Christoph Roodhooft: “We zien kansen in de eerste Tourweek”
Christoph Roodhooft, samen met broer Philip architect van Alpecin-Fenix, kijkt nu al uit naar de Tour de France van 2022. Donderdag werd in hartje Parijs het parcours gepresenteerd voor de komende editie van ‘La Grande Boucle’. “Net als de Tour van dit jaar krijgen we wat mij betreft een hele mooie eerste week”, aldus Roodhooft.
De 109de editie van de Tour de France gaat zoals we al langer weten van start in de Deense hoofdstad Kopenhagen, waar het peloton drie dagen blijft. In de eerste week komen de klassiekerrenners aan hun trekken, met een kasseienetappe naar Arenberg, een heuvelrit naar Longwy en enkele potentiële waaieretappes in Denemarken en Noord-Frankrijk. Het lijkt zo op het eerste gezicht een ideale week voor Alpecin-Fenix.
Rittenkapers
“Een hele mooie eerste week met onder andere een passage door België. Ook de passage in Denemarken met mogelijke waaierritten biedt mogelijkheden voor ons”, begint Roodhooft zijn verhaal. “Starten in Binche is mooi en een kasseienrit is voor ons eveneens een mooi gegeven. We zijn niet bezig met een algemeen klassement, maar zien net als de afgelopen Tour wel kansen in de eerste week. Daarin gaan we proberen ons ding te doen.”
“De strijd voor geel zal anders zijn door de tijdrit in Denemarken, maar de ritten die volgen zullen volgens mij nog voldoende attractief zijn om eventueel nog een tegenzet te doen”, is Roodhooft van mening. Dit jaar trok Alpecin-Fenix met zijn drie kopmannen, Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Jasper Philipsen, naar de Ronde van Frankrijk. Zeker is dat Van der Poel ook in 2022 zal deelnemen aan de Tour, dit keer ook met de intentie om de ronde uit te rijden.
Wat dat betreft een beetje DQS light. Waarbij natuurlijk de budgetten wat anders liggen, en waarbij DQS natuurlijk wel wat mannen in de ploeg heeft die bergop wat kunnen. Maar ik denk dat ze hetzelfde dilemma delen, namelijk in hoeverre wil je het succes buiten je kernkwaliteiten gaan nastreven....
Merlier vs Jakobsen
Philipsen vs Lampaert
Rickaert vs Morkov
Dillier vs Asgreen
Meurisse vs Cattaneo
Riesebeek vs De Clercq
...
Zo heel veel lighter is het toch niet; als het enkel over de Tour-ploeg gaat. Qua budget valt het voor Alpecin ook allemaal mee; dat is gewoon op World Tour-niveau. Nu die (gepaste) licentie nog.
Het "light" gedeelte zit daaromheen / daarna. Waar DQS een "B ploeg" kan opstellen met renners als Cavendish, Asgreen, Cavagna, Stybar, Almeida, Masnada en Evenepoel, is de spoeling achter de toppers van AF toch een heel stuk dunner. Kijk naar wie er de prijzen pakken voor AF, en hoe dat is voor DQS.
Dat maakt denk ik het verschil tussen mee kunnen doen in alle grote wedstrijden, en mee kunnen rijden in alle grote wedstrijden. En het is dan ook des te knapper hoeveel zeges de mannen van AF uiteindelijk toch overal mee weten te pakken met hun beperkte hoeveelheid prijzenpakkers.
En verder staat er ook nergens in de reglementen dat je verplicht een top-10-kandidaat voor het eindklassement moet afvaardigen. Dus ik begrijp niet wat je bedoelt...
Geintje: inderdaad is hun 1e selectie best gelijkwaardig. Alpecin moet voor etappes, mogelijk gele trui en eventueel groen gaan. Dan heb je aan één of twee types als Meurisse genoeg om in de bergen nuttige dingen te doen in de achtergrond (en misschien een dagje op avontuur).
En ben je één van de meest succesvolle ploegen, dat is een hele prestatie.
Dit jaar kan je inderdaad stellen dat Alpecin zich zo ongeveer op alle vlakken kan meten met een WT team.
Voorgaande jaren was dat niet het geval, en had Alpecin een veel smallere selectie, waarmee ze toch opvallend goede resultaten wisten te behalen.
Stel dat je startrecht voor de twee beste PCT teams vervangt door startplicht? Wat dan als er geen PCT ploeg met een selectie zoals Alpecin is. Dan straf je hen eigenlijk voor goede prestaties?
Of wil je teams die té goed worden verplichten over te stappen naar de WorldTour? Dan vraag ik me af hoe je bepaalt wat té goed is, en hoe je dat rijmt met het beperkte aantal WorldTour licenties?
Ook deze eerste week van de TOUR zal voor Alpecin niet anders zijn. Maar Jumbo (van Aert), Quickstep (Alaphilippe), Bahrein (Colbrelli), Groupama FDJ (Kung), enz.., enz.... zullen dit ook zeggen.
Ten eerste omdat Mathieu geen echte massasprinter is en ten tweede omdat ze dan de kansen van Merlier/Philipsen moeten opofferen en met de puntenverdeling zoals ze nu is, zijn Philipsen en Merlier even grote, zoniet geschiktere kandidaten om voor groen te gaan binnen die ploeg.
In theorie zijn ze er allebei voor gemaakt, maar in hun huidige ploegen (met de huidige samenstellingen en huidige prioriteiten) gaan zowel Van Aert als van der Poel nooit groen winnen. Dan moeten ze daar vertrekken of moeten de prioriteiten van die ploeg worden aangepast. Of moet op zijn minst de ridicule puntenverdeling in grote rondes worden aangepakt, al krijgen ze dan uiteraard ook concurrentie van Roglic en Pogacar, die nu nog kanslozer zijn dan Wout en Mathieu.