Colbrelli in extase na winst in Parijs-Roubaix: “Deze dag is legendarisch”

zondag 3 oktober 2021 om 17:36
Colbrelli in extase na winst in Parijs-Roubaix: “Deze dag is legendarisch”

foto: Cor Vos

Sonny Colbrelli kon na afloop van zijn overwinning in Parijs-Roubaix zijn geluk niet op. Nadat hij over de streep kwam, schreeuwde de Italiaanse kopman van Bahrain Victorious het uit. Het zat tussen huilen en juichen in. “Het is ongelooflijk. Het is mijn eerste Parijs-Roubaix, en ik win. Ik weet het niet meer”, zegt hij.

“Ik ben echt heel blij. Deze dag is legendarisch, met al die regen vanaf de start en onze aanval met nog negentig kilometer te gaan, na Arenberg. Ik volgde daarna alleen maar Mathieu van der Poel in de finale. Ik reed uiteindelijk een supergoede sprint, en ben heel blij”, aldus Colbrelli, die in de finale overbleef met Mathieu van der Poel en Florian Vermeersch en de laaglanders allebei klopte in de sprint.

Pas in de slotfase kwamen Colbrelli en co vooraan. Gianni Moscon reed namelijk lange tijd solo aan kop. “Gianni ging vroeg aan. Hij is super sterk, maar was al 200 kilometer in de aanval. En daarachter werkten we goed samen”, legt hij uit. “In de sprint volgde ik vooral Van der Poel, maar die van Lotto Soudal (hij wist de naam van Vermeersch niet, red.) ging op 200 meter aan. Ik plaatste daarna op 25 meter voor de meet de jump voor de zege.”

“Dit is een droom die uitkomt. Mijn grootste droom is de Ronde van Vlaanderen, maar de tweede is Parijs-Roubaix. Het was super moeilijk vandaag, met de valpartijen, de stress en het positie kiezen…”, zucht Colbrelli, die eerder dit jaar ook al Europees kampioen werd. “Dit is mijn jaar. Ik ben echt heel blij.”

Dit artikel delen:

25 Reacties

hartstikkebedankt 3 oktober 2021 om 17:51

Mooi toch, bekroont een fantastisch jaar en goed zijn sterkte benut. En ja, ik had het VDP óók gegund.

Chippen 3 oktober 2021 om 18:04

wel raar dat hij in zijn 10e profseizoen pas voor het eerst meerijdt in zijn (op 1 na) allergrootste droomkoers. waar is het de vorige 9 seizoenen misgelopen dat hij niet eens kon starten?

the student 3 oktober 2021 om 18:08

Bardiani in Roubaix?

Chippen 3 oktober 2021 om 18:28

ook dan heeft hij bij bahrain jaren niet meegedaan aan één van zijn schijnbaar natte dromen, terwijl hij de rest van het kasseien-voorjaar wel netjes reed

the student 3 oktober 2021 om 18:29

Dat komt dan weer omdat hij dacht in de Amstel ook een kans te maken.

JTR 3 oktober 2021 om 18:08

Colbrelli is zijn carrière gestart als pure sprinter. Pas dit seizoen blijkt hij veel meer in zijn mars te hebben.

r525 3 oktober 2021 om 19:04

Sorry maar wat een onzin, hij won in 2017 al de Brabantse Pijl.

Dr op en dr over 3 oktober 2021 om 21:03

Colbrelli wint al semi klassiekers sinds 2014, dus waar de gedachte vandaan komt dat hij pas sinds dit jaar wint ?!?! Misschien dat de gemiddelde Nederlandse wielerfan wat minder bekend is met de Italiaanse semi klassiekers, maar hij wint ze wel degelijk. De gemiddelde Italiaan geeft geen ruk om wedstrijden als de E3, Scheldeprijs en nog tal van Vlaamse semi klassiekers die de afgelopen jaren zijn toegevoegd aan de World Tour, voor hen zijn de Italiaanse (semi) klassiekers veel belangrijker. En dus is het ook logisch dat ze zich daar meer op focussen. Maar wat betreft het winnen van eendagswedstrijden timmert Sonny dus al heel wat langer aan de weg dan dit jaar.

Giro dell Appennino = 2014
Memorial Marco Pantani = 2014 – 2021
GP Industria & Commercio di Prato = 2014
Coppa Sabatini = 2014 – 2016
Gran Premio Bruno Beghelli = 2015 – 2019
Gran Premio Città di Lugano (ZWI) = 2016
Coppa Agostoni = 2016
Tre Valli Varesine = 2016
De Brabantse Pijl (BEL) = 2017
Coppa Bernocchi = 2017 – 2018
Gran Piemonte = 2018
Italiaans Kampioen = 2021
Europees Kampioen = 2021

Geen onaardig lijstje zou je toch denken ? Reken hier nog de hele lijst aan ritwinsten bij op in meerdaagse wedstrijden, de verschillende puntentruien en eindklassementen in de diverse rondjes.

En ook zijn lijstje aan prestaties in de klassiekers is natuurlijk voortreffelijk, dus het was slechts een kwestie van tijd voordat hij er eindelijk eens een ging winnen.

WK = 13e – 11e – 10e
Milaan – San Remo = 12e – 6e – 9e – 13e – 9e – 8e
Amstel Gold Race = 3e – 9e
E3 = 7e – 13e
Gent – Wevelgem = 13e – 4e
Ronde van Vlaanderen = 10e
Bretagne Classic – Ouest-France = 3e
Grand Prix Cycliste de Québec = 10e
Omloop het volk = 10e
Kuurne – Brussel – Kuurne = 3e – 7e – 6e
Grand Prix Cycliste de Montréal = 2e
EuroEyes Cyclassics Hamburg = 9e

Dus nee ik ben niet verbaasd dat Sonny eindelijk z’n grote vis eens heeft gevangen, het is eigenlijk een wonder dat het nog zo lang heeft geduurd.

the student 3 oktober 2021 om 18:08

Fijne Wielrenner. Ooit leren die domme Nederlanders en Belgen het nog wel een keer.

tvm 3 oktober 2021 om 18:13

Comedie spelen? Colbrelli kan zo aansluiten bij de plaatselijke vereniging!

oscarito1908 3 oktober 2021 om 22:38

Juist gewoon durven pokeren. En dus ook durven te verliezen.

lescargot 3 oktober 2021 om 18:35

Catenaccio op kasseien.

Aart van Woud 4 oktober 2021 om 07:47

Ah dat is een mooie vergeljjking!

Dr op en dr over 3 oktober 2021 om 18:35

Ik had hem niet als winnaar verwacht, maar ik kan niets anders zeggen als dik verdiend !!

Hij heeft natuurlijk al een hele rits aan overwinningen in eendagskoersen op z’n naam, maar dit is toch echt wel de kers op de taart. Bravo Sonny ….

Ab Normaal 3 oktober 2021 om 18:38

Dik verdiend?? Want? Hij heeft het leeuwendeel van het werk gedaan?
Of vooral geteerd op een ander en het in de sprint afgemaakt?

Dr op en dr over 3 oktober 2021 om 20:18

@Ab Normaal >> Bij mijn weten is Colbrelli ruim voor een bijvoorbeeld Van der Poel al weggesprongen uit het groepje met favorieten. Zo'n 30 à 35 kilometer eerder al. In de groepjes waar Colbrelli terecht kwam nam hij gelijk de leiding, zelfs in die mate dat ze hem niet eens konden volgen. (Maar dat jij dat niet ziet, of een selectief geheugen hebt is niet mijn probleem.)

Dat een uur later Van der Poel ook bij Colbrelli aansluit, en vervolgens een Evenepoeltje doet. Tsja dat is toch echt Mathieu z'n eigen stomme schuld. Net zo goed als dit van Remco ook gezegd werd tijdens het EK.

Tevens was Colbrelli de hele tijd in staat gemakkelijk naar Van der Poel z'n wiel te rijden, daar waar andere renners die dit eerder in de race probeerde dit duidelijk niet konden. (Zie Lampaert, Stybar, Haussler op het moment dat VDP gas begon te geven.)

Daarnaast heeft Colbrelli ook behoorlijke stukken op kop gereden, en zelfs nog gepoogd VDP en onze Belgische Lotto vriend los te rijden. Vervolgens is hij in de sprint de renner die nog het meeste overschot heeft in de benen.

Dus ja voor mij heeft Colbrelli meer dan verdiend gewonnen. Dat jij dit niet aankan is niet mijn probleem, dus leer er maar mee leven.

oscarito1908 3 oktober 2021 om 22:39

Zo heb ik het ook ervaren. Colbrelli heeft gewoon veel arbeid geleverd.

Ab Normaal 4 oktober 2021 om 10:49

@Dr op en dr over
Aan jouw eerdere posts te zien ben je een duidelijke fan van Colbrelli en dat mag, maar probeer het objectief te zien.
Parijs-Roubaix is een eerlijke koers waarin je niet meedoet om de overwinning als je niet goed bent. Zeker deze editie was mega zwaar. Ik zeg ook zeker niet dat Colbrelli de zege gestolen heeft, maar jij zei dik verdiend.
Ik heb de laatste 19 kilometer nog niet kunnen kijken, dat doe ik vanavond.
Maar tot die tijd heeft Colbrelli zeker het werk niet geschuwd in de kopgroep. Dat ben ik helemaal met je eens. Maar vanaf het moment dat vd Poel aansloot heeft hij eigenlijk alleen maar in het wiel gezeten, dat geeft hij zelf ook toe. Slechts mondjesmaat kwam hij op kop en die beurten duurden niet lang. Dat geeft niet, en dat is zijn volste recht, maar van iemand van zijn statuur met zijn palmares verwacht je iets meer hulp.
Als Moscon niet lek gereden had en niet gevallen, had de Italiaan gewonnen. En dan was de zege dik verdiend geweest. Dat Moscon uiteindelijk teruggepakt is, is zeker niet dankzij Colbrelli (tenzij die in de laatste 19 km ineens wel veel kopwerk heeft gedaan).
Dat Vermeersch, die net komt kijken en ook met Eekhoff lang voorop gezeten heeft, in het wiel plaats neemt is niet meer dan logisch.

Maar zoals gezegd heeft Colbrelli vanaf het moment dat Mathieu aansloot, voornamelijk op vd Poel geteerd.
Is de zege dan onverdiend? Nee, dat is ie zeker niet, maar is ie dik verdiend? Nou, ik denk dat Moscon en Vermeersch ‘m zeker meer verdienden.

En ik probeer altijd objectief te kijken. Ben van geen enkele renner fan. Hoop als Nederlander natuurlijk het liefst dat een landgenoot wint, maar als een andere renner het meer verdiend heb ik daar zeker vrede mee.

Dr op en dr over 4 oktober 2021 om 11:36

@Ab Normaal ….> Je geeft zelf al aan dat in een zware versie als deze de Parijs – Roubaix zege eigenlijk niet gestolen kan worden.

Dus in principe heeft iedere renner die hem had gewonnen h'm "dik verdiend".

Fan van Colbrelli ben ik niet. Ik ben fan van geen één specifieke renner. Dit mag je ook omdraaien overigens met de woorden dat ik fan ben van alle renners.

Ik vondt dat Colbrelli een ongelofelijk sterke race heeft gereden. Hij heeft er zelf voor gekozen om op +/- 100 kilometer voor de finish in de aanval te gaan enz enz enz (Wat ik in mijn vorige post al schreef.). Dus als hij dan uiteindelijk als eerste over de finish komt, dan heeft hij het toch dik verdiend.

Colbrelli heeft in het laatste gedeelte van de race de nummer 1 wet uit het wielrennen goed toegepast. En daarmee bedoel ik dat hij gepoogd heeft het bordje van z'n tegenstander eerst leeg te eten. Dus als neutrale fan zie ik dat als slim en uitgekookt.

Wielrennen is altijd al meer geweest dan enkel hard fietsen, er komt gelukkig ook een gedeelte strategie, gochme en soms zelfs puur toneel bij kijken. Er zijn duizenden voorbeelden van renners die hun gezicht in een grimas trekken op het moment dat de renner die op kop rijd even omkijkt. (Maar dit weet jij als vaste koers volger uiteraard ook allemaal.)

Ik durf gerust toe te geven dat Van der Poel in de laatste 50 kilometer meer op kop heeft gefietst dan Colbrelli en Vermeersch. Wat hem daardoor misschien wel de sterkste coureur maakt in de desbetreffende laatste 50 kilometer. Maar daardoor nog niet persé de beste wielrenner.

Colbrelli heeft het gewoon iets slimmer gespeeld dan VDP in dit geval, terwijl iedereen met het EK van afgelopen maand toch voldoende gewaarschuwd was. Dus wie weet heeft Mathieu gisteren wel een ontzettend belangrijke les geleerd, die hij voor de rest van z'n loopbaan niet meer zal vergeten ?

Persoonlijk vindt ik het prachtig hoor, de wijze waarop Mathieu vaak koerst. Maar die manier van koersen betekend ook dat je sommige races gewoonweg niet zal winnen omdat je kruit verschoten is voordat de finishlijn daar is. Het is niet de eerste keer dat dit Mathieu overkomt (Zie WK in Yorkshire) en waarschijnlijk ook niet de laatste.

Mocht Mathieu, Vermeersch of Moscon gisteren gewonnen hebben, dan zou ik exact dezelfde uitspraak gedaan hebben als ik nu bij Colbrelli gedaan heb. "DIK VERDIEND"

Persoonlijk had ik het liefst Moscon als winnaar gezien gisteren. Ik schreef niet toevallig eerder deze week nog dat ik hem binnen nu en het einde van volgend seizoen nog wel een grote klassieker zie winnen. (Zie artikel over Moscon die bij Astana getekend heeft.) Maar daarom is mijn respect richting VDP, Vermeersch of Colbrelli echt niets minder.

Ik ben gewoon fan van de koers. :)

Ab Normaal 4 oktober 2021 om 11:47

Zijn we het toch meer eens dan we gedacht hadden.
Tuurlijk heeft Colbrelli het slimmer gespeeld.
Maar hij zat nog in de situatie dat hij dat kon.
Als Mathieu niet zo hard doorgefietst had, had hem dat op kritiek komen te staan.
Colbrelli niet.

Feit is wel dat zonder vd Poel Sonny niet gewonnen had.
In de toekomst gaan andere renners nu hetzelfde doen bij Colbrelli.
Lekker bij hem in het wiel zitten.

Dat is nu eenmaal de wet van de wielersport.
Dat heeft Boonen de nodige overwinningen gekost. Daarna ook Sagan en recentelijk Van Aert.
Nu dus vd Poel en ik denk dat Colbrelli de volgende zal zijn.

Tempobeul 3 oktober 2021 om 19:02

Mooie overwinning, de bekroning van een fantastisch seizoen. Ik hoop echter dat hij volgend seizoen meer naar zijn nieuwe status in het peloton gaat koersen.

de adelaar 3 oktober 2021 om 19:12

Mooie winnaar en niet gestolen…. Natuurlijk is Mathieu de gedoodverfde favoriet… dus hem volgen is niet raar. Heeft me zelf ook terug moeten halen op 40 km van het eind, reed zelf zijn beurtjes en sprintte ook op het tandvlees… volgend jaar idd een andere status en hopelijk zullen anderen hem nu meer aan het werk zetten…. Hij is gewoon bereid zijn zeges op te geven…. En te pokeren, is een koele kikker

Petje 3 oktober 2021 om 19:21

Bahrein….. colbrelli 3x zo goed dan ooit…

Wildebert 3 oktober 2021 om 20:09

Ik kan er met mijn pet ook niet helemaal bij.

peervaneynthoven 3 oktober 2021 om 20:08

Inderdaad, je mag het misschien niet zeggen maar doe het toch: deze Colbrelli maakt een extreme progressie door sinds hij bij de ploeg uit Bahrein fiets. Hele goede diëtiste fluistert men!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair