Classic Brugge-De Panne ontaardt in chaos met veel valpartijen, Molano verrast met zege
foto: Cor Vos
woensdag 26 maart 2025 om 16:59

Classic Brugge-De Panne ontaardt in chaos met veel valpartijen, Molano verrast met zege

Juan Sebastián Molano heeft woensdag een volledig ontsierde editie van de Classic Brugge-De Panne 2025 gewonnen. Hij was na 195 kilometer tussen Brugge en De Panne als eerste aan de finish in de sprintklassieker. De finale werd gekenmerkt door een reeks aan valpartijen waardoor veel favorieten uitgeschakeld werden. Molano ging vervolgens vroeg de sprint aan en verraste de nog overgebleven sprinters.

Twee Nederlanders en twee Belgen in de kopgroep
Vroeg in de wedstrijd reden vijf renners weg. Unibet Tietema Rockets was attent en zat met Harttijs de Vries en Joren Bloem mee, maar ook de naam van António Morgado (UAE Emirates XRG) viel op. Victor Vercouillie (Flanders-Baloise) en Michiel Lambrecht (Wagner Bazin WB) maakten de kopgroep compleet. Hun voorsprong schommelde lange tijd zo rond de twee à drie minuten.

foto: Cor Vos

Opvallend waren de opgaves van onder meer Fabio Jakobsen (Picnic PostNL) en Victor Campenaerts (Visma | Lease a Bike) al vroeg in de wedstrijd. Ondanks de afwezigheid van Campenaerts reed Visma | Lease a Bike op kop voor kopman Olav Kooij, samen met de teams van favorieten Tim Merlier en Jonathan Milan. Met Jasper Philipsen was er een andere kandidaat-winnaar, die wel nog altijd herstellende was van zijn crash in Nokere Koerse een week geleden.

Inmiddels waren de renners na de start in Brugge aangekomen op de lokale ronde in de omgeving van De Panne. De plaatselijke omloop was met zijn 42,9 kilometer quasi identiek aan dat van vorig jaar en moest 3,5 keer worden afgewerkt. De ronde leidde de renners langs Koksijde, Veurne, de gevreesde Moeren (op 11,9 kilometer van de streep), Plopsaland, Adinkerke en weer De Panne.

foto: Cor Vos

De Vries houdt stand in volle finale
De vijf koplopers draaiden goed rond, maar De Vries, Bloem, Morgado, Vercouillie en Lambrecht zagen hun voorsprong wel steeds wat slinken. Bij het ingaan van de laatste omloop was het gat ruim een minuut. De wind stond in De Moeren niet goed voor waaiers, maar op 20 kilometer van de meet was er toch even wat opschudding. Het zette de boel op scherp, maar niet op de kant.

In de kopgroep was het 15 kilometer voor de finish tijd om aan te vallen. Unibet Tietema Rockets speelde het overtal uit door De Vries te laten aanvallen. Morgado kon de Fries niet volgen, waardoor hij terugviel in het groepje waar Bloem afstopwerk verrichtte. De voorsprong van De Vries bleef rond de halve minuut schommelen, ook na de laatste passage door De Moeren. Hij hield knap stand, ook omdat in het peloton de organisatie ver te zoeken was.

Grote chaos leidt tot valpartijen
In de laatste zes kilometer ging het tempo toch de hoogte in bij de sprintersploegen, die allemaal hun kopman goed wilden positioneren in de technische finale. De nervositeit leidde ook tot enkele valpartijen, waarbij onder meer Tudor-kopman Alberto Dainese en Intermarché-Wanty-sprinter Gerben Thijssen bij lagen. Het peloton brak zo in stukken uiteen.

foto: Cor Vos

Het avontuur van Hartthijs de Vries duurde tot op 2,5 kilometer van de finish, toen de treintjes over hem heen walsten. In de chaos werd er opnieuw op hoge snelheid gevallen, wat onder anderen Arnaud De Lie, Arnaud Démare en Milan Fretin uitschakelde. Een klein peloton ging vervolgens als dolle stieren de laatste kilometer in, waarna opnieuw massaal gevallen werd. Dit keer waren Tim Merlier en Olav Kooij bij de slachtoffers, terwijl Jasper Philipsen opgehouden werd.

De groep die overbleef werd in de laatste rechte lijn verrast door Juan Sebastián Molano, die ruim 300 meter voor de finish wegreed bij de rest. Hij viel volledig stil, maar de aanstormende Jonathan Milan kwam met zijn jump net te laat om Molano nog in te halen. De derde plaats ging naar een even verrassende Madis Mihkels. Voor de topsprinters was het wonden likken, en de organisatie zal ook nog eens achter de oren krabben.

Shirt for ODRC EENDAG
RIDE Magazine
85 Reacties
26-03-2025 17:01
Totaal debiel dit. En altijd maar afgeven op parcoursen en organisatoren. Dit was totaal bezopen gedrag van de renners. Zoek het ook is bij jezelf. Als een kudde dolle stieren op de laatste bocht af.

Ploegleiders gillen in het oortje. Slinger hier slinger daar.

Kap gewoon met sprint koersen van 200km. Het is altijd t WK Sleutelbeen rapen

Edit: Misschien dit ook niet aankondigen in officiële benaming als the great de sprint classic. En VRT Het steeds het WK sprint noemen.
    26-03-2025 17:03
    Wk sleutelbeen rapen.. lol
    26-03-2025 17:04
    Dit dus. Als ze zo rijden, vallen ze allemaal op elke aankomst...
    26-03-2025 17:42
    Dit is gewoon inherent aan sprints. Daar (geootschalig) mee kappen (vlakke koersen dus) en je bent 75% van het koersgevaar kwijt.
    26-03-2025 18:54
    Het officieuze WK sprinten is toch nog altijd de Scheldeprijs in het voorjaar. Daarnaast mag je de sprint op de Champs-Élysées ook van die term voorzien.
26-03-2025 17:02
Iedereen een gele kaart? Geen idee wat je hier nog van moet maken.
    26-03-2025 17:09
    Deze reactie had ik ook in mijn hoofd. Wat mij betreft is het probleem ook de aanduiding: "het onofficiele wk sprinten". Dan komt iedereen ook met zijn beste sprinters en heb je 23 kopmannen+ondersteuning die willen sprinten. Geen ploeg met ook maar enige andere intentie. En dan dat op een draaien/keren/versmallen parcours. Doe het WK sprinten lekker op een F1 circuit of een 5-baans snelweg. Dit was pas een belachelijke vertoning die het imago van het wielrennen schade toebrengt.
    26-03-2025 17:36
    @the student.
    Sorry maar ik vind dit een rare reactie. Ik heb niemand met een opengeritst shirtje zien rijden en tevens niemand per ongeluk een bidon op een stoeprand zien gooien die terug het peloton in stuitert. Wanneer dit soort levensgevaarlijke praktijken niet plaatsvinden zie ik echt geen enkele reden om met gele kaarten te gaan strooien.
26-03-2025 17:09
Wat een ongelofelijke KUTKOERS is dit zeg! Schop dit soort koersen direct uit de WT, dit heeft geen donder met toprenners in topwedstrijden te maken. Een paar van dit soort etappes in een grote ronde is voldoende, voor de kijker is het immers ook geen genot zo. 200 km over biljartvlakke polderwegen en dan 25 ploegen die willen sprinten: dat is, geholpen door wat passages in dorpen, wegversmallingen en andere ellende, vragen om problemen. En problemen hebben we helaas weer genoeg gezien.
Ja: een groot deel van die valpartijen lag aan het op hol geslagen peloton maar het parcours helpt niet en vooral het feit dat er absurd veel punten te verdienen zijn helpt niet. Maak hier een 1.2 koers van en je krijgt wel een normaal koersverloop.
    26-03-2025 17:12
    Dit.

    Dit was vroeger een B-koers. Er zijn veel teveel koersen World Tour gemaakt die dat echt niet zouden moeten zijn. Komen ze met zijn allen over 3.5 meter breed. Wat een onzin. En dan lees je hier nog dat het niet (ook) aan het parcours ligt.
    26-03-2025 17:49
    Dus de weg ligt verkeerd? Die ze al vier keer gepasseerd zijn...
    Sorry maar ze weten al jaren lang hoe stand van zaken is, ze hebben ook nog beelden vooraf en bespreking daarbij.
    Het respect voor een ander in de koers moet zwaarder wegen. Ze schieten alle kanten op, wat kan een organisatie nog meer doen om dit te voorkomen?
    Idioot dit, theo bos gaf jaren terug al eens aan dat ze met strepen op hrt wegdek moeten rijden. Ieder zn lijn volgen en daarna is het sprinten..
    26-03-2025 17:57
    @Explorer bijvoorbeeld niet in de laatste 5km van een vierbaansweg naar een weggetje waar amper een auto doorheen kan. Je gaat, doordat het 190km vlak zonder noemenswaardig obstakels is, met een zowat fris WT peloton de laatste 10km in. Van de 25 ploegen willen er 20 een sprinter afzetten, en dan wordt in ee laatste 5km de weg 3 keer zo smal? Dat is gewoon vragen om problemen. Ik hoorde net in een interview dat er in de laatste 600 meter van deze koers zelfs tramsporen zouden liggen. Dat hele veiligheidsgebeuren van de uci is echt één grote grap. Er wordt nu al jaren geroepen dat het veiliger moet en er gebeurt gewoon helemaal niks. Hoelang duurt het nog voordat bijvoorbeeld sponsors er klaar mee zijn?
    26-03-2025 18:03
    Maar Sean kelly, dan nog weten ze dit.
    Ze hebben schijt aan hun eigen veiligheid, en nog erger dan die van een ander. Winst telt in hun ogen, ongeacht de omstandigheden. Een organisatie met dit parcour wordt toch gecheckt door de UCI? En dit parcour is toch al jaren hetzelfde...
    26-03-2025 18:21
    Dat is het hele probleem. De uci doet zijn werk niet (goed). Een uci commissaris die zijn werk had gedaan was dit opgevallen. Inderdaad al jaren geleden. Het feit dat het parcours al jaren hetzelfde is, en er de afgelopen niet of minder gevallen is, is natuurlijk geen reden om het parcours veilig te verklaren. Zo reed ik ook al jaren met alcohol op achter het stuur… ;)
    26-03-2025 18:35
    Akkoord, betreft de uitleg. Maar ik verschil daar ietsje in mening van je. Niet erg hoor.
    Wat betreft de alcohol, ouwe slurper niet doen
26-03-2025 17:03
Wat een kermiskoers ook. Als ploeg stel je hier je beste renners toch gewoon niet meer op? Totaal world tour onwaardig dit soort koersen. We hebben er sowieso al veel te veel in Belgie, dus snel stoppen met dit rondje.
26-03-2025 17:04
Meh,, volledig onteerd…

Dit is gewoon wat je verwachten kan met zo’n urbane, onoverzichtelijke zone als finishdecor neemt. Het is hoog tijd om in de vlaamsche weken wat te hertekenen aan koersen, .. Nu is het puur schaven en scheren in het startveld van de aankomende Vlaemsche koersen.

Respect voor Molano die hier, op zijn specifieke manier, maar weer eens een unieke kans pakt om als niet-snelste een voor hem dikke koers mee te pakken.
    26-03-2025 18:16
    Schaven en scheren? Schaafwonden genoeg alvast…
26-03-2025 17:02
Geef het op… deze sport graaft zijn eigen graf…elke andere beroepstak was al lang verzegeld…
    26-03-2025 17:04
    Deze aankomsten zijn gewoon door de renners verkloot. Ze zijn een stel gekken op wielen. Dit ging nergens over.
    26-03-2025 17:15
    Alle koersen die met 95 % kans op een massasprint eindigen allemaal schrappen. Ook in etappe koersen
26-03-2025 17:04
Die Karl toch. Hoeveel slachtoffers er ook vallen op de achtergrond..... als er maar een Belg voor in zit
    26-03-2025 17:09
    Ja vreselijk commentaar bij de staats Belg
    26-03-2025 17:53
    Karl altijd -1.
    26-03-2025 18:55
    Van commentaar geven heeft hij alvast niet veel kaas gegeten. Je zou denken dat alles beter zou zijn dan überbetweter Wuyts, maar helaas.
    27-03-2025 02:27
    echt een verschrikking
    helemaal verblind voor de verrotting

    het gezicht van corruptie
    pratende Pinokkio is het
    met zijn België belang boter hoofd
26-03-2025 17:03
Dit was echt echt geen parcours om zoveel renners overheen te jagen. Paaltjes, bossages, wegversmallingen te over. Wat een schande.
Je vraagt echt om grote valpartijen. Renners gaan niet meer voor elkaar aan de kant of in de remmen in de laatste kilometers. Dat is gewoon een gegeven. Dus krijg je dit.
    26-03-2025 17:16
    Het is al jaren hetzelfde parcours maar als renners alsmaar blijven omkijken en als gekken elkaar naar voren drummen maakt het niet uit hoe breed de weg is. Kijk ook maar naar de UAE Tour met de mega brede wegen. Wat doen ze? Allemaal dicht bij elkaar als een bolletje en Eekhoff die geen kant op kan.
    26-03-2025 18:20
    Daar erger ik mij ook mateloos aan. Dat omkijken of we wel met z’n 8en gegroepeerd in het midden van het peloton rijden. Onnodig en zwaar overdreven. Wij werden vroeger tenminste nog goed stijf gescholden als je het waagde om even achter je te kijken tijdens de koers. En zo hoort dat ook natuurlijk!
26-03-2025 17:01
Het was levensgevaarlijk, maar ook de renners hebben zich belachelijk gedrag. Dat gezwiep van links naar rechts, het was wachten op valpartijen. Hopelijk komt iedereen er zonder zware blessures vanaf.

Gelukkig is er in Catalonië ook nog echt koers vanmiddag.
26-03-2025 17:00
Wanneer is het eens afgelopen met deze klote koersen. Gevaarlijke aankomsten altijd. Je ziet het gewoon gebeuren.
    26-03-2025 17:05
    Dit is echt niet de fout van de aankomst, de sprinters moeten gewoon niet als idioten van links naar rechts zwiepen. Wat voor aankomst je ook maakt, op deze manier vallen ze altijd.
    26-03-2025 17:06
    Renners moeten zich ook aanpassen aan de situatie ze rijden zelf als een stel dwazen.
26-03-2025 17:02
Echt heel netjes van Hartthijs. Zeer mooi hoe hij het lang volhield. Het wereldkampioenschap van de sprint, zoals sommige mensen het noemden, werd het wereldkampioenschap valpartijen. Erg jammer voor deze wedstrijd, maar waar lag de fout? finishplaats? renners ook? combi van allebei?
26-03-2025 17:04
Ditwas vooral het gedrag van de renners. Kamikaze rijden, heen en weer schieten in volle finale. Echt niet normaal dat beeld van boven. Hoop gele kaarten te verdelen als de VAR oplet.
26-03-2025 17:01
WK valpartijen ontwijken
26-03-2025 17:02
Bah wat een rot koers dit
26-03-2025 17:29
Gek idee misschien, maar zou het monteren van remmen op de fietsen de veiligheid kunnen vergroten?
26-03-2025 17:43
Ik kijk al niet meer naar dit soort wedstrijden. Ik heb blijkbaar niks gemist.
    26-03-2025 18:06
    Ben ook 5km voor de finish overgeschakeld naar r v Catalonie
26-03-2025 17:01
Wat een idiote koers, of is het een kegelspel? Peloton is duidelijk niet volwassen genoeg voor dit soort vlakke sprintkoersen.
    26-03-2025 17:05
    Dat zeg je goed. Sprinters zijn knettergek en niets ontziend. Die finish is als een rode lap
    26-03-2025 17:19
    Zijn natuurlijk niet de sprinters, maar het feit dat elke ploeg hier de fantasie heeft een complete sprinttrein uit te gaan rollen.
26-03-2025 17:05
Ik zou als organisatie bijna niet een winnaar uitroepen. Gewoon driekwart van je peloton valt weg door een handvol valpartijen in de laatste kilometers.
    26-03-2025 17:16
    Lijkt me ook de enige juiste beslissing . Geen uitslag . Hopelijk heeft de uci dat verstand
    26-03-2025 17:52
    Lekker eerlijk voor Molano ook, WT koers door de neus boren omdat er een paar idioten gekke manoeuvres uithalen.
    26-03-2025 18:07
    Misschien standaard invoeren dat er geen uitslaag wordt op gemaakt als een koers eindigt in een massasprint gepaard gaande met een of meer valpartijen in de laatste km.
26-03-2025 17:09
Kunnen ze Milan ook declasseren op basis van zijn ploeg? Valpartij op 2km met o.a. Fretin door een belachelijke slinger van Lidl-Trek en de valpartij daarna doordat een ploegmaat van Milan zich uit wil laten zakken. Wat een gekken!
    26-03-2025 17:48
    Gaf Milan zelfs geen halve kkopstoot eerder in finale ?
26-03-2025 17:18
Volledig kansloos dit, wat rijden er een paar als een stelletje wilde dwazen rond.
En maar zeuren over veiligheid, hier doen een aantal het toch echt zelf, en ze nemen er weer een hoop mee.
Zeker een paar gele kaarten waard deze vertoning.

En dat dit een World Tour koers is? Why??
26-03-2025 17:19
Natuurlijk zijn de renners deels zelf schuld maar de plek waar Kooij en Merlier vielen werd het wel heel erg smal.
26-03-2025 17:22
Misschien moeten we ook gele kaarten beginnen uitdelen aan organisatoren ?
26-03-2025 17:01
Poeh wat een ontsierde finale. Kan dit soort finales nog in het moderne wielrennen.. met steeds serieuzere deelnemersvelden..
26-03-2025 17:02
Een prima parcours, een prima aankomst. Kilometers lang een zenuwachtig gedoe waar het peloton allemaal bewegingen maakt. Deze massale valpartijen liggen puur aan de renners zelf en aan helemaal niemand anders, eigen schuld dat ze deze koers zo onthoofd hebben.
    26-03-2025 17:08
    Ze rijden nota bene die finish voor de vierde keer. De renners duwen echter elkaar liever de heg in dan dat ze remmen.
    26-03-2025 17:16
    Bij de val van Merlier werd het toch heel erg smal, zeker zo dicht bij de finish. De renners reden als zot, maar het parcours is zeker niet onschuldig.
26-03-2025 17:13
Hartthijs…Geweldig! Maar wat een malloten in het peloton. Hier kan het parcours weinig aan doen. Eerste val is door abrupt manoeuvreren Lidl. Tweede val ook. Die verslaggeving in België spoort ook niet. Dit zijn gewoon puur de renners!!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine