Christophe Laporte spurt naar ritwinst in Etoile de Bessèges

vrijdag 8 februari 2019 om 16:00
Christophe Laporte spurt naar ritwinst in Etoile de Bessèges

foto: Cor Vos (archiefbeeld)

Christophe Laporte heeft de tweede etappe van de Etoile de Bessèges op zijn naam geschreven. In La Calmette was de Fransman de snelste in de sprint. Clément Venturini eindigde op de tweede plaats, Enzo Wouters werd derde. Laporte is tevens de nieuwe leider in de Franse rittenkoers.

Saint-Geniés-de-Malgoires, zo’n twintig kilometer ten noordwesten van Nîmes, was de startplaats van deze tweede rit van de Etoile de Bessèges, ook wel bekend als de Ster van Bessèges. Het peloton schoot uit de startblokken, want de kilometerteller tikte al spoedig de 60 kilometer per uur aan. Toch slaagden vijf renners er na een klein half uur in weg te komen: Pierre-Luc Périchon, Jérôme Cousin, Amaury Capiot, Romain Combaud en Emiel Vermeulen.

De voorsprong van de kopgroep bleef lange tijd rond de drie minuten hangen, maar bij het ingaan van de laatste zestig kilometer voerde het peloton het tempo langzaamaan op. Toen de marge nog maar een minuut bedroeg, vond Cousin het welletjes en zag Capiot aansluiten. De sprinters hadden deze etappe echter aangekruist in het routeboek en dus moest de Frans-Belgische alliantie inbinden op zestien kilometer van de meet.

Spannende slotkilometer
De treintjes van de sprinters leidden het pak naar de laatste kilometer, waarin Christophe Laporte een spannend duel met Clément Venturini en de Belg Enzo Wouters in zijn voordeel besliste. Met Roy Jans en Kenny Dehaes eindigden er nog twee Belgen in de top-10. Bram Welten was op de achtste plek de beste Nederlander in de uitslag. Laporte nam dankzij zijn ritzege ook de leiderstrui over van Bryan Coquard, die pas als negentiende over de streep kwam.

Dit artikel delen:

13 Reacties

KimJungPoels 8 februari 2019 om 16:15

Sterke beer Laporte! Lekker ook voor hem dat ie zo snel een overwinning pakt nu hij toch voor het eerst met de druk van kopman zijn om moet gaan!

Mr10B 8 februari 2019 om 16:26

Voor het eerst? Volgens mij heeft hij al meerdere koersen als kopman van Cofidis gereden, waaronder de Tour vorig jaar..

KimJungPoels 8 februari 2019 om 16:49

Voor het eerst dat hij een jaar echt op die manier begint bedoel ik inderdaad. Niet goed duidelijk gemaakt. :)

FDJ 8 februari 2019 om 19:52

Wel jammer dat ze in de Tour weer alles op Bouhanni zetten. Laporte heeft een langlopend contract en Bouhanni is einde contract. Daarnaast is Bouhanni in de Tour nooit heel succesvol geweest en vaak door valpartijen e.d.

HSV 8 februari 2019 om 16:42

Roy Jans van Corendon circus ook weer kort. 5 nu. Gisteren 8. Denk dat er schwung komt in die ploeg. Wordt leuk met Mathieu erbij straks.

LucasR 8 februari 2019 om 17:43

Dit is – met alle respect – natuurlijk wel een beetje een b-sprintveld.

RRobson 8 februari 2019 om 17:59

Inderdaad, dit zijn ook echte Roy Jans-uitslagen. Goede sprinter, maar ook niet meer dan dat.

HSV 8 februari 2019 om 19:37

Ja er zijn een stuk of 7 topsprinters die er normaal voor zouden eindigen nog. Maar je kunt maar op 1 plek tegelijk fietsen. De jongens die hier top 5 a 10 rijden, maken gewoon koers. Als je dan in aanmerking neemt dat die avonturiers van Corendon allemaal in dienst van Mathieu gaan rijden, en daarnaast af en toe voor eigen kans koersen, heb je er gewoon een leuke ploeg bij. Hoe lekkerder ze zonder Mathieu rijden, hoe beter ervoor.

Bikeage 9 februari 2019 om 01:42

7?

Viviani, Gaviria, Kittel, Greipel, Degenkolb, Sagan, Groenewegen, Van Poppel, Bennett, Ewan, Cavendish, Bouhanni, Swift, Demare, Kristoff, Jakobsen, Phillipsen en zelfs Wim Stroetinga met 2 vingers in de neus.

Vincent Lacressonniere 8 februari 2019 om 21:34

Die Bram Welten he, dat gaat naar mijn idee helemaal niet zo lekker. Dat zou toch een toptalent zijn maar het valt me niet perse mee wat hij vorig jaar en nu laat zien. Ok, hij is echt nog superjong, maar zit ie wel bij de juiste ploeg, daar in het verre Frankrijk?

Ach, wat weet ik er van. Helemaal niets.

Hup Bram, zet m op! Hard fietsen!

HSV 9 februari 2019 om 08:34

@Bikeage, okay je telling is secuur. Ik schatte voor de vuist weg. Maar ik bedoelde vooral ze staan nooit allemaal tegelijk aan de start en vooral dat Corendon ploegje gaat volgens mij best leuke dingen doen. Met en zonder Mathieu.

Bikeage 9 februari 2019 om 11:42

Yes, vergeef me mijn mierengen**k. :)

HSV 9 februari 2019 om 12:07

Tuurlijk! Leuk ook wel. Zo blijf je op je tellen passen met een post op wf.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair