Damiano Cunego wil carrière afsluiten in Giro d’Italia

donderdag 16 november 2017 om 09:35
Damiano Cunego wil carrière afsluiten in Giro d’Italia

Damiano Cunego wil volgend seizoen zijn carrière beëindigen in de Giro d’Italia. Dat vertelt de oud-winnaar van La Corsa Rosa aan La Gazzetta dello Sport. De 36-jarige Italiaan won de Italiaanse rittenkoers in 2004.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!
“Met het verstrijken van de tijd, merk ik dat het niveau in de wielersport steeds hoger wordt. Ik voel dat ik steeds minder competitief kan zijn. Het is tijd om te stoppen en ik zou dat graag doen in de Giro, waar het in zekere zin allemaal begon”, aldus Cunego.

Om zijn wens te realiseren, zal zijn werkgever Nippo-Vini Fantini een wildcard moeten krijgen. De ploeg is immers niet verzekerd van startrecht. Dit jaar ontbrak de Nippo-Vini Fantini, maar in 2016 was het wel van de partij. Cunego werd toen 44e in het eindklassement op meer dan twee uur van eindwinnaar Vincenzo Nibali.

Cunego begon zijn carrière in 2002 bij het Italiaanse Saeco. Twee jaar later kende hij zijn grote doorbraak door kopman Gilberto Simoni te overvleugelen en de Giro te winnen. Later dat jaar won hij ook de Ronde van Lombardije, waar hij gedurende zijn carrière drie keer zou zegevieren. In 2008 voegde hij de Amstel Gold Race toe aan zijn palmares.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Netraam 16 november 2017 om 09:41

Af en toe nog een heel goede renner, maar met het verstrijken der jaren steeds minder vaak…

0
marehoek 16 november 2017 om 09:52

Te lang blijven rijden, had al eerder moeten stoppen, zit opvolging in de weg.
Zie hem ook niet als de patron van de ploeg , beetje ik manneke mag maar
niet meer bij tanende resultaten.

0
Lalsacien 16 november 2017 om 09:57

Eendagsvlieg in de Giro maar daarna in de rondes, Watskeburt?

0
Shinzawai 16 november 2017 om 10:12

Die wildcard gaat wel lukken, nu Bardiani waarschijnlijk geweigerd wordt, CCC flink zwakker is geworden en Gazprom een heel slecht jaar heeft gehad.

0
Mwielerfan 16 november 2017 om 10:16

Heeft wel meerdere keren top10 gereden dus eendagsvlieg is overdreven. Meer zoals hesjedahl horner kruiswijk één echt topjaar dat er bovenuit stak.
Na het bloedpaspoort nog 1x echt goed in vuelta 2009 Maar kon vorm niet op wk verzilveren ondanks bergachtig parcours in mendrisio. Daarna kan ik me weinig van hem herinneren buiten een 5-7de plaats her en der

0
roaster 16 november 2017 om 10:19

Cunego, het huidige heeft je niet nodig. Tot ziens

0
brianbentert 16 november 2017 om 10:30

Vraag me af of zijn ploeg hier heel blij mee is. Is toch min of meer de uitgesproken kopman voor de rondes waarin er geklommen dient te worden. Wie gaat dat doen na de Giro? Zoals de selectie er nu voorstaat niemand..
Krijg de indruk dat het meer “smeken” om die wildcard is deze woorden.

0
De Brigadier 16 november 2017 om 11:12

Leidde een bijna opvallend grijze muizen bestaan in het peleton de laatste jaren. Bezorgde met zijn aanwezigheid vooraan Ballan ook nog de wereldtitel. Laatste echt sterke koers die ik me van hem herinner was de Tour de Suisse '11 waarin hij leuke robbertjes uitstoeide met een ijzersterke Sagan. Inderdaad te laat gestopt. Hopelijk is de RCS onverbiddelijk en gaat dat tamelijk kansloze ploegje (Canola als enige voorvechter) niet mogen opstappen onder het mom van Cunego's over datum zijnde afscheidsfuifje.

0
theking 16 november 2017 om 11:30

Sinds hij die tatoeage heeft dat hij tegen doping is heeft hij weinig gepresteerd…….

0
Patat Lefevre 16 november 2017 om 11:34

Twee jaar geleden reed die nog wel een mooie Giro waarin hij net de bollentrui verloor in de laatste etappe. Maar ik denk dat het Southeast/Androni/Cycling Academy en Gazprom gaat worden.

0
Doordrijver 16 november 2017 om 12:36

Niet meer die klimmer sinds bloedpaspoort. Toeval? Nee uiteraard niet…
Als je uitmuntend klimt verlies je dat niet zo gauw rond je 30ste.

0
limburgia 16 november 2017 om 12:49

Zou hij toch niet op te jonge leeftijd zijn motortje te zwaar belast hebben
iets wat hij later heeft moeten bekopen.

0
Verweggistan 16 november 2017 om 13:05

In de Giro? Ergens etappe 12 ofzo?

0
Steven_E 16 november 2017 om 13:07

Giro gewonnen in 2004, ziekte van Pfeiffer gekregen in 2005, en sindsdien heel onvoorspelbare vormcurve …

0
WernerFranke 16 november 2017 om 14:53

Zou hem graag 1x zien knallen in de Ronde van Portugal.

0
west 16 november 2017 om 17:50

Liever deze ploeg in de giro dan een van die oersaaie ploegen die wat geld richting de organisatie gooien.
Vroeger had je nog wel eens van die italiaanse pro conti teams met 1 klimmertje die bergop overal mee kon. Dat gaf echt het Giro gevoel. Maar zal wel een reden hebben dat die renners er niet meer zijn…

0
Mwielerfan 17 november 2017 om 00:04

Vooral de jaren dat er een aantal klimmers van schorsing terug kwamen bij kleine Italiaanse ploegjes waren leuk.
Rujano scarponi di luca. En daarnaast Gazelle visconti als kopmannen. Elke ploeg had dan wel iemand die een uitschieter kon hebben.

0
G-WoonM. 17 november 2017 om 08:08