Plan-B voor Remco Evenepoel? ‘Giro d’Italia 2026 bevat lange tijdrit’
Remco Evenepoel heeft twee conceptwedstrijdprogramma’s op papier. De een is een ‘klassiek programma’ met klassiekers en de Tour de France, de tweede een combinatie tussen de Giro d’Italia en de Tour. Wellicht neigt de Belg nu toch meer naar de Ronde van Italië, want volgens informatie van Het Laatste Nieuws bevat de Giro van 2026 een lange(re) tijdrit.
Het zou gaan om een veertig kilometer lange en overwegend vlakke individuele beproeving tegen de klok in de regio Toscane. Dit kan wellicht bepalend zijn in de keuze van Evenepoel tussen zijn twee wedstrijdprogramma’s. “Op dit moment ligt een plan-A en een plan-B op tafel”, deed de aanwinst van Red Bull-BORA-hansgrohe eerder zijn verhaal bij HLN.
De Tour is in beide gevallen het hoofddoel. “In principe wel, al staat ook dát nog niet 100% vast. Het eerste plan bevat een klassieke campagne, het tweede de Giro. Op basis van het rittenschema van de Giro, dat ze binnenkort bekendmaken, bekijken we intern en in onderling overleg wat er fysiek en qua training allemaal haalbaar is.”
Nog even geduld
Op maandag 1 december wordt het volledige parcours gepresenteerd van de 109e Ronde van Italië (9-31 mei 2026). Na openingsweekeinden in Hongarije (2022) en Albanië (2025) krijgt Bulgarije aankomend seizoen de kans om de Grande Partenza te organiseren. De bedoeling is dat drie etappes in Bulgarije worden afgewerkt, waarna – net als in 2025 in Albanië – de oversteek naar Italië wordt gemaakt.
Nadien wacht hoogstwaarschijnlijk een lange verplaatsing voor de renners en hun ploegen naar het zuiden van Italië, gevolgd door een passage door Valle d’Aosta en een kort uitstapje naar Zwitserland. Er zijn naar verluidt aankomsten bergop op Blockhaus, Passo San Marco, Piani di Pezzè en in Madonna di Campiglio. Het is nog niet duidelijk of de Giro d’Italia in 2026 opnieuw zal eindigen in de straten van Rome.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.