Classic Brugge-De Panne ontaardt in chaos met veel valpartijen, Molano verrast met zege
Juan Sebastián Molano heeft woensdag een volledig ontsierde editie van de Classic Brugge-De Panne 2025 gewonnen. Hij was na 195 kilometer tussen Brugge en De Panne als eerste aan de finish in de sprintklassieker. De finale werd gekenmerkt door een reeks aan valpartijen waardoor veel favorieten uitgeschakeld werden. Molano ging vervolgens vroeg de sprint aan en verraste de nog overgebleven sprinters.
Twee Nederlanders en twee Belgen in de kopgroep
Vroeg in de wedstrijd reden vijf renners weg. Unibet Tietema Rockets was attent en zat met Harttijs de Vries en Joren Bloem mee, maar ook de naam van António Morgado (UAE Emirates XRG) viel op. Victor Vercouillie (Flanders-Baloise) en Michiel Lambrecht (Wagner Bazin WB) maakten de kopgroep compleet. Hun voorsprong schommelde lange tijd zo rond de twee à drie minuten.
Laatste winnaars Classic Brugge-De Panne

foto: Cor Vos
Opvallend waren de opgaves van onder meer Fabio Jakobsen (Picnic PostNL) en Victor Campenaerts (Visma | Lease a Bike) al vroeg in de wedstrijd. Ondanks de afwezigheid van Campenaerts reed Visma | Lease a Bike op kop voor kopman Olav Kooij, samen met de teams van favorieten Tim Merlier en Jonathan Milan. Met Jasper Philipsen was er een andere kandidaat-winnaar, die wel nog altijd herstellende was van zijn crash in Nokere Koerse een week geleden.
Inmiddels waren de renners na de start in Brugge aangekomen op de lokale ronde in de omgeving van De Panne. De plaatselijke omloop was met zijn 42,9 kilometer quasi identiek aan dat van vorig jaar en moest 3,5 keer worden afgewerkt. De ronde leidde de renners langs Koksijde, Veurne, de gevreesde Moeren (op 11,9 kilometer van de streep), Plopsaland, Adinkerke en weer De Panne.

foto: Cor Vos
De Vries houdt stand in volle finale
De vijf koplopers draaiden goed rond, maar De Vries, Bloem, Morgado, Vercouillie en Lambrecht zagen hun voorsprong wel steeds wat slinken. Bij het ingaan van de laatste omloop was het gat ruim een minuut. De wind stond in De Moeren niet goed voor waaiers, maar op 20 kilometer van de meet was er toch even wat opschudding. Het zette de boel op scherp, maar niet op de kant.
In de kopgroep was het 15 kilometer voor de finish tijd om aan te vallen. Unibet Tietema Rockets speelde het overtal uit door De Vries te laten aanvallen. Morgado kon de Fries niet volgen, waardoor hij terugviel in het groepje waar Bloem afstopwerk verrichtte. De voorsprong van De Vries bleef rond de halve minuut schommelen, ook na de laatste passage door De Moeren. Hij hield knap stand, ook omdat in het peloton de organisatie ver te zoeken was.
Grote chaos leidt tot valpartijen
In de laatste zes kilometer ging het tempo toch de hoogte in bij de sprintersploegen, die allemaal hun kopman goed wilden positioneren in de technische finale. De nervositeit leidde ook tot enkele valpartijen, waarbij onder meer Tudor-kopman Alberto Dainese en Intermarché-Wanty-sprinter Gerben Thijssen bij lagen. Het peloton brak zo in stukken uiteen.

foto: Cor Vos
Het avontuur van Hartthijs de Vries duurde tot op 2,5 kilometer van de finish, toen de treintjes over hem heen walsten. In de chaos werd er opnieuw op hoge snelheid gevallen, wat onder anderen Arnaud De Lie, Arnaud Démare en Milan Fretin uitschakelde. Een klein peloton ging vervolgens als dolle stieren de laatste kilometer in, waarna opnieuw massaal gevallen werd. Dit keer waren Tim Merlier en Olav Kooij bij de slachtoffers, terwijl Jasper Philipsen opgehouden werd.
De groep die overbleef werd in de laatste rechte lijn verrast door Juan Sebastián Molano, die ruim 300 meter voor de finish wegreed bij de rest. Hij viel volledig stil, maar de aanstormende Jonathan Milan kwam met zijn jump net te laat om Molano nog in te halen. De derde plaats ging naar een even verrassende Madis Mihkels. Voor de topsprinters was het wonden likken, en de organisatie zal ook nog eens achter de oren krabben.
Ploegleiders gillen in het oortje. Slinger hier slinger daar.
Kap gewoon met sprint koersen van 200km. Het is altijd t WK Sleutelbeen rapen
Edit: Misschien dit ook niet aankondigen in officiële benaming als the great de sprint classic. En VRT Het steeds het WK sprint noemen.
Sorry maar ik vind dit een rare reactie. Ik heb niemand met een opengeritst shirtje zien rijden en tevens niemand per ongeluk een bidon op een stoeprand zien gooien die terug het peloton in stuitert. Wanneer dit soort levensgevaarlijke praktijken niet plaatsvinden zie ik echt geen enkele reden om met gele kaarten te gaan strooien.
Ja: een groot deel van die valpartijen lag aan het op hol geslagen peloton maar het parcours helpt niet en vooral het feit dat er absurd veel punten te verdienen zijn helpt niet. Maak hier een 1.2 koers van en je krijgt wel een normaal koersverloop.
Dit was vroeger een B-koers. Er zijn veel teveel koersen World Tour gemaakt die dat echt niet zouden moeten zijn. Komen ze met zijn allen over 3.5 meter breed. Wat een onzin. En dan lees je hier nog dat het niet (ook) aan het parcours ligt.
Sorry maar ze weten al jaren lang hoe stand van zaken is, ze hebben ook nog beelden vooraf en bespreking daarbij.
Het respect voor een ander in de koers moet zwaarder wegen. Ze schieten alle kanten op, wat kan een organisatie nog meer doen om dit te voorkomen?
Idioot dit, theo bos gaf jaren terug al eens aan dat ze met strepen op hrt wegdek moeten rijden. Ieder zn lijn volgen en daarna is het sprinten..
Ze hebben schijt aan hun eigen veiligheid, en nog erger dan die van een ander. Winst telt in hun ogen, ongeacht de omstandigheden. Een organisatie met dit parcour wordt toch gecheckt door de UCI? En dit parcour is toch al jaren hetzelfde...
Wat betreft de alcohol, ouwe slurper niet doen
Dit is gewoon wat je verwachten kan met zo’n urbane, onoverzichtelijke zone als finishdecor neemt. Het is hoog tijd om in de vlaamsche weken wat te hertekenen aan koersen, .. Nu is het puur schaven en scheren in het startveld van de aankomende Vlaemsche koersen.
Respect voor Molano die hier, op zijn specifieke manier, maar weer eens een unieke kans pakt om als niet-snelste een voor hem dikke koers mee te pakken.
helemaal verblind voor de verrotting
het gezicht van corruptie
pratende Pinokkio is het
met zijn België belang boter hoofd
Je vraagt echt om grote valpartijen. Renners gaan niet meer voor elkaar aan de kant of in de remmen in de laatste kilometers. Dat is gewoon een gegeven. Dus krijg je dit.
Gelukkig is er in Catalonië ook nog echt koers vanmiddag.
En maar zeuren over veiligheid, hier doen een aantal het toch echt zelf, en ze nemen er weer een hoop mee.
Zeker een paar gele kaarten waard deze vertoning.
En dat dit een World Tour koers is? Why??