De Gendt: “Ik geloofde er niet echt in”

maandag 25 maart 2019 om 17:19
De Gendt: “Ik geloofde er niet echt in”

foto: Cor Vos

Thomas De Gendt had niet verwacht dat hij de openingsetappe van de Ronde van Catalonië kon winnen. De renner van Lotto Soudal koos voor de solo vanuit de vroege vlucht, waarna het peloton niet heel dichtbij kwam. “Ik geloofde er niet echt in, maar het verschil bleef min of meer hetzelfde”, zegt De Gendt na afloop.

De Gendt sloeg zijn slag op de steile derde klim van de dag. “Dat was een heel lastig punt. Ik was nog met Luis Angel Maté, maar ik had het gevoel dat hij niet zo goed was vandaag. Ik moest hem aanvallen en toen was ik alleen”, legt de ervaren Belg uit. Zijn voorsprong van vier minuten behield hij lange tijd. “Ik geloofde er niet echt in, maar het verschil bleef min of meer hetzelfde.”

“Het was vanaf daar vol gas vanaf die klim, vijftig kilometer op mijn limiet. Het is De Gendt-stijl, maar dat is nooit makkelijk”, lacht de erkende aanvaller. Het is dan ook al zijn vierde ritzege in Catalonië ooit. “Ik vind deze wedstrijd en deze omgeving heel mooi. Ik train vaak in Spanje en het is de achtste keer op rij hier aan de start sta. Ik rijd hier ook altijd goed en kom dan ook graag terug. Met dit weer is het ook fijn, dan wil je echt hier rijden.”

Dit artikel delen:

7 Reacties

Ruben_ 25 maart 2019 om 17:44

Wat een absolute eindbaas deze man

achtpuntzes 25 maart 2019 om 18:01

Toch wel mooi dat hij vol voor zijn voorliefde heeft gekozen (aanvallen) en dat hij daar nog regelmatig succes mee heeft ook.

Met een andere aanpak zou hij zeker nog wel eens top tien in een grote ronde kunnen rijden, maar er zijn al zo veel van dat soort types met dito doelstelling en hij heeft meermaals aangegeven dat hij aanvallen veel en veel leuker vind. Dus ga maar lekker je gang Thomas, het zal nog wel wat succes opleveren in de toekomst.

Romāns Vainšteins 25 maart 2019 om 18:28

Mooi gezegd en ik wil daar nog even aan toevoegen dat als ik met een gun op me kop er eentje zou moeten uitpikken die clean is ik hem zou kiezen. Zijn rijstijl is onlosmakelijk verbonden aan het besef dat ‘het beste uit jezelf halen’ meer aspecten behelst dan enkel het sportieve.

Retro Lex 26 maart 2019 om 00:31

@redactie : Hoe moet ik dit begrijpen: “Ik moest hem aanvallen en toen was ik alleen”

KissMyAce 26 maart 2019 om 10:06

Klinkt als een liquidatie:D

Jean Dumas 26 maart 2019 om 10:36

Ik herinner mij een zekere overwinning van Weening in dezelfde ronde, een bergrit waarin De Gendt gelost was en lang gelijke tred hield met Pieter. Uiteindelijk kwam hij toch terug en won.

Tour 26 maart 2019 om 11:54

Gisteren fietste Weening achter in het peloton, ik denk dat hij blij is dat hij een andere dag heeft gekozen.
Die keer dat hij Weening bijhaalde was de enige keer dat ik niet voor de Gendt was. Wat een oermens.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair