Corendon-Circus wordt op 1 januari Alpecin-Fenix

Door , maandag 23 december 2019 om 14:24
Corendon-Circus wordt op 1 januari Alpecin-Fenix

© Cor Vos

Corendon-Circus zet in 2020 opnieuw een stap voorwaarts. Kwalitatief én kwantitatief. Daarvoor is uiteraard een hoger budget nodig. In de loop van het voorbije jaar deden zich een aantal kansen voor en die hebben de broers Roodhooft met beide handen gegrepen. Wat weten we vandaag?

Deze zomer – begin juli – lekte het nieuws uit dat Katusha-Alpecin uit het peloton dreigde te verdwijnen. Stichter en geldschieter Igor Makarov startte zijn zoektocht naar een overnemer en Corendon-Circus was een van de eerste teams waarmee de  Russische zakenman om de tafel zat. De link was snel gemaakt: net als Corendon-Circus reed ook Katusha-Alpecin op Canyon, het fietsmerk waar het team een overeenkomst mee heeft tot eind 2023. Maar de onderhandelingen stropten wegens een verschil in visie.  Uiteindelijk is Makarov bij Israël Cycling Academy beland.

Voor de broers Roodhooft was een deal met Makarov geen noodzaak. Integendeel: met Mathieu van der Poel in de rangen, moet je je niet te snel zorgen maken. Bovendien hadden zowel Corendon als Circus nog een lopend contract bij de ploeg. Toch vingen we deze zomer al geruchten op dat de Duitse shampoo-fabrikant Alpecin zich aan het team wilde binden. Alleen bleef het lang onduidelijk in welke hoedanigheid. Maar de laatste weken klonk het in de wandelgangen steeds nadrukkelijker dat Alpecin – net als eerder bij Giant en later bij Katusha – naamsponsor zou worden.

Fenix
Circus heeft ondertussen een overeenkomst gesloten met Wanty Gobert, dus gokten we dat het team straks Corendon-Alpecin zal heten. Toen we vorige week een uitnodiging voor de teamvoorstelling in het Corendon-hotel in Amsterdam in de mailbox kregen, waren we redelijk overtuigd. Tot we een paar dagen geleden lazen dat ook Fenix, een Italiaans bedrijf dat innovatieve materialen voor interieurontwerp maakt , bij ‘Team Van der Poel’ zou instappen. Roman Arnold, oprichter en directeur van Canyon Bicycles, bevestigde dat nieuws overigens aan de website Roadcycling.cz.

Pas op 1 januari, ter gelegenheid van de DVV Trofee in Baal, krijgen we definitief zekerheid van de nieuwe geldschieters en weten we of er nog een rol voor Corendon in de ploeg is weggelegd. Maar dat onlangs de domeinnamen Alpecin-Fenix.be en .com werden geregistreerd, laat weinig aan de verbeelding over.

27 renners
Begin december presenteerden we jullie ook al de 27 renners die in 2020 de kleuren van de ploeg zullen verdedigen. Die zijn ondertussen bevestigd door de UCI. Een mooi lijstje, waarmee Corendon-Circus (of Alpecin-Fenix) volgend jaar ongetwijfeld een van de toonaangevende ProContinentale teams zal worden. Daarnaast zal het team drie disciplines (weg, mountainbike en veldrijden) blijven combineren. Geen toeval dat met Samuel Gaze nog een talentvolle mountainbiker werd aangetrokken.

Update: in een eerdere versie van dit stuk stond dat Fenix een Tsjechische zonnepanelenproducent ging, maar het betreft echter een Italiaans bedrijf dat innovatieve materialen voor interieurontwerp maakt.

Dit artikel delen:

55 Reacties

hartstikkebedankt 23 december 2019 om 14:34

In de titel wordt het als nieuws gebracht, terwijl in het artikel weer onzekerheden worden opgeroepen.

Poeksel 23 december 2019 om 14:38

Een woord als mogelijk in de titel invoegen zou beter zijn ja.

Maxim Horssels 23 december 2019 om 15:22

Bij een gerucht zouden we aanhalingstekens plaatsen. Dit is geen gerucht maar een feit.

Barttej 23 december 2019 om 15:40

Net zoals jullie aanhalingstekens hadden gezet in het bericht dat katusha-eigenaar Makarov koos voor Arkéa-Samsic.

Daarbij zou het netjes zijn om een directe link toe te voegen naar Roadcycling.cz en niet een beetje verstopt in het bericht.

Pietspeed 23 december 2019 om 16:14

@maximhorssels
Waarom staat er dan: ‘… doet ons vermoeden dat het nieuws klopt’?
Beetje merkwaardig om dan van feit te spreken.

hartstikkebedankt 23 december 2019 om 16:22

@Maxim, dan sluit de tekst niet aan bij de titel.

Nico Dick 23 december 2019 om 16:24

@Barttej: linkje plaatsen kon jammer genoeg niet, want artikel is intussen offline gehaald. Dat we toch nog melding maken, vind ik met andere woorden zeer netjes.

Barttej 23 december 2019 om 16:52

@Nico Dick: Dan heb ik niks gezegd over het laatste. Had het gisteren gelezen via hun site en dan lijkt het mij vrij normaal om daar naartoe te wijzen via een directe link. Bij verwijderen inderdaad geen mogelijkheid tot linken en netjes om het in het artikel te melden.

Merlinappa 23 december 2019 om 14:40

Misschien de titel even tussen aanhalingstekens? Dit betreft natuurlijk nog steeds geruchten, zoals te lezen in het artikel.

Maxim Horssels 23 december 2019 om 15:25

Het betreft hier geen gerucht.

Wheely 23 december 2019 om 16:34

Maar een donkerbruin vermoeden?

Merlinappa 23 december 2019 om 16:38

“Pas op 1 januari, ter gelegenheid van de DVV Trofee in Baal, krijgen we definitief zekerheid ”

Ondertussen loop je in de comments te verkondigen dat het al wel definitief is, Maxim. Wees op z’n minst eenduidig in de berichtgeving.

Grobbel 23 december 2019 om 14:41

Ook een manier om van de Corendon/Sunweb-onduidelijkheid af te komen.

SnellePelle 23 december 2019 om 19:50

Wie daar in geloofde snapt echt niet hoe die wereld in elkaar steekt.

Yeez 23 december 2019 om 14:42

Is dit hetzelfde verhaal als arkea en katusha?

Romāns Vainšteins 23 december 2019 om 14:56

Dat wordt dan waarschijnlijk adverts met een moeilijk in zijn haar wrijvende èmveedeepee op ee-ès

peervaneynthoven 24 december 2019 om 00:14

Zei de huisclown van WF. Even inhoudelijk nu, Samuel Gaze is een geweldig talent dat samen met Jannik Steimle als stagiair bij DCQ reed. Steimle sleepte een contract in de wacht maar Gaze kennelijk niet.Vanwege zijn diversiteit past hij ook beter bij Alpecin/Fenix denk ik. We gaan nog van deze jongen horen.

Romāns Vainšteins 24 december 2019 om 10:50

En zijn haar is ook mooier

Jean Dumas 23 december 2019 om 15:05

Die shampoo heeft ook al wat hoofden gezien de afgelopen jaren.

koos verrek 23 december 2019 om 15:05

Zo Alpecin-Fenix, bekt in ieder geval lekker

Fieldbird 23 december 2019 om 15:10

Lijkt me toch apart als Corendon zomaar stopt met de naamsponsoring terwijl ze nog een contract hebben, is de titel niet een beetje voorbarig dan?

04398 23 december 2019 om 15:12

In de titel wordt gesuggereerd dat het al definitief is. Terwijl er in het artikel alleen maar uitspraken op basis van geruchten worden gedaan, beetje vreemd artikel.

Maxim Horssels 23 december 2019 om 15:26

We hebben voor deze titel gekozen omdat het definitief is.

ssj 24 december 2019 om 08:34

Waarom geven jullie dan in het artikel aan dat het een vermoeden is? Jullie hebben goede argumenten waarom het inderdaad Alpecin-Fenix wordt, maar een zekerheidje is het niet (althans hoe jullie het opschrijven in het artikel)

FDJ 24 december 2019 om 10:29

Het zou op zijn minst enige onderbouwing mogen krijgen waarom het een feit is. Er wordt namelijk door Nico, terecht, de kanttekening gemaakt dat er gemakshalve van uit gegaan mag worden, maar de zekerheid er pas over een week is.

Iets meer onderbouwing dan alleen een reactie van het is een feit en en verder niets komt dan nogal kortaf over.

koos verrek 23 december 2019 om 15:14

Wordt het dan een duitse of een Tsjechische ploeg??

aardappeljager 24 december 2019 om 07:35

Inmiddels is Italiaans een optie.
Met de domeinnaam .be suggereren ze een Belgische ploeg.

Wheely 23 december 2019 om 15:20

Fight for your hair!

Baik-Baik 23 december 2019 om 15:57

Ik kijk nu al met veel belangstelling uit naar de Alpecin reclame met het team.

Wordt het een Curvers-Dumoulinnetje of een Kittel-Kristoffje?

Verder mooie naam, benieuwd naar het tenue waarin MvdP gaat schitteren. Alpecin is zwart/rood. Fenix lijkt oranje te zijn.

Overigens wel prettig dat na mega vervuilers als Total, Gazprom en Ineos er nu een ander soort bedrijf in de wielerwereld stapt.

leegloper 23 december 2019 om 16:31

“Toen we vorige week een uitnodiging voor de teamvoorstelling in het Corendon-hotel in Amsterdam in de mailbox kregen, waren we redelijk overtuigd. ”
Waarom zou Alpecin-Fenix dan toch de presentatie daar houden? Afscheid van Corendon? Om de nieuwe sponsors als plotse verrassing te presenteren?

Oblomov 23 december 2019 om 20:33

Corendon is niet in zijn geheel overgenomen door die Zweedse investeringsmaatschappij. De hoteltak en de luchtvaartmaatschappij blijven in handen van de oprichter. Goed mogelijk dus dat die op kleinere schaal bij het team betrokken blijft.

Romāns Vainšteins 23 december 2019 om 16:46

Maar is het nou al definitief ?

jacco4 23 december 2019 om 17:34

Heeft dit nu ook invloed op een wild card richting Vuelta ? Welke soort licentie krijgt dan deze toch nieuwe ploeg????? Hopelijk kunnen ze alsnog de vuelta rijden. Belangrijk dat van der Poel toch nog een grote ronde rijdt in 2020.

Nico Dick 23 december 2019 om 17:43

dat heeft daar geen invloed op. Het team blijft ProContinentaal maar zal wel met een groter budget werken dan dit jaar.

john 24 december 2019 om 10:01

Al heeft die ploeg 40 miljoen te besteden ,dan nog gaan ze geen Vuelta rijden

venloos 23 december 2019 om 18:04

Wat een gezeur weer over hoe dit artikel gebracht wordt. Hebben jullie nu echt niets anders te doen?

Fort 23 december 2019 om 18:07

“Venloosch”

OT: goed nieuws, vreemd artikel, bijzondere reacties van de redactie

Poeksel 23 december 2019 om 20:26

Journalistieke normen boeien jou misschien niet, Venloos, maar mij wel. Er zijn al genoeg pulpnieuwssites.

Barry Batsbak 23 december 2019 om 18:14

Ik mis “aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid” in dit artikel.

Verweggistan 23 december 2019 om 18:29

Het is wellicht een idee om bij Corendon iemand aan te nemen die de PR verzorgt. Beetje transfers en nieuws aankondigen via sociale media bijv. Of is dat te vooruitstrevend?

Wheely 23 december 2019 om 18:34

Who needs PR when you have Wielerflits?

Verweggistan 23 december 2019 om 18:38

Ik wilde dat net gaan toevoegen aan mijn comment. :)

Koersmaniak 23 december 2019 om 18:57

De gebroeders Roothooft denken vast: niet teveel communiceren, anders krijg je toestanden als bij de knie van Dumoulin

Lapjestrui 23 december 2019 om 19:53

Heerlijk, zo zonder pr-afdeling. Die zijn vaak drukker met holle hashtags en gelikte emo- video's dan met communiceren over fietsen. Ondertussen heeft de ploeg uitmuntende exposure.

PS: Het artikel is idd lastig te doorgronden met mailtjes in de mailbox en dan van Vakoc hup over naar Circus en Wanty dus logisch want dit dat definitief, mits straks of niet toch omdat geclaimde domeinnaam de feniks herrijst. Primeur. Dat dan weer wel.

Doswielos 23 december 2019 om 21:50

@ Verweggistan
Precies dit! Eigenlijk gewoon belachelijk als je ziet hoe slecht die PR afdeling van de ploeg is. Zeker als je kijkt naar het feit dat er binnen deze ploeg misschien wel het grootste wielertalent ter wereld rijdt.

yo-eddy 23 december 2019 om 18:44

Wielerflits:

“Pas op 1 januari, ter gelegenheid van de DVV Trofee in Baal, krijgen we definitief zekerheid van de nieuwe geldschieters en weten we of er nog een rol voor Corendon in de ploeg is weggelegd. Maar dat onlangs de domeinnamen Alpecin-Fenix.be en .com werden geregistreerd, laat weinig aan de verbeelding over”

Dus jullie WETEN dat Corendon eruit stapt maar hebben embargo …. of jullie VERMOEDEN het?

west 23 december 2019 om 18:51

Dus nu krijgt Alpecin een kopman met het dunste vlassige haar ooit en een kopvrouw waarvan je zeker weet dat ze geen alles-in-één shampoo gebruikt?

Koersmaniak 23 december 2019 om 18:55

Ik moet lachen om de reacties dat dit niet vast staat en de redactie die zeker is van zijn stuk.
Bij de presentatie van Jumbo-Visma zag ik iets passeren van roze TOMpoezen en was men zeker dat Dumoulin de Giro ging rijden ;)

RefleX 23 december 2019 om 23:22

Als er 1 nieuwssite is met banden binnen deze ploeg is het Wielerflits wel. Als de redactie dit zegt dan klopt het, geloof mij. 1 Januari is het officieel nu is het officieus. Mooie stap wat mij betreft.

yo-eddy 24 december 2019 om 09:27

ja, zeer goede banden en heel stellig en dan volgt al de eerste “update”…… beetje té eager

Update: in een eerdere versie van dit stuk stond dat Fenix een Tsjechische zonnepanelenproducent ging, maar het betreft echter een Italiaans bedrijf dat innovatieve materialen voor interieurontwerp maakt.

toke 24 december 2019 om 02:19

Ik vermoed dat dit een zekeheid is, En anders durf ik wel met zekerheid te verkondigen dat dit een vemoeden is.

boenk 24 december 2019 om 03:07

hulde