Chris Froome wil dit jaar Tour en Vuelta combineren

dinsdag 3 mei 2022 om 11:12
Chris Froome wil dit jaar Tour en Vuelta combineren

foto: Cor Vos

Chris Froome wil dit jaar deelnemen aan twee grote rondes. Dat heeft de Brit laten weten aan Velonews. De renner van Israel-Premier Tech hoopt deze zomer de Tourselectie te halen, om dan in het najaar ook nog mee te doen aan de Vuelta a España.

Velonews sprak met Froome op de slotdag van de Ronde van Romandië. De viervoudige Tourwinnaar is op zijn 36ste nog altijd bijzonder ambitieus. Froome hoopt er over goed twee maanden bij te zijn, als in Kopenhagen de 109e editie van de Tour de France van start gaat. “Dat is mijn grote doel, om straks in de best mogelijke vorm aan de start te verschijnen van de Tour. Ik zal nog wel aardig wat stappen moeten zetten.”

Na de Tour is Froome overigens niet van plan om gas terug te nemen, aangezien de grote ronde-winnaar van weleer ook graag wil deelnemen aan de Vuelta. “Als je naar mijn eerdere seizoenen kijkt, zie je dat ik richting de Tour altijd tijd nodig had om naar mijn topvorm te groeien. Ik was dan vervolgens in staat om mijn vormpeil vast te houden met het oog op de Vuelta. Ik hoop dat nu ook weer te doen, al zal het afhangen van het verdere verloop van het seizoen.”

Froome boekt naar eigen zeggen nog altijd progressie, bijna drie jaar na zijn zware valpartij in het Critérium du Dauphiné. “Met de benen gaat het de goede kant op. Maar belangrijker is dat we merken dat er progressie is. En de laatste maand kan ik zeggen dat ik het gevoel heb een stap te hebben gezet. En dat is iets waar ik op kan bouwen. Er zijn een hoop hindernissen overwonnen. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam anders reageert dan vorig jaar”, vertelde hij in de Tour of the Alps nog aan WielerFlits.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Wijon 3 mei 2022 om 11:15

2x AK top 50 is zeker haalbaar!

Alfons Haavers 3 mei 2022 om 11:18

Zelfs hieraan durf ik sterk te twijfelen, als je zijn uitslagen van de afgelopen jaren er op nakijkt.

klimmer999 3 mei 2022 om 11:19

Toch zeker top 100. Of misschien het oudere klassement.

TheBigShow 3 mei 2022 om 11:25

Zijn beste koers sinds zijn val is eigenlijk nog de Tour de L’ain in 2020 geweest…

Verweggistan 3 mei 2022 om 11:27

Van allebei een stukje?

Dikke Vrouw 3 mei 2022 om 11:27

Sir Chris ging best lang mee afgelope zondag

De Siepel 3 mei 2022 om 11:31

Wat wil Froome nu nog bewijzen. Niet serieus te nemen.

Limal 3 mei 2022 om 11:36

Hij wil – wellicht tegen beter weten in – bewijzen dat je hem nog altijd serieus moet nemen ;-)

ThorHushovd 3 mei 2022 om 13:41

Serieus, hij mag er best een paar nemen. Dat zouden ze in Ootmarsum zo zeggen, ofnie Siepel?

Pietspeed 3 mei 2022 om 14:51

Wat denk je zelf?
Hij heeft spijkerhard te bewijzen dat hij z’n geld, ie €5milj. per jaar waard is voor z’n werkgever / sponsors. Z’n eigen egootje, met alle respect voor de ‘sir’ doet hier niet ter zake.

Koers 3 mei 2022 om 11:58

Als knecht, vrijbuiter of aanklamper? Ik mag toch hopen een van die eerste 2. Benieuwd of hij nog een mooie rit kan winnen

vincenzo 3 mei 2022 om 12:18

“Progressie”, ach ja

Cadellie 3 mei 2022 om 12:29

Schrijf hem maar op! De rode lantaarn!

Kopinkas 3 mei 2022 om 12:30

Laten we het omdopen tot Froomianopsie, een heel bijzondere vorm van ‘hemianopsie’, een soort gezichtsvelddefect, waarbij het visuele signaal niet langer aankomt in het gezichtscentrum in de hersenen.
De patiënt denkt met andere woorden dat hij nog alles kan.
Ik heb er net zijn erelijst nog eens bijgenomen. Dat lijstje overwinningen dat in 2019 abrupt wordt afgebroken, maar die breuk – en het onherstelbare karakter ervan – is nog steeds niet geregistreerd in Froomes brein.
Ergens is het om medelijden mee te krijgen.

tvm 3 mei 2022 om 12:47

Als uithangbord voor de sponsoren: ja.
Sportief gezien, en als plekbezetter van potentieel talent: nee.

ThorHushovd 3 mei 2022 om 13:43

Het eerste punt gaat niet zonder het tweede punt (alleen als hij meerijdt is hij het uithangbord, anders niet).

ivo001 3 mei 2022 om 14:00

Laat hem eerst maar koersen en presteren combineren.

peterwinnen 3 mei 2022 om 14:45

Stuitende negativiteit rondom Froome, van mensen die (net zoals ik overigens) van de bank af een mening hebben. Die man knokt zich te blubber. Ik heb er respect voor, of hij nou 94e of 1e wordt.

Pietspeed 3 mei 2022 om 14:58

Stuitende naïviteit van een reactie. Froome wordt naar verluidt p/j 5 miljoen betaald om met prestaties cq z’n benen te spreken.
Dat hij meer dan zijn stinkende best doet, nog altijd in zichzelf gelooft en ambities heeft, allemaal respectabel en ik geloof het nog ook. Maar benoemen wat de feiten zijn is gewoon realiteit. En dat is niet presteren.

Massimo Bataille 3 mei 2022 om 15:14

Froome wordt 5 miljoen per jaar betaald om de sponsors tevreden te houden.
Of dit met prestaties/overwinningen is of om handjes te schudden op VIP-gebeuren en ‘posterboy’ te zijn, maakt eigenlijk niets uit.

Als hij in de tour de france start, zal hij toch de nodige publiciteit krijgen/ interviews moeten afleggen. Meerderheid van de TdF-kijkers zijn geen wielerkenners en denken niet: hij heeft al 3 jaar geen prijs meer gereden.
Die denken enkel: hey, heeft hij niet een paar keer de TdF gewonnen?

Net zoals ze bij sagan ook denken – hij is paar keer wereldkampioen geworden toch? En waarom draagt hij geen groene trui =D

dumoman 4 mei 2022 om 08:18

@pietspeed, ik vind het bijzonder dat jij en een aantal ander WF'ers, blijkbaar het salaris van Froome en van Tom Dumoulin (zie het gezeur over zijn salaris in het topic over hem) betalen. Ik zou anders niet weten waar jij je zo druk om maakt. Doe je dat ook bij andere sporten ? Dan kun je met bijvoorbeeld voetballers helemaal los gaan, hier zijn erbij die per dag meer dan een modaal jaarsalaris ontvangen. Is dit reeel t.a.v. de prestatie die ze leveren ? Nee, maar helpt het om je hier druk over te maken ? Ook nee……

mauri 3 mei 2022 om 19:29

Inderdaad maar ik vind dat je beter zou stoppen dan wordt dat nog altijd gedaan. Gigantische flater van die ploeg ook. Hetzelfde kun je zeggen voor totalenergies(Terpstra, Boasson hagen, Sagan…) Lotto (Gilbert, Degenkolb al is die nu weg) en UAE (Costa, Richeze, Gaviria, Mirza)

Headlines

Materiaalzone