geen budget. Maar dan blijkt er toch wel budget te zijn. Het is haast zo dat wanneer Patje zegt ik heb geen budget, je dan juist nieuwe renners kunt verwachten.

Groetjesaandevoetjes 19 november 2020 om 09:02

Allemaal voor de onderhandelings positie + een beetje media aandacht.

Mark 19 november 2020 om 09:07

Nou geen budget voor Cavendish klinkt toch wat anders dan geen budget voor Cerny of niet? Cerny verdient geen halve ton (€50.000) per jaar denk ik. En aangezien hij nog zonder ploeg zat had hij een belabberde onderhandelingspositie.

castroviejo 19 november 2020 om 10:35

Volgens Patje zou het minimum voor welke renner dan ook hem 70.000 kosten. Dat is dan niet wat de renner verdient maar alle kosten bij elkaar. Dat zou ook bij Cav het geval zijn geweest. Dus de bedragen bij Cerny kloppen wel.

Panache 19 november 2020 om 14:04

Minder dan 38k mag niet en dan komen daar nog werkgeversheffingen bovenop, plus 1200 borden pasta met kip op jaarbasis.

Groetjesaandevoetjes 19 november 2020 om 09:03

Off topic: iemand die al weet waar Barta heen gaat?

Verweggistan 19 november 2020 om 09:06

Barta zou naar EF gaan.

castelinni 19 november 2020 om 09:10

Slim! Hopen dat Jumbo hier nog een voorbeeld aan neemt echt eeuwig zonde al die goede renners zo der contract

harryjohan71 19 november 2020 om 09:20

JV kiest voor het opleiden van renners in het Development Team net zoals Lotto Soudal, Groupama en Sunweb al langer doen. Ik heb liever dat ze een jonge renner uit het Development Team een kans geven dan een renner binnen halen omdat het een koopje is. Renners die goed zijn, vinden altijd een ploeg.

Jeff®ey 19 november 2020 om 09:10

Nu heeft huilie huilie Patrick ineens wel geld jaaja

Steven_E 19 november 2020 om 09:39

‘t Is al goed huilie huilie Jeffrey.
Patrick Lefevere heeft vooral gezegd dat de ploeg rond was, tenzij voor een opportuniteit. Het is hierboven al aangehaald, maar het gaat hier om een goedkope Tsjech.

Pedalo 19 november 2020 om 10:30

Deze snap ik dan wel weer. Mss dar Frits van Eerd Weening nog een jaartje laat fietsen…

Panache 19 november 2020 om 10:46

Deze renner heeft een typisch DQS profiel: sterke tijdrit en snelle finish. Dit type renner gedijt goed bij de ploeg, al is het wel meer van hetzelfde in de breedte gezien. Voor de sympathieke Tsjech een mooie transfer.

Scott Sunderland 19 november 2020 om 10:59

Gewoon een goede renner om binnen te hengelen. Ik denk voornamelijk als knecht. Goede hardrijder.

Wheely 19 november 2020 om 11:00

Mag Stybar lekker tolken zeker?

Murcia 19 november 2020 om 11:35

Bakala blij, Een degelijke renner die je op verschillende koersen kunt inzetten. Dat gelul over Cavendish was natuurlijk puur voor de show.

Limal 19 november 2020 om 11:39

Als je zijn uitslagen vanaf 2017 uitpluist zie je dat de afgelopen Giro geen eenzame uitschieter was. Ik vind het dus verrassender dat bvb. Wanty hem niet heeft gestrikt dan dat DQS dat wél heeft gedaan. Een aangename man is hij niet, maar Lefevere toont wel keer op keer dat hij een neus heeft voor goede zaakjes.

CechRepublic 19 november 2020 om 11:41

Los van wat de meerderheid (incl. ikzelf) hier van PL vindt is dit volgens mij een prima versterking om RE in het middengebergte te ondersteunen. Kan redelijk een heuvel over en heeft een behoorlijke tijdrit in de benen en in de Giro liet hij zien mentaal stevig in de schoenen te staan. Als ik DQS fan was zou ik hier gewoon blij mee zijn.

AWestie 19 november 2020 om 13:50

Jammer dat PatLef niet nog iets concreter in ging op zijn eerdere uitspraken dat het team vol zat. Je mag best zeggen dat je suikeroom nog wel een Tsjech wilde aantrekken hoor, papa Patrick.

Ajvenema 19 november 2020 om 15:06

Leuk voor ‘m. Heeft er echt de ballen voor uit z’n broek gefietst in de giro:)

Bazzz 20 november 2020 om 08:11

Patty lefbal zijn eigen knip getrokken?

zietemgaan 20 november 2020 om 15:17

Gek hoezeer de afkeer tegen Patrick L de mensen verblindt he: heeft hij ooit al een verkeerde transfer gedaan? Weet hij niet steeds heel goed waarmee hij bezig is, wie van de vertrekkers haalde nog niveau, behalve Trentin? Renners groeien ontplooien hun potentieel totaal bij deze ploeg, en gaan ze weg stuiken ze weer in. Moest nog denken aan Julien Vermote bv, en uiteraard Viviani. Dus als ze Cerny erbij nemen, weten ze waarom, wat erin zit en wat eruit kan komen, en meer dan waarschijnlijk uit zal komen. En, voor de laatste keer, maak toch eens het onderscheid tussen de niet zo aangename entrepreneur, en de geniale ploegdirecteur :) het was hij die Mapei groot maakte he. Als iemand die zelf leiding geeft en in een ontwikkelingspositie zit, herken ik heel goed wat hij doet: hij haalt het beste uit mensen, gewoon door naar hen te kijken en te luisteren: hij forceert hen niet, ziet wel hun potentieel, haalt het eruit, plus est en vous, etc. En dat doet hij schitterend.

reusjen 20 november 2020 om 15:26

Het pleit niet echt voor je in het wielrennen als renners bij een bepaalde ploeg goed rijden en ergens anders niet. Het voorbeeld van Mapei helpt daar al helemaal niet mee.

Murcia 20 november 2020 om 16:46

Het idee dat renners alleen bij DQS en voorgangers presteren en daarna niet is een mythe. In de laatste jaren bleken renners als de Plus en Schachmann bv best in staat om bij hun nieuwe werkgevers te presteren. Dat DQS altijd raak schiet met nieuwe renners klopt ook al niet, wie kent Rodrigo Contreras nog?

Hij is een uitstekende teambaas, maar het is niet verboden om kritiek te leveren op de wat meer duistere kantjes van zijn persoonlijkheid. Net als Reusjen vind ik overigens Mapei wel een grote rode vlag als het gaat om de superieure prestaties. (Museeuw, Garzelli, de spaanse enclave etc.) Lefevere’s reactie daarop is dat hij als leider hier niets vanaf wist. “See no Evil, Hear no Evil”. Als verdediging niet zo heel sterk voor een man naar wiens eigen zeggen hem niets ontgaat binnen zijn teams.