Chris Froome: “Ik vecht al zes jaar voor deze overwinning”

maandag 11 september 2017 om 08:39
Chris Froome: “Ik vecht al zes jaar voor deze overwinning”

Foto: Sirotti

Chris Froome realiseerde gisteren een historische dubbel. Door na de Tour de France ook de Vuelta a España te winnen, voegt hij zich in een select rijtje renners die twee grote rondes in één jaar wisten te winnen. “Ongelooflijk dat ik de eerste ben die eerst de Tour wint en daarna de Vuelta”, vertelde hij na afloop.

Froome droeg vanaf de vierde dag de leiderstrui. Met behulp van zijn ploeg – waarin Wout Poels met name in de slotweek een belangrijke rol speelde – behield hij deze tot en met de slotdag. “Ik heb het niet alleen gedaan, er stond een geweldige ploeg achter me,” kijkt hij terug.

De Brit is blij dat hij eindelijk de Vuelta op zijn palmares bij kan schrijven. “Ik vecht al zes jaar voor deze overwinning. Het is geweldig om na drie keer tweede ditmaal op de hoogste trede te kunnen staan”, aldus Froome.

Groene trui
Froome was al zo goed als zeker van het eindklassement, maar nam gisteren alsnog de nodige risico’s om het puntenklassement te winnen. “Ik dacht dat dit waarschijnlijk de enige kans in mijn carrière zou zijn om de puntentrui in een grote ronde te winnen”, zei hij. “Dus ik heb alles gegeven en slaagde erin nog wat punten te pakken. Als ik iets kan winnen, dan ga ik ervoor. Het is geweldig dat het ook is gelukt.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

GilBang 11 september 2017 om 08:45

Heel knap gedaan. Natuurlijk zie je als fan liever dat hij het wat vaker alleen zou moeten opknappen, en niet 95% van elke eindklim voor en achter hem ploegmaten heeft zitten. Desondanks is het gewoon een ongekend sterke prestatie en leuk dat hij meer doelen heeft dan alleen de tour winnen elk seizoen.

Secondant 11 september 2017 om 08:53

Een fantastische prestatie van de volledige Sky-trein, en met Froome natuurlijk voorop. Ben benieuwd of ze dit volgend jaar kunnen herhalen, twee rondes lang op kop sleuren in alle ritten. Ze verliezen toch wel wat klimknechten (Landa en Nieve, terwijl o.a. Moscon nog niet heeft bijgetekend volgens mij). Halen met De La Cruz natuurlijk wel één vervanger terug.. maar ze gaan er toch (iets) op achteruit als je het mij vraagt. Voor het eerst in jaren.

Tuubke 11 september 2017 om 09:08

@gilbang Die concurrenten kunnen natuurlijk ook in het wiel van de Sky-train gaan zitten. Het verschil is alleen dat Froome nog iets over heeft als zijn ploegmaten eindelijk wegvallen (als ze dat al doen), terwijl de rest dan meestal al is afgehaakt.

Bertvd 11 september 2017 om 09:14

Nou, en nu de Giro.

GilBang 11 september 2017 om 09:16

@Tuubke Grotendeels mee eens. Er zit natuurlijk wel een (klein) verschil dat als je 5 knechten om je heen hebt je nooit om een bidon of gelletje verlegen zit. Nogmaals – grootste prestatie en perfect ploegenspel.

Wheely 11 september 2017 om 09:28

Voor mijn gevoel wel de eerste keer dat hij en het team er vol voor gingen. Dit was helemaal volgens de agenda.

“I love it when a plan comes together” Had hij ook kunnen zeggen.

Timocycling 11 september 2017 om 09:34

Froome is gewoon een ongekend goede renner. Hij is ook de sterkste gewoon. Mede dankzij een uitstekende tijdrit maakt hij het verschil. Topprestatie.

Hij heeft dan wel een topteam, maar hij kan ze zelf ook volgen i.t.t. anderen én heeft nog wat over als de trein weg is.

nederbelg 11 september 2017 om 09:59

Het is hem gegund, toch wat het eindklassement betreft. De puntentrui lijkt me minstens op het vlak van de tussenspurten aan herziening toe. 4 punten per spurt (zoals Trentin gisteren,die werkelijk alles deed wat hij kon) is gewoon te laag. Als het er 6 waren geweest per tussenspurt, dan was het voor Trentin al eerder bijna in de pocket geweest – en dan zie ik Froome in Madrid echt niet voor plek 6 of zo spurten…

Geurt Harm 11 september 2017 om 13:09

Zonder Andorra en individuele tijdrit had Bertje op de hoogste trede gestaan. Froome is goed, maar wint altijd dank zij de overmacht van zijn ploeg. In de rit naar Angliru reden op een gegeven moment nog 13 man, waarvan 6 van team Sky. Dat zijn aantallen die zelfs US Postal en Festina niet voor elkaar kregen. Hij zal ook nooit de sympathie van de mensen krijgen, omdat men ten allen tijde voor de underdog is en omdat Sky het wielrennen als kijksport verkracht. Zo’n jongen zou de uitdaging eens aan moeten gaan en voor een andere ploeg moeten kiezen. Naar Trek of zo, als opvolger van Bertje.

schipperaar 11 september 2017 om 13:47

Wat een standaard interview weer, zal geen kou lijden deze winter met al zijn truien maar een woordje over Wout had toch wel gegund geweest.

Di Miauw 11 september 2017 om 15:14

En nu de triple

Coldeportes 11 september 2017 om 15:22

edit WF: gedraag je

Doordrijver 11 september 2017 om 15:23

Hij mag Poels wel tot in de grond bedanken.
Die lacht zo groen als wat en denkt in zichzelf ‘ach man, je gunt me écht geen hol he?’

Coldeportes 11 september 2017 om 15:28

edit WF: tot ziens

tendam 11 september 2017 om 15:49

@wielerflitscensureert
Er is een forum thread getiteld 'verdachte renners', daar kun je ongestoord je filmpjes posten!

on: Chris Froome leek me niet eens top dit jaar. Toch wint hij twee grote rondes. Tijd voor wat meer serieuze concurrentie, hopelijk kan Dumoulin de verwachtingen waarmaken. Of komt Quintana weer op niveau.

xistnc 11 september 2017 om 15:57

@coldeportes
En dat was een reactie op de geschrapte post van Scooterbroem met een filmpje over een zogenaamd motortje in de fiets van Froome.

On: ik had inderdaad ook het idee dat Froome helemaal niet zijn beste niveau van de afgelopen jaren heeft hoeven halen in zowel de Tour als de Vuelta. Hopelijk krijgt hij volgend jaar weer échte tegenstand, al zou het zomaar kunnen dat hij vanwege deze dubbel volgend jaar sowieso zelf wat minder is. Dat hakt er heus wel in.

jan jansen 11 september 2017 om 16:11

edit WF: niet anti-supporteren

SprintMaster 11 september 2017 om 17:11

Ik hoop dat de concurrentie volgend jaar in de Tour op zijn sterkst is. Het wordt hoog tijd voor een nieuwe Tour winnaar.

Covadonga 11 september 2017 om 19:53

@geurt harm
Je doet alsof je uit naam van het hele volk spreekt. Zo bedoel je het vast niet, toch? Er zijn namelijk best veel mensen die Froome symphatie geven, ook hier op wf.

jan jansen 11 september 2017 om 21:52

Redactie;
Voor mij is het geen anti-supporteren maar een manier om aan te geven dat hij al 6 zes jaar bevoorrecht is tov andere teams.

Gebruikersnaam 11 september 2017 om 23:25

Hij heeft natuurlijk wel slechte herinneringen aan de Giro. De laatste keer dat hij daar meedeed, werd dit natuurtalent op ’t vlak van klimmen uit koers genomen omdat hij aan de wagen hing omdat hij nauwelijks omhoog raakte.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair