Cavendish vol lof over Vos: “Ze is op zoveel vlakken een inspiratiebron”

vrijdag 9 juli 2021 om 08:50
Cavendish vol lof over Vos: “Ze is op zoveel vlakken een inspiratiebron”

foto: Cor Vos

Marianne Vos boekte donderdag haar dertigste ritzege in de Giro d’Italia Donne en dat is ook Mark Cavendish niet ontgaan. De Britse spurtbom besloot de Nederlandse via een Instagram-bericht in het zonnetje te zetten. “Dertig is echt een mijlpaal. Ze is op zoveel vlakken een inspiratiebron geweest”, aldus Cav.

De voor Jumbo-Visma uitkomende Vos wist donderdag in de zevende etappe van de Giro Donne op het laatste klimmetje naar Puegnago Del Garda Elisa Longo Borghini en roze trui Anna van der Breggen naar de dichtste ereplaatsen te verwijzen. Het is voor Vos een bijzondere overwinning, aangezien het haar dertigste(!) ritzege is in de Ronde van Italië voor vrouwen.

“Tot volgend jaar eindelijk de start van de Tour de France voor vrouwen is, is de Giro Donne de grootste etappekoers voor vrouwen. Marianne Vos heeft zojuist haar dertigste etappe gewonnen. Dit moet groot nieuws zijn. De absolute greatest of all time“, haalt Cavendish de loftrompet boven voor haar vrouwelijke collega.

Waar Vos in Italië bezig is met het schrijven van wielergeschiedenis, kan Cavendish in de Tour de France naar een uniek record sprinten. De Brit is nog maar één zege verwijderd van het ritzegerecord van Eddy Merckx. De Belg boekte in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw 34 etappezeges in de Franse rittenkoers, Cavendish staat na een hattrick in deze Tour op 33 stuks.

Dit artikel delen:

36 Reacties

Medicijnman 9 juli 2021 om 08:55

“Cavendish lovend over haar collega”. Is mij iets ontgaan bij Cav? En hoe zit het dan met de reglementen: mag een vrouw meedoen bij de heren (wat mij betreft wel maar de ASO en anders de UCI wel is niet zo vooruitstrevend.

Natte spons 9 juli 2021 om 09:17

Cavendish is wel vaker positief over anderen en is buiten de sprint zelf om (wanneer hij in een killer veranderd) iemand die wel wat breder de wereld inkijkt, dan alleen zijn eigen team.

007 9 juli 2021 om 10:13

@redactie: wat was er mis met mijn reactie?!

Michelangelo 9 juli 2021 om 10:44

@Natte Spons,
Cav en zijn reacties zijn compleet afhankelijk van hoe hij in zijn vel steekt (en of hij wint of niet). Als hij goed presteert, is het een heel innemende persoonlijkheid. Vriendelijk, goedlachs, tijd voor een handtekening. En tweets zoals deze.

Maar als het niet gaat zoals hij wil is het een regelrechte aso. Richting collega’s (denk aan de collega’s die hij moedwillig onderuit heeft gereden), richting media, maar vooral ook richting fans. Het is echt net hoe zijn pet staat.

Mede daarom is het niet mijn favoriet… ook al kan ik dit soort tweets wel smaken!

Poeksel 9 juli 2021 om 11:08

Blijkbaar was de reactie van Medicijnman iets te cryptisch. Hij bedoelt dat “haar vrouwelijke collega” suggereert dat Cavendish een vrouw is.

007 9 juli 2021 om 12:40

Tsja, ik gaf alleen aan dat mannen bij de vrouwen mee mogen doen. En gaf hierbij ook een voorbeeld. Maar blijkbaar mag dat niet volgens de huisregels

Barry Batsbak 9 juli 2021 om 09:00

2021 is wel een flink charme offensief voor Cav. Maar het is wel prettiger om mensen op sociale media zo met elkaar om te zien gaan dan pakweg zo’n bitchfight van mevrouw Froome vs mevrouw Wiggins van een paar jaar geleden.

Romāns Vainšteins 9 juli 2021 om 09:14

Wat mij betreft is het allemaal troep.

Barry Batsbak 9 juli 2021 om 09:28

Ben er ook geen liefhebber van, maar het is er en het gaat niet meer weg.

KnightBiker 9 juli 2021 om 10:47

Buiten sociale media om is de huidige/nieuwe generatie sowieso veel collegialer naar elkaar toe. Ik vind het leuk hoe de renners elkaar feliciteren of zich ver-excuseren bij een foutje direct na de finish of tijdens de koers.
En inderdaad sociale media gaan niet meer weg, het is goed dat mensen laten zien dat decorum ook op sociale media the way to go is.

Gebruikersnaam 9 juli 2021 om 10:59

En we zijn sowieso allemaal fan van mevrouw Cavendish.

Wheely 9 juli 2021 om 09:51

Mark laat in ieder geval goed merken dat hij een heel groot fan van de sport is, niet alleen door dit soort posts maar ook hoe je hem ziet genieten in deze Tour. Alleen maar mooi dat hij Vos in het zonnetje zet.

Chasse_patate 9 juli 2021 om 09:51

Verschil is dat Vos niet alleen in de sprint wint

Anton van Valouwe 9 juli 2021 om 10:32

En niemand bewust onderuit rijdt.

Michelangelo 9 juli 2021 om 10:50

Voor mij is Vos zowel op als naast de fiets een veel grootsere sporter dan Cavendish. Ik kan me niet herinneren dat ik Vos ooit onrespectvol heb gezien richting collega’s, dat ze ooit mensen moedwillig onderuit heeft gereden. Altijd klaar voor de media en haar fans, terwijl ik met Cavendish zelf heb gezien dat meneertje fans enkel een blik waardig vindt als hij daar zin in heeft.

In mijn ogen is Vos een inspiratie voor velen, en bij Cavendish hoop ik altijd dat niet te veel mensen zich door hem laten inspireren….

KnightBiker 9 juli 2021 om 10:57

@anton valouwe – inderdaad, in koers is Cav bij tijd en wijle een klootzak die over de schreef gaat. Ik vermoed dat er af en toe een rode waas voor zijn ogen verschijnt..

Buiten de koers om is Cav een heerlijke sentimentele goedzak, maar als hij nog eens zo grof de fout ingaat als vroeger telt dat niet als excuus.

peter s 9 juli 2021 om 09:55

Ondans het mooie woorden zijn ,ben ik zijn charme- offensief en verrekte gejank meer dan zat

Koers 9 juli 2021 om 09:58

30 stuks in een ronde die gewoonlijk slechts 9 etappes heeft, dat zijn cijfers.

xistnc 9 juli 2021 om 10:01

Dit zijn complimenten van de orde “such a great driver, Lando”. Bleh.

WoutMathieu 9 juli 2021 om 10:19

Nadat je hem in een snellere auto pas na 20 ronden met heel veel moeite hebt ingehaald en Lando het vooral zelf liet lopen om z’n plek achter RB en Mercedes niet in gevaar te brengen …

bennotjoo 9 juli 2021 om 10:47

Mag ik zeggen dat het percentage azijnpissen in de reacties hier op Wielerflits echt ongelofelijk hoog is? Werkelijk bij ieder bericht valt men in de reacties over elkaar heen om dingen uit het bericht te bekritiseren, belachelijk te maken, een eigen wijsheid erop los te laten enz. enz…. Waar om is dat zo vraag ik me af. Echt zóveel negatieviteit.. Het heeft vaak weinig te maken met een normaal en constructief gesprek over wielrennen in de breedste zin… Maar dat zou het eigenlijk wel moeten zijn toch? En zo’n ouwe lul dat ik niets begrijp van online/social media etc ben ik ook weer niet..‍♂️

Tomasz 9 juli 2021 om 11:04

Jeetje wat een negativiteit in dit bericht.

Gebruikersnaam 9 juli 2021 om 11:12

Af en toe is het logisch en te verwachten. Maar in dit nieuwsbericht toch niet, dit is een onschuldig en positief bericht van respect tussen collega’s. Er zijn deze Tour al genoeg opportuniteiten geweest om de afkeer en de vooroordelen ten opzichte van Cavendish de vrije loop te geven. Het is overbodig en irrelevant om er hier nog maar eens opnieuw over te beginnen. Het is naar het schijnt ook mogelijk om de naam Cavendish te lezen en niet automatisch en dwangmatig “onsportief, hypocriet, smerige sprinter, aso” aan het artikel toe te voegen. Of om overduidelijk en heel doorzichtig toch zelf een context te forceren waardoor het “spontaan” ter sprake komt.

Ook wel een beetje zielig dat het zo dominant is dat het de normale reacties bijna ondersneeuwt.

Michelangelo 9 juli 2021 om 12:25

@Gebruikersnaam,
Wat is “een normale reactie” bij dit artikel? En wie bepaalt de norm?

Ik vind dit draadje eerlijk gezegd een prima balans hebben tussen de diverse meningen (van klapvee tot azijnpisser). En als ik de norm zou mogen stellen, dan is dat hem. Applausmachines zijn voor in Noord Korea (en voor onder de stukjes van Bruyneel ;-))

Quintenri 9 juli 2021 om 12:30

+100000000

super 9 juli 2021 om 12:36

@bennotjoo
Ga er vanuit dat het een uitlaatklep is van reaguurders die het zelf niet ver hebben kunnen schoppen in het wielrennen en dat ook moeten laten weten. Dan leest het een stuk makkelijker en wekt het, bij mij, soms zelf wat medelijden op.

Gebruikersnaam 9 juli 2021 om 22:05

@Michelangelo

Een normale reactie hoeft niet gedefinieerd te worden, want het wijkt niet af van de gezamenlijke norm.

Nood voelen om dan maar te gaan discussiëren over de interpretatie en definitie van normaal, dat is al meer een indicatie van een drang tot trollerig gedrag.

Speedy Mark 9 juli 2021 om 11:47

Kunnen we niet bijna tot de conclusie komen dat Vos misschien wel de grootste Wielrenner/renster ooit is. Baan, veld, weg, alles gewonnen. We hebben het over Cav en Merckx met het aantal tourzeges. Die 30 van Vos in de tour voor de dames (Giro) is veel indrukwekkender. Daar het aantal koersdagen een stuk minder is.

jooprioolpijp 9 juli 2021 om 11:57

Pogingen om te proberen vrouwen en mannen op één enkele schaal met elkaar te vergelijken zijn m.i. zinloos, maar ik ben met je eens dat Vos een heel grote is. Ik denk overigens wel dat Cav het echt meent, want ook Vos weet het een en ander van terugkeren na moeilijke periodes.

Pietspeed 9 juli 2021 om 12:00

Qua all time ranking sowieso, en aantal zeges waarschijnlijk ook. Maar op de keeper beschouwd wordt het misschien wel een gelijk spel met Anna van de Breggen, althans voor de weg.

TheBigShow 9 juli 2021 om 12:34

Nee dat kunnen we niet. Vrouwenwielrennen…

Pietspeed 9 juli 2021 om 11:55

Duidelijk uit de PR koker, om naast de vrouwen en Marianne ook z’n eigen bijna record nog even in de etalage te zetten. En bovendien de discussie van afgeschreven naar bijna onverklaarbaar succesvol te smoren. Overigens zijn beide tevens door diepe dalen gegaan. Pure win win situatie voor de wielerwereld! Mooier kan niet. Nu op de Champs alleen nog de boeken in, en dan toe.

jooprioolpijp 9 juli 2021 om 12:05

Arme Cavendish, zegt hij niks, is het een hork, zegt hij wel wat, is het onoprecht en louter PR. Grappig om te zien hoeveel moeite het kan kosten om iemand te duiden die niet altijd wit of altijd zwart is. Ik herken de correlatie tussen horkigheid en sportieve prestaties die bij Cav nogal aanwezig is uit mijn eigen jonge(re) jaren (waarbij ik nooit iemand de boarding ingereden heb of zo). Toenemende jaren en relativeringsvermogen doen wonderen…

SteelHorseCowboy 9 juli 2021 om 13:10

Heerlijk ironisch als de man die zelf meer dan 30 sprints in de Tour gewonnen heeft en mogelijk het record van Merckx kan evenaren van iemand anders zegt dat het groot nieuws is als iemand 30 etappes wint in de grootste koers die er is. Wat voor veer steek ja dan in je eigen reet.. Nou ja van Marc Cavendish kan ik het hebben.

bilthoven 9 juli 2021 om 13:33

Cav-hater of Cav-bewonderaar…..één ding is zeker: Hij is de beste sprinter aller tijden. En dat zal hij waarschijnlijk ook nog wel héééél lang blijven!

chasse patat 9 juli 2021 om 14:04

Cav wil denk ik duidelijk een punt maken dat de "oudjes" nog niet versleten zijn. (En terecht…!) Een Vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. Die oude Vos van een Cavendish.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair