Christophe Laporte laat riante Franse aanbieding liggen
foto: Cor Vos
vrijdag 14 april 2023 om 09:29

Christophe Laporte laat riante Franse aanbieding liggen

Christophe Laporte heeft een akkoord bereikt met Jumbo-Visma om zijn op het einde van dit seizoen aflopende contract te verlengen. Meerdere bronnen hebben dit aan WielerFlits bevestigd.

De 30-jarige Laporte kwam in 2022 bij de Nederlandse WorldTeam en nestelde zich direct in de kern van de ploeg. Vorig jaar wist hij een rit in de Tour de France en in Parijs-Nice te winnen. Hij toonde zich in de Tour de France-ploeg ook een belangrijke pion om de klassementsrenners goed te positioneren in de vlakke ritten.

Ook in de klassiekers kwam Laporte vorig jaar direct in de kleuren van Jumbo-Visma sterk voor de dag met een tweede plaats in de E3 Saxo Bank Classic. Dit jaar overtrof hij alle verwachtingen in de klassiekers door Gent-Wevelgem en Dwars door Vlaanderen te winnen.

Laporte stond hoog op het lijstje bij een aantal Franse ploegen. AG2R Citroën was bereid om diep in de buidel te tasten om hun landgenoot binnen te halen. Laporte koos echter voor de vertrouwde sfeer van Jumbo-Visma, waar de Fransman na acht jaar Cofidis helemaal tot bloei is gekomen.

RIDE Magazine
64 Reacties
14-04-2023 19:40
Geen zin om tot zijn 64e door te gaan natuurlijk. ;-)
14-04-2023 09:36
Ja, bij AG2R is er niemand die hem de overwinning kan schenken... ;-)

Maar alle gekheid: snap hem wel, logische keuze.
    14-04-2023 09:47
    AG2R heeft het met Belgische renners geprobeerd. Deze presteren nu ondermaats. Het is tijd om ze te vervangen. Laporte was de meest logische vervanging. Zo te lezen is dat niet gelukt
    14-04-2023 12:00
    Haha !
    14-04-2023 12:21
    @Cycling

    Naesen presteert ondermaats, Van Avermaet deed gewoon wat je van hem nog mocht verwachten. Als AG2R meer had verwacht, dan ligt dat toch vooral aan AG2R.
    14-04-2023 13:11
    lijkt n compliment voor team jumbo; n fransman die zich op z'n gemak voelt bij Hollanders op basis van vertrouwen. Voor van Aert en Benoot was daar ook al sprake van.
    15-04-2023 19:50
    @Comments: heel uitzonderlijk inderdaad
14-04-2023 09:35
Voor zowel Jumbo als Laporte goeie keuze, zit nog rek op en hij wordt echt op waarde geschat binnen de ploeg. Lijkt er echt op zijn plek te zijn.
    14-04-2023 11:18
    Waarschijnlijk is dit voor zowel J-V, Laporte als voor AG2R de beste oplossing. J-V houdt een sterke renner en belangrijke schakel, Laporte zal ongetwijfeld niet slecht betaald krijgen en krijgt ook de kans om zijn sportieve ambities waar te maken en AG2R gaat niet (weer) veel te veel betalen voor een renner waarvan je maar moet afwachten of hij ook bij hen (als hij veel minder sterkere ploeggenoten heeft) de gewenste resultaten gaat leveren .
    14-04-2023 12:13
    Dat gaat AG2R waarschijnlijk alsnog doen, maar dan met een andere renner.
14-04-2023 11:56
Jammer, zie de toppers liever verspreid over de ploegen.
14-04-2023 09:55
Goede keuze. De overstap naar TJV is voor beide partijen enorm goed uitgepakt, dus waarom zou je niet met elkaar doorgaan. AG2R kan hem allicht financieel wat meer bieden, maar sportief zeker niet. En echt slecht verdienen, zal hij bij TJV toch ook niet.
14-04-2023 20:20
Zou er nu bij AG2R ook een belletje gaan rinkelen? Misschien die overgebleven centen van Citroën in omkadering en professionalisering steken, resultaten boeken en er voor zorgen dat renners in de ploeg dan wél tekenen, zelfs zonder dat je ze het dubbele moet bieden van wat ze verdienen. Of zou dat te veel langetermijn-denken zijn?
14-04-2023 09:41
Nu Kooij nog en ze hebben de twee belangrijkste contractverlengingen binnen.
    14-04-2023 10:06
    Juist Kooij moet overwegen of TJV het goede team is voor hem, wellicht komend jaar nog niet maar als hij zich echt overal gaat/kan meten met de topsprinters is er voor hem geen plaats in de grootste wedstrijden.
    14-04-2023 10:47
    Kooij moet blijven. De klassementenkern wordt ook ouder. Kruijswijk en Gesink dik de 30 in en Roglic al 34. Enkel Vingo wat jonger. Ze kunnen vinden volgend jaar met de Van Dijke broers en nog wat sterke mannen prima naar de Giro of Vuelta met Kooij
    14-04-2023 11:17
    En Kooij heeft geen hele trein nodig om te sprinten, maar heeft genoeg aan één lead-out. Hij zou dus makkelijk kunnen worden toegevoegd aan een klassementsploeg.
    14-04-2023 11:17
    @Boomie, dat kan alleen als Jumbo de focus verlegd van het rijden van klassementen in alle grote rondes. Ik betwijfel of dat gaat gebeuren, en ik betwijfel of de aankomende jeugd zo poli-valent (spelling?) is als WVA dat ze in alle modellen mee kunnen/willen doen
    (Ja, Gesink en Kruijswijk et al worden ouder, maar ik betwijfel of dat uit maakt, zeker als TJV over een paar jaar die grote internationale sponsor binnenhaalt die ze ambiëren)
14-04-2023 11:59
Laporte is dankbaar dat Jumbo hem naar een hoger niveau heeft getild en hij voelt zich hier thuis. Super dus.
14-04-2023 12:01
Iemand die voor het sportieve kiest en niet enkel het geld. Kunnen veel voetballers een voorbeeld aan nemen.
14-04-2023 18:25
Was te verwachten.
Hij kent de mores in de Franse ploegen en dat is toch allemaal wat minder dan bij JV.
Bovendien zit hij in en superflow niet alleen conditioneel sportief maar ook qua zich comfortabel voelen met het management en zijn collega's. Alle boskjes op positief.
15-04-2023 20:11
Ze hebben mvdp ook een contract aangeboden,Jumbo,om nog eens een monument te winnen staan bijna 3 jaar droog
14-04-2023 09:35
Hier kijkt toch ook niemand van op.
    14-04-2023 09:37
    Tom Boonen wel
    14-04-2023 09:48
    Klopt niet Raul. Boonen zei in Wielerclub Wattage dat hij zeker was dat Laporte benaderd was door een ander team, niet dat hij effectief ook zou vertrekken bij TJV. Dat werd foutief overgenomen door WF, met als resultaat veel overbodig gezeik.
    14-04-2023 09:53
    Limal, dus dan klopt dit citaat niet?

    “Ik ben er redelijk zeker van dat Laporte op het einde van het seizoen naar een ander team zal vertrekken. Laporte is momenteel een sleutelfiguur om de Jumbo-Visma-ploeg zenuwachtig te maken. Volgens mij heeft Laporte deze week zeker al ergens een aanbieding gekregen van een andere ploeg.”
    14-04-2023 09:57
    @Limal: ter ondersteuning van Raul Alcala, zijn citaat komt van de site van Sporza:

    https://sporza.be/nl/2023/03/30/wielerclub-wattage-is-er-zeker-van-christophe-laporte-kreeg-voorstel-van-ander-team-om-onrust-te-creeren~1680166380214/#:~:text=%22Ik%20ben%20er%20redelijk%20zeker,%2Dploeg%20zenuwachtig%20te%20maken.%22

    Neemt niet weg dat ik de Podcast niet heb teruggeluisterd.
    14-04-2023 10:03
    Het citaat klopt niet. Luister ook die podcast want die is tof.
    14-04-2023 10:06
    Tom Boonen mag zeggen wat hij wil hoor. Dan is hij verkeerd geciteerd door WF zelf, best kwalijk dan. Ik kijk wel ff Romans, heb weinig geduld voor Podcasts
    14-04-2023 10:06
    Het citaat klopt inderdaad niet, maar dat is dan blijkbaar vooral de fout van Sporza. Hij zei dat Laporte zeker benaderd is, en ooit zal vertrekken. Over dat eerste begon Ruben wat overheen te praten, maar het was duidelijk te horen. (Ik luister trouwens niet naar de podcastversie, maar bekijk het mét beeld via VRT Max)
    14-04-2023 10:09
    Oftewel Sporza deed aan clickbait en WF heeft dat zonder checken overgenomen.
    14-04-2023 10:46
    WF geeft toch wel vaker ergens z'n eigen draai aan? Anders wordt de berichtgeving niet meer gelezen. Hoewel je de mening van die podcast moeilijk nieuws kunt noemen. Smeuïge tv/podcast levert het wel op
14-04-2023 09:44
Kleurloos team eigenlijk, dat Ag2r
    14-04-2023 10:05
    Ze hebben ook echt wel leuke verrassende renners gehad in het verleden, jc perraud, John gadret, Oliver naesen die als laatbloeier toch 3 jaar wereldtop werd in het voorjaar. Maar sinds bardet weg is toch schrale boel inderdaad
    14-04-2023 10:15
    @mwielerfan Oliver Naesen is door de Belgische fans/verslaggevers misschien als wereldtop neergezet. Op basis van zijn prestaties/resultaten is hij nooit wereldtop geweest
    14-04-2023 10:48
    @cycling daarom win je zoals hij de Bretagne Classic enpa
    14-04-2023 10:56
    Door WIE is Naesen als wereldtop precies neergezet, zeg je? De Belgische fans en verslaggevers? Hoezo, waar en wanneer dan? Het is het type renner waar sommige landen heel blij mee zouden zijn (;-)) maar in Vlaanderen werd hij niet als ‘topper’ aangemerkt, hoor.
    14-04-2023 12:57
    Door Mwielerfan.
    Of dat een Belgische fan/journalist is weet ik dan weer niet :)

    Overigens is Naesen geen wereldtop, maar voor AG2R toch een aantal jaar een zeer stabiele subtopper geweest, met name in het voorjaar.
    De laatste jaren echter niet echt vooruitgang geboekt en dan word je voorbij gestreefd door de huidige generatie (net als bijv. Terpstra, Van Avermaet, Sagan, Stybar is overkomen).
    14-04-2023 18:45
    Daarnaast is Naesen ook enkele jaren als meesterknecht van goudwaarde geweest voor Bardet in de Tour(*). Een 'Van Aert light' als het ware... ;-)

    (*dat waren sowieso de topjaren voor AG2R - hoe ze toen enkele keren als ploeg een tourrit dynamiteerden was denk ik ongekend voor een frans team post-Festina)
14-04-2023 09:46
Nog meer geld maakt minder gelukkig dan nog meer goede prestaties, dus verstandige keuze.
14-04-2023 10:21
Toch fijn om te weten dat de oude geruchten zijn vervangen door nieuwe geruchten
    14-04-2023 10:38
    Klopt. Wie het bij het rechte eind heeft wordt pas duidelijk na het zetten van de handtekening. Dit bericht is een nieuw gerucht, onterecht als feit geïnterpreteerd door menig lezer.
    14-04-2023 11:26
    Ik ga er toch van uit dat het een vaststaand feit is wanneer kind-aan-huis Wielerflits zegt "Meerdere bronnen hebben dit aan WielerFlits bevestigd".
14-04-2023 10:40
Zeer verstandige beslissing van Laporte. Ik vind het wel jammer omdat ik de toppers liever tegen elkaar zie rijden. Laporte zal zich echter realiseren dat hij tegen de groten toch vrijwel kansloos is en dat hij alleen op deze manier nog grote koersen kan winnen.
14-04-2023 10:59
Er bestaan nog waarden en normen
14-04-2023 12:17
Ik denk dat hij niet beter kan zitten dan bij JV met het oog op het winnen van grote koersen.
14-04-2023 13:03
Voor zowel Laporte als TJV lijkt me dit goed nieuws.
Gelukkig zijn er in de echt grote klassiekers altijd nog van der Poel en Pogacar (en in toekomst wellicht Evenepoel?), waardoor TJV deze - ondanks de kracht in de breedte - nooit 'zomaar' even kan winnen.
14-04-2023 14:32
Goede beslissing van La Porte . Franse ploegen betekenen einde carrière!
14-04-2023 18:43
Wat een gedoe, laten we eerst het persbericht van eijn team afwachten
14-04-2023 10:11
Ben benieuwd wat het verschil gaat zijn, Laporte zal bij TJV toch ook niet slecht gaan verdienen..
    14-04-2023 10:30
    Dat vraag ik me ook af. Contract tekenen/verlengen in de periode dat je piekt is economisch meestal gunstiger voor renner dan voor ploeg. Van Baarle heeft vorig jaar ook op juiste moment zaken gedaan. Zonder info over duur van contract en opwaardering blijft het in dit geval speculeren.
14-04-2023 10:30
Positief is dat het volgens Sportwereld.be een verlenging is voor 3 jaar. Oftewel ook nadat Jumbo stopt als hoofdsponsor is er al financiële zekerheid dat ze Laporte met 3 jaar kunnen verlengen
    14-04-2023 10:58
    Of ze kunnen even goed tellen als ze pannnenkoeken kunnen uitkiezen.
    14-04-2023 13:01
    Mensen die denken nu nog steeds origineel te zijn met een pannenkoek-opmerking, die grap is er inmiddels wel vanaf hoor.
    14-04-2023 17:12
    Helemaal gelijk, dan ben je een echte pannenkoek.
    15-04-2023 19:53
    Sjonge jonge sjeg. Ik vond die pannenkoekenuitspraak zoooo hilarisch, zeker na het vervolg, dat ik ze toch graag wat levend hou. Gewoon minnetjes uitdelen als het je frustreert.
14-04-2023 10:17
Mooi ! Christophe is een bij !
14-04-2023 10:03
Kijk dit is nog eens fantastisch nieuws!! Die Boonen en nog meer Belgen zullen nu wel huilie doen.
    14-04-2023 10:19
    Deze reactie zegt vooral heel veel over jouw belevingswereld en helemaal niets over de mensen die je noemt. Het zal Boonen echt worst wezen wat Laporte voor een keuze maakt, hij probeerde inzichtelijk te maken hoe het proces rondom renners met einde contract vaak werkt.
    14-04-2023 10:25
    @Theo H Persoonlijk denk ik dat Tom Boonen en ook andere verslaggevers wel degelijk een voorkeur hebben waar renners gaan rijden. Naast verslaggevers zijn het namelijk ook 'wielerfans'. Dit is ook niet meer dan logisch.
    14-04-2023 10:34
    Betwijfel of Belgen hierom treuren: Laporte blijft belangrijkste knecht voor WVA en dat is in principe goed voor beide: reken maar dat Laporte met alle liefde ‘zijn ballen afdraait’ voor WVA, en dus voor een Belg.

    Voor de spankracht is het wel jammer, meer concurrentie zou beter zijn maar het geeft maar aan dat het succes van TJV meer is dan alleen een enorm budget.
    14-04-2023 10:44
    @cycling
    Tom Boonen zal natuurlijk altijd aan de ploeg-Lefevere gelinkt blijven, maar draagt net zo goed Wout Van Aert of Mark Cavendish een warm hart toe. Hij is bovenal 'wielerfan' en niet 'fan van één ploeg' zoals de meneer hierboven. Zijn analyses zijn altijd neutraal en to-the-point. Zijn bemerking dat Laporte door andere ploegen benaderd zou gaan worden, ging niet over QuickStep en wordt hier ook bevestigd.
    14-04-2023 10:47
    @Maillot a Pois ik heb het niet over Tom Boonen specifiek, maar over de opmerking van Theo H dat verslaggevers/analisten geen voorkeur hebben waar renners gaan rijden. Ik vind het ook niet meer dan normaal dat ze een voorkeur hebben. Dit hoeft objectieve verslaglegging niet in de weg te staan. En bij Tom Boonen is dit inderdaad niet het geval
    14-04-2023 12:46
    @Cycling: Ik zeg toch niets over analisten/verslaggevers in het algemeen en heb het (in reactie op) alleen over Boonen in relatie tot contractverlenging Laporte? Ik zie geen enkele aanleiding of argument waarom Boonen zich daar druk over zou maken.

Reacties zijn gesloten.