De Cauwer: “Verminder dit najaar het aantal renners per wedstrijd”

vrijdag 17 april 2020 om 13:45
De Cauwer: “Verminder dit najaar het aantal renners per wedstrijd”

José De Cauwer - foto: WielerFlits

José De Cauwer is van mening dat de UCI er goed aan zou doen om dit najaar het aantal renners per ploeg tijdens wedstrijden te verminderen. Dat vertelt hij in het tv-programma Extra Time Koers.

Hij ziet voordelen in het verkleinen van de ploegen. “Verminder het aantal renners per ploeg in een wedstrijd en geef zo aan meerdere ploegen de kans om deel te nemen”, aldus de Cauwer. Zo kunnen bijvoorbeeld ook ProContinentale ploegen nog iets maken van het seizoen. Sponsoren komen meer in beeld en renners kunnen zich in de kijker rijden”, voorspelt hij.

Philippe Gilbert denkt dat een dergelijke maatregel ook het koersverloop ten goede kan komen. “Ik heb al weleens gekoerst met zes in een team in plaats van de gebruikelijk zeven of acht. Bijvoorbeeld in de Londen Classic. Dan wordt het echt tactisch. Met zeven of acht renners is het makkelijker om een fout recht te zetten. Met zes renners kan dit niet zo eenvoudig. Ik vind het dus geen slecht idee, zo’n tactische manier van koersen.”

Dit artikel delen:

8 Reacties

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 14:33

Eens. Sowieso een gouden kans om zoiets eens te proberen.

Dolledriesoldebroek 17 april 2020 om 14:34

Helemaal mee eens, wederom verstandige woorden van josé.

krypton 17 april 2020 om 14:44

Gezien het volle programma met ook nog eens weinig tot geen tijd om een pauze, trainingsblok of hoogtestage in te plannen lijkt me dat zeer verstandig.

Als er dit jaar nog gekoerst kan worden dan zullen renners nog veel meer dan anders echt keuzes moeten maken in wat ze wel en niet rijden. Kleinere teams kunnen dan zorgen voor een mooi deelnemersveld in alle grote koersen. Bovendien kun je meer ploegen de kans geven te starten in grote wedstrijden en zo direct ook hun inkomsten uit sponsoring etc. wat meer veiligstellen.

Derierre de la course 17 april 2020 om 15:14

Het programma lijkt heel vol maar vergeet niet dat er ook een heleboel koersen, zeker op lager niveau niet gereden worden. Dat maakt wel dat de WT wel 3 maanden lang een compleet dubbel programma rijdt, maar volgens mij kan dat wel (mits het geen 3-dubbel wordt). Daarnaast gaan die ploegen in dat geval de PC wedstrijden overslaan.

Ik vind minder renners per ploeg een goed idee mits dit in de WT aangevuld wordt met proconti’s en bij de PC met conti’s.

SolitaryShell 17 april 2020 om 15:13

Zucht. Des te minder renners per ploeg, des te minder ploegenspel. Des te minder ploegenspel, des te minder tactiek.

Het zou kunnen dat het spektakel (dan voornamelijk door geluksfactor) toeneemt als je het aantal renners per ploeg vermindert (al is daar afgelopen seizoen echt niets wezenlijks van gebleken), maar tactischer wordt het er echt niet op. Onmogelijk.
Sterker nog, het zou juist omgekeerd kunnen werken. Als je als ploeg geen fout meer kunt permitteren zoals Gilbert stelt, dan ga je er als ploeg toch juist alles aan doen om die fout te voorkomen, bijvoorbeeld door alles en iedereen maar kort bij te houden? En waarom wordt de 'London Classic' aangehaald als voorbeeld hierbij door Gilbert? Die eindigt jaar na jaar in hetzelfde scenario: sprint van een grote groep waarbij een sprinter de bloemen pakt. Zijn daar dan geen fouten voorgekomen die moesten worden rechtgezet, of hoe zit het?

Daarnaast vind ik het een bijzonder raar idee om renners die het moeten hebben van rijden van bijvoorbeeld grote rondes maar thuis te laten of ploegen voor wie het klassement van groot belang is te mankeren ten faveure van ploegen die meestal niet verder komen dan wat renners in de kansloze ontsnapping sturen voor de exposure. En waarom kunnen we die ploegen dan niet gewoon uitnodigen zonder het aantal renners te verminderen? Dat de grootte van het peloton direct te relateren is aan de veiligheid is ook al jaren een fabeltje gebleken.

Romāns Vainšteins 17 april 2020 om 16:14

Er is sprake van een ‘sweet spot’ in deze.

Te kleine teams geen ploegentactiek maar te grote teams te veel controle door de sterksten. Grote rondes en klassiekers eens rijden met 6 per team hele welkome piste. 3 per team dat nou weer niet.

Bikeage 17 april 2020 om 15:41

Prima plan, zeker voor de Pro-conti’s om zich toch in de kijker te rijden en voor de WT-ploegen om aan meerdere wedstrijden tegelijk deel te nemen.

Jean Dumas 18 april 2020 om 09:59

Altijd wijs, die José.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair