Cian Uijtdebroeks (17) tekent vierjarige verbintenis bij BORA-hansgrohe

woensdag 16 december 2020 om 11:07
Cian Uijtdebroeks (17) tekent vierjarige verbintenis bij BORA-hansgrohe

Cian Uijtdebroeks - foto: BORA-Hansgrohe

Het jonge Belgische toptalent Cian Uijtdebroeks koerst vanaf 2022 tot in ieder geval eind 2024 voor BORA-hansgrohe. Dit maakte de Duitse WorldTour-ploeg bekend in een persbericht. Volgend seizoen koerst Uijtdebroeks in zijn laatste jaar als junior voor Team Auto Eder, de juniorenploeg van BORA-hansgrohe.

Er was flinke interesse voor Uijtdebroeks. Onder meer Team Sunweb, Deceuninck-Quick-Step en Jumbo-Visma streden om zijn handtekening, zo meldden we u reeds in juli. “Na mijn overwinning in Kuurne-Brussel-Kuurne ben ik bijna met alle WorldTour-ploegen in contact geweest. Bij BORA-hansgrohe had ik direct een goed gevoel.”

“Team Auto Eder helpt me volgend jaar om te integreren in de structuur van BORA-hansgrohe. Ik voel dat ik in goede handen ben en ik ben blij met mijn beslissing. Nu ben ik in staat om me volledig op het volgende seizoen te richten, te beginnen met de klassiekers.”

“Het is geen geheim dat iedereen geïnteresseerd was in Cian”, opent een blije teammanager Ralph Denk zijn verhaal. “Zijn resultaten zijn goed en zijn data is overtuigend. Ik ben daarnaast onder de indruk van zijn professionele houding. We kwamen er al snel achter dat we op dezelfde golflengte zitten. We jagen niet direct op succes met Cian, we gaan hem de tijd geven om zich te ontwikkelen in een omgeving waarin er geen grote druk op hem zal staan.”

Bij Team Auto Eder krijgt Uijtdebroeks gezelschap van de Oostenrijkers Benjamin Eckerstorfer, Alexander Hajek en Marco Schrettl. De Duitsers Matteo Gross, Emil Herzog, Luis Lührs en Daniel Schrag maken de juniorenploeg compleet.

Dit artikel delen:

23 Reacties

rahimns 16 december 2020 om 11:11

Die zag ik niet aankomen… verrassend

Nico Dick 16 december 2020 om 11:17

Wij ook niet…

Wheely 16 december 2020 om 11:24

Ohw ik wel hoor. :)

Goede keuze, Bora perfecte ploeg voor dit soort jonge talenten.

rahimns 16 december 2020 om 11:33

Dat Bora een prima ploeg is voor deze jongen ga ik niet ontkennen maar dat Bora hem voor DCQ of Ineos weet weg te kapen vind ik toch best een grote verrassing hoor.

Melkzuur 16 december 2020 om 11:18

Eh…? Het ging tussen DQS en JV dacht ik. Verrassend. Nu maar afwachten hoe hij het ervan afbrengt in 2021, want dit jaar heeft hij zich niet kunnen bewijzen, mede door enkele valpartijen op slechte momenten.

HoofdIsVrij 16 december 2020 om 11:19

Interessante move.

Benieuwd of het de nieuwe Evenepoel wordt of de nieuwe Flakemore.

Voorgeborchte 16 december 2020 om 11:19

Zo, de aap komt uit de broek.

Valvuillerdemoz 16 december 2020 om 11:43

Bij Bora krijgt hij bovendien de kans om zich Cian Ausdenhosen te noemen.

Wheely 16 december 2020 om 11:51

Wordt ook al wel Cimann genoemd binnen de mannschaft.

Olly 16 december 2020 om 12:31

Hij past idd totaal niet binnen dit team. Hij zal zijn naam moeten veranderen “Uitdenbroeckemann” bijvoorbeeld.

Cochise 16 december 2020 om 11:50

Ik heb geen probleem met beloftevolle renners snel in het profpeloton te laten stappen maar hier slaat de slinger mi toch wat te veel door.
Een jongen die vooral als nieuweling zijn kunnen getoond heeft en in een half seizoen als junior amper wat heeft kunnen bewijzen op internationaal vlak toch al meteen 4 jaar worldtour beloven?

Evenepoel lijkt me eerder een uitzondering, die maakte als tweedejaarsjunior het volledige internationale peloton belachelijk en had dan eigenlijk eerst nog het plan om via Hagens-Berman in het profpeloton te komen.

Nelson 16 december 2020 om 13:21

+1

john 16 december 2020 om 16:37

Ja en nu maakt hij zich via twitter belachelijk

Beer 16 december 2020 om 12:09

Mooi wel; verschillende topteams die zich met een lange termijnvisie proberen te versterken en de strijd met elkaar aangaan. DCQS, Ineos, Jumbo, UAE, BORA… Toch verschillende teams die we echte topploegen mogen noemen.

Dikke Vrouw 16 december 2020 om 12:20

zolang ie ‘m in zijn broek houdt vind ik het ok

peterwinnen 16 december 2020 om 12:33

Ik heb vanmiddag ook afspraken met Bora, Team DSM en het Rabo Development Team. Mijn zoontje fietst nogal hard rond het huis op zijn eerste fietsje zonder zijwieltjes en dat wekt ondertussen de interesse van de grote teams. Talentontwikkeling.

LB108 16 december 2020 om 13:03

Lolbroek zeg

tendam 16 december 2020 om 14:37

Cian Lolbroeks ;)

Maar het heeft inderdaad wel iets van een hype. Eerst iedereen een Colombiaan, nu iedereen een Evenepoel. In Nederland rijdt er ook zo’n jongen rond, ex-voetballer die blijkt hard te kunnen fietsen, maar die kan vooralsnog redelijk anoniem z’n gang gaan.

Frank V 16 december 2020 om 12:54

Wss een buitenaardse VO2, een top watt/kg, met nog wat progressiemarge, een keertje tonen dat je kunt winnen en je bent gegeerd wild op de markt.

veggerby 16 december 2020 om 13:06

Nog niets bewezen en al deze plannen. Los van alle wieleraspecten is dit een kerel in de pubertijd. Kan niet gezond zijn…

blix 16 december 2020 om 14:42

Ik volgde de uitslagen van deze jongen niet echt. Daarom ben ik eens op zijn Instagrampagina gaan kijken. Ik moet zeggen dat hij nogal vol van zichzelf en zijn prestaties is (à la Evenepoel). Hij deelt graag mee met hoeveel minuten/seconden voorsprong hij wint op de tweede, hij kan het niet laten om zijn voornaamste tegenstander publiekelijk met de vinger te wijzen als die te veel op zijn wiel rijdt naar zijn zin, hij deelt graag mee dat een wielerorganisator aan hem vroeg om minder snel te rijden zodat niet het hele peloton gedubbeld zou worden… Je kan dan wel ontzettend getalenteerd zijn, maar het mooiste talent van een uitzonderlijk getalenteerd iemand is om dat talent niet voortdurend in the picture te willen plaatsen. Wat dat betreft kan Uijtdebroeks (en Evenepoel met hem) nog veel leren van Van der Poel en Pidcock. Maar hoe dan ook: veel succes bij Bora, Cian!

blix 16 december 2020 om 16:56

@OllekeBolleke: Dit forum is er om meningen te ventileren en om analyses te maken. Ik stel vast dat de 17-jarige Cian erg prat gaat op zijn prestaties. Ik stel ook vast dat Pidcock en Van der Poel ooit 17 waren en toen eveneens grootse dingen lieten zien (zelfs wel straffer dan wat Cian tot nog toe getoond heeft), maar daar niet zo mee te koop liepen.

Bescheidenheid siert.

berggie1987 16 december 2020 om 17:30

Ik snap dat gezeur niet zo over het te vroeg contracteren van talenten. Tot nu toe hebben de meeste toptalenten die de laatste jaren al op zeer jonge leeftijd de overstap maakte het gewoon prima (Simmons) tot zelfs uitstekend (Evenepoel, Pogacar) gedaan.

Natuurlijk is dit alleen weggelegd voor de absolute giga talenten en is het voor 99% van de talenten verstandig om een tussenstap bij de beloften te maken.

Wat ik van deze jongen gehoord hebt zal het me niks verbazen als dit ook gewoon een goede zet is om in 2022 in de WT te beginnen. Daarnaast wordt ook aangegeven dat er niet meteen veel van verwacht wordt.

Lijkt me dat je er meer van leert om bij de grote jongens mee te rijden dan om iedereen op een kwartier achterstand te rijden.

Headlines

Materiaalzone

Populair