Christoph Roodhooft: “We zien kansen in de eerste Tourweek”
foto: Cor Vos
vrijdag 15 oktober 2021 om 08:33

Christoph Roodhooft: “We zien kansen in de eerste Tourweek”

Christoph Roodhooft, samen met broer Philip architect van Alpecin-Fenix, kijkt nu al uit naar de Tour de France van 2022. Donderdag werd in hartje Parijs het parcours gepresenteerd voor de komende editie van ‘La Grande Boucle’. “Net als de Tour van dit jaar krijgen we wat mij betreft een hele mooie eerste week”, aldus Roodhooft.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De 109de editie van de Tour de France gaat zoals we al langer weten van start in de Deense hoofdstad Kopenhagen, waar het peloton drie dagen blijft. In de eerste week komen de klassiekerrenners aan hun trekken, met een kasseienetappe naar Arenberg, een heuvelrit naar Longwy en enkele potentiële waaieretappes in Denemarken en Noord-Frankrijk. Het lijkt zo op het eerste gezicht een ideale week voor Alpecin-Fenix.

Rittenkapers 
“Een hele mooie eerste week met onder andere een passage door België. Ook de passage in Denemarken met mogelijke waaierritten biedt mogelijkheden voor ons”, begint Roodhooft zijn verhaal. “Starten in Binche is mooi en een kasseienrit is voor ons eveneens een mooi gegeven. We zijn niet bezig met een algemeen klassement, maar zien net als de afgelopen Tour wel kansen in de eerste week. Daarin gaan we proberen ons ding te doen.”

“De strijd voor geel zal anders zijn door de tijdrit in Denemarken, maar de ritten die volgen zullen volgens mij nog voldoende attractief zijn om eventueel nog een tegenzet te doen”, is Roodhooft van mening. Dit jaar trok Alpecin-Fenix met zijn drie kopmannen, Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Jasper Philipsen, naar de Ronde van Frankrijk. Zeker is dat Van der Poel ook in 2022 zal deelnemen aan de Tour, dit keer ook met de intentie om de ronde uit te rijden.

RIDE Magazine
21 Reacties
Sorteer op:
15 oktober 2021 10:02
Benieuwd of AF ook nog iets van klimmers mee gaat pakken deze TdF. Soms moet je (zeker als wat kleinere ploeg) je knopen tellen en kijken waar je goed in bent. En dan is dat toch gewoon in de sprintersritten, poefpoefritten, en de overgangsritten voor avonturiers met een beetje klimbenen maar vooral een goede finish.

Wat dat betreft een beetje DQS light. Waarbij natuurlijk de budgetten wat anders liggen, en waarbij DQS natuurlijk wel wat mannen in de ploeg heeft die bergop wat kunnen. Maar ik denk dat ze hetzelfde dilemma delen, namelijk in hoeverre wil je het succes buiten je kernkwaliteiten gaan nastreven....
    15 oktober 2021 10:51
    VDP vs Alaphillipe
    Merlier vs Jakobsen
    Philipsen vs Lampaert
    Rickaert vs Morkov
    Dillier vs Asgreen
    Meurisse vs Cattaneo
    Riesebeek vs De Clercq
    ...

    Zo heel veel lighter is het toch niet; als het enkel over de Tour-ploeg gaat. Qua budget valt het voor Alpecin ook allemaal mee; dat is gewoon op World Tour-niveau. Nu die (gepaste) licentie nog.
    15 oktober 2021 11:05
    Ik denk dat de eerste lijn van DQS en AF zeer gelijkwaardig zijn (Flip vs VDP, Jakobsen vs Merlier, Philipsen vs Lampaert. En eventueel Morkov vs Rickaert)

    Het "light" gedeelte zit daaromheen / daarna. Waar DQS een "B ploeg" kan opstellen met renners als Cavendish, Asgreen, Cavagna, Stybar, Almeida, Masnada en Evenepoel, is de spoeling achter de toppers van AF toch een heel stuk dunner. Kijk naar wie er de prijzen pakken voor AF, en hoe dat is voor DQS.

    Dat maakt denk ik het verschil tussen mee kunnen doen in alle grote wedstrijden, en mee kunnen rijden in alle grote wedstrijden. En het is dan ook des te knapper hoeveel zeges de mannen van AF uiteindelijk toch overal mee weten te pakken met hun beperkte hoeveelheid prijzenpakkers.
    15 oktober 2021 11:07
    Ze kunnen vooral prijzen pakken omdat ze hun budget eenzijdig kunnen inzetten en hun team niet moeten uitbouwen door een gedrocht in de reglementen.
    15 oktober 2021 11:11
    Dat ben ik met je eens Beer. Maar dat kun je uiteindelijk AF niet verwijten...
    15 oktober 2021 11:40
    @Beer: aan welke reglementair gedrocht zou Alpecin nu dan niet voldoen wat als WT-ploeg wel zou moeten? 30 renners hebben ze al. Een opleidingsploeg ook (al is dat pas over x jaar een voorwaarde). En voor dat handjevol WT-koersen waarvoor ze gepast hebben hadden ze echt wel een ploegje kunnen afvaardigen als dat nodig was.
    En verder staat er ook nergens in de reglementen dat je verplicht een top-10-kandidaat voor het eindklassement moet afvaardigen. Dus ik begrijp niet wat je bedoelt...
    15 oktober 2021 11:41
    Startplicht ipv startrecht. Moeilijker is het niet.
    15 oktober 2021 13:01
    De rechten en plichten van de ProTour passen AF als gegoten. Je kunt ze alleen maar prijzen dat ze kans zien om dat tot het uiterste uit te buiten. De broertjes managen zoals hun renners koersen. Oppertuun, gewiekst en effectief met een vleugje bravoure. Ik vind dat persoonlijk leuker dan bijvoorbeeld zo'n WT-ploeg als pakweg DSM die zichzelf en zijn renners actief ten gronde lijkt te richten. Dat een handjevol mensen zich aan het "profiteursgedrag" van AF stoort, dat zal allemaal best maar hoe belangrijk is dat nou eigenlijk.
    15 oktober 2021 13:55
    @Beer: mooi lijstje, maar Meurisse wordt natuurlijk geen 7e in de Tour ;)

    Geintje: inderdaad is hun 1e selectie best gelijkwaardig. Alpecin moet voor etappes, mogelijk gele trui en eventueel groen gaan. Dan heb je aan één of twee types als Meurisse genoeg om in de bergen nuttige dingen te doen in de achtergrond (en misschien een dagje op avontuur).
    En ben je één van de meest succesvolle ploegen, dat is een hele prestatie.
    15 oktober 2021 14:17
    Dat Alpecin het goed uitspeelt, doet niet terzake. Ook wie er zich aan stoort heeft geen belang. Wat er wel toedoet, is dat het competitievervalsing is. En daarom is het wel belangrijk dat die regels eindelijk verdwijnt.
    15 oktober 2021 14:58
    Dat is echt onzin Beer. Competitievervalsing? Serieus? Nu suggereer je bijna dat een ProTour-ploeg in een WT veld uitsluitend flutuitslagen mag rijden want anders is het niet eerlijk. Is dat wat je bedoelt? ProTour en WorldTour hebben nu eenmaal geen promotie- en degradatiesysteem. Zou je er dan ook voor pleiten dat de laagst geplaatste WT-teams verplicht afstand moeten doen van hun WT-status? Of gaat het je er alleen om dat het startrecht geschrapt wordt zodat iedereen in de PT van wildcards afhankelijk wordt?
    15 oktober 2021 15:06
    Het meeste van wat je schrijft, zeg ik helemaal niet Barry. Het gaat me idd om dat startrecht en gebrek aan startplicht. Daardoor heeft Alpecin een wezenlijk voordeel tov de ‘echte’ WT teams. Ze mogen meerijden, maar moeten aan minder eisen voldoen. Terwijl het in wezen natuurlijk ook gewoon een team op WT-niveau is; qua renners, qua budget, qua materiaal en qua omkadering. Als je hen de beloning van het startrecht geeft; geef hen dan ook alle voorwaarden die voor de andere teams gelden.
    15 oktober 2021 15:27
    @Beer
    Dit jaar kan je inderdaad stellen dat Alpecin zich zo ongeveer op alle vlakken kan meten met een WT team.
    Voorgaande jaren was dat niet het geval, en had Alpecin een veel smallere selectie, waarmee ze toch opvallend goede resultaten wisten te behalen.

    Stel dat je startrecht voor de twee beste PCT teams vervangt door startplicht? Wat dan als er geen PCT ploeg met een selectie zoals Alpecin is. Dan straf je hen eigenlijk voor goede prestaties?

    Of wil je teams die té goed worden verplichten over te stappen naar de WorldTour? Dan vraag ik me af hoe je bepaalt wat té goed is, en hoe je dat rijmt met het beperkte aantal WorldTour licenties?
    15 oktober 2021 15:51
    Okee, ze worden beloond met startrecht. Maar dan is het nog steeds geen startplicht. Op welke bijbehorende voorwaarden doel je dan? Het aantal renners onder contract ofzo? Of álle voorwaarden van een WT-ploeg minus startplicht? WT-light zo je wilt?
15 oktober 2021 10:59
Ach, iedere ploeg ziet wel mogelijkheden. Dat is nog nooit anders geweest.
Ook deze eerste week van de TOUR zal voor Alpecin niet anders zijn. Maar Jumbo (van Aert), Quickstep (Alaphilippe), Bahrein (Colbrelli), Groupama FDJ (Kung), enz.., enz.... zullen dit ook zeggen.
    15 oktober 2021 11:51
    Ik denk dat Movistar toch niet staat te springen om zo’n eerste Tour week… maar de meeste ploegen hebben wel een paar renners die er iets moeten kunnen doen.
    15 oktober 2021 13:48
    Inderdaad zal iedere ploeg kansen zien, anders hoef je niet mee te doen (Wanty, die jaren slechts de rol hadden in de kansloze vroege ontsnapping te zitten vanwege publiciteit doet tegenwoordig zelfs soms mee). Maar een groot verschil is wel of je de kansen verwezenlijkt, en daar is AF de afgelopen jaren heel goed in geslaagd, terwijl DSM er vrijwel niks van bakte afgelopen seizoen (seizoen daarvoor was nog prima)
15 oktober 2021 11:34
Alpecin beschikt maar over 2 klimmers, en die zijn redelijk light (Vine en Bayer). Ik neem aan dat die hun kansen wel gaan krijgen in Giro en/of Vuelta, en dat men in de Tour naast de 3 kopmannen 5 allrounders meeneemt die zowel kunnen knechten als in de overgangsritten meezitten. Genre Stannard, Gogl, Meurisse, Dillier, Vermeersch, Oldani, De Bondt, Riesebeek dus. Genoeg keuze...
15 oktober 2021 11:47
Die eerste week is best de moeite. Daarna heeft Alpecin in de Tour weinig meer te zoeken, al denk ik dat Poel het groen kan pakken.
    15 oktober 2021 14:24
    Daarvoor moet je regelmatig top 5 rijden in massasprints, dat zie ik niet gebeuren. Groen win je niet met wat overgangsritten en aankomsten op muurtjes, dan moet je een keer of 4/5 top 3 rijden in de vlakke vlakte, want daar zitten de punten.

    Ten eerste omdat Mathieu geen echte massasprinter is en ten tweede omdat ze dan de kansen van Merlier/Philipsen moeten opofferen en met de puntenverdeling zoals ze nu is, zijn Philipsen en Merlier even grote, zoniet geschiktere kandidaten om voor groen te gaan binnen die ploeg.

    In theorie zijn ze er allebei voor gemaakt, maar in hun huidige ploegen (met de huidige samenstellingen en huidige prioriteiten) gaan zowel Van Aert als van der Poel nooit groen winnen. Dan moeten ze daar vertrekken of moeten de prioriteiten van die ploeg worden aangepast. Of moet op zijn minst de ridicule puntenverdeling in grote rondes worden aangepakt, al krijgen ze dan uiteraard ook concurrentie van Roglic en Pogacar, die nu nog kanslozer zijn dan Wout en Mathieu.
15 oktober 2021 12:37
Hetgeen ik over Plugge z'n uitlatingen zeg - 'de kunst van het niets zeggen - geldt ook voor Roodhooft Het zou vreemd zijn als hij zegt dat hij geen kansen en mogelijkheden ziet de eerste week. Maar ok, tis komkommertijd.

Reacties zijn gesloten.