De La Cruz aast op kopmanschap Sky in Vuelta a España

Door , woensdag 10 januari 2018 om 10:35

Foto: Team Sky

David de la Cruz maakte afgelopen winter na drie jaar Quick-Step de overstap naar een andere sterrenformatie: het Britse Sky. De 28-jarige Spanjaard zal komend seizoen voornamelijk in dienst rijden van onder meer Chris Froome. Toch hoopt de klimmer de ploegleiding zodanig te overtuigen, dat hij later in het seizoen als kopman mag beginnen aan de Vuelta a España. Dit laat De La Cruz weten aan het Spaanse El Periodico


De Catalaan zal zijn seizoen beginnen in de Volta a la Comunitat Valenciana (31 januari – 4 februari). Daarna volgen de Ruta del Sol (14-18 februari) en Parijs-Nice (4-11 maart). Een definitieve keuze moet nog gemaakt worden tussen de Rondes van Catalonië en het Baskenland. Wat wel vaststaat, is dat hij de Giro d’Italia zal rijden in dienst van Froome. “Chris heeft een rotsvast vertrouwen in me, en ik zal er dan ook aan de start staan als een van zijn helpers”, aldus De La Cruz.

Waar hij de Italiaanse ronde zal rijden in dienst van, hoopt hij in de Vuelta op het kopmanschap. Deze ambitie zou weleens voor frictie kunnen zorgen binnen het Sky-kamp, want ook Geraint Thomas heeft de hoop uitgesproken er te starten als kopman. “De laatste jaren heb ik me langzaam weten te ontwikkelen als renner. Ik heb inmiddels aangetoond dat ik mijn slag kan slaan in rittenkoersen. Ik hoop dat ook komend seizoen te laten zien”, is de Spanjaard vol vertrouwen.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Komi 10 januari 2018 om 10:44

Vond het een erg verrassende transfer. Kon mooi voor eigen kans gaan binnen Quick step naar mijn gevoel. Het geld zal vast goed zijn en er zijn ook wel wat potentiële kopmannen vertrokken bij Sky, maar het is echt knokken voor een kans bij Sky.

kiryienka 10 januari 2018 om 10:45

Get in line kid!

WernerFranke 10 januari 2018 om 10:50

De La Cruz leidt blijkbaar aan het syndroom van Naïvitis.

joowii 10 januari 2018 om 10:57

Ha!

rahimns 10 januari 2018 om 10:58

Ik vraag me serieus af met welk verhaal (lees sprookje) die renners binnengehaald worden en kijken dan die niet naar al die renners die uiteindelijk met hun staart tussen de benen weer zijn weg gegaan… ik heb nu al medelijden met al die talenten die dit jaar bij SKY getekend hebben.

Tutu888 10 januari 2018 om 11:01

Er zijn nog vijf wachtenden voor u….

Samlambeej 10 januari 2018 om 11:04

Thomas wil kopman zijn, De la Cruz wil, Kwiat zou ook wel eens willen proberen. Straks staan Bernal en Sivakov daar. Wout Poels word wakker!

ronddraaien 10 januari 2018 om 11:08

Wanneer is het de beurt aan Henao?

Silent Hill 10 januari 2018 om 11:20

Patrick Lefevere lacht zich nu een breuk, om vervolgens met zijn ogen te draaien, diep te zuchten, zijn schouders op te halen en uiteindelijk toch met een grijns af te sluiten.

Romāns Vainšteins 10 januari 2018 om 11:32

Hopelijk mogen ze straks allemaal kopmannentje spelen

castroviejo 10 januari 2018 om 11:35

Sky kan gewoon met 9 kopmannen starten daar. Zien wie de beste is zonder knechten :-)

Deoudjes 10 januari 2018 om 11:35

De Vuelta is voor onze Wout toch !

fvtende 10 januari 2018 om 11:42

Niet slecht om ambities uit te spreken.

Binnen Sky zou het me, net als de rest hier volgensmij, erg verbazen als hij die kans krijgt. Enige reden om hem misschien een gedeelde kopman te maken zou zijn afkomst zijn. Dat zou misschien qua sponsorbelangen dan een goeie match kunnen zijn.

Qua mogelijkheden zijn er wel een pak renners beter geschikt denk ik. En er zijn hem inderdaad al velen voor gegaan met soortgelijke ambities binnen Sky. De vraag is straks meer wie de opvolger moet worden van Froome. Ik verwacht dat Sky daar wel voor een lange termijn oplossing gaat en daar is De La Cruz eigenlijk al te oud voor weer.

west 10 januari 2018 om 11:59

Allemaal renners die zichzelf alvast naar voren schuiven mocht Froome niet aan het seizoen mogen beginnen.

Scott Sunderland 10 januari 2018 om 12:02

Froome gaat geschorst worden en zien we dit jaar niet meer in actie, is mijn overtuiging.

Dus is de race om wie de kopmannen worden bij Sky in de grote rondes begonnen. Als deze De La Cruz goed presteert dit seizoen kan hij inderdaad wellicht minimaal een beschermde positie krijgen in de Vuelta.

De transfer naar Sky van deze man is volkomen logisch toch ? Hij zal heel wat procenten meer verdienen nu.

Jean Dumas 10 januari 2018 om 12:14

Ze gaan flink in de war raken bij Sky als Froome geschorst wordt. Wout, Thomas, Kwiat en De la Cruz gaan daar echt niet harder van rijden.

Nibs 10 januari 2018 om 12:23

Als froomenstein gaat geschorst worden waar ik niet in geloof gaan ze moeilijke keuzes moeten maken en zal het voor een paar renners eindelijk duidelijk worden wat hun status is bij sky. Dit zal serieus wat interne spanningen teweeg brengen.
Poels zien ze niet als kopman wat knaven ook mag komen beweren bij wielerflits.

DerEffe 10 januari 2018 om 12:30

Naar mannetje. Past wat dat betreft perfect bij Sky.

Plavka 10 januari 2018 om 12:48

Hij heeft wel humor, met zijn verwachtingen…

Luca Quasi 10 januari 2018 om 13:43

Poels, moet eerst eens een week-cours winnen. Parijs-Nice bijvoorbeeld. Daar dwingt hij respect mee af!

west 10 januari 2018 om 13:47

De la Cruz komt op mij een beetje over als het niveau Pozzovivo/Zubeldia; altijd top 10 maar zit er een uitschieter in?

marehoek 10 januari 2018 om 13:58

Die voelt zich meteen kopman, met rangorde is deze niet bezig, bij ons noemen ze dat ; een man met een dikke nek.

marehoek 10 januari 2018 om 14:16

@ silenthill. Ik begrijp het niet waarom Lefevre moet lachen i.z. La Cruz.

De Brigadier 10 januari 2018 om 14:52

Lefevere over De la Cruz: “Iedereen vraagt mij: Waarom heb je die laten gaan? Heel simpel: omdat ik met Enric Mas een betere heb”, is Lefevere duidelijk in HNB. “Gezien hoe die naar boven rijdt als eerstejaars? In Spanje spreken ze nu al over de nieuwe Contadir.”

Die_Rooie 10 januari 2018 om 16:43

Syndroom van Landa!

  • 1
  • 2