‘Cian Uijtdebroeks werd gepest bij BORA-hansgrohe, renners hadden een ‘Anti-Cian’-appgroep’
foto: Cor Vos
dinsdag 12 december 2023 om 09:40

‘Cian Uijtdebroeks werd gepest bij BORA-hansgrohe, renners hadden een ‘Anti-Cian’-appgroep’

Cian Uijtdebroeks lijkt volgend jaar voor Visma | Lease a Bike te gaan rijden, maar waarom wil hij eigenlijk zo graag weg bij BORA-hansgrohe? Een van de redenen zou zijn dat hij bij de Duitse ploeg gepest werd. Dat laten bronnen weten aan het AD. Bij BORA-hansgrohe ontkennen ze het verhaal.

“Verschillen bronnen zeggen dat Uijtdebroeks bij BORA een soort buitenbeentje was”, vertelt Thijs Zonneveld in de podcast In het Wiel. “Hij werd door andere renners, maar ook door ploegleiders behandeld als een soort nerdje. Dat was omdat hij heel fanatiek was met bepaalde dingen. Hij was zijn voeding aan het afwegen, hij vond zijn tijdritfiets niet aerodynamisch genoeg, hij vond zijn kleding niet goed genoeg, kocht zelf andere sokken.”

Bij BORA-hansgrohe zou die houding niet aangemoedigd zijn. Integendeel. “Ze vonden hem te fanatiek. Hij was als iemand die op de middelbare school die een tien haalde omdat hij goed leerde, maar dan te horen kreeg: ‘Oh, heb je weer een tien?!’. Hij werd gepest. Tijdens de Vuelta was er bijvoorbeeld ook een ‘Anti-Cian’-appgroep, zonder hemzelf erin, zodat ze over hem konden roddelen. Het is echt te kinderachtig. Hij voelde zich totaal niet thuis in die ploeg.”

Juridisch
Volgens Frank Hendrickx, professor sportrecht aan de KU Leuven, kan de UCI Uijtdebroeks niet beletten om te vertrekken bij BORA-hansgrohe. Maar de Belg moet mogelijk wel een schadevergoeding betalen, tenzij er een ‘dringende reden’ was voor de contractbreuk. “Dan moet het al gaan over ernstige beledigingen en pesterijen, geweldpleging of het uitoefenen van ongeoorloofde psychologische druk”, aldus Hendrickx. Volgens Zonneveld, die meerdere mensen sprak over de situatie, heeft Uijtdebroeks ‘een reële kans’ om te kunnen bewijzen dat hier sprake van was.

Inmiddels is er ook gereageerd vanuit BORA-hansgrohe. Ploegleider Bernhard Eisel zegt dat het niet waar is dat Uijtdebroeks gepest zou zijn tijdens de Vuelta a España. “Ik kan dat het 100% zekerheid ontkennen. Het was zeker niet het geval”, aldus de Oostenrijker tegen GCN.

RIDE Magazine
114 Reacties
13-12-2023 07:33
Jumbo oogt veel professioneler. Dus, ik snap wel, dat Cian daar naartoe wil.

Mobbing daarentegen is een zeer ernstige beschuldiging, die verder gaat dan de UCI-regels. Cian verliest geloofwaardigheid door nog in oktober voor BH te rijden, als het gepeupel tijdens de Vuelta moet worden opgevat als reden voor „immediate contract termination.“
12-12-2023 13:14
Nee, met zo'n nieuwsbericht maak je het beter...
    12-12-2023 14:31
    Het beter maken is niet de taak van Thijs Zonneveld. De waarheid naar boven halen wel. Als de cultuur bij Bora verziekt is, dan is het in de doofpot stoppen ook niet direct de beste oplossing.
12-12-2023 13:31
Bah-ra world cycling team zou beter niet teveel piepen over schadevergoeding, straks mogen ze zelf in de buidel tasten, als dat grensoverschrijdend gedrag bewezen wordt.
12-12-2023 12:21
Welke lessen haal ik hieruit.
1, In groepen ontstaat met regelmaat pestgedrag tegen enkelingen. Dat is niet gemakkelijk goed te praten (misschien uitzonderingen daargelaten).
2. Mensen die gepest worden kunnen het best een stoïcijnse houding aannemen en het als water van zich te laten afglijden. Zoals het in vechtsporten gebruiken van de kracht van de tegenstander tegen zichzelf.
12-12-2023 13:37
Vlasov, Vlasov, Vlasov toch...
Deze jaloezie, daar ben je toch te groot voor ventje.
12-12-2023 11:51
Het heeft vooral ook met individueel incasseringsvermogen te maken.

Wie Michael Rasmussen probeerde uit te lachen stuitte op een stoïcijns gezicht, oortjes in en nóg veel harder boutjes vijlen.
    12-12-2023 11:53
    Eigen schuld voor de gepeste medemens is een hardnekkige reflex, jammer genoeg.
    12-12-2023 12:02
    victim blaming
    12-12-2023 12:06
    Wat een idiote reactie, het gaat hier over een jongen van 20 jaar die net komt piepen, niet over Rasmussen.
    12-12-2023 12:14
    Jongens toch: ik stel alleen dat het mééspeelt, niet dat daarom Uijtenbroeks de schuldige is of zo.

    Íetsie minder hysterisch aub.

    Wat 'pesten' is tót het randje en wat daarover gaat is vrij subjectief: zo'n whatsappgroep anti-Cian lijkt er wel over heen te gaan, en al helemaal wanneer daar ploegleiders bij zitten.
    12-12-2023 13:09
    Hahaha... natuurlijk kan de één er beter tegen dan de ander. Uijtdebroeks heeft moeite met pestgedrag en kiest daarom voor een ploeg waarin hij verwacht dat hij zich beter voelt. Niks mis mee, toch?

    Ik vind het trouwens een gemiste kans dat niemand hem nog heeft gepest met zijn naam. Toch de mooiste wielernaam sinds Kenny van Hummel.
    12-12-2023 14:42
    Een 20-jarig broekventje die het moet opnemen tegen doorwinterde profs als Denz en Vlasov? Ongelijke strijd zonder kans op slagen.
    12-12-2023 15:18
    Snap exact het punt wat RV hier aan stipt. Voor de een is het onderdeel van het spel op de apenrots en een stimulans om "de schoenplaatjes nog verder af te vijlen", voor de ander een punt om mentaal te breken en te verkassen. En alle varianten die daar tussen zitten.

    Ook waar de grens ligt is heel lastig te bepalen. Wat grappig is voor de een, is pesten voor de ander. Zowel voor de uitvoerende, als bij de ontvanger. Daar is voor zover ik weet geen handboek voor, maar vooral eenieders gezonde verstand en inlevingsvermogen.

    Ik ben heel benieuwd naar screenshots van de apprgroep, en wat er dan zoal werd besproken en in welke context. Zodat we allemaal zelf kunnen oordelen of het allemaal zo erg is als voorgespiegeld door Zonneveld. Want tot op heden heeft het allemaal een hoog "ik heb gehoord dat..." gehalte.
    En staan we allemaal klaar met een hele flinke mening over de betrokken partijen en anderen die daar weer een mening over hebben.
    12-12-2023 15:36
    inderdaad, wouter, laat ons wachten op de feiten en niet beginnen met "als.... dan..." fantasietjes.
12-12-2023 10:20
#metoo_cian wat mij betreft... Toch?
    12-12-2023 11:08
    #jesuiscian bedoel je zeker?
12-12-2023 19:50
Dit gedoe leidt in mijn ogen af van de echte vragen:
- hoe is deze transfer tot stand gekomen?
- vanaf wanneer speelt dit al?

Afgezien van of er wel of geen Cian-pest-apprgroepje was en wat er wel of niet is geschreven: ik heb het idee dat Cian pas uit de ploeg is gestapt toen hij zeker wist dat hij een vangnet had in de vorm van TJV.

Dat maakt de transfer en de handelwijze van Cian, zijn manager EN TJV toch wel dubieus. Bewust contact zoeken met een renner die onder contract staat, iets wat eigenlijk "not done" is in de wielerwereld.

En voor mij zijn ook de verhalen die nu opduiken twijfelachtig. Wat zijn de drijfveren geweest van Cian? Sportief (mijn fiets is niet goed genoeg en mijn sokken passen niet), de professionaliteit in de ploeg (ik moet zelf met mijn weegschaaltje rondlopen), Vlasov (hij had mij de 7e plek moeten gunnen), de appgroep (ze sluiten me buiten), geld (een juniorencontract wordt ingeruild voor een dik profcontract)? Of een combinatie van al deze factoren?

Hoe dan ook passen qua logica de stukjes niet echt op elkaar. Als Cian een valide reden had willen geven over het opzeggen van zijn contract, dan had hij in mijn ogen meteen grensoverschrijdend gedrag als reden mogen/kunnen/moeten opgeven. Dan was het meteen voor iedereen klaar wat er aan de hand was, en het is ook juridisch gezien een goede reden voor ontbinding van een contract.

Mede daarom vraag ik me af hoe "grensoverschrijdend" het grensoverschrijdende gedrag was. Tot op heden heb ik geen bewijzen, enkel een boel geruchten die vervolgens ook weer ontkend worden. En hoe lang speelt dat al? Cian zit immers niet voor het eerste jaar in deze ploeg. Ik heb dan ook mijn twijfels bij dit deel van het verhaal.

Linksom of rechtsom gaat de wielersport zelf de grootste verliezer worden in mijn ogen. Hetzij vanwege de aanwezigheid van grensoverschrijdend gedrag, hetzij vanwege de introductie van het transfersysteem. Wat de kwaliteit van het wielrennen niet ten goede komt, en wat vooral gaat zorgen voor op geld beluste makelaars die via de wielrenners hun geld willen verdienen.
    12-12-2023 20:20
    Volgens mij heeft hij een bod voor een verbeterd gontract van Bohra afgewezen - dus het kan nooit alleen het geld zijn.

    Daarnaast kan ik talloze redenen zien waarom hij niet graag met het pest verhaal de openbaarheid heeft gezocht. Het lijkt me zelfs een logische reactie: niemand loopt toch graag met zoiets te koop, en bovendien weet je dat er op ‘klikken’ onherroepelijk sancties….
    12-12-2023 20:23
    Probleem voor mij is dat je net doet alsof je heel objectief vragen stelt, maar dat is niet zo. Jij vond/vindt Cian al arrogant en schuldig aan de breuk. Nu sijpelen er andere dingen door maar die kunnen eigenlijk niet waar zijn volgens jou en dus worden die allemaal gebagatelliseerd of vraagtekens bij gezet.

    Wat we zeker weten is dat Cian eenzijdig zijn contract heeft opgezegd en dat hij niet koos voor de hoogste bieder, INEOS en Lidl Trek waren bereid de buidel te trekken maar de renner koos voor de ploeg die hij wilde, niet de keuze van zijn manager die graag commissie over 1 miljoen wilde en ook niet Bora die zo tevreden waren dat ze hem wilden slijten. Daarnaast weten we dat de verhoudingen waren verstoord en aan Eisel vandaag te horen klopt Zonneveld zijn info dat ze Uijtdebroeks maar een lastig ventje vonden. Ook was de collegialiteit in de Vuelta ver te zoeken.

    Daarnaast weten we ook zeker dat TVL niet maanden met hem bezig is geweest, dat kan ook niet met de fusieplannen en de beoogde ronderenner Evenepoel als aanwinst. Mijn puur subjectieve mening is dat er meer klopt dan niet voor wat betreft de info die Zonneveld deelde en daarnaast dat het gebrek aan succes bij Bora het afgelopen jaar, slechts 7 WT zeges is zeer matig, niet verrassend mag heten bij zo een gebrek aan professionaliteit.
    12-12-2023 20:57
    Voor een talent van dit formaat staan altijd teams in de rij, daar hoef je geen concrete interesse van één team voor te hebben.
    12-12-2023 22:20
    De focus ligt al helemaal niet meer op Cian, die met recht en reden vertrokken is.
    De focus ligt nu op de niet-zo-fraaie ploeg die Bora is. Aan het hoofd een ploegleider (Eisel) die renners tegen elkaar opzet en verdeeldheid zaait ('verdeel en heers'). Dat Cian met zijn 20 lentes dit puberaal clubje 'ervaren' beroepsrenners ontvlucht, kunnen we alleen maar toejuichen, dat is een goede zaak voor Cian, en voor het wielrennen. Dat Bora even door het slijk moet, is op termijn ook goed voor het wielrennen, het geeft ze de kans om de rotte appels de keuken uit te zwieren.

    @Wouter Van hout ...Cian de 'introductie van een transfersysteem' aannaaien, is een brug te ver. Hij zegt zijn contract eenzijdig op, iets wat jij en ik en alle Europeanen altijd zouden moeten kunnen. Bij mijn weten koopt Jumbo niets af, dus is er ook geen sprake van een transfer. De overgang van Roglic naar Bora lijkt veel meer op een transfer.
12-12-2023 10:09
Net even de podcast in het wiel beluisterd. Goed stukje onderzoek van Thijs Z. De waarheid zal in het midden liggen maar het beeld is wel ontluisterend voor een ploeg die ik qua professionaliteit hoog heb zitten.
Als dit klopt mag ik hopen dat Roglic heel snel korte metten maakt met de cultuur daar.

Uitdebroeks zou belachelijk worden gemaakt omdat hij z'n eten afweegt? of zou hij tijdens de Vuelta steeds grapjes maken over "der krieg" en daarom de duitse gruppe tegen zich in het harnas hebben gejaagd.....
    12-12-2023 12:47
    Hoezo zou de waarheid in het midden liggen?
    12-12-2023 12:49
    Reactie Bora: wir haben es nicht gewusst
    12-12-2023 13:57
    Mocht dit stukje op de waarheid berusten, geeft dit dus eigenlijk aan hoe "onprofessioneel" de rest is. Als Cian de enige is die heel bewust met voeding, fietsen en overige zaken bezig is.. snap ik ook dondersgoed dat een Hindley, Vlasov en anderen blijven "steken".

    Waarom is Max Verstappen zo dominant en outstanding? Omdat hij extreem kritisch is op zijn materiaal en een vinger in de pap wil hebben bij alle afstellingen van zijn auto. Een echte winnaar is een "eikel", die alles correct voor elkaar wil hebben. Dit toont wat mij betreft aan dat Cian een "eikel" is en dus een toekomstig winnaar en met weemoed kijkt naar teams als TJV, die alles tot in de puntjes regelen.

    Ik snap best dat mensen binnen die ploeg zich hebben gestoord aan die "snotaap", maar dit legt natuurlijk voor een grootdeel hun eigen professionaliteit bloot.
12-12-2023 13:55
Plugge zal wel weer een verhaaltje in scène gezet hebben , om de claim van Bora te ontlopen .
    12-12-2023 18:06
    Plugge is ook de hoofdschuldige van de toeslagenaffaire.
12-12-2023 20:31
Zou jumbo nog onder het contract uit kunnen? Want ui is zo'n beetje het tegenovergestelde van teamplayer. Een paar jaar in het treintje, dat gaat niet werken voor een einzelgänger natuurlijk. We wachten even de nieuwe artikelen af.
12-12-2023 13:53
Plugge zal wel weer een verhaaltje in scène gezet hebben om de claim van Bora te ontlopen .
12-12-2023 11:32
ALS het pestverhaal helemaal klopt, dan snap ik dat Cian daar weg wil en een breuk heeft geforceerd. Als dit ook allemaal met medeweten van zijn ploeg is geweest, dan ben ik er niet rouwig om als BH geen cent zou krijgen. Maar dan had hij daar wat mij betreft gewoon zelf meteen openheid over mogen geven.

Maar als het allemaal niet zo erg is, en er een keer lacherig gedaan is over het weegschaaltje en enkel Vlasov hem als jonge renner even op zijn plek heeft gezet, dan is het voor mij toch al wel een ander verhaal. Dat is, hoe kinderachtig ook, "gewoon" de grotemensenwereld.

Waar ik hoe dan ook geen fan van ben is het transfermodel waar Lefevere het over heeft. Waarin contracten opgezegd worden zodra iemand wat harder met een zakje geld rammelt, en waar jonge sporters en hun graaiende makelaars als doel hebben om transfers te maken. Al dan niet afgedwongen met een zelfveroorzaakt meningsverschil (zoals bijv. Tadic bij Ajax heeft geflikt). Daar had het tot op heden alle schijn van in deze casus, en dat soort gedrag vind ik zielig en niet goed voor de toekomst van het wielrennen. Niet van de renner in kwestie, en niet van de betrokken ploegen.
    12-12-2023 11:50
    Vlasov zette hem niet op zijn plek, het was omgekeerd. De 20 jarige met een ton salaris bleek nu al net zo goed als de kopman van meer dan een miljoen. Die voelde zich bedreigd en ging toen als een kleuter voor dat plekje winst.
    12-12-2023 12:12
    Blijkbaar is het wel OK om Vlasov een kleuter te noemen, maar Cian "zielig" vinden is blijkbaar niet OK.

    In deze wereld van haantjes tellen de uitslagen. Voor mij zou Cian in het duel met Vlasov de morele winnaar geweest zijn als hij zich er niet zo druk over zou maken. Maar blijkbaar raakt het "kleutergedrag" van Vlasov hem enorm, met als gevolg dat Vlasov nu weer een concurrent minder heeft binnen de ploeg.

    Sjiek van Vlasov? Absoluut niet. Maar is het kleutergedrag of gewoon een ruzie op de apenrots?
    12-12-2023 12:24
    @Wouter
    Als een kleuter noemde ik deze actie van Vlasov en dus niet de mens Vlasov. Belangrijk onderscheid, en het is waardevol om anderen geen woorden in de mond te leggen.
    De doelpalen verschuiven noem ik dit, als alleen de uitslagen tellen zoals je stelt waarom moet Cian dan maar genoegen nemen met het feit dat een ploegmaat tegen hem rijdt. Dan is de verontwaardiging dus alleen maar gepast voor iedereen die niet Cian heet?
    12-12-2023 13:27
    Vlasov die helemaal in het slot van de Vuelta een aanval inzet op zijn ploegmaat voor plek zeven. Die actie was zonder deze info al kleuterachtig genoeg. Mét de info die we nu te horen krijgen wordt het gewoon gortig, goor. En ik ben geneigd Zonneveld te geloven hoe hij ploegleider Eisel omschrijft... ga zelf even luisteren. Geheime whatsapp-groepjes, iets wat ik nog wel eens tegenkom bij tieners van 13 jaar. Niveau Nihil!
    12-12-2023 14:44
    Je draait wel bij eens hij bij Visma schittert.
12-12-2023 11:55
Bij Jumbo Visma moeten ze normaal blijven doen Om een break te krijgen moet je onderhandelen en geen fratsen uithalen
Als deze treiter partijen juist zijn betwijfel ik of dit inderdaad een groot renner kan worden.
Maar bij Visma moeten de beste renners knechten, zal hier ook wel weer gebeuren
Slappe hap die leiding daar
    12-12-2023 12:15
    Beetje vreemde argumentatie hanteer je hier.
    12-12-2023 12:23
    Bij Jumbo moeten de beste renners knechten....

    Roglic in de Giro, Vingegaard in de Tour en Kuss in de Vuelta? Kijk je misschien wielrennen met de bril van je moeder?
    12-12-2023 13:11
    Roglic moest knechten in tour en in vuelta zelfs voor kuss, terwijl er geen bedreiging meer was van andere ploegen. Verder was wereldkampioen foss ook knecht
    12-12-2023 14:53
    Je vergeet nog de uber knecht wout van aert

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine