‘De Hel’ maakt weer veel slachtoffers: tal van botbreuken en andere blessures na Parijs-Roubaix
Theuns en Van den Berg - foto: Cor Vos
maandag 14 april 2025 om 11:08

‘De Hel’ maakt weer veel slachtoffers: tal van botbreuken en andere blessures na Parijs-Roubaix

Parijs-Roubaix kent naast winnaars ook altijd weer vele verliezers. Ook dit jaar kwamen weer veel renners ten val in de Hel van het Noorden. Onder meer Julius van den Berg, Ayco Bastiaens en Edward Theuns liepen zware blessures op.

Julius van den Berg van het toch al geplaagde Picnic PostNL brak bij een val zijn rechter sleutelbeen. Bij Ayco Bastiaens (Soudal Quick-Step) was het de andere kant: hij moest met een breuk in zijn linker sleutelbeen de strijd staken. Hij zal maandag geopereerd worden in Herentals, laat zijn team weten. Manlio Moro (Movistar) brak eveneens zijn linker sleutelbeen. Zijn land -en ploeggenoot Albert Torres lag er na een val ook slecht bij, maar volgens Movistar gaat het goed met hem. Hij heeft zijn elleboog bezeerd.

Edward Theuns (Lidl-Trek) werd dan weer met een brace om zijn nek afgevoerd naar het ziekenhuis van Valenciennes. Het is nog niet duidelijk welke blessure de Belg exact heeft opgelopen. Zijn ploeggenoot Mathias Vacek viel op zijn hoofd en onderging een hersenschuddingsprotocol, maar zou de wedstrijd nog wel uitrijden.

De gehavende Dillier – foto: Cor Vos

Silvan Dillier, ploeggenoot van winnaar Mathieu van der Poel, brak zijn rechter hand. Pogacars helper Nils Politt liep dan weer de nodige schaafwonden op. Dat geldt ook voor Matej Mohoric, die al voor de eerste kasseistrook viel. De Sloveen kampt daarnaast met kneuzingen aan zijn dijbeen en bekken. Onderzoek in het ziekenhuis bracht echter geen breuken aan het licht. Dat was wel het geval bij Davide Ballerini, die zijn pols op verschillende plekken brak. De Italiaan van Astana Qazaqstan is inmiddels geopereerd.

Akelige beelden val Stefan Küng
Van onder meer Alec Segaert (Lotto), Niklas Behrens (Visma | Lease a Bike), Colby Simmons (EF Education-EasyPost), Miles Scotson (Arkéa-B&B Hotels), Lukas Kubis en Abram Stockman (Unibet Tietema Rockets) is bekend dat ze ook ten val zijn gekomen tijdens de wedstrijd, maar zij haalden stuk voor stuk de finish. Alexander Kristoff deed dat na zijn valpartij niet. Het is nog onduidelijk wat de schade is bij de Noor.

Ook Stefan Küng ging op een van de kasseistroken hard onderuit, waarna over hem heen werd gereden. De Zwitser bleef een tijdje op zijn buik liggen, maar krabbelde daarna toch weer op. Hij deed dat met een bebloed gezicht. De kopman van Groupama-FDJ – vorig jaar nog vijfde in Parijs-Roubaix – finishte als 43ste.

RIDE Magazine
9 Reacties
14-04-2025 11:22
Bij alle andere wielerwedstrijden zou deze hoeveelheid valpartijen en blessures een schande zijn.

Bij Roubaix vinden we het heroïsch.

Wat zijn wij mensen toch een bijzonder volk :-)
    14-04-2025 14:37
    De ratio 1 botbreuk per wedstrijd is al lang geschiedenis… het gemiddelde is inmiddels flink omhoog geschoten.
    Dat die gasten zich nog kunnen laten verzekeren is een mirakel…
    En idd, zo lang er op deze manier over gedaan wordt is er geen verbetering in zicht…
14-04-2025 11:47
Dat is weer een pittige rekening.... Hopelijk zijn de betrokkenen snel weer op de been.
En weer tegenslag voor PicNic, nu is Van den Berg niet persé een puntenpakker maar ze komen ook steeds dunner in de renners te zitten op die manier. Zo wordt het best lastig om de wedstrijdkalender uit te breiden in de jacht op punten (als ze dat al zouden willen).

Maar dan naar Parijs-Roubaix..... Toch een koers die een dubbel gevoel geeft: enerzijds een monument met een hele lange historie, dat zijn toch koersen die je in ere zou willen houden. Anderzijds zijn die keienwegen niet meer van deze tijd en eisen ze ieder jaar een hoge tol aan botbreuken en ander ongemak.

In het kader van de veiligheid, waar iedereen altijd de mond van vol heeft, zou je dit soort koersen niet meer moeten willen. Maar tegelijkertijd leven we in een tijd waarin spektakel gewenst lijkt te zijn gezien de groei van het aantal koersen dat over onverharde / gravelwegen gaat. Misschien moet de UCI eens beginnen met het inperken van de groei van gravelkoersen op de wegkalender. En koersen als Strade Bianchi en Parijs-Roubaix niet meer verplicht stellen voor WT teams, ploegen als Movistar (0 finishers gisteren) zullen daar niet om rouwen.
    14-04-2025 12:05
    Het probleem is een beetje: ze vallen vaak niet op de keien maar in de aanloop er naar toe. Nervositeit zal altijd bij zulke wedstrijden horen, de belangen zijn gewoon enorm. De valpartij met o.a. Theuns gebeurde ook behoorlijk achterin de groep, dat suggereert eerder onoplettendheid dan nerveus gekwak op kop van de koers.
    14-04-2025 12:36
    Mee eens hongerklopje, veel valpartijen gebeuren door onoplettendheid en nerveus gedrag. En dat zijn 2 factoren die helaas nooit uit te bannen zijn (tenzij je de koers naar Zwift verplaatst natuurlijk). 30 kasseistroken betekent natuurlijk wel dat je 30x die stress hebt om voorin te moeten zitten, daarbij "geholpen" door ploegleiders die door oortjes schreeuwen dat iedereen voorin moet zitten terwijl de plekjes voorin toch heel beperkt zijn.
14-04-2025 11:24
Kung, de ultieme strijder
    14-04-2025 11:47
    Been there done that, dacht hij. (EK TIjdrijden)
14-04-2025 12:35
Keerzijde van de medaille..
14-04-2025 21:10
Nog een breuk: Stockman reed de koers welliswaar uit maar deed dat met een breuk in zijn hand.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine