Contador adviseert Tourorganisatie: “Zoek steilere beklimmingen op”

donderdag 16 januari 2020 om 16:01
Contador adviseert Tourorganisatie: “Zoek steilere beklimmingen op”

foto: Cor Vos (archief)

Alberto Contador ziet al jaren Team Ineos domineren in de Ronde van Frankrijk, maar de tweevoudig Tourwinnaar heeft wel een idee om de spektakelwaarde te vergroten. “Het is zaak om steilere beklimmingen op te zoeken. Dan krijg je een individuele strijd tussen de beste renners”, zo pleit hij in een interview met ProCycling.

Contador kijkt vooral naar de Giro d’Italia en de Vuelta a España, waar renners te maken krijgen met loodzware beklimmingen als de Mortirolo, Monte Zoncolan en de Alto de l’Angliru. “Hoe hoger het stijgingspercentage, hoe groter de kans is op een strijd van man tegen man. De Giro en Vuelta hebben bewezen dat het werkt.”

De wielerliefhebber ziet al jaren Team Ineos (vroeger Team Sky) domineren in de Tour. De Britse sterrenformatie won zeven van de laatste acht edities van de Franse rittenkoers. “Het is gewoon heel erg lastig om het verschil te maken, als je één ploeg hebt die zoveel beter is. Team Ineos laat zomaar acht goede renners thuis.”

En dus pleit Contador voor nog zwaardere beklimmingen met hogere stijgingspercentages. “Bij lagere percentages gaat het meer om de sterkte van de beste ploeg.”

Dit artikel delen:

39 Reacties

dikkechaap 16 januari 2020 om 16:06

Weinig tegen in te brengen. Het nadeel van hele steile beklimmingen is wel dat de koers vaak gesloten blijft tot het laatste moment. Ideaal is misschien wel om een zeer steile klim zo snel mogelijk te laten volgen door een relatief eenvoudige slotklim. Maar dan moet die uiteraard wel voorhanden zijn…

Explorer 16 januari 2020 om 18:41

Dan maak je de ritten korter, veel korter. Ik vind dat ze achterblijven in vernieuwing/indeling van de ritten in een grote ronde. Van mij mogen ze ’s morgens een korte tijdrit afwerken en smiddags een korte steile bergrit. Dat is wat anders dan naar een saaie gecontroleerde rit van 200 km met aan het einde een dikke puist.. Totaal nutteloos, ook reclame technisch voegt het niks toe.

dikkechaap 16 januari 2020 om 18:53

Los van alle andere foutieve aannames die je doet, zijn ultrakorte bergritten niet per se het antwoord. In korte ritten ligt de gemiddelde snelheid hoger, wat het voordeel van een sterke ploeg weer vergroot. Sowieso is een lange aanloop niet “totaal nutteloos”: het kan lange verplaatsingen voorkomen, het doet een beroep op andere capaciteiten (en hoort dus in een grote ronde thuis), het biedt juist wel veel ruimte voor reclames en interviews, het biedt veel verschillende dorpen/attracties/bezienswaardigen de benodigde aandacht, het biedt ontsnappingen de kans op de overwinning etc. etc.

Explorer 16 januari 2020 om 19:25

Maar dikkeschaap, dat is wat jij( en misschien ook vele andere met jou) attractief vind. En wat 'jij' bij een grote ronde vind horen, en 'jij' is niet 'ik'. Wat dus ook in mijn ogen niet attractief is. Sponser/reclame zal meer ingezet worden voor hogere bedragen als er in de middag een korte hevige rit verwacht wordt. Ze uit gaan dat de bv korte tijdrit in de ochtend verschillen heeft gebracht die recht moeten worden gezet in de korte bergrit in de middag. Dat kun je ook reclame technisch verkopen. Tevens hebben de renners rust tussen de korte ritten in. Verder hebben juist meer plaatsen kans om in de tour te komen. 'Ik' vind dat 'jij' (in mijn ogen) graag op de oude manier wielrennen kijkt, naar saaie ritten van 200 km. Wat betreft het controleren van een koers kan zowel in een ultrakorte maar ook zeker in een lange ettape, het ligt gewoon aan het parkoers en de selectiviteit. Graag zou ik je de oogkleppen af willen zien doen en verbreed je horizon eens…

dikkechaap 16 januari 2020 om 21:07

Ik heb niet gezegd dat ik het attractief vind, of dat ik er graag naar kijk. Het is ook niet alsof je met een vernieuwend voorstel komt, vroeger was het heel gebruikelijk om een tijdrit + korte rit op 1 dag te hebben. Verder laat je wederom blijken dat je er niet goed over hebt nagedacht, maar je kunt natuurlijk ook gewoon de rest van de weteld verwijten oogkleppen op te hebben…

Explorer 16 januari 2020 om 21:37

Ik heb prima nagedacht, alleen anders als wat jij denkt. Geeft niks we laten het hier maar bij. Anders wordt het een ‘ik weet het beter’ . Fijne avond verder

Samlambeej 16 januari 2020 om 16:25

Boeehhh

koos1 16 januari 2020 om 16:27

In de Giro en Vuelta zorgen de steile beklimmingen wel voor spektakel en verschillen. Vraag me alleen af of dat in de Tour ook zo zal zijn. Iemand als Bernal kan ook gewoon prima, misschien wel als beste, steile beklimmingen op.
Meest belangrijke zijn er in Frankrijk wel zulke langere steile beklimmingen?

KnightBiker 16 januari 2020 om 17:19

Die zijn er zeker wel, maar dat zijn vaak hele kleine wegen die niet berekent zijn op een tour peleton. Er zijn er ook een hoop waar nog een paar kilometer asphalt ontbreekt om de tour te laten passeren.

De grote cols in de tour zijn voor de topklimmers niet stijl te noemen (maar wel lang) en zijn daardoor ook voor grotere sterker tijdrijders te doen en ook beter te controleren door teams. (desondanks zou Froome dan ook wel 4x de tour gewonnen hebben, maar het zou wel leuker zijn om naar te kijken)

Ab Normaal 16 januari 2020 om 16:40

Dikkechaap heeft wel gelijk, als het een steile klim is wacht iedereen tot het einde.
Als je spektakel wil moet je een steile klim nemen, gevolgd door een ziedende afdaling en een loper daarna.
Verder ligt het natuurlijk ook aan de ploegen. Als iedereen braaf achter Ineos aanrijdt wordt het nooit spectaculair.
Iemand zal moeten proberen ze kapot te rijden.

Gerrit Glomser 17 januari 2020 om 02:21

Dat is dus de reden dat Jumbo-Visma nu met 3 kopmannen gaat. Dan kan je de aanvallen spreiden en op meerdere paarden wedden. Ik verwacht dat er bij lange ritten met pas laat een berg door de kopmannen gewacht gaat worden, maar er kan wel vroeger op een berg aangevallen worden om zo de iets zwakkere helpers van Ineos al te lossen of in elk geval moe te maken. Het hoeft tenslotte niet in 1 etappe beslist te worden.

Jean Dumas 16 januari 2020 om 16:51

Ze zijn er gewoon niet. Je hebt doodlopende geitenpaden zoals Artzamendi in Frans Baskenland (het proberen waard) en Mont Colombis bij Gap (soort Puy de Dome), maar het houdt al snel op wat 12+ betreft.

KnightBiker 16 januari 2020 om 17:24

Er zijn er zeker wel, maar dun bezaait en veelal doodlopend of niet doorlopend ge-asphalteert. (hier en daar een strategische investering in wat asphalt zou wel wat leuks kunnen opleveren)

Brabander 16 januari 2020 om 17:30

Mwa. Dat laatste stuk van La Planche des Belles Filles gaan er ook een hoop op stuk hoor. Dat is ook ieder voor zich. En heb wel vaker een erg steile aankomst gezien. In de Pyreneeën met Bardet als winnaar?

Mathieu Moller 16 januari 2020 om 17:37

@Brabander
Bedoel je deze etappe naar Peyragudes?
Off-topic: Bij het terugzien van dat filmpje merk ik dat ik een Aru in vorm best wel mis. Heerlijk om te zien.

dikkechaap 16 januari 2020 om 17:38

@brabander
Op de Planche worden nooit grote verschillen gemaakt, daar is ie te kort voor (het steile stuk sowieso). Daarnaast is het volgens mij een doodlopende weg, dus alleen geschikt als slotklim. Inderdaad spektakel de laatste 3 minuten, en prima om hem er af toe erbij te hebben, maar geen vervanging voor een “echte” bergrit.

Brabander 16 januari 2020 om 18:19

Dat heb ik ook niet beweerd hè? ;)
Het is inderdaad redelijk kort, maar Kruijswijk verloor er toch aardig wat tijd op bijvoorbeeld

Brabander 16 januari 2020 om 18:20

@ Mathieu Moller

Die bedoelde ik ja. Dank U :)

Jean Dumas 16 januari 2020 om 18:23

De Grand Colombier-flank met 19% moeten ze een keer proberen.

dikkechaap 16 januari 2020 om 18:40

En ik heb op mijn beurt nooit beweerd dat jij dat beweerd hebt. Ik geef alleen aan waarom de Planche niet zo relevant is voor het punt dat Contador maakt: het verschil maken met steile beklimmingen om zo het voordeel van een sterke ploeg te minimaliseren. Tussen de toppers gaat het nooit om minuten (Kruijswijk verloor 35 seconden), en de "spektakelwaarde" is bovendien van korte duur.

kleomantre 16 januari 2020 om 22:22

Komende tour heeft zon beklimming. Een col van 15 km rechtoe rechtaan gevolgd door 6 km spaanse toestanden maakt samen een colletje dat op papier een tourmalet lijkt.

VerstandOpNul 16 januari 2020 om 16:53

De Johan Cruijff van het wielrennen zo..

tendam 16 januari 2020 om 17:10

De Vuelta doet dat al jaren, maar de koers wordt er niet per sé leuker van.

IlPirata 16 januari 2020 om 17:56

Er zijn toch wel steilere beklimmingen (geasfalteerd) dan La Planche des Belles Filles in Frankrijk? Gewoon eens proberen in de TdF, dan maar een gesloten koers tot het einde, maar wel man tegen man gevechten en minder ineoas/skytrein taferelen.

Nelson 16 januari 2020 om 17:59

De Tour is niet de Giro en zeker niet de Vuelta waar het deelnemersveld in Italië en Spanje beduidend minder sterk is en waar de koers daardoor gemakkelijker opengebroken wordt. Zolang Ineos de beste renners/klimmers in zijn rangen heeft, zal het de meeste kans maken op de eindoverwinning.

IlPirata 16 januari 2020 om 18:08

Dat klopt wel, maar lijdzaam ondergaan (again) is geen optie in mijn beleving.

dikkechaap 16 januari 2020 om 18:55

Dat maakt het des te belangrijker om het parcours zo in te richten dat de koers makkelijk wordt opengebroken. Als is het maar om de kans op de overwinning van de sterkste ploeg van 90% naar 80% te krijgen.

JVD 16 januari 2020 om 19:10

Frankrijk telt eigenlijk in vergelijking met Italië en Spanje verrassend weinig écht steile klimmen. En als ze er zijn, liggen ze vaak in een gebied waar weinig kapitaal zit. Beetje verstopt. Gevolgen: klein, in verband met publiek en veiligheid discutabel weggetje en te weinig geld in de regio om dat te veranderen én ook nog eens geld in de Tour te pompen. En waarvoor ook? Te weinig toerisme in dit soort hoeken meestal. Kortom, dit soort klimmen wordt nogal eens weggeblazen door een ski-oord waar een brede weg naartoe loopt, die ook te doen is voor een touringcar. Toch doet de Tour wel pogingen. De Col de la Luzette in de aanloop naar de Aigoual is een klein steil weggetje, terwijl er vanuit Valleraugue en Le Vigan ook twee andere, brede, maar veel minder steile manieren zijn om daar te komen. Een finish op de Pas de Peyrol: steile, vrij smalle weg en boven geen tot nauwelijks faciliteiten. Combi Montée de la Selle Fromentel en Grand Colombier: paar steile kilometers op D-weggetjes, toch een beetje in niemandsland. Ik vraag me af of ze veel meer kunnen doen. Wordt een mooie Tour trouwens, denk ik! Benieuwd wie er toeslaat in die laatste tijdrit. Dumoulin?

Covadonga 16 januari 2020 om 19:44

Laat de Tour vooral de Tour zijn. De Giro en de Vuelta zijn echt niet veel attractiever. Ook deze zijn regelmatig ontzettend saai.

In de Tour zitten/zaten vaak (te) veel saaie vlakke etappes. In de Giro en de Vuelta brengen de vele bergetappes daarentegen vaak ook geen spektakel. Het komt te vaak aan op de laatste beklimming. En bergetappes met 200 km naar een ontsnapping gluren, vind ik ook niets. Men kan beter bedenken welke omstandigheden er gecreëerd moeten worden om aan het einde van een etappe strijd tussen de favorieten te krijgen.

Lance4eva 16 januari 2020 om 20:53

Alle bergetappes in de eerste week leggen, elke dag etappes van minimaal 200 kilometer. Dan de tweede week vlak, en dan de derde week weer beulen berg op. Maar goed, ik lul ook maar wat.

Alban 16 januari 2020 om 23:06

Bij Courchevel ligt sinds – ik meen – juli 2019 een prachtig geasfalteerd ex-MTB rondje!!

Lalsacien 16 januari 2020 om 23:18

De col de la Loze zit dit jaar in de Tour!

kleomantre 17 januari 2020 om 09:07

Ik heb ‘m gefietst in augustus, dat is een taaie en wel eentje die verschil moet gaan maken. Ik heb geen zicht op percentages op mn bryton, maar gezien dat in het bos mn wiel al los van het afsalt kwam en het daarna nog diverse malen fiks steil werd, twee stukken vlak achter elkaar zelfs heb ik toch het vermoeden dat die regelmatig de 15% of meer aantikt.

Alban 17 januari 2020 om 11:48

O ja, zit-ie er dit jaar al in, oeps! Idd Col de la Loze, ik vond ‘m al vreselijk zwaar vanaf Courchevel 1800, met idd meerdere keren 15%. Van de andere kant is het helemaal erg, met iig 1x 20%. Afdalen aan die kant vond ik al doodeng. Maar het asfalt was perfect en de uitzichten (voor zover je daar bij die percentages nog oog voor hebt) schitterend!

josemanuelfuente 16 januari 2020 om 23:17

Puy-de-Dome?

Gerrit Glomser 17 januari 2020 om 02:28

Ze proberen het in elk geval wel om de Tour interessanter te maken door dit jaar al vroeg in de ronde de eerste bergritten te plaatsen. Vraag is of er dan al veel is gebeurd. En zo ja, of de Tour dan wellicht ook al morsdood is. We hebben ook al rondes gehad waar na de eerste bergritten het klassement al beslist was. Het is toch vooral aan de renners om koers te maken.

snoek1974 17 januari 2020 om 06:49

De muur van Huy en die kasseienrit zijn ook interessant , mits er in die kasseienrit aangevallen wordt , wat de eerste keer met NIbali wel gebeurde en de laatste keer werd die gewoon gecontroleerd.

Ook steile beklimmingen kunnen enigszins gecontroleerd worden aangezien bij de laatste 8 er nog 4 van Ineos bijzitten .

Ben benieuwd hoe LJV zich hier tegen over gaat houden want er horen bij de laatste 10 ook telkens 3 van LJV bij zitten

Lord Melchett 17 januari 2020 om 10:54

Col de Taupinière. Dat is een lastig kreng.

Jean Dumas 17 januari 2020 om 17:52

Als ze echt iets spectaculairs willen moeten ze de Col de Parpaillon doen in de Zuidelijke Alpen. 10%, voor het overgrote deel ongeasfalteerd. Maar ook de afdaling is onverhard.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair