‘CCC overweegt alle sponsoring voor 2020-21 te stoppen’

zaterdag 25 april 2020 om 09:02
‘CCC overweegt alle sponsoring voor 2020-21 te stoppen’

foto: Cor Vos

De zorgen rond het CCC Team nemen toe. Het teammanagement zou aan een noodplan werken, nu de hoofdsponsor, de Poolse schoenenfabrikant CCC, speelt met het idee om alle sponsoring voor de periode 2020-2021 stop te zetten.

Schoenengigant CCC wordt hard geraakt door de coronacrisis, want het zag zijn omzet dalen en de beurskoers kelderen. Voor het bedrijf is het nu een kwestie van overleven, dus moet bezuinigd worden. Dat heeft ook gevolgen voor de sponsoring van de wielerploegen. Eerder al werd aan de renners gevraagd om tachtig procent van hun loon in te leveren. Ook is een groot deel van de staf op technische werkloosheid geplaatst.

Nu meldt Het Laatste Nieuws, op basis van het Poolse persbureau PAP, dat de top van het bedrijf zich beraadt over verdere stappen wat betreft toekomstige investeringen in de sportwereld. Het overweegt serieus om de sponsoractiviteiten voor 2020 en 2021 in te trekken, wat het einde zou betekenen voor de WorldTour-ploeg, de vrouwenploeg en het opleidingsteam. Het management van de wielerploegen zou momenteel aan een noodplan werken.

Bij de WorldTour-ploeg staat momenteel onder anderen Greg Van Avermaet, Matteo Trentin en Ilnur Zakarin onder contract. Bij de vrouwenploeg zijn Marianne Vos en Ashleigh Moolman enkele bekende namen.


Dit artikel delen:

16 Reacties

LB108 25 april 2020 om 09:14

Dit wisten we toch al..

Polleke 25 april 2020 om 09:53

Die gaan er niet meer aan beginnen, dat besluit is al genomen…..

vincenzo 25 april 2020 om 10:04

Einde ploeg, zoals al eerder voorspeld.

Beekman 25 april 2020 om 10:29

80% van het loon, dan zullen er vast nog geld moeten meenemen om aan het minimum loon te komen denk ik.

IlPirata 25 april 2020 om 10:46

Erg zonde dit, en het zal niet de laatste ploeg zijn, vrees ik.

koos1 25 april 2020 om 11:30

Heel Jammer. Maar stel dat er dit jaar niet meer of nog beperkt gekoerst gaat worden, dan zal het vrees ik niet de laatste ploeg zijn.

ProfrondeZevenbergen 25 april 2020 om 12:23

Waar blijft die bleiter die hier maar bleef roepen dat dit allemaal niet kon, want contract is contract?

KnightBiker 25 april 2020 om 19:21

Tja, ik weet niet hoe die contracten werken, maar als je van een werknemer af wilt moet je een vergoeding betalen, als je een contract opzegt moet je toch schikken, tenzij je je als bedrijf bankroet laat verklaren, het bedrijf officieel opdoekt om daarna een doorstart te maken. Anders bestel ik voortaan alle online op afbetaling om daarna niet te betalen, het hoeft kennelijk niet…

LB108 25 april 2020 om 20:53

@knightbiker, moet je wel realiseren dat je hier over een contract spreekt waarin zal staan dat je x aantal dagen internationaal in beeld komt. Wat nu niet het geval is of mogelijks zal zijn..

Derierre de la course 25 april 2020 om 21:08

Ik denk dat je hier zaken door elkaar haalt.

De renners zijn in dienst van de ploeg, als daar het geld op is kan er simpel weg niet betaald worden. Technisch is dan het bedrijf achter de ploeg failliet.

De sponsor sponsort de ploeg, daar kunnen voorwaarden zijn zoals internationale televisie-uren of ontbindende voorwaarden bij financiële moeilijkheden bij de sponsor.

De renner is dus niet specifiek aan de sponsor gekoppeld. Hoe de constructie tussen bijvoorbeeld Canyon en MvdP of Specialized en Sagan zit weet ik niet. Kan zijn dat er daar wat direct geld vloeit.

KnightBiker 25 april 2020 om 22:57

Okee, ik snap ook dat de ploeg en sponsor het contract hebben. Ik begrijp hieruit dat een ploeg een prestatie verplichting heeft die het nakomt door wedstrijden te rijden. In Deze is het onmogelijk voor de ploegen om te rijden, door overmacht kunnen ze het product niet leveren. Afhankelijk van hoe een contract is opgesteld zou een bedrijf dus onder zijn betalingsverplichting uit kunnen.
Bedankt voor de uitleg, ik zat iets teveel in arbeidsrecht te denken, desondanks zou ik als ploeg dat contract toch zo opstellen dat je het niet zonder een afkoopsom nietig kan verklaren.

Tinus 26 april 2020 om 08:22

Het is zinvol te realiseren dat het arbeidsrecht niet overal in de wereld of zelfs Europa vergelijkbaar is en het basisprincipe vaak is: geen arbeid, geen loon. In ons land is dat niet afhankelijk gesteld van de werkgever, maar in veel landen wel. Nu niet gekoerst wordt, is er geen arbeid.

Betreft de sponsorcontracten: die kun je onmogelijk vergelijken met particuliere koop, zoals KnightBiker doet. Het gaat om maatwerkcontracten, die zeer waarschijnlijk vele pagina’s aan ontbindende of opschortende voorwaarden bevatten. Het kan dus heel goed zijn dat CCC heel goed gerechtigd is de geldkraan dicht te draaien.

Benzardi 25 april 2020 om 19:16

De enige ploeg die niet hoeft in te leveren is Jumbo, deze sponsor verdient momenteel miljoenen.

LB108 25 april 2020 om 20:55

Tja dacht ik van de Lotto ploeg ook, nationale loterij maakt nu geen verlies lijkt me? Dagblandhandelaars zijn altijd open gebleven en je kan ook online spelen…
En Soudal; zowat iedereen is nu thuis aan het klussen dus lijkt me ook niet slecht voor hen..
Maar toch van dag 1 heeft de ploeg of sponsor alles stop gezet..?

Benzardi 26 april 2020 om 20:45

@ LB108
Maar toch van dag 1 heeft de ploeg of sponsor alles stop gezet..?

Dat kan aan andere dingen liggen en niet om geld?
Want zo als je voor schrijft de sponsor verdient genoeg.

LB108 26 april 2020 om 21:31

Dus aan wat dan..?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair