Daniel Martin over Sky-trein: “Renners zijn bang om aan te vallen”

Door , woensdag 18 juli 2018 om 11:47
Daniel Martin over Sky-trein: “Renners zijn bang om aan te vallen”

Daniel Martin (links) reed de afdaling in de favorietengroep - foto: Sirotti

Daniel Martin zegt dat veel renners bang zijn om Sky aan te vallen. De Britse ploeg voerde in de eerste Alpenrit het peloton aan met een vijftal renners, terwijl veel favorieten al geïsoleerd zaten. “Zij hadden zo veel renners, dat andere coureurs bang waren om aan te vallen, zeker met de finish na de afdaling”, geeft de kopman van UAE Emirates aan tegen Cyclingnews.

In de slotkilometer van de Col de la Colombière was Martin de eerste en enige die een aanval plaatste in de favorietengroep. “Ik dacht gewoon dat ik die gasten wilden testen en ik hoopte dat iemand met me mee ging. Alleen ik denk dat Sky een mentaal spel aan het spelen was”, aldus de Ierse klimmer.

“Ik dacht echt dat iemand mij wilde volgen naar de finish. Het was ook een poging om die gasten uit te testen en te kijken of iemand moest lossen”, blikt Martin terug. “Zelfs al zouden een paar renners tien seconden achterstand hebben op de top, dan kon dat eindigen in een minuut aan de finish.”

Het tempo op de Colombière werd extreem hoog gelegd door Sky. Mede daardoor werden de klimtijden van de Tours 2007 en 2009 verbeterd. “Er was veel tegenwind op de klim, dat schrikte af. Ik wilde het hard maken en zien wat gebeurde”, legt de Ier uit. Het zorgde uiteindelijk voor tijdverlies van onder meer Bauke Mollema, Bob Jungels en Ilnur Zakarin.

Dit artikel delen:

34 Reacties

ghostwriter 18 juli 2018 om 11:52

De klassementstrein van Sky is funest voor het kijkplezier van de gemiddelde kijker. Het zou mooi zijn als er een salarisplafon in de WT (en PCT) wordt ingevoerd zodat één ploeg niet meerdere knechten meer kan betalen dan de kopmannen bij andere ploegen verdienen. Zo zullen de toppers over meer ploegen worden verdeeld.

Ook vraag ik me af of het invoeren van bonificatieseconden op de top van een klim een positief effect kan hebben. Zo zullen er hopelijk meer aanvallen komen voor de slotklim en zal de koers hopelijk sneller openbreken.

Sebas 18 juli 2018 om 11:58

Lekker gedaan D. Martin! Niet gek laten maken en gewoon een KLAP erop geven.

achtpuntzes 18 juli 2018 om 11:58

Dus de knechten van SKY reden harder de berg op dan de dopeurs van 10 jaar geleden, en nog wel met tegenwind?

Lol. :p

Bazzz 18 juli 2018 om 12:07

@ghostwinter
Sky heeft maar enkele miljoenen meer budget als een bmc/movistar als ik die lijst laatst bekeek. Ik vraag me dan werkelijk af wat zij met hun geld doen als ik zie dat Sky 5 van de 25 beste renners in hun ploeg hebben tijdens de tour

@achtpuntzes
Neem aan dat je dat sarcastisch bedoeld.

Ik denk niet dat het angst is, maar in de wetenschap dat het geen zin heeft om er 10 sec voor te gaan rijden en die energie te verspillen.

Koekiemonster 18 juli 2018 om 12:07

Wordt interessant om eens alle klimtijden van lance met de klimtijden van nu te vergelijken.

Utrecht19 18 juli 2018 om 12:11

@ 8.6 dat verbaasd mij ook altijd. Tuurlijk is het niet 1 op 1 te vergelijken. Nu o.a. beter materiaal en misschien een rustigere aanloop naar de klim toe maar vreemd is het wel.

jkjustin 18 juli 2018 om 12:11

Waarom zou je je in hemelsnaam kapot rijden om 10 meter voor de sky trein uit te rijden? Het heeft niks met bang zijn te maken, het is gwn giga dom om aan te vallen.

Maenhout 18 juli 2018 om 12:14

Door de tegenwind en het parcours was gisteren geen geschikte dag om aan te vallen (voor klassementsrijders). Vandaag en morgen is er meer kans op een tijdwinst van meer dan een handvol seconden. Afhankelijk natuurlijk van de wind en wedstrijdverloop.

Sebas 18 juli 2018 om 12:15

@ bazzz

En toch zie je dat het renners de kop kost, zeker gisteren. Mollema gaf aan het tempo van de SKY’s te kunnen volgen, maar op het moment van aanvallen (het moment dat hij daadwerkelijk moest gaan staan en versnellen) kon hij niet meer mee. Zo kun je toch een gevoelige tik uitdelen en een concurrent wat tijd aansmeren. Mollema was overigens niet de enige.

SprintMaster 18 juli 2018 om 12:17

" Het tempo op de Colombière werd extreem hoog gelegd door Sky. Mede daardoor werden de klimtijden van de Tours 2007 en 2009 verbeterd. Er was veel tegenwind op de klim, dat schrikte af".
Conclusie: Sky rijd op een nieuwe superbrandstof.

jkjustin 18 juli 2018 om 12:22

@SM
En de renners die het wiel van de sky-trein konden houden?

Romāns Vainšteins 18 juli 2018 om 12:25

Het enige wat helpt is het helemaal tureluurs draaien van de SKY-data door de aanloop naar de finale toe zo chaotisch mogelijk en sneller dan ze zouden willen te maken. Probeer ze dan ondertussen uit formatie te rijden en breng ze op allerlei irritante manieren uit de concentratie.

Schollekop 18 juli 2018 om 12:28

Tot nu toe is er niets verandert in bergritten tov voorgaande jaren. Sky bepaalt het tempo en de anderen rijden er braafjes achter aan. Af en toe komt er wel een aanvalletje, maar Skinny Chris en zijn maten zullen alle provocaties neutralizeren en alles weer in het Sky gareel brengen. En ach, als hij de concurrentie echt op achterstand wil zetten, perst Skinny Chris er wel een solootje uit van een kilometer of tachtig.

Die_Rooie 18 juli 2018 om 12:29

Waarom is dat raar? Ze rijden in een trein dus met meerdere mannen die de inspanning leveren. Logisch dat meerdere mannen een hoger tempo kunnen rijden dan Armstrong solo toch?

kooltje 18 juli 2018 om 12:30

je kan toch niet een klimtijd vergelijken zonder verdere omstandigheden mee te nemen als de wind.
Allemaal simpel schieten op Sky. Waarschijnlijk dezelfde mensen die na 5 kilometer in de etappe al klaar zijn met de Sky trein. Maar wie is er nou fout? Sky of de ploegen die er niet tegenin gaan?

Bazzz 18 juli 2018 om 12:36

@ Sebas

Tuurlijk is dat zo, maar team Sky heeft daar uiteindelijk nòg geen last van.
Dan Martin heeft nu niets gepakt en wel energie verspilt, die hij waarschijnlijk vandaag of morgen en anders later deze tour gaat bekopen.
Dat hij andere renners als Mollema, Jungels pijn doe is leuk, maar uitendelijk voornamelijk gunstig voor Sky.

Ik ben zeker geen voorstander van niets ondernemen en je moet wat proberen, maar als niemand meegaat kan je beter direct stoppen, want dat kost je uiteindelijk alleen je eigen kop!
Je moet hopen dat éénvan de andere sterkere blokken iets probeert waardoor de Sky trein eerder ontregeld is en waar jij dan later van kan profiteren door iets te ondernemen.

Bazzz 18 juli 2018 om 12:42

Daarnaast heeft iedere ploeg zijnneigen belangen, waardoor het moeilijk samenwerken is met andere ploegen.
Ga jij een aanval plaatsen, waardoor Sky harder moet werken/de mindere fitten die dag moeten lossen (Mollema/Jungels) ontregel je Sky, maar help je geïsoleerde renners als Nibali, Bardet en rij je jezelf naar de kloten.
Het zal een tactisch steekspel worden, wasrbij geluk en lef om je eigen glazen in te gooien een belangrijke factor spelen.

Bergy 18 juli 2018 om 12:45

Het lijkt er inmiddels op dat als ze Sky willen verslaan eens de handen ineen moeten slaan om vervolgens met een favorieten groepje van 4 (quintana, nibali, fuglsang, Roglic bijv) ervandoor te gaan. Als ze teruggepakt worden een ander groepje (D. Martin, Dumoulin, Kruijswijk, Landa). En tot slot Valverde overhouden voor de punch om ze nog even een tikkie na te geven:D… Dat zou wel smullen zijn;)

Ik heb er nu al zin in!

dirkozz 18 juli 2018 om 12:46

Als Sky vanaf meter 1 volle bak gaat, dan heb je allicht een snellere tijd.

Sephiroth 18 juli 2018 om 12:52

Je zou verwachten dat nibali zijn trein hier tegengas zou moeten kunnen geven met pozzo, izzagiurre broers en pelezotti… Movistar mist berg knechten, maar ook soort en amador moeten de trein kapot kunnen rijden, iig tendele. Een man tegen man gevecht is wat je wil.

Alternatief is het opzetten van een coupdoor ~3 teams die hun knechten combineren.

James Highsand 18 juli 2018 om 13:01

Inderdaad, Bergy, de handen ineen slaan. Als bijvoorbeeld Quintana demarreert, dan zal Sky hem moeten terugpakken. Vervolgens demarreert Nibali enz. Maar dat doen ze niet. Ze blijven als ideale schoonzoons achter de Skytrein aanbungelen. En straks staat Froome weer in het geel, en dan rijdt de nummer drie achter de nummer vier aan en de nummer zeven achter de nummer acht enz. En Froome maar lachen en de vijfde Tour winnen. Natuurlijk, hij is de beste van deze generatie, maar het wordt hem ook wel erg gemakkelijk gemaakt. Ik mis wat dat betreft een Contador, of een Lemond die door de overheersing van Hinault heenfietste. Een renner als Martin maakt dat gemis een beetje goed. Kom op, Daniel, aanvallen vanaf de eerste berg vandaag!

Jan Blokland 18 juli 2018 om 13:21

Dat Froome mogelijk de Tour voor de vijfde keer gaat winnen ligt dus niet alleen aan Froome maar over de sterkte van de ploeg. Dat wordt hier gesuggereerd en dat wisten we eigenlijk al.
Destemeer knap zoals Dumoulin verleden jaar de Giro won met beperkte middelen. Overigens ook dit jaar weliswaar met Sam Oomen als superknecht toch ook weer een mooie 2e plaats.
Mocht Dumoulin een team om zich heen hebben. Dan wint hij ook vijf keer de Tour als je dat vergelijkt. Hij moet bijna alles zelf opknappen terwijl Froome toch superknechten als Poels, Kwiatkowski, Bernal en zelfs Thomas heeft.

jkjustin 18 juli 2018 om 13:22

@james
Waarom zou quintana als eerste zo’n aanval plaatsen? Wetende dat hij terug gepakt wordt, een hoop energie kwijt is en een concurent van hem daarna misschien wel weg blijft.

vanSpringel 18 juli 2018 om 13:25

@james Highsand,
Hand ineenslaan inderdaad. Combines smeden met afspraken tussen de ploegleiders van 2 of 3 ploegen in een tochtig steegje met het licht van een halve lantaarnpaal.
Snode afspraken maken ter ontregeling van de Sky trein. Geïnspireerd door en Ode aan de verzetsstrijders die op het plateau de Glieres in de oorlog het leven lieten, ‘Vivre Libre ou Mourir’ !

LB117 18 juli 2018 om 13:26

Het gaat er vandaag om wie zich durft op te offeren voor het collectief, Dit zie ik Nibali, Tom en Fuglsang niet doen. Knechten op de 2e lijn zoals Dr. Pozzo staan te ver op afstand.

Het zal toch bij Bardet, en Movistar vandaan moeten komen. Bij Movistar zijn er 3 ego’s die alle drie geen offer willen brengen.. Dan Martin, Roglic en anderen laat sky lekker rijden wegens ” toch geen direct gevaar”

Ik hoop op een Steven Kruiswijk vandaag

Headlines

Materiaalzone

Populair