Dankbare Alberto Bettiol schonk hele ploeg sleutelhangers na zege

zaterdag 4 april 2020 om 12:27
Dankbare Alberto Bettiol schonk hele ploeg sleutelhangers na zege

foto: Cor Vos

Alberto Bettiol vergat zijn ploeggenoten niet na zijn overwinning in de Ronde van Vlaanderen, een jaar geleden. Zijn succes was vooral ook een succes van zijn team, benadrukte hij na afloop. Nu onthult hij dat hij nadien iedereen die betrokken was bij zijn zege, een bijzonder aandenken gaf.

“Ik weet dat ik de erelijst van de Ronde nog eer moet aandoen. Ik begrijp ook zeer goed waarvoor jullie koers – want hij is van jullie – staat. Ik weet dat ik de koers heb gewonnen waarvan elke Belgische renner als kind droomt”, vertelt Bettiol (26) in de Vlaamse krant Het Nieuwsblad. Toch weigert hij alle roem naar zichzelf te trekken en benadrukt dat zijn succes ook het succes van zijn hele ploeg was. “Ik was alleen maar de slotact van de show.”

De EF Pro Cycling-renner noemt een voorbeeld uit de koers. “Toen de ontsnapping van Sep Vanmarcke en Stijn Vandenbergh teruggehaald werd, had Sep kunnen laten lopen. Gezien zijn knieproblemen had hij meer dan zijn job gedaan. Maar Sep zette zich op kop en begon vol te rijden achter Dylan van Baarle en Kasper Asgreen. Zonder die spirit had ik nooit gewonnen. Ik zal het desnoods honderd keer benadrukken: mijn zege was de zege van de ploeg.”

Sleutelhanger
Daarom gaf hij iedereen die betrokken was bij de overwinning, van de renners tot de ploegleiders, verzorgers, mecaniciens en alle mensen van de service course, een cadeau. “Ik wilde ze letterlijk een stukje van mijn koers geven. Dus ik heb van mijn banden, de originele banden, sleutelhangers laten maken. Iedereen heeft een sleutelhanger gekregen met een stukje tube, mijn handtekening en een nummer van 1 tot 77. Die laatste was voor mijzelf.”

Zo wilde hij laten zien: “Op 7 april 2019 maakte ik deel uit van een machine waarvan elke schakel perfect werkte. Dat was de enige manier waarop ik de Ronde van Vlaanderen kon winnen.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

Verweggistan 4 april 2020 om 13:05

Origineel cadeau.

KnightBiker 4 april 2020 om 13:21

Leuk, persoonlijk en terecht als je ziet hoe de ploeg en met name Sep VanMarcke reden.
Financieel deden sommige meer: Niki Terpstra gaf een Rolex aan het team (Alleen de renners) Lampeart gaf grasmaaiers voor zijn winst in (E3?) maar het hoeft natuurlijk niet altijd om geld te gaan…

Turtlehead 4 april 2020 om 13:21

Dat is idd wat anders dan een gouden Rolex.

AWestie 4 april 2020 om 13:59

Dit zei Langeveld een tijdje terug al in De Rode Lantaarn podcast. Dubbel oud nieuws dus eigenlijk ;)

Gr.R. 4 april 2020 om 14:34

Ik wist dit niet, dus het is dubbel nieuw nieuws.

Polleke 4 april 2020 om 14:46

Wesemann heeft destijds de ketting van zijn winnende RVV fiets meegenomen en van de schakels halskettingen laten maken…misschien zijn er nog zulke voorbeelden…

thorsen 4 april 2020 om 15:10

De titel van het artikel klinkt echt heel lullig… aar in werkelijkheid is het een mooi gebaar. Sommigen zullen vast liever een Rolex hebben, maar dit is toch wel wat persoonlijker.

krypton 4 april 2020 om 15:24

Ik denk ook niet dat Bettiol een Rolex voor iedereen kan betalen van een zege (20.000 euro bruto aan prijzengeld…) in de Ronde van Vlaanderen…

Hollow Knight 4 april 2020 om 15:51

Hij begint wel wat arrogant te worden met zijn opmerkingen over Evenepoel. Dat is een gevecht dat hij nooit gaat winnen hoor.

Bettiol lijkt me eerder een Zaugg dan een grote kampioen.

Sagan=hulk 4 april 2020 om 16:23

Het is eerder Evenepoel die altijd al een beetje arrogant is geweest en zal blijven. De denigrerende toon waarmee hij vorig jaar over Bettiol sprak vond ik niet door de beugel kunnen, ook van Van Aert zijn gezicht kan je toen aflezen dat hij niet akkoord was. Alsof men Bettiol liet rijden vorig jaar, die was gewoon de sterkste hoor.

In het interview met Het Nieuwsblad vandaag benadrukt hij vooral dat hij die opmerkingen van Evenepoel nergens op gebasseerd vond en daarvoor kan ik hem alleen maar gelijk geven.

Youri IJnsen 4 april 2020 om 16:33

@Hollow Knight

Bettiol is geen Zaugg. Kijk de docu Ronde van Vlaanderen 103 even terug. Het respect waarmee de hoofdpersonen in de verschillende ploegleidersauto’s over Bettiol praten, spreekt boekdelen.

Hollow Knight 4 april 2020 om 16:38

Nergens op gebaseerd? Wat heeft Bettiol sinds die zege nog getoond? Vrij weinig.

Mathieu Van der Poel was trouwens de sterkste die dag.

En jij hebt Bettiol zijn denigrerende opmerking niet gezien na zijn winst in de Ronde? Hij is er mee begonnen, niet Evenepoel.

Evenepoel heeft gewoon gelijk, hem laten ze niet meer rijden en veel winnen zal hij niet meer doen.

Bettiol wordt 27 dit jaar en heeft nog maar 2 overwinningen op zijn palmares staan. En dan durft hij zeggen dat Evenepoel eerst maar eens een grote overwinning moet halen HAHAHA. 20 jaar en al 10 overwinningen.

Alsof de Clasica San Sebastian geen grote overwinning zou zijn voor iemand als Bettiol.

Bettiol moet eerst maar eens bewijzen dat hij geen eendagsvlieg is. Het frustreet hem duidelijk zelf ook, anders zou hij niet zo gepikeerd reageren.

Marik 4 april 2020 om 18:38

Oeps, er is een renner die iets durft te zeggen over de nieuwe God. Dat mag natuurlijk niet. Bettiol moet onmiddellijk worden gevierdendeeld.

ChefSpijker 4 april 2020 om 19:09

Hoeveel (grote) zeges heeft een Vanmarcke inmiddels? Terwijl hij wel altijd als grote naam in het voorjaar wordt gezien. En dan is Sep al bijna 32. Het aantal zeges is een indicatie maar toch niet leidend om de kwaliteiten van een renner te beoordelen.

Kelder is de Man 4 april 2020 om 21:11

Maak je niet zo druk Hollow.. Remco gaat zeker meer prijzen pakken. Doet niets af aan dit leuke gebaar.

Panache 4 april 2020 om 21:14

Wat voor miserabel leven moet je hebben om deze post richting Evenepoel te trekken…

Romāns Vainšteins 4 april 2020 om 22:15

En sowieso moeten ze hier ook niet op Zaugg zitten zeiken want die kwam gewoon als eerste aan in Lombardije. Miserabiliteit is mijns ook toepasbaar op zij die dwangmatig pogen incidentele winnaars af te fakkelen ten koste van die paar veelwinnaars.

Van die lui die in de slipstream van de winnaar schuilen, loodsmannetjes.

Romāns Vainšteins 4 april 2020 om 20:12

Nu ga ik het eens zeggen, die Bettiol daar zit echt een goede kop op.

Headlines

Materiaalzone

Populair