Colbrelli is de nieuwe Europees kampioen: “Voelde mij aan het begin niet goed”

zondag 12 september 2021 om 17:28
Colbrelli is de nieuwe Europees kampioen: “Voelde mij aan het begin niet goed”

foto: Cor Vos

Sonny Colbrelli kan zijn geluk niet op na zijn overwinning op het EK wielrennen in ‘zijn’ Trentino. De coureur van Bahrain Victorious was de grote favoriet en maakte die rol waar, al deed hij dat na een loodzware koers die vroeg ontbrandde. “Dit is geweldig”, jubelt hij na afloop.

“Het is fantastisch”, lacht Colbrelli. “Maar aan het begin voelde ik mij niet goed. Het was erg zwaar. Gelukkig hadden we een superploeg en had ik in de finale een een super-Matteo Trentin bij mij. Ik wist op de laatste klim Remco Evenepoel te volgen, al had ik het heel erg lastig om hem te volgen. Maar ik ben heel blij met deze overwinning. En het is dubbel zo mooi, omdat het ook nog eens in Italië is.”

Colbrelli rekende na een spectaculaire koers af met Evenepoel. De twee ontsnapten in de voorlaatste ronde in Trento uit een elitegroep van negen. Benoît Cosnefroy was er toen ook nog bij, maar de Fransman loste vroeg in de slotronde. Colbrelli haakte zijn wagonnetje aan bij Evenepoel, hield stand op de enige klim van de omloop en won vervolgens de sprint.

foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

17 Reacties

Silent Hill 12 september 2021 om 17:37

Een Italiaan die in Italië wint, mooier kan het niet. Laat nu een Belg het WK winnen en het universum blijft in evenwicht.

Marcus Aurelius 12 september 2021 om 17:45

Zou me als Italiaan om zo te moeten winnen door dertig km in het wiel te moeten kruipen toch niet echt happy voelen. Het publiek stoorde het blijkbaar geenszins. Zo kennen we ze weer. Ben benieuwd of die nog moet rekenen op een vrijgeleide in een ontsnapping vanwege DCQS. Lefevere heeft veel capaciteiten, maar vergevingsgezindheid is er daar niet direct eentje van …

Franco Ballerini 12 september 2021 om 17:56

Onderhand krijgt niemand maar een vrijgeleide van Lefevere en zijn pupillen. Veel succes ermee!

peterwint 12 september 2021 om 18:06

Hij is Europees kampioen, hij voelt zich geweldig. En terecht!
Had hij op kop moeten gaan rijden op de klim en dan Evenepoel uit zijn wiel laten demarreren? Slim gereden.

Silent Hill 12 september 2021 om 17:45

En nog een kleine nuance in het artikel: zijn landgenoot noemt hij Trentin, zijn tegenstander Remco. Evenepoel is een Italiaanse tongbreker ? Of hij leest teveel WF, hier gaat het ook steeds over Remco.

Michelangelo 12 september 2021 om 17:55

Dik compliment voor Colbrelli. Als topfavoriet ook de koers winnen.

En voor alle mensen die vinden dat hij laf gereden heeft: wat had hij dan moeten doen, en met welk doel/nut vanuit Colbrelli perspectief?
– vol op kop de klim op rijden om vervolgens gelost te worden door een demarrage van de klimmer Evenepoel vanuit het wiel?
– vol op kop rijden in de afdaling om dan op een onbewaakt moment toch verrast te worden door de tijdrijder Evenepoel?
– het laatste vlakke stuk op kop rijden om ook dan op een demarrage te lopen Evenepoel?

Kortom, het scenario lag eigenlijk vast aan de voet van de laatste klim: Blijft Colbrelli eraan hangen, dan wint hij. En dan is hij gewoon de sterkste, en de verdiende winnaar. En was hij eraf gegaan bergop, dan was het voor Evenepoel, en dan was hij de verdiende winnaar.

Veel simpeler is het niet uit te leggen.

wimvl 13 september 2021 om 16:52

U analyse klopt als een bus Michelangelo

Petje 12 september 2021 om 18:06

Een ei van een ei zien winnen, niks mis mee

de adelaar 12 september 2021 om 18:09

Mooie koers met mooie finale, geen saaie klanten ook

Deel Koeper 12 september 2021 om 18:22

Sterk gereden, maar betwijfel dat hij de grote concurrent zal worden voor Van Aert op het WK, zie niet in hoe hij Van Aert kan verslaan in een rechtstreeks duel.

Michelangelo 12 september 2021 om 18:29

Ik weet niet hoe sterk het collectief van de Italianen gaat zijn, maar ze hebben met Trentin, Colbrelli en Nizzolo wel mensen die het af kunnen maken. Maar of hun vorm goed genoeg gaat zijn om dit ook uit te spelen vraag ik me af. Trentin viel me vandaag niet echt mee.

Slechtste scenario is denk ik dat in een tactisch steekspel uiteindelijk Evenepoel met 1 van deze gasten vooruit geraakt. Dan moet het anders dan vandaag lijkt me.

Franco Ballerini 12 september 2021 om 18:33

Een rechtstreeks duel tussen van Aert en Colbrelli zie ik op het komende WK niet snel gebeuren. Maar als van der Poel en van Aert elkaar zoals gewoonlijk het licht in de ogen niet gaan gunnen zie ik Colbrelli ook het WK nog wel pakken.

Kopinkas 12 september 2021 om 18:51

@Michelangelo
Op het WK gaat Evenepoel van veel verder aan, en daar zie ik eerder een Moscon of Ballerini meesluipen…
Colbrelli en Trentin kunnen ondertussen rustig meeglijden in het peloton..:

Deel Koeper 12 september 2021 om 19:01

Tja, in een koerssituatie waar Ballerini of Trentin nog mee vooraan zitten (Nizzolo zie ik echt niet gebeuren) en tactisch kunnen worden uitgespeeld, zie ik Stuyven en Lampaert ook nog wel vooraan zitten (en Evenepoel uiteraard ook).

In de breedte moet België niet onderdoen voor Italië. Niet elk plan hangt uitsluitend van Evenepoel af. Velen lijken uit te gaan van een geïsoleerde Van Aert die enkel nog Evenepoel heeft en omsingeld is door Denen, Italianen en nog van alles, maar als er nog een handvol van land X bij zitten, dan zie ik weinig redenen om te veronderstellen dat er niet even veel Belgen bij zouden zitten. Een koers die zo hard is dat Van Aert wordt afgezonderd, zal ook wel Colbrelli, van der Poel en/of Asgreen afzonderen (Cort geloof ik niet zo in in een eendagskoers van 270 kilometer)

Michelangelo 12 september 2021 om 19:22

@Deel,
Ik denk dat voor de profs er heel veel scenario’s mogelijk zijn. Allemaal afhankelijk van wie er koers maakt en wanneer. Geven de groten er een lap op, dan blijft er misschien al heel snel een select gezelschap over. Maar het kan ook zomaar heel lang een peloton zijn dat bij elkaar blijft. En alles wat daartussen zit.

En dan hoop ik dat de Belgen clever genoeg gaan zijn om op tijd volledig de kaart Van Aert te trekken. Waarbij Van Aert moet reageren als de groten gaan (Asgreen, Flip, VDP, dat soort mannen) en waarbij de anderen zorgen dat het peloton bij elkaar blijft als er anderen willen vertrekken. En stuur je toch iemand mee om niet te hoeven werken, dan denk ik dat het iemand moet zijn die het af kan maken in een groepje. En Evenepoel om tempo te maken daarachter.

nickdt 12 september 2021 om 18:49

Op het WK doet Denemarken ook mee, dus dan is Cort ook een kandidaat (Zou de UCI eigenlijk een stokje voor moeten steken, zelfde met de Britten, die ook niet gegaan zijn en zeggen het EK niet, dan ook het WK niet als je vanwege de financien niet naar het EK gaat heb je ook het geld niet voor het WK).

Romāns Vainšteins 12 september 2021 om 21:33

Jij zou ze eigenlijk wel graag een lekkere straf geven hé?

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair