De Cauwer: “Verminder dit najaar het aantal renners per wedstrijd”
José De Cauwer is van mening dat de UCI er goed aan zou doen om dit najaar het aantal renners per ploeg tijdens wedstrijden te verminderen. Dat vertelt hij in het tv-programma Extra Time Koers.
Hij ziet voordelen in het verkleinen van de ploegen. “Verminder het aantal renners per ploeg in een wedstrijd en geef zo aan meerdere ploegen de kans om deel te nemen”, aldus de Cauwer. Zo kunnen bijvoorbeeld ook ProContinentale ploegen nog iets maken van het seizoen. Sponsoren komen meer in beeld en renners kunnen zich in de kijker rijden”, voorspelt hij.
Philippe Gilbert denkt dat een dergelijke maatregel ook het koersverloop ten goede kan komen. “Ik heb al weleens gekoerst met zes in een team in plaats van de gebruikelijk zeven of acht. Bijvoorbeeld in de Londen Classic. Dan wordt het echt tactisch. Met zeven of acht renners is het makkelijker om een fout recht te zetten. Met zes renners kan dit niet zo eenvoudig. Ik vind het dus geen slecht idee, zo’n tactische manier van koersen.”
Als er dit jaar nog gekoerst kan worden dan zullen renners nog veel meer dan anders echt keuzes moeten maken in wat ze wel en niet rijden. Kleinere teams kunnen dan zorgen voor een mooi deelnemersveld in alle grote koersen. Bovendien kun je meer ploegen de kans geven te starten in grote wedstrijden en zo direct ook hun inkomsten uit sponsoring etc. wat meer veiligstellen.
Ik vind minder renners per ploeg een goed idee mits dit in de WT aangevuld wordt met proconti's en bij de PC met conti's.
Het zou kunnen dat het spektakel (dan voornamelijk door geluksfactor) toeneemt als je het aantal renners per ploeg vermindert (al is daar afgelopen seizoen echt niets wezenlijks van gebleken), maar tactischer wordt het er echt niet op. Onmogelijk.
Sterker nog, het zou juist omgekeerd kunnen werken. Als je als ploeg geen fout meer kunt permitteren zoals Gilbert stelt, dan ga je er als ploeg toch juist alles aan doen om die fout te voorkomen, bijvoorbeeld door alles en iedereen maar kort bij te houden? En waarom wordt de 'London Classic' aangehaald als voorbeeld hierbij door Gilbert? Die eindigt jaar na jaar in hetzelfde scenario: sprint van een grote groep waarbij een sprinter de bloemen pakt. Zijn daar dan geen fouten voorgekomen die moesten worden rechtgezet, of hoe zit het?
Daarnaast vind ik het een bijzonder raar idee om renners die het moeten hebben van rijden van bijvoorbeeld grote rondes maar thuis te laten of ploegen voor wie het klassement van groot belang is te mankeren ten faveure van ploegen die meestal niet verder komen dan wat renners in de kansloze ontsnapping sturen voor de exposure. En waarom kunnen we die ploegen dan niet gewoon uitnodigen zonder het aantal renners te verminderen? Dat de grootte van het peloton direct te relateren is aan de veiligheid is ook al jaren een fabeltje gebleken.
Te kleine teams geen ploegentactiek maar te grote teams te veel controle door de sterksten. Grote rondes en klassiekers eens rijden met 6 per team hele welkome piste. 3 per team dat nou weer niet.