De Ronde van Spanje begint vandaag in… Italië: “Enigszins bizar”
foto: Cor Vos
zaterdag 23 augustus 2025 om 09:38

De Ronde van Spanje begint vandaag in… Italië: “Enigszins bizar”

Mensen die het wielrennen slechts sporadisch volgen, zullen wellicht wat verward zijn als ze vanmiddag de televisie aanzetten voor de Ronde van Spanje. Kijken ze nu naar Vuelta of is dit toch de Giro? De openingsrit gaat namelijk van Turijn naar Novara, in Italië. Ook in het peloton zelf vindt niet iedereen het de normaalste zaak van de wereld om op Italiaanse bodem te starten.

“Het is enigszins bizar”, zegt Guillaume Martin, renner bij Groupama-FDJ, in gesprek met CyclismActu. “Voor mij is de Vuelta onlosmakelijk verbonden met Spanje. Ik kijk ernaar uit om op het Iberisch Schiereiland te zijn. Ik ben geen fan van lange verplaatsingen per vliegtuig tijdens een grote ronde. Gelukkig zijn we binnen enkele dagen in Spanje. Daar begint voor mij de ‘echte’ Vuelta.”

De eerste drie etappes van de Vuelta spelen zich volledig af in Italië. In rit drie gaat het peloton dan de grens over, naar Frankrijk. Aansluitend op deze etappe van Susa (Italië) naar Voiron (Frankrijk) volgt een verplaatsing naar Figueres (Spanje). In deze Catalaanse stad vindt woensdag de ploegentijdrit plaats.

Vliegen
Martin uitte eerder al zijn zorgen over klimaatsverandering en die impact die dat ook hebben op de wielrennerij. Hij benadrukte dat renners- inclusief hijzelf – een grote ecologische voetafdruk hebben, mede door hun vele vliegreizen. “Mijn manier van leven is vervuilender dan die van de gemiddelde burger. Dat is duidelijk”, zei de afgestudeerde filosoof in 2022 in gesprek met Reporterre.

“Ik ben 200 tot 250 dagen per jaar van huis. Dat betekent niet dat ik elke dag vlieg, maar toch is het onder wielrenners het favoriete vervoermiddel. Wie vliegt, heeft meer hersteltijd. Het zijn deze extra uren rust die soms het verschil maken, die ons in staat stellen om geweldige prestaties te leveren in een koers, om de volgende dag harder te trappen. En dat is waar we van leven.”

RIDE Magazine
6 Reacties
23-08-2025 11:37
De start van de Giro in Israel dat was pas bizar. en alle starts van grote rondes in Nederland even zeer natuurlijk. Als je het negatief bekijkt zou je het kunnen zien dat het organiseren land kennelijk onvoldoende parcours te bieden heeft. Het is niet zo als de elfstedentocht die een variant in Oostenrijk een alternatief heeft noodgedwongen zocht vanwege het gebrek aan ijs alhier. Of dat de REnewi tour bijvoorbeeld naar Frankrijk zou gaan voor een bergetappe in de Alpen. DAar zou nog wat logica achter zitten. Maar het gaat natuurlijk zoals altijd om het geldelijk gewin wat er te behalen is. In Turijn is dat niet anders voor de Vuelta organisatie.
    23-08-2025 13:20
    Giro en Vuelta ben ik mee eens, maar die Tour start in 2015 viel wel mee qua verplaatsingen. Binnen 4 etappes zaten ze via 2 etappes al in Frankrijk. Toen kwam er in Frankrijk pas een interne giga verplaatsing.
23-08-2025 11:49
Niet alleen bizar maar ook volslagen belachelijk… De GT’s zouden niet eens kunnen doorgaan zonder logistieke steun van de overheid in de vorm van politiebegeleiding, etc…Er is meer dan genoeg Spanje (Frankrijk, Italie) om te promoten in ruil voor die hulp, los van het hele ecologisch vraagstuk… Martin heeft gelijk…
23-08-2025 09:55
Ja, waarom moet de Gran Salida altijd in het buitenland starten? Omdat in Spanje een stad geen geld voor over heeft voor een Gran Salida? Spanje is prachtig, groot en ruim genoeg om in eigen land te starten lijkt me. Maarja alles valt en staat met geld kennelijk.
    23-08-2025 10:15
    Extreem raar ook dat een evenement geen verlies wil draaien en wil groeien. Het voelt alleen heel apart dat de Vuelta in Italie begint waar ze de Giro al hebben. Als de Tour in Italie of Spanje start krijg je dat gezeik niet want "het is de Tour".

    In Nederland zijn we overigens zo'n beetje de grootste schuldige wat betreft buitenlandse starts van Grote Rondes.
23-08-2025 14:43
Spanje is veel te dunbevolkt om genoeg publiek te trekken. Wil een grote ronde overleven qua sponsoring en aandacht dan zijn deze stappen tegenwoordig nodig. In ieder geval wel een stunt om alle landen van de 3 grote rondes aan te doen in één ronde. En logistiek is het ook nog haalbaar doordat het buurlanden zijn en het etappeschema zo is samengesteld dat er bij grote verplaatsingen al ander materiaal op de andere locatie is (bv tijdrit Figueres) . Het milieuaspect komt ook aan de orde bij een grote ronde in hetzelfde land. ook daar worden er verplaatsingen per vliegtuig ingepland.

Reacties zijn gesloten.