Coronamaatregelen in de Tour: Geen rondemissen, geen verplaatsing per vliegtuig

woensdag 15 juli 2020 om 08:40
Coronamaatregelen in de Tour: Geen rondemissen, geen verplaatsing per vliegtuig

foto: Cor Vos

In de Tour de France is er dit jaar geen plaats voor de rondemissen. Volgens L’Equipe is dat een van de maatregelen die ASO invoert om het coronavirus buiten de deur te houden. Daarnaast zullen renners dit jaar in tegenstelling tot voorgaande edities voor lange verplaatsingen niet meer in het vliegtuig stappen.

Geen rondemissen
De huldigingsceremonie komt er dit jaar compleet anders uit te zien. De truien worden al achter de bühne aangetrokken door een verzorger van de renner. Op het podium zijn de sponsoren en notabelen nog steeds welkom, al dienen zij uiteraard social distancing te respecteren.

Ook bij start en finish gelden er nieuwe maatregelen. Journalisten zijn er niet welkom. Na de finish worden er op straat enkel verzorgers van de ploeg toegelaten. Voor fotografen geldt een uitzondering, maar het aantal dat wordt toegelaten is beperkt. Zij zullen foto’s moeten uitwisselen.

Journalisten niet bij start&finish
Tourdirecteur Christian Prudhomme verklaarde eerder al dat de publiciteitskaravaan meer dan gehalveerd wordt. Daarnaast vertelde hij dat 2020 niet het jaar zal zijn ‘om handtekeningen te verzamelen’. Nu blijkt waarom: het gebied waar de ploegbussen staan wordt immers afgesloten.

Volgens de Franse regels mag een evenement momenteel maximaal 5.000 toeschouwers hebben. De Tour probeert dit in goede banen te leiden met sluizen en veiligheidsagenten. Bepaalde bergen zullen voor het publiek worden afgesloten of enkel bereikbaar zijn per voet of met de fiets.

Eigen verdieping in hotel, niet met het vliegtuig
In het hotel zullen de ploegen per team een eigen verdieping toegewezen krijgen. Daarnaast krijgt iedere ploeg een aparte, afgesloten eetzaal. Voor lange verplaatsingen zal op verzoek van de ploegbazen niet meer in het vliegtuig worden gestapt. De eerste rustdag – wanneer het peloton 360 kilometer van Laruns naar La Charente Maritime moet afleggen – zal daarom vooral een reisdag worden. Er wordt nu met auto’s en bussen, of zoals in het slotweekend per trein, gereisd.

Dit artikel delen:

35 Reacties

Romāns Vainšteins 15 juli 2020 om 08:56

Verplaatsingen per vliegtuig sowieso iets dat er anno 2021 gewoon uit moet, wat mij betreft zelfs busverplaatsingen weg en gewoon old school aankomst dag A = vertrek dag B. Lijkt me ook stukken relaxter voor het hele circus etc en scheelt bakken stikstofshit en niet vanwege de kwantiteit maar ook als voorbeeld. Dan maar wat meer moeite voor de organisaties om de ronde aaneengesloten te krijgen en grand departs in andere landen binnen schootsafstand te houden.

KimJungPoels 15 juli 2020 om 09:13

In één afsluitende etappe van de Alpen naar Parijs rijden is wel ook een flinke uitdaging.

Romāns Vainšteins 15 juli 2020 om 09:42

Ik zeg toch, creatief wezen dan en leg er nog 1 zeer lange of 2 ritten tussen, een paar rondes minder op de CE kan natuurlijk ook. Er zijn altijd mooie oplossingen.

Marik 15 juli 2020 om 09:50

Helemaal eens, logistiek is dat altijd op te lossen.

HoofdIsVrij 15 juli 2020 om 11:28

Eens. Ik vind het ook altijd frappant dat mensen die voor hun hobby de natuur nodig hebben vaak juist de meeste vliegbewegingen maken. Denk aan mountainbikers, marathonlopers (in elke grote stad een marathon lopen), bergbeklimmers, surfers, trailrunners, vogelspotters, scubadivers…

De gletsjers smelten en de riffen gaan er aan!! Tja… je bent er zelf debet aan.

En dan vaak ook nog voor een lang weekend enorme vliegreizen maken of om de week vliegen.

Jowinho 15 juli 2020 om 11:31

Als je de Alpen en Pyreneen in een Tour wilt, dan zal de helft van Frankrijk geen Tour meer te zien krijgen.

Limal 15 juli 2020 om 13:08

Ik ben het op zich met je eens, RV, maar stikstof en koolstofdioxide zijn wel niet hetzelfde ;-)

Romāns Vainšteins 15 juli 2020 om 13:37

Doe jij de scheikunde, neem ik de filosofie :p

fietsvriend 15 juli 2020 om 09:18

Je zal toch maar ruim in de gele trui staan en in het laatste weekend positief testen op Covid (of je teamgenoot/verzorger).

Marik 15 juli 2020 om 09:51

Heb je toch een mooie docu verdiend over pakweg 5 jaar.

Spake Breekerd 15 juli 2020 om 09:34

Ik kan me voorstellen dat meer en meer teams het idee van MTS (back stage pass geloof ik) gaan uitvoeren. Ik vond het wel aangenaam om naar te kijken, beetje meer de mens achter de sporter leren kennen.

Romāns Vainšteins 15 juli 2020 om 09:44

Het was topmateriaal, uiteraard gekleurd maar kwalitatief geweldig uitgevoerd. 10 x meerwaarde dan hijghijgcameras op de fiets en 20 x meer dan alle virtual shit bij elkaar opgeteld. Ik zou als team met budget meteen zo n backstage pass team aanstellen want slim aangeboden op internet knalt de exposure omhoog.

steven tijl 15 juli 2020 om 09:54

Benieuwd wat de rest van de maatregelen gaan zijn. Hoop dat ons tripje naar de 4de etappe door blijft gaan

Krakowic 15 juli 2020 om 10:12

Waarom wordt ervoor gekozen om niet te vliegen? Omdat de bubbels dan niet meer in stand te houden zijn? Er wordt internationaal toch juist gesteld dat vliegen veiliger zou zijn dan de hier voorgestelde bus of trein..

Fred Postma 15 juli 2020 om 10:40

Ja dat vliegen is toch zonder risico wordt de toeristen verteld.

thorsen 15 juli 2020 om 10:58

@Fred Postma: Door de maatschappijen die deze vliegtickets aanbieden zeker? Goh! :)

Fred Postma 15 juli 2020 om 11:07

En door onze politieke leiders.

Bulcke 15 juli 2020 om 11:28

@krakowic: in theorie is vliegen inderdaad veiliger dan de bus of de trein. Alleen wordt er daarbij el uitgegaan van de luchtverplaatsing in een leeg vliegtuig. In de praktijk schijnt het ook zo te zijn dat er mensen met ebola en op tbc in heet vliegtuig hebben gezeten alleen de mensen in de directe omgeving hebben besmet.

In de bus en de trein kom je heel veel andere mensen tegen, is luchtzuivering aanzienlijk minder dan in een vliegtuig en wordt er veel meer gelopen doordat er steeds mensen in en uit stappen. De luchtzuivering is niet op korte termijn op te lossen, maar met slim indelen van de trein(ploegen bij elkaar in 1 coupe, geen verplaatsing tussen de coupés) zijn de meeste nadelen van de trein prima op te vangen. En dan ben je gelijk van het gedoe op het vliegveld af, wat dus winst is

Nelson 15 juli 2020 om 11:28

Deze coronatour heeft toch al minstens één voordeel: geen onnozelaars meer die in de beklimmingen met de renners meelopen en/of hinderen.

Wheely 15 juli 2020 om 11:37

Dat moet ik nog zien, zou er helemaal geen publiek meer op de bergen staan?

LB108 15 juli 2020 om 13:25

Eigenlijk allemaal punten waar vele ploegen al jaren om vragen maar nooit kregen. Vele renners eten zo al in eigen kitchentrucks ipv overvolle eetzalen…
Sky wil al jaren voor eigen slaapruimtes zorgen maar is nog steeds niet toegestaan..
Nu op z'n minst toch iedere ploeg een eigen verdiep..
Overvolle beklimmingen, te veel mensen aan de bussen die soms aggressief worden als de renners geen tijd genoeg hebben voor hun papiertje te handtekenen of een selfie te nemen want dan zijn de renners etters die te veel verdienen..,sommige journalisen die vaak alleen in de weg lopen (heus niet alle!) Net als sommige "stewards" die je soms ziet lopen maar ze zelf geen idee hebben wat of voor wat..

guyremgabdel 15 juli 2020 om 13:45

Momenteel is het voor grote organisatoren allesbehalve makkelijk werken. Kritiek is makkelijk geven, maar hoe zou je het zelf doen ? Veel oplossingen om het anders te doen zie ik hier niet komen. Temeer daar men ook in elk land moet rekening houden met de getroffen coronamaatregelen.
Ik hoop dat iedereen eens volgende afwegingen voor zichzelf maakt. In het begin waren sommigen er van overtuigd dat dit virus iets was als het griepvirus. Intussen is bewezen dat dit virus wereldwijd veel meer zieken en doden gemaakt heeft dan het “gewone” griepvirus. Het virus zou alweer volgens sommige forumleden vanzelf uitdoven met de zon en de warmte. Niet dus. Zie maar in warme landen /streken zoals California. Het was zelfs quasi onschadelijk voor jonge mensen alweer volgens sommigen. Niet dus, ook jongeren kunnen er van sterven. Groepsimmuniteit was ook de oplossing. Niet dus want intussen merkt men dat er na 2-3 maand geen anti-cellen meer in het bloed worden aangetroffen.
Kortom het blijft hopen op een spoedig vaccin. Tot dan blijft uiterste waakzaamheid geboden.

Panache 15 juli 2020 om 14:17

In één bericht immuniteit bagatelliseren én pleiten voor het vaccin… Jij hebt echt behoefte aan een klankbord alvorens online te gaan.

jeffrey222 15 juli 2020 om 17:30

Helaas is wel elke onderdeel van zijn opsomming waar. De besmettingen in Europa stijgen. Reacties als: maakt toch niet uit, want er vallen toch geen doden, kan je bestempelen als stompzinnig.

Voorzichtigheid is geboden.

Panache 15 juli 2020 om 18:32

Door het gebruik van “sommigen” en “kunnen” heb je natuurlijk altijd gelijk.

Sommigen zeggen dat de aarde plat is.
Aan te veel water drinken zou je dood kunnen gaan.
Twee uitspraken die waar zijn. TOTDAT je ze veralgemeniseert en ze tot de norm verheft.

guyremgabdel 15 juli 2020 om 20:02

Panache : is deze toevallig familie van u ? https://www.hln.be/nieuws/buitenland/richard-37-weigert-mee-te-doen-aan-onnozele-hype-rond-mondmaskers-twee-maanden-later-is-hij-zelf-overleden-aan-coronavirus~a363dd33/
Vanavond was er een uitgebreide reportage in het VTM-nieuws ivm coronamaatregelen en hun gevolgen in de TDF.
Voor de noorderburen die VTM niet kunnen bekijken : hier een stukje uit de reportage : https://www.hln.be/sport/wielrennen/tour-de-france/epidemioloog-pierre-van-damme-over-ingrijpend-tour-draaiboek-heeft-het-nog-zin-om-koers-zo-te-laten-doorgaan~ac243dbf/
Maar in de reportage kwam ook Thomas De Gendt aan het woord.

Romāns Vainšteins 15 juli 2020 om 20:19

Wat ben jij toch een verschrikkelijke drammer en onheilschreeuwer Guy. Dat je er de tijd voor neemt om dergelijke pulp te lezen en ook nog eens te gaan delen zeg.

Zielige verhalen en noodlottige idioten zijn er genoeg, met hetzelfde gemak vind je een lekkere bundel die ervoor pleit de wielersport af te schaffen of om het even welke activiteit met drama en verdriet overgiet.

Het begint steeds duidelijker te worden dat we ons en masse voor moeten gaan bereiden op een vroeger of latere persoonlijke confrontatie met het virus zonder enige zekerheid hoe we er uit komen. De keuze of je dat met doorleven of onderduiken doet is aan jezelf.

guyremgabdel 15 juli 2020 om 21:36

RV was jij soms een van die “sommige” profeten ?

koos1 15 juli 2020 om 14:14

Meest opvallend is misschien nog wel geen journalisten bij Start en Finsh. Dan alleen het officieel interview met de winnaar en evt. gele trui na de etappe lijkt het op. Andere journalisten dan in/bij het hotel of kunnen reporters die normaal bij start- en finish staan net zo goed thuis blijven dit jaar?

Enige voordeel van de maatregelen: geen tot weinig publiek op beklimmingen. Eindelijk een Tour zonder de ‘ik doe alles om in beeld te komen’ figuren en alleen de echte supporters op beklimmingen.

oborobo 15 juli 2020 om 15:57

koos1

Meest opvallende is:Geen Rondemissen!
Die ga ik dus echt wel”missen”.

Ward 15 juli 2020 om 19:17

Zeker de ronde!

Kelder is de Man 15 juli 2020 om 19:35

Vive le Velo en de Avondetappe met de renners in koers ga ik het meeste missen.

Wheely 15 juli 2020 om 19:41

Laat ze maar videobellen, vast ook hartstikke leuk.

Kelder is de Man 15 juli 2020 om 19:45

Goed alternatief inderdaad.

L. Valentijn 15 juli 2020 om 21:46

Hopelijk wordt het qua drukte in de bergen zoals op de Iseran TdF19 (= laatste berg vóór sneeuw & modder). Dat is een natuurgebied waardoor publiek niet mocht kamperen/overnachten en niet met de auto omhoog. Die beklimming leverde mooie beelden èn mooie sport op langs plukjes liefhebbers die smorgens lopend de berg op waren gegaan.

Headlines

Materiaalzone

Populair