Contador komt met de schrik vrij in Baskenland

Contador komt met de schrik vrij in Baskenland

foto: Sirotti

dinsdag 4 april 2017 om 14:33

Alberto Contador kwam in de eerste rit van de Ronde van het Baskenland op een minuut van ritwinnaar Michael Matthews over de streep. De Spaanse kopman van Trek-Segefrado was in de slotfase betrokken bij een valpartij. Dat gebeurde in de laatste kilometer, waardoor hij dezelfde tijd krijgt als Matthews.

Onvermijdelijk
Het was voor El Pistolero een geluk bij een ongeluk, vertelt hij aan CyclingWeekly. “Het gebeurde in de laatste zevenhonderd meter. Twee renners gingen rechtdoor. Ik had geen andere keuze en moest ook rechtdoor, van de weg af. Gelukkig vielen we op het gras en dus was het een val zonder erg, al had dat ook heel anders kunnen zijn. Ik heb me geen zorgen gemaakt om het klassement, omdat het in de laatste kilometer gebeurde. Ik ben daarna kalmpjes naar de finish gereden. Gelukkig zijn we veilig gefinisht en voor een grote ramp behoed.”

Alaphilippe wél op achterstand
Net als Contador kwamen ook Simon Yates (Orica-Scott), Omar Fraile (Dimension Data) en Juan José Lobato (LottoNL-Jumbo) op achterstand binnen in dezelfde tijd als Matthews. Het is onduidelijk of dit de twee renners waren waarop Contador doelde. Julian Alaphilippe kwam als 155ste op twee minuten en 19 seconden binnen. Zijn tijd blijft wel staan. In leidende positie kreeg de Fransman op drie en een halve kilometer van de aankomst of te rekenen met een lekke band. Was dit zeshonderd meter later gebeurd, dan had ook hij dezelfde tijd gehad als Bling.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Mitch 4 april 2017 om 14:40

Hoe wordt bepaald waar iemand lek rijdt? Niet alles is in beelden te vangen, doen ze het op basis van de radio? In dat geval het Alaphilippe door moeten rijden en binnen de 3km op hulp moeten vragen. Dan had hij misschien wel in dezelfde tijd gestaan, aangezien Alaphilippe nog voor het peloton reed en nog op zijn fiets zat op 3km van de meet.

0
EricV 4 april 2017 om 14:42

Spannend verhaal

0
denistel 4 april 2017 om 14:45

hij was lek maar wisselde binnen de 3 km blijft onduidelijk

0
chasse patat 4 april 2017 om 14:48

De regel zoals deze wordt geïnterpreteerd bij Alaphilippe moet wat mij betreft ook duidelijker worden uitgewerkt. Er valt lastig te bepalen wanneer je een lekke band krijgt. Wel valt te bepalen waar je van je fiets stapt. Wat mij betreft zou dat dan ook geldend moeten zijn.

0
Tippie 4 april 2017 om 14:57

Mij lijkt de positie dat je uit het peloton lost met je lekke band leidend en daarna waar je van de fiets stapt.
Als je op 6 km een lekke band krijgt en lost, maar pas binnen 3 afstapt telt het tijdverlies wel, maar als je voor het peloton reed en binnen de drie wordt ingehaald met je lekke band, hoor je gewoon de pelotontijd te krijgen. Belachelijk dat Alaphilippe nu tijdverlies krijgt.

0
leegloper 4 april 2017 om 15:04

https://youtu.be/F7fgD5eMQCg?t=1h41m53s
9s na de eerste slinger rijdt hij voorbij de bordjes van de 3km, dus het was geen 3,5km van de finish. 100 a 150 meter denk ik.
Maar staan alle bordjes goed? De commentator merkt op dat een bocht die na de rode vod komt, eigenlijk op 1200m van de finish zou liggen.

Contador reed volgens mij eens in de Vuelta lek, toen hij in een groep zat en wisselde echt vlak na de boog van de laatste 3 km. Hij kreeg geen tijdsstraf.

0
Quick step minded 4 april 2017 om 15:04

Op km 3.0 zat Alaphillippe nog in het peloton (of reed hij mogelijk nog een beetje vooruit). Als hij dus het gras had ingestuurd en een onschuldig koprolletje gefaket, had hij wel dezelfde tijd als de groep gehad? Belachelijk vd UCI.

0
leegloper 4 april 2017 om 15:05

Kan Alaphillipe beweren dat hij eerst een leegloper had, waarmee hij kon uitrijden, maar daarna in het peloton een klapband kreeg, waardoor hij moest lossen en afstappen?

0
Kingstown 4 april 2017 om 15:15

3 kilometer regel helemaal afschaffen. Voorkomt een hoop discussies en het is sowieso een monsterlijke regel.

0
josi 4 april 2017 om 15:17

Volgens de reglementen krijg je dezelfde tijd als het malheur je binnen 3 kilometer voor het einde overkomt. Naar de regel heeft de jury dus gelijk door Alaphillippe zijn werkelijke tijd aan te smeren. Ik vraag me alleen wel af hoe je bepaalt wanneer iemand precies lek rijdt, tenzij het natuurlijk duidelijk in beeld wordt gebracht zoals gisteren.

0
Aristos 4 april 2017 om 15:21

Ze moeten gewoon de tijdsmeting in sprintetappes 3 kilometer voor het einde leggen. Dan gaat de top 30 lekker sprinten en kan de rest rustig uitbollen. Scheelt ook een hoop gedoe met allerlei treintjes van klassementsrijders die de sprintersploegen in de weg rijden. En is meteen een stuk veiliger.

0
Youri IJnsen 4 april 2017 om 15:23

@Leegloper
Met die snelheid in dalende lijn gaat het snel. De 3,5 kilometer bovenin beeld heb ik als leidraad aangehouden.

0
peervaneynthoven 4 april 2017 om 15:33

Ik dacht dat alleen valpartijen maar geen lekke banden invloed kunnen hebben op gelijke tijdsplaatsing binnen 3 km.Of zit ik ernaast? Wel raar in geval van een lekke band.

0
Skedel 4 april 2017 om 15:38

@Quick step minded

Ik vroeg me ook af waarom hij dat niet deed, hij zou dan nu gewoon dezelfde tijd als de winnaar hebben.

0
tvm 4 april 2017 om 15:46

@ Aristos, krijg je dan geen sprint tussen klassementsmannen die elkaar op achterstand willen zetten? Zeker als die drie kilometer op een heuvel ligt. Je verlegt mijn inziens het probleem hiermee.

0
Aristos 4 april 2017 om 15:59

@tvm: Dit moet inderdaad alleen in echte vlakke etappes gebeuren. En nu lukt het ook niet om elkaar op achterstand te rijden, dan dus ook niet.
Je zult inderdaad eerder wat drukte krijgen, maar tegen de tijd dat het echt spannend wordt voor de sprintploegen (<3km), dan zijn alle klassementsrijders lekker aan het uitbollen.

0
Bassi 4 april 2017 om 17:03

Tinkov: “Contador is oud en lui en zal nooit meer iets winnen”.

0
Polleke 4 april 2017 om 17:20

De sprinters moeten in bergritten toch ook koersen tot aan de meet… een koers gaat van start tot finish, elke dag, punt…anders raak je toch aan het concept als de ene wel volle bak moet maar de andere niet…het is dan ook meteen voor iedereen duidelijk, vooral voor de jury die er altijd wel ergens een zootje van maakt…,

0

Headlines

Populair

Materiaalzone