Contract Zdenek Stybar wordt niet verlengd: “Wil nog wel blijven koersen”

maandag 8 augustus 2022 om 09:34
Contract Zdenek Stybar wordt niet verlengd: “Wil nog wel blijven koersen”

foto: Cor Vos

Zdenek Stybar behaalde zondag in de Tour of Leuven-Memorial Jef Scherens zijn eerste top-tienklassering van het seizoen. De Tsjech kon zijn tweede plaats goed gebruiken, want hij moet op zoek naar een nieuwe ploeg. Na afloop van de wedstrijd tekende Het Nieuwsblad uit Stybars mond op dat hij niet langer mag blijven bij Quick-Step Alpha Vinyl.

Castelli

“Ik heb te horen gekregen dat ik niet mag bijtekenen”, zei de 36-jarige renner, die sinds 2011 voor de ploeg van Patrick Lefevere rijdt. “Ik wil alleszins nog blijven koersen omdat het de twee voorbije jaren gewoon niet goed genoeg was. Of er interesse is? Dat is een vraagteken gezien mijn leeftijd en de gezondheidsproblemen (Stybar kampte in 2021 met hartproblemen, red.) die ik heb gehad. In die zin is deze tweede plaats niet onbelangrijk.”

Is het voor Stybar een optie om weer meer te gaan veldrijden? “Ik ga het seizoen afsluiten met maximum veertig koersdagen op de teller, dat is te weinig. Daarom wil ik volgende winter toch weer meer crossen rijden. Toch blijft de weg mijn hoofddoel omdat ik daar nog enkele doelen niet heb bereikt. Maar als er zich straks geen ploeg aandient, dan is dat ook maar zo.”

Dit artikel delen:

45 Reacties

zipp404 8 augustus 2022 om 09:39

Die gaat naar MVDP

0
Cadellie 8 augustus 2022 om 09:48

Ook het eerste wat ik dacht.

0
De Dikke Dromedaris van Diemen-Zuid 8 augustus 2022 om 09:52

Ik dacht het ook!

0
Boomie1 8 augustus 2022 om 10:56

Inderdaad. Traint ook vaak samen met MvdP

0
Al Phila 8 augustus 2022 om 15:01

Mijn (en jullie) idee. Koopje voor een luxeknecht / semikopman !

0
pro Jachtluipaard niet uit Numansdorp 8 augustus 2022 om 16:41

Kon je wel eens gelijk in hebben. Gaat hij ook meer crossen.

0
pro Jachtluipaard niet uit Numansdorp 8 augustus 2022 om 16:42

Gaat hij gelijk meer crossen.

0
De Dikke Dromedaris van Diemen-Zuid 8 augustus 2022 om 17:21

Gaat hij gelijk meer crossen.

0
Marik 8 augustus 2022 om 09:52

Wanty, UNO-X, Alpecin, Israël of Lotto.

0
Retro Lex 8 augustus 2022 om 10:34

Movistar, Astana, Trek

0
Marik 8 augustus 2022 om 10:41

Neuh, die 3 denk ik niet. Trek zou eventueel nog kunnen, maar Movistar en Astana zeker niet.

0
De Dikke Dromedaris van Diemen-Zuid 8 augustus 2022 om 10:52

Total, B&B, Bingoal, Arkea en AG2R kunnen ook nog.

0
zietemgaan 8 augustus 2022 om 09:58

Het is altijd bitter als n renner die al zo lang bij n ploeg hoort, moet vertrekken. Hij was echt QS meubilair. Wellicht keert hij wel terug in de omkadering na de actieve carrière.

0
A.M.M. Jonkers 8 augustus 2022 om 10:21

Samenwerken met Zijne Grijze Eminentie Patrick L.?
Die hem nu als oud vuil behandelt………

0
Alfons Haavers 8 augustus 2022 om 10:31

Oud vuil? Het blijft een wielerploeg die zo goed mogelijk moet presteren, geen liefdadigheidsinstelling. Wat heeft Stybar de laatste jaren als kopman nog gebracht?

Wellicht er graag als de eerste bij om de prestaties van QS in het voorjaar weg te honen, maar dan wel verwachten dat Stybar zomaar een nieuw contract moet krijgen?

0
Marlin 8 augustus 2022 om 10:35

A.M.M. Jonkers

Een renner die tot de leeftijd van 36 bij zijn ploeg mocht blijven, goed betaald. Maar die nu niet meer het niveau haalt dat vereist is bij die ploeg. Het is niet dat hij ontslagen wordt. Zijn contract loopt af en het wordt niet meer vernieuwd. Misschien kan jij een wielerploeg oprichten om de has beens op te vangen. Valverde, Gilbert, Stybar en nog enkele anderen. Veel succes.

0
AnderJ 8 augustus 2022 om 11:18

@A.M.M. Jonkers: de enige vraag lijkt me of hij tijdig heeft gehoord dat hij geen contracdt zou krijgen. Voor het overige lijkt het me niet zo gek dat je op leeftijd en zonder aansprekende resultaten in de afgelopen tijd (en waar het afgelopen Vlaams voorjaar in de breedte tegenviel) niet opnieuw een contract krijgt bij de Champions league van het fietsen , maar een treedje lager moet zoeken

0
Massimo Bataille 8 augustus 2022 om 11:23

Voila uiteindelijk kan je nooit ‘goed’ doen als ploeg

Als je een oudere renner geen contract meer aanbiedt, heb je weinig respect voor de renner en is het plots ‘oud vuilnis’
Als je renner in de ploeg houdt en die levert niet meer de gehoopte resultaten, heb je niet door geselecteerd en ben je ook een slechte ploeg.

Er zijn nu eenmaal weinig renners die op topniveau kunnen stoppen met hun carrière.

0
Cochise 8 augustus 2022 om 13:13

Je zou zelfs kunnen stellen dat z’n resultaten dit seizoen bewijzen dat de vorige contractverlenging al niet de beste zakelijke beslissing was en hij dus allerminst hoeft te klagen (wat hij zelf ook niet doet trouwens).

0
Al Phila 8 augustus 2022 om 15:03

Gesink, Kruiswijk en van Emden horen ook bij het meubilair van TJV. Allemaal contractverlenging gekregen. (maar al wel voor het laatst zijn, vermoed ik).

0
Massimo Bataille 8 augustus 2022 om 16:03

Uiteindelijk werden vorig jaar ook de contracten van Keisse, Serry, Devenyns en Cavendish verlengt. Dus het is niet dat Quickstep ‘standaard’ oudjes naar de exit duwt.

Veel zal ook afhangen van welke rol Stybar nog voor hem ziet.
De voorbeelden van Jumbo werken vooral in dienende rol.
Stybar is toch nog een renner waar je uitslagen van verwacht ( en hijzelf ook).

0
Canis lupus ex Groninga 8 augustus 2022 om 10:07

Precies wat ik ook dacht

0
Mwielerfan 8 augustus 2022 om 10:29

Die Parijs Roubaix met van avermaet, wat was stybar dichtbij. En die 2x stare bianche, vooral hoe ie kwiatkowski uit het wiel reed op de helling naar het piazza in sienna. Wereldtop

0
Steven_E 8 augustus 2022 om 10:48

Zijn aller eerste PR, waar hij bij elke versnelling van Cancellara geen kick gaf aan het wiel. Ook machtig om zien. Tot de kaars uit was natuurlijk :)

0
De Dikke Dromedaris van Diemen-Zuid 8 augustus 2022 om 10:56

Prachtige renner, zowel op de weg als in het veld. Nog een keer het podium in Roubaix op zijn oude dag lijkt me prachtig.

0
Martino87 8 augustus 2022 om 10:58

In welk jaar reed hij Kwiatkowski uit het wiel in de strade bianche? :p

0
Steven_E 8 augustus 2022 om 12:48

In 2023 ;-)

0
Panache 8 augustus 2022 om 11:00

Ook sympathieke wielrenners hebben een uiterste houdbaarheidsdatum. Ik zou zeggen: kies voor je gezondheid, want die grote vis zit er niet meer in.

0
Gebruikersnaam 8 augustus 2022 om 12:09

Zijn favoriete koers is wel de ultieme “laatste truukje van een oude vos” koers.

0
Mystery Rider 9 augustus 2022 om 13:34

@gebruikersnaam – yep, samen met Sep bij Israel nog even in de komende 2-3 jaar PR proberen te winnen!

0
zietemgaan 8 augustus 2022 om 11:25

@Jonkers: je kent de ploeg niet: de eigenaar is de heer Bakaka die het Tjechisch wielrennen wil stimuleren

0
Dikke Vrouw 8 augustus 2022 om 11:58

Top wolf geweest maar flink over ze top nu

0
Nonkel Jef 8 augustus 2022 om 14:54

Dat wordt vaak snel gezegd over renners die door blessures niet hun topniveau halen. Stybar is al 2 jaar veel te veel aan het sukkelen. Over Jungels werd dat voor de Tour ook nog gezegd.
Ik zie hem nog wel iets presteren volgend jaar indien hij fit kan blijven. Iets voor Lotto in feite. Bescheiden contract met prestatiebonussen.

0
assen 8 augustus 2022 om 17:43

Ja. Net als zoveel renners, tientallen of misschien wel honderden.
Maar nog steeds hoort Stybar dik bij de betere helft van de renners.

0
Tompot 8 augustus 2022 om 12:53

Kijk ik ben geen fan van Patlev, maar als er iets duidelijk is geworden in 2022 is dat zijn ploeg verjongd moet worden voor klassiekers. Dus dat hij na Cavendish nu afscheid neemt van Stybar is meer dan logisch. En hij is wel goed voor zijn renners dus dat zal niet zonder emotie gaan

0
Massimo Bataille 8 augustus 2022 om 13:53

Heeft altijd al een neus gehad om renners op ’tijd’ te laten gaan, terwijl er toch zelden slecht gepraat wordt over Lefevere vanuit de (oud-)renners uit.
Dus ergens zal er wel iets goed lopen qua sfeer/omgaan met renners.

Het voorjaar zou ik nu toch ook wel voor een groot deel aan pech/ziekte durven wijten en niet per se de renners.
Het wordt natuurlijk moeilijk om te winnen tegen de toppers als Van Aert, VdPoel en nu ook Pogacar.
Maar renners als Asgreen, Lampaert en Senechal ( en ook wel Stybar) die nu ook op de 2°lijn zelfs moeite hebben om te volgen,ligt wel aan de vorm.
Je gaat niet plots ( 2020-2021) van een renner die meedoet voor winst/hoge ereplaatsen naar een renner die met moeite top-10 rijdt.

0
assen 8 augustus 2022 om 17:44

Ik ben geen fan van Lefevre, maar ik denk dat er weinig ploegleiders zo voor hun renners opkomen en zorgen als Lefevre. Als een pa. En ja, papa’s kunnen ook streng zijn, maar daar is niets mis mee.

0
Aartslui paard 8 augustus 2022 om 13:55

Volgens mij maakt Patlev er al jaren geen geheim van dat hij niet scheutig is met contracten voor renners boven de 35.

Daarvan kun je vinden wat je vindt, maar het kan voor renners uit die ploeg geen verrassing zijn dat het contract niet automatisch verlengd wordt.

0
Al Phila 8 augustus 2022 om 15:05

Daarom werd Gilbert ook niet verlengd.

0
Theo Bovengemiddelkamp 8 augustus 2022 om 14:35

Zou leuk zijn mochten we hem nog een paar winters in het veld zien, toch een persoonlijkheid in het veld. Ook goed voor het Tsjechisch veldrijden denk ik.

Zou hij bijvoorbeeld de ploeg van Nys zien zitten? Daarmee is zijn wegcarrière wel min of meer klaar natuurlijk, op wat Nederlandse en Belgische wedstrijden na.

0
De Siepel 8 augustus 2022 om 15:51

Hij is 36 jaar. Logisch besluit van QS. Het is geen sociale werkvoorziening.

0
Ivanoviclover 8 augustus 2022 om 16:36

35 plussers krijgen maar 1 jaar contract bij Patrick Lefevere, en dan moet je al heel hoog in zijn schuif liggen (figuurlijk)

0
Aartslui paard 8 augustus 2022 om 17:15

Al maakt hij voor Morkov graag een uitzondering.

0
zacht 8 augustus 2022 om 21:00

Wanty, Alpecin of de sauzen van Pauwels. Het blijft een Vlaming :p

0
Mystery Rider 9 augustus 2022 om 13:38

Ik denk ook dat het Alpecin wordt, kan daar perfect uitgespeeld worden als wegkapitein.

En dan kan hij MTB, cyclocross en weg combineren en bovendien de selectie halen voor de wedstrijden die hij graag rijdt.

Lijkt mij een goeie match!

0

Headlines

Populair

Materiaalzone