David Dekker niet meer van start in Ronde van Burgos na zware val
Voor David Dekker zit de Ronde van Burgos erop. De renner van Jumbo-Visma kwam gisteren hard ten val, nadat hij in volle finale over een verkeersdrempel reed en de macht over het stuur verloor. In de derde etappe zal hij niet meer van start gaan vanwege de gevolgen van zijn val. Dat meldt Jumbo-Visma op sociale media.
“Helaas, David Dekker zal niet van start gaan in rit drie vanwege de gevolgen van zijn val van gisteren. Word snel beter, David!”, schrijft de Nederlandse ploeg. Zelf reageerde Dekker gisteren op zijn val. “Ik heb wel heel veel verwondingen. Ik zag de verkeersdrempel niet aankomen en met die hoge snelheid in een dalend stuk ben ik volledig de controle verloren. Ik hoop oprecht dat iedereen die betrokken is bij de valpartij oké is en snel zal herstellen.”
Op het moment van zijn valpartij reed Dekker in derde positie van het peloton. Edoardo Affini en Timo Roosen reden voor hem, terwijl Chris Harper hem miraculeus kon ontwijken. Het werd dan ook een 1-2-3’tje voor Jumbo-Visma, met Roosen als winnaar. De rest van het peloton was uitgeschakeld na de crash van de 24-jarige Dekker, die gaat vertrekken bij de Nederlandse ploeg en sowieso een ongelukkig seizoen doormaakt.
    
    
            
        
        
            
            
            
            
            
https://youtu.be/yY254nwt_OY
Maar ergens is het vreemd:
- de situatie is bekend, zowel van voorgaande edities als in het roadbook en ook het filmpje dat iemand gisteren postte van de aankomst, waarin specifiek gewaarschuwd werd voor de betreffende drempel. Er stonden ook seingevers om te waarschuwen.
- het mag blijkbaar niet volgens het UCI reglement, maar toch gaat de wedstrijd op deze manier door. De UCI neemt dus haar reglement over aankomsten zelf niet serieus.
- Geen enkele renner of ploegleider heeft hierover op voorhand wat gezegd of gedaan, maar achteraf staan ze op hun achterste benen omdat het niet goed is gegaan.
Waar en bij wie gaat het mis? Enkel bij de UCI en de organisatie? Of ook bij de ploegen en de renners?
Bijvoorbeeld: "When will you start taking us and our health f**king serious UCI?! This sh*t keeps happening over and over and nothing ever changes because you rather have a pile of cashing coming in then a peloton without crashes. Scr3w you, and don't even dare give me a fine"
Heb je de UCI altijd nodig om de gezondheid van jouw renners serieus te nemen? Of ligt er toch ook een (nog niet verkend) gedeelte bij de teams zelf?
Ik heb nog even het linkje gekeken van 2020 hierboven. En daar zie je een peloton als dolle stieren naar een eindsprint gaan. Renners die zich dwars door het peloton laten uitzakken e.d. Je kunt er als ploeg ook gewoon voor kiezen om je niet daarin te mengen, veilig achterin te gaan zitten en het risico nemen wat seconden te verliezen.
Soms hebben renners en teams echt wel een punt als ze naar de UCI en de wedstrijd organisatie wijzen. Maar ze verdommen het zelf ook om te zeggen: genoeg is genoeg, we gaan hier niet sprinten. Zoals dit jaar in ik dacht de 3 daagse De Panne. Levensgevaarlijke aankomst, overal paaltjes, fietspaden, wegmeubilair. Maar er werd gewoon op los gesprint door de teams.
Als je echt een statement wilt maken, dan stop je met koersen over dit soort aankomsten. Enkel "schande" roepen naar de UCI als er gevallen wordt is het negeren van je eigen verantwoordelijkheid als ploeg voor de veiligheid van je eigen renners.