Danny van Poppel: “Klassiekers liggen me wel, maar ik vind sprinten leuker”

woensdag 29 januari 2020 om 00:00

Na twee teleurstellende jaren bij Jumbo-Visma zet Danny van Poppel een stap terug en koerst hij dit seizoen voor Circus-Wanty Gobert. Hij kijkt er naar uit om samen met zijn broer Boy en goede vriend Wesley Kreder een sprinttrein te vormen bij zijn nieuwe ploeg. Door een mysterieuze beenblessure haalde Van Poppel de afgelopen jaren zelden zijn niveau: “Veel mensen zeggen dan dat het in mijn hoofd zat. Ik weet dat het absoluut niet zo was.”

Mede door deze blessure wist Van Poppel in 2019 geen enkele wedstrijd te winnen. “Op een gegeven moment vond ik door die blessure het fietsen minder leuk”, vertelt Van Poppel aan WielerFlits. “Je weet niet wat er aan de hand is en je weet dat je het wel kan. Ik ben heel gemotiveerd, ik begin mijn zelfvertrouwen terug te krijgen dus ik heb heel veel zin om weer eens wat te laten zien.”

Sprinten
Dat zijn broer Boy van Poppel, die de overstap maakt vanaf Roompot-Charles, onderdeel wordt van zijn lead-outtrein stemt de jongste van de broers tevreden. “Voor alle broers is het een droomscenario. Helemaal bij het type renner dat we zijn is dit mooi. Deze kans kwam voorbij en dus moet je dat met beide handen aanpakken. Dat heb ik zeker gedaan.”

Hoewel Van Poppel de afgelopen twee jaar veel heeft gefocust op de klassiekers is hij blij dat hij zich nu weer volledig kan richten op massasprints. “Het tweede jaar bij Jumbo-Visma wilden ze mij volledig op de klassiekers zetten. Dat ligt me wel, maar ik vind sprinten leuker.”

Bij Circus-Wanty Gobert wordt er veel over UCI-punten gesproken. Hoewel Van Poppel zich er nooit druk om hoefde te maken – hij koerste altijd op het hoogste niveau – gaat dat komend jaar wel anders zijn. Dat erkent Van Poppel: “Da’s iets nieuws, maar ook iets moois. Dan zal ik ook weer sprinten voor een vijfde of zesde plek. We hebben er zin in. Ze hebben heel veel vertrouwen in mij en dat is het allerbelangrijkste.”

Blessure
Door een hardnekkige beenblessure heeft Van Poppel de afgelopen jaren zijn potentieel nooit waar kunnen maken. “Ik kamp daar al jaren mee. Steeds met heel wisselvallige prestaties. Het was ook voor mij wel heel frustrerend omdat ik niet weet wat er was”, zo stelt hij. “Uiteindelijk ben ik met CyclingLab gaan werken. Er kwam heel veel duidelijkheid uit, dat mijn linkerbeen helemaal niet goed getraind was en dat er van alles niet echt juist zat. Ik ben deze winter flink aan de bak geweest in de gym en uiteindelijk zijn het heel logische verklaringen. We zijn op de goede weg om het probleem op te lossen.”

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

22 Reacties

Romāns Vainšteins 28 januari 2020 om 11:19

Hij zou mijns inziens gewoon voor de combi moeten gaan. Goede rondjes uitkiezen zonder al te veel topspurters en daarnaast aantreden in alle klassieke eendaagsen die mogelijkerwijs op een spurt zouden kunnen uitlopen.

Samlambeej 28 januari 2020 om 12:11

Daarom is Wanty ideaal voor hem. Veel koersen in België en Frankrijk. Daarnaast nog gaan sprinten in rondjes van een week.

Romāns Vainšteins 28 januari 2020 om 12:50

Zekers, veel van die Napoleon-cup achtige koersen zijn op zijn lijf geschreven, met zijn kwaliteiten en een wat meehelpe ploeg moet het te doen zijn om veelal de pure spurters eraf te rammelen.

Ik stel positief > Beenprobleem opgelost en 10 overwinningen dit jaar, waaronder leuke.

Wielervolger 28 januari 2020 om 11:21

Elk jaar wel iets met die jongen

Yeez 28 januari 2020 om 11:22

Wat een vaag verhaal over zijn been. Allemaal logisch, verklaarbaar en veel problemen, maar ik hoor niks. Ik denk dat mentaliteit meer meespeelt, maar goed wie ben ik.

Merlinappa 28 januari 2020 om 12:08

Iemand die er meer vanaf denkt te weten dan Van Poppel zelf, en Cyclinglab. Niet doen joh.

OT: Hoop dat ie het kan laten zien, als z’n been inderdaad beter is nu kan ie net dat laatste stapje zetten op wél te gaan winnen. Ik gun het hem!

KimJungPoels 28 januari 2020 om 12:17

Je eigen post is vooral een vaag verhaal, dat van Danny is op zich vrij logisch. Als er inderdaad een enorm krachtsverschil tussen zijn linkerbeen en rechterbeen zit dan is dat voor zijn fysiek natuurlijk niet goed. Het verklaart ook waarom hij op vaak essentiële momenten in een koers, na een grote versnelling vaak, opeens helemaal leeg leek te lopen.

Als hij dat krachtsverschil weet weg te werken dan kunnen het hele leuke jaren voor van Poppel worden denk ik. Wat wel apart is, is dat dat krachtverschil nooit eerder is opgemerkt bij andere ploegen. Volgens mij is dat er vrij eenvoudig uit te halen met testen normaal gesproken.

Danny is een super toffe renner in mijn ogen, en heeft enorm veel talent. Hopelijk gaat het er dit jaar eindelijk helemaal uit komen!

tendam 28 januari 2020 om 12:35

Dat er iets was met z’n been was wel bekend, een krachtsverschil is ook vrij eenvoudig te constateren natuurlijk. Of dit de reden was van z’n niet al te geweldige prestaties gaan we dit jaar zien.

skylimit 28 januari 2020 om 12:09

Bij TJV is er dus geen goede medische begeleiding, anders hadden ze dat probleem met zijn benen toch wel kunnen tackelen? Zijn linkerbeen was niet goed getraind? Hij traint maar met 1 been op zijn fiets of in de “gym” ?
Duidelijk is dat hij weer wil sprinten, raar dat ze hem bij TJV dan laten gaan, want daar missen ze nu een 2e (echte) sprinter….

Panache 28 januari 2020 om 12:11

Je trekt eerst de conclusie en stelt daarna pas de vragen. Probeer dat om te draaien.

ghostwriter 28 januari 2020 om 12:21

In dat geval heeft ook Sky/Ineos geen goede medische begeleiding aangezien hij in zijn jaren bij de Britse ploeg al dezelfde problemen had. Trouwens hebben ze bij Jumbo-Visma juist een klassiekerrenner van hem willen maken dus ze vonden 1) dat ze geen tweede sprinter nodig hebben of 2) dat Van Poppel als sprinter te weinig potentieel heeft. Waarom heeft Jumbo-Visma volgens jou een tweede sprinter nodig? Hebben andere klassementsploegen twee goede sprinters?

horsm 28 januari 2020 om 12:37

Van Aert heeft zowel in de klassiekers als in de sprint meer potentieel dan Danny. Dus logisch dat TJV hem laat gaan.

Poeksel 28 januari 2020 om 13:07

@skylimit: Wat had TJV dan anders moeten doen dan hem laten gaan? Hem met een pistool op zijn hoofd dwingen een nieuw contract te tekenen?

Samlambeej 28 januari 2020 om 12:15

Van Poppel heeft altijd een puike instelling gehad. Bleef er voor gaan na veel 2de plaatsen, durft aanvallen. Een jaartje ouder ee jaartje rijper, weg van de lanceerbuis van Jumbo om in de voetsporen van papa Poppel te treden. Gun hem zeker succes in 2020 in de sprints en in koersen type Hageland.

skylimit 28 januari 2020 om 12:22

@panache misschien heb jij de duidelijke antwoorden op mijn conclusies c.q. vragen of vice versa ;) want mijn cloncusies kun je ook afsluiten met een vraagteken….

tendam 28 januari 2020 om 12:37

Ok. Wat denk je zelf? Bij Sky en Jumbo kloten ze maar wat aan, qua medische begeleiding?

horsm 28 januari 2020 om 12:35

Het lijkt wel een beetje een herhaling van zetten, zo: bij Sky begon hij als sprinter, om vervolgens omgevormd te worden tot klassieke renner. Daarna begon bij bij Jumbo als sprinter, om vervolgens omgevormd te worden tot klassieke renner, etc. En nu wordt het dus weer sprinten.

Mij lijkt het in potentie meer een klassieke renner: hij mist de snelheid van de topsprinters, maar hij lijkt lange zware koersen te kunnen overleven. Maar voor het Vlaamse werk mist hij misschien weer de felheid die nodig is om je telkens te positioneren.

Ik ben benieuwd wat het bij Wanty wordt. Ik ben wel bang dat hij vooral voor de punten ingezet gaat worden, d.w.z. overal meesprinten en steeds 5de of 6de worden. ’n Beetje jammer.

Tuubke 28 januari 2020 om 12:49

Het zou fijn zijn als hij erin slaagt zijn talenten een keer volledig uit te spelen. Hij is nog jong genoeg om alsnog een paar jaar successen te boeken. Ergens wel een beetje jammer dat de nadruk weer op de sprint komt te liggen, want ik vond hem vaak juist geweldig sterk in Vlaamse koersen en Parijs-Roubaix.

ivo001 28 januari 2020 om 14:19

Ik ga er van uit dat hij dan in de klassiekers wel gaat proberen UCI punten voor zijn team te scoren? Want naast hem denk ik dat alleen Dupont nog wat kan uithalen daarin.

Romāns Vainšteins 28 januari 2020 om 15:26

Kopgroep PR moet ie meezitten,

wielrenner 28 januari 2020 om 17:22

Misschien een kadootje voor zijn verjaardag ; Dual sided powermeter, ook gelijk maar eentje voor Jumbo Visma.

Turtlehead 28 januari 2020 om 20:31

Ik hoop op het beste. Zie wel steeds weer die beelden voor me van een kansloze aanval in z’n eentje, en vijf minuten later gelost worden uit de achterste groep. Blijft vreemd…

Headlines

Materiaalzone

Populair

Poll