Damiano Caruso tweede in Giro: “Genoten van de tijdrit”

zondag 30 mei 2021 om 20:07
Damiano Caruso tweede in Giro: “Genoten van de tijdrit”

foto: Cor Vos

Damiano Caruso heeft vriend en vijand verrast met zijn tweede plaats in de Giro d’Italia 2021. En ook zichzelf heeft de Italiaan van Bahrain Victorious verrast. “Wie had dit drie weken geleden gedacht?”, vraagt Caruso zich af in gesprek met Tuttobiciweb.

“Het is ongelooflijk wat ik op dit moment voel. Ik ben tweede in de Giro d’Italia…”, vertelt hij na de individuele tijdrit naar Milaan, waarin hij nog een halve minuut terugpakte op roze trui Egan Bernal. “Ik heb mijn best gedaan vandaag in de tijdrit, maar nooit risico’s genomen. Ik heb ervan genoten.”

“Het was fijn om mijn eerste knuffel na de finish aan de familie te geven. Dit is ook aan hen te denken”, aldus Caruso, die hoopt op een oproep voor de Olympische Spelen. “Dat is een geweldig doel. Ik zal een oproep van bondscoach Davide Cassani met trots accepteren, maar eerst wil ik genieten van wat ik heb gepresteerd. Over een paar dagen zal ik mijn ideeën op een rij zetten en naar nieuwe doelen toewerken.”

De 33-jarige Caruso begon niet als kopman aan de Giro. Hij was een van de helpers van Mikel Landa, maar de Spanjaard viel al in de eerste week uit door een valpartij. Daarna greep Caruso zijn kans; in de zesde etappe nestelde hij zich in de top-10 en sinds de gravelrit naar Montalcino viel hij niet meer uit de top-3. Uiteindelijk strandt hij na drie weken op 1.29 minuut van winnaar Egan Bernal.

Dit artikel delen:

9 Reacties

KennyKlimmen 30 mei 2021 om 20:44

Kiek m blij zijn dan!

Magician 30 mei 2021 om 22:01

Prachtig toch, op die leeftijd nog op het Giropodium belanden met een behoorlijke voorsprong op de renners achter je, en passant nog even de grootste overwinning uit zijn carrière gisteren.

dit is mijn achterwiel 30 mei 2021 om 22:15

En wij hebben genoten van jou, damiano!

DeTourwinjeinbed 30 mei 2021 om 23:39

Grande Damiano!

Geert Kroezen 31 mei 2021 om 00:02

Deze man heeft de Giro wel wat kleur gegeven. Jammer dat zijn team zoveel renners verloor. Met Landa, Caruso, Bilbao, Tratnik, Mader en Mohoric had je echt een topteam om druk uit te oefenen. Alleen jammer dat iemand als Arashiro mee gaat. Een typische renner die op een veel te hoog niveau fietst. Ik heb hem echt nul keer gezien, niet eens een poging om in een ontsnapping te zitten, troosteloos rondrijden…

Nils96 31 mei 2021 om 08:49

Een renner als Arashiro is essentieel in het positioneren van zijn kopman. Hem bijvoorbeeld naar voren rijden in een vlakke rit of hem uit de wind houden voor een klim.

RLM 31 mei 2021 om 13:00

Arashiro kon misschien ergens eens in een ontsnapping hebben gezeten als ze niet met 5 man voor een klassement moesten gaan. Overigens kan die toch een Paul Martens rol vertolken (en heeft dat dacht ik ook gedaan). Nog steeds een beetje vreemd dat hij mee was, maar het voelt wat minder vreemd dan Guy Niv. Die zat in een vrijbuitersploeg nadat Martin tekort kwam op grind zonder vrijbuiter te zijn.

r525 31 mei 2021 om 14:01

Met deze logica kan je zo 70% van de deelnemers gaan opnoemen en zeggen dat op veel te hoog niveau fietsen.
Maar hopelijk leest Arashiro dit, dan zal hij de volgende keer wel beter zijn best doen, want Geert Kroezen heeft hem 0x gezien!

the_tank 31 mei 2021 om 08:56

Top, hulde!

Headlines

Materiaalzone

Populair