Dave Brailsford complimenteert Bernal en INEOS-ploeg: “Ik ben zo trots”

zondag 30 mei 2021 om 18:34
Dave Brailsford complimenteert Bernal en INEOS-ploeg: “Ik ben zo trots”

foto: Cor Vos

Voor het tweede jaar op rij en voor de derde keer in vier jaar heeft INEOS Grenadiers de Giro d’Italia gewonnen. Na Chris Froome (2018) en Tao Geoghegan Hart (2020) is nu Egan Bernal de gevierde man in de Britse miljoenenploeg, en dat stemt uiteraard ploegbaas Dave Brailsford tevreden.

“Ik ben heel blij”, zegt Brailsford tegen Eurosport. Hij prijst de strijdlust waarmee Egan Bernal de Giro aanvatte en de manier waarop de ploeg in de gravelrit, onder aanvoering van Filippo Ganna, het verschil maakte. “Dat was geweldig. Na de tweede rustdag was de vraag hoe sterk de ploeg was. Kunnen we rustig blijven en onze strategie blijven volgen? We wilden niet impulsief reageren op alle aanvallen van de concurrentie, en dat hebben we prachtig gedaan. Ik ben zo, zo trots.”

‘Overwinning van de ploeg’
Ook Brailsford zag in de slotweek dat Bernal een zwak moment kende. “Elke grote ronde is er een moment dat de winnaar afziet, maar het gaat erom dat je daar goed mee omgaat. Je moet rustig blijven, samen koersen en controle houden over de situatie. Daarvoor is heel veel volwassenheid nodig. Egan kreeg daarbij hulp van de ervaren renners, zoals Jonathan Castroviejo. Daarom voelt dit als een overwinning van de ploeg.”

De grote vraag nu: gaat Egan Bernal ook naar de Tour de France? Die begint al over vier weken. “Ik betwijfel dat”, geeft Brailsford aan. “Onze Tourploeg rijdt nu de Dauphiné en we gaan kijken hoe het daar gaat. Na de Dauphiné en de Ronde van Zwitserland bekijken we de situatie en stellen we een team samen.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

Glorious 30 mei 2021 om 18:42

Geldploeg

fietsvriend 30 mei 2021 om 18:43

Zeldzaam onuitstaanbaar deze kerel. Die kop ook meteen na de overwinning, alleen daarom hoop ik echt dat ze op een hoop worden gereden in de TdF.

limburgia 30 mei 2021 om 19:14

Onuitstaanbaar zijn de commentaren op succesvolle eigenaren/managers .

Romāns Vainšteins 30 mei 2021 om 19:21

Ik mag Brailsford ook niet en zie hem als een dikke boef maar deze ronde heeft INEOS op een niet vervelende manier kundig naar zich toegetrokken. Ere wie ere toekomt.

fietsvriend 30 mei 2021 om 19:26

@limburgia niks mis met succes, kan ik van genieten. Maar niet van deze Bruyneel van zijn generatie.

Turtlehead 30 mei 2021 om 22:28

@fietsvriend: zeldzaam, maar niet uniek ;)

Kenbev 30 mei 2021 om 19:24

Ook geen INEOS fan, maar dit was een magistrale ronde van hen. Punt. En dan was Sivakov al snel uitgevallen. Chapeau.

fietsvriend 30 mei 2021 om 19:30

Was toch vrij vintage INEOS deze Giro ? In een niet al te sterk veld met een sterrenensemble iedereen de keel afknijpen.
Magistraal zou ik het vinden als ze deze zomer een antwoord vinden in de Tour.

Michelangelo 30 mei 2021 om 19:39

@Fietsvriend,
Da’s voor mij net wat kort door de bocht. Ineos is in mijn ogen echt wel een paar keer in de situatie gekomen dat er keuzes gemaakt moesten worden. Zeker in de laatste week. Daar hebben ze niet dom op kop gereden met een verschroeiend tempo (zoals in de TdF), maar vooral ook heel bewust de momenten gepakt waarop dat moest.

Vertrouwen op de sterkte van het team in plaats van gokken op de kracht van het individu. En dat hebben ze enkele keren voortreffelijk gedaan.

Overigens: vintage Ineos was het pakken van winst in de tijdritten, en dan bergop iedereen de keel afsnijden. In dit geval moest er wel degelijk winst gepakt worden in de bergritten…

vevie 30 mei 2021 om 19:39

Bernal heeft de eerste twee weken gewoon erg aanvallend gereden. Er was toen niks ‘standaard’ Ineos aan. De laatste week wel, want toen waren ze al aan het verdedigen en was Bernal niet meer zo sterk als in de eerste twee weken. Hij reed veel echter aanvallender dan Froome en al helemaal dan Thomas, die echt inderdaad standaard op de Ineos manier rijdt.

Ik hoop dan echt van harte dat Carapaz straks flink gaat aanvallen in de Tour.

Murcia 30 mei 2021 om 19:42

Eens met fietsvriend, de strategie was hier ouderwets. Zodra duidelijk werd dat Bernal de beste man in koers bleek is de breedte van het sterrenensemble bepalend. Dan wordt ook gewoon de trein uit de kast getrokken. Het opvallende vond ik dat Bernal maar één keer een langere aanval plaatste en prompt was hij de dagen erna minder.

In de Tour zal veel zo niet alles afhangen van G. Goed in vorm ja, maar tot nu toe niet beter dan Pog en Rog. Bovendien heeft iedereen hem goed bestudeerd en is de Thomas aanval van ongeveer 2 a 1,5 km voor de meet door de twee bovengenoemde heren geperfectioneerd. Ook lijkt het mij stug dat in de tijdritten Geraint veel tijd zal pakken.

Titaantje 30 mei 2021 om 19:52

Froome was in zijn eerste jaren een enorm offensieve renner. En dan hebben we nog zijn mega aanval in de Giro. Die man wordt altijd tekort gedaan op dit forum. Zijn laatste tourzege was wat saai, maar daarvoor was het vaak echt wel mooi inclusief aanvallen op het vlakke en in afdalingen alsmede aan de start van de laatste col (een beetje a la armstrong, in de eerste steile km trekken je ploeggenoten een sprint en als alles uit elkaar ligt dan demareer je).

monsieur soixante pourcent 30 mei 2021 om 20:03

@murcia

Zijn de weersomstandigheden ook geen dingetje?
(Ivm terugval Bernal na pinkstermaandag)

fietsvriend 30 mei 2021 om 20:17

Ik heb toch echt een heel controlerend INEOS gezien, waar Bernal vaak afgezet werd ergens op de laatste klim om de puntjes op de i te zetten. (Jammer dat de maandag etappe niet te zien was).
Als de andere ploegen iets wilde moesten ze samenwerken om een vuist te kunnen maken. Maar meer dan plaagstootjes waren dat ook niet. En wat was bijv. Bike Exchange zwak eigenlijk. Of Astana (met notabene Izagirre en Tejada), daar was kopman Vlasov uiteindelijk ook te zwak om het verschil in de bergen te maken.

Misschien is beter, een INEOS dat altijd in controle was, nooit uit hun comfortzone gekomen. Alleen die keer toen Bernal het even slecht had, maar toen nog steeds Martinez in de buurt.

adelaarvanantwerpen 30 mei 2021 om 20:22

@ murcia
Ik denk dat jij echt onderschat hoeveel energie Bernal heeft verspeeld in de gravelrit. Daar werd hij eerst door Moscon en Ganna gepiloteerd maar op die strook op 20 km van de streep was hij toch al als enige van de AK mannen aan het sleuren om Evenepoel op achterstand te zetten. Hij reed op het einde ook fantastisch weg van al de rest. In de eerste week heeft Bernal het ook een aantal keer geprobeerd. Zeker die aanval richting San Giacomo was energieverspillend omdat daar de laatste km volledig met de wind op kop waren.

fietsvriend 30 mei 2021 om 20:35

@adelaarvanantwerpen of het sprintje om de boni seconde met Evenepoel. Meest pathetische momentje van deze ronde. Oh nee, dat was het boksje.

Murcia 30 mei 2021 om 20:37

Ik heb het zeker niet opgeschreven als een poging om Bernal zijn prestatie hier kleiner te doen lijken, iedereen weet dat hij met afstand de beste was hier. De weersomstandigheden zullen zeker een rol hebben gespeeld. Bernal kan vrij goed tegen slecht weer in tegenstelling tot iemand als Yates. En ja hij heeft een betere punch gekregen maar toch blijf ik bij mijn stelling dat de ploeg, en dat is haar goed recht overigens de koers heeft afgekneld in een aantal etappes. Hier was bijna elke vluchtgroep zeker van de strijd om de etappezege zelfs in de hoogst genoteerde bergetappes wat mij iets te gek werd. Dat Caruso tweede wordt zegt ook wel iets denk ik want het bewijst dat andere hoger ingeschatte klassementsrenners niet hun niveau haalden.

Michelangelo 30 mei 2021 om 21:01

@Murcia,
Ik denk dat Ineos inderdaad met ijzeren hand geregeerd heeft. Waarbij uiteindelijk het uitvallen van onder andere Landa ze ook wel heeft geholpen. Want dat is iemand die durft te gaan als de Ineos sneltrein nog op de rails staat.

Bernal heeft wel degelijk veel energie gestoken in de eerste anderhalve week. Zeker omdat toen nog niet duidelijk was dat Eveneepoel het niet zou uitzingen, en er dus 2 minuten bonus bij elkaar gefietst moest worden met het oog op de tijdrit.

De laatste week ging het slot erop. En toen bleek geen enkele ploeg in staat om iets moois op te zetten. Niet Astana of EF omdat Vlasov en Carthy niet sterk genoeg waren. Niet Trek omdat Ciccone uiteindelijk uitviel. Niet Bike Exchange omdat de ploeg daar niet sterk genoeg voor was. Net als Bahrein…

Sterkste kopman, met de compleetste ploeg. En er gaat veel lof naar Martinez of Ganna, maar ik denk uiteindelijk dat Castroviejo een sleutelrol had in het de nek omdraaien van de andere ploegen.

fietsvriend 30 mei 2021 om 21:11

@Michelangelo Helemaal eens. Castroviejo is misschien wel de meest complete pure knecht van het peloton. Je hoeft van hem gen streken te verwachten, 100% in dienst van ploeg en kopman en verzaakt nooit. Behalve vorig jaar in de Tour, maar toen hing zijn kopman al half in de touwen.

Gilberto 30 mei 2021 om 19:45

Heerlijke foto ook, zo zonder mondkapjes

Kelder is de Man 30 mei 2021 om 19:51

Mooie foto inderdaad. Geen zure bekken. Drie tevreden kerels.

fietsvriend 30 mei 2021 om 19:52

Als jij je prikje pakt, mag jij ook zo op het podium staan.

Titaantje 30 mei 2021 om 19:46

Zegt hij nu letterlijk dat de tourploeg in de Dauphine rijdt? Lijkt me toch dat die Rodriguez niet naar de Tour gaat, en dat een Carapaz er nog wel bij komt.
De Plus nog altijd in de voorselectie, die zie ik het dan weer niet halen. Te weinig laten zien dit jaar.
Gaat Yates overigens niet naar de Tour? Hij zat niet in de voorselectie. Focus op de Vuelta?

Turtlehead 30 mei 2021 om 22:31

Hij bedoelt: zijn Britse uithangborden (minus Yates?).

Het is toch ondenkbaar dat Bernal ,na een matige slotweek in de Giro en een hersteltraject daarvoor van 6 maanden, nu binnen 3,5 week aan de Tour gaat beginnen?
Raar dat hij nog een voorbehoud lijkt te maken, alsof, als de verwachte mannen tegenvallen, Bernal alsnog een optie zou zijn.

Of zou hij ook wel inzien dat hij verder alleen tweede keuze heeft (Thomas, Carapaz, Yates, Hart, Porte… Goed voor -in de buurt van- het podium, maar geen topfavoriet)?
Overigens wel een luxe-2e-keus ;)

vevie 31 mei 2021 om 08:22

Titaantje, Yates richt zich op de Vuelta. Was vooraf al zo bepaald.

monsieur soixante pourcent 30 mei 2021 om 19:57

Toch 4 negationisten.

Martino87 30 mei 2021 om 19:58

Zou dom zijn om Bernal naar de tour te sturen. In de Vuelta maakt hij meer kans om te winnen. Daarnaast hebben ze hem in de tour ook niet nodig, aangezien ze daar ook nog Thomas, Carapaz, Porte, Yates, Hart, Dennis, Sivakov, Van Baarle, Amador en Kwiatkowski hebben!

fietsvriend 30 mei 2021 om 20:04

En een hele bus vol pleisters, puffers en attesten

monsieur soixante pourcent 30 mei 2021 om 20:29

En toch, een mindere renner die zich helemaal leeg rijdt kan van meer nut zijn dan een schaduwkopman die wat kopwerk doet.

Zelf zou ik castroviejo altijd meenemen naar de tdf. En de tandem Ganna-Dennis, volgend jaar dan maar.

Massimo Bataille 31 mei 2021 om 08:50

Afhankelijk van wie er allemaal meegaat natuurlijk, hebben ze bv wel al een Porte, Amador, Dennis en Kwiat die hun helemaal willen leegrijden bergop.
Wss nog een Rowe en Van Baarle voor het vlakkere werk (al kan Van Baarle ook wel klimmen) en dan nog Carapaz, Thomas en Hart.
Waarbij ik Hart eigenlijk hem niet zie leegrijden moesten Carapaz of Thomas beter blijken

Wheely 30 mei 2021 om 21:07

Ik vond ze met veel karakter koersen, met het mes tussen de tanden. Vooral tijdens de Strade rit door Moscon. Martinez was fantastisch tijdens de ritten waar Bernal tijd verloor en Castro was ook gisteren goud waard. Reden met passie en waren allesbehalve de robots uit het Froome tijdperk. Kortom genoten van ze.

Turtlehead 30 mei 2021 om 22:33

Ja, zeker. Ik ook. Nu zag je echt de kracht van de ploeg, ook op momenten dat anderen het initiatief namen of Bernal wat minder was. Dat vind ik toch óók bij wielrennen horen. Daar heeft het Kruissie indertijd in 'zijn' Giro ernstig aan ontbroken natuurlijk.

peervaneynthoven 30 mei 2021 om 22:52

Geld bepaalt de sterkte van je ploeg, maar vooral de sterkte in de breedte, en die is bepalend voor succes.Misschien spelen ook nog andere faktoren mee (gezien het recente verleden van de Britse wielersport en vooral ook het eerdere SKY) maar het gaat (helaas) een race om sponsorgeld worden om deze ploeg in de toekomst (letterlijk) bij te benen. Het enorme budgetaire verschil met de 2e ploeg is geen goede zaak voor deze mooie sport. Kijken hoe snel men uitgekeken is op een alsmaar winnend team.
Bij het voetbal ben ik daarom al lange tijd geleden afgehaakt. De megalomane ideeen om nog meer miljarden binnen te harken stuitten daar recent gelukkig nog op weerstand anders was alles achter de decoder gegaan. Formule 1 nu dus ook. Ik hoop dat het wielrennen hiervan op termijn gespaard blijft, als de ultieme ‘volks’sport.
Bernal is overigens een zeer terechte winnaar, maar wel mede door de sterkte in de breedte.

Groetjesaandevoetjes 31 mei 2021 om 06:55

Ik volg je hier helemaal peer

Pietspeed 30 mei 2021 om 23:01

Ach ja, wat moet ie anders zeggen? Allemaal open deuren. Misschien is hij onuitstaanbaar baar, maar dat kun je eigenlijk alleen zeggen als je hem persoonlijk kent. Een geldploeg ok, maar dat is TJV ook inmiddels. Niet Brailsford legt de miljoenen op tafel, dat is Sir huppelepup van Ineos.

peervaneynthoven 30 mei 2021 om 23:33

Het gaat om substantiële verschillen in budget, niet om een miljoentje of 2,3. Je hoeft overigens iemand niet per se persoonlijk te kennen om zijn gedrag in het openbaar te ver-/beoordelen. Zo vind ik PL in het openbaar een enorme… maar de man kan misschien in de persoonlijk sfeer erg aimabel zijn. Ik mag dan ook een mening hebben op zijn optreden naar buiten uit. Daar beoordeel ik hem op. Zo ook Brailsford waar de arrogantie en zelfingenomenheid vanaf straalt en ……ik vertrouw hem voor geen meter gezien de ‘aanpak’ van ‘kwesties’ in het verleden.

Pietspeed 31 mei 2021 om 12:12

Hij is geridderd hé :-)! Maar je hebt een punt. Idd, hoe iemand overkomt en publique. Daar kunnen overigens wel de meningen over verschillen. Met de vele successen van Ineos, Sky, is hij één van de meest in de media voorkomende figuren, net als PL, Succes kun je hen, afgezien van poen, niet ontzeggen. Tis ook een kunst zichzelf staande te houden in het wereldje van grote belangen, list en bedrog, etc. Hoge bomen vangen veel wind, en succes kan al snel boven het hoofd stijgen. Btw, het is ook maar hoe de media aan zijn beeldvorming bijdraagt. Was hij manager van TJV of DCQ geweest, is er misschien weer een ander oordeel.

Jungle Man 31 mei 2021 om 01:15

Ben ook geen ineos fan, maar vind wel dat Bernal een waardig giro winnaar is, vanwege aanvallende stijl van koersen.
Overigens denk ik dat het niveau in de giro nauwelijks onderdoet voor het tour niveau, behoudens roglic/Pogacar.

SmalRem 31 mei 2021 om 09:05

Renners als Ganna, Bernal, Martinez en Castroviejo zijn renners om fan van te zijn.
Beresterke krijgers en met een afmaker als Bernal.
Persoonlijk wel van ze genoten
Maakt niet uit welk jasje ze dragen
*al was een echte klassementsstrijd natuurlijk wel leuk geweest

Headlines

Materiaalzone

Populair