Carlos Betancur opent Vuelta a Castilla y Leon met overwinning

vrijdag 15 april 2016 om 17:50
Carlos Betancur opent Vuelta a Castilla y Leon met overwinning

foto: Sirotti

Carlos Betancur heeft de openingsrit van de Vuelta a Castilla y Leon gewonnen. De renner van Movistar kwam in het Portugese Bragança na een wedstrijd van 166,3 kilometer als eerste over de finish door Pello Bilbao te verslaan.

Acht man op pad
De regenachtige etappe werd gekleurd door een vlucht van acht renners. De Australiër Adam Phelan (Drapac) en de Brit Tom Baylis (One Pro Cycling) ontsnapten samen met de Portugees António Barbio (Efapel) en de Spanjaarden Aitor Gonzalez (Euskadi), Jorge Cubero (Burgos-BH), Peio Goikoetxea (Manzana Postobon), Fernando Grijalba (Inteja-MMR) en Raul Alarcon (W52-FC Porto). Het peloton liet de vluchters niet ver weg rijden en hield de voorsprong lang rond de twee minuten. De voorsprong groeide nog tot vier minuten, waarna Movistar de touwtjes in handen nam.

Tijdreis
Doordat de etappe van het Spaanse Alcanices naar het Portugese Bragança voerde, maakten de renners een reis voor de tijd. Movistar trok zich daar niets van aan en haalde de vluchters terug. José Goncalves van Caja Rural-Seguros RGA probeerde in de slotfase te ontkomen aan de Movistar-overmacht, maar die missie mislukte. Zijn ploegmaat Pello Bilbao lukte dat wel op de laatste gecategoriseerde klim van de dag, hij kreeg niemand minder dan Carlos Betancur (Movistar) met zich mee.

Betancur mag aan de champagne
Bilbao bewoog hemel en aarde om Betancur van zich af te schudden, maar de Colombiaan gaf zich alles behalve gewonnen. De tweestrijd werd op de eindstreep beslecht in het voordeel van Betancur, die het vertrouwen dat Movistar hem gaf – na een lastige periode bij AG2R La Mondiale – nu terugbetaalt met een ritzege en de eerste leiderstrui in de Vuelta a Castilla y Leon.

De ritoverwinning betekent de eerste zege voor Betancur in 761 dagen, rekende @CafeRoubaix uit. Toen won hij het eindklassement in Parijs-Nice van 2014. De Ronde van Castillië en Leon duurt nog tot en met zondag.

Dit artikel delen:

38 Reacties

LyndaLid 15 april 2016 om 17:52

*Leest het artikel 10x om zeker te weten niks verkeerd te hebben gezien*

HUH?!?!

HE'S BACK!!

Ciclismo92 15 april 2016 om 17:53

Wait, what? Is dit een grap?

Zag ik echt niet aankomen dat hij al op dit niveau zou zitten.

Wim Kruithof 15 april 2016 om 17:53

Die zag ik niet aankomen…

Sephiroth 15 april 2016 om 17:54

serieus…. dat zag ik ff niet aankomen. Ben benieuwd of hij dit nu kan doorzetten, dan heeft movistar puik werk geleverd.

Puffin87 15 april 2016 om 17:55

Zegt dit nou meer over het niveau van Betancur? Of over de rest van het deelnemersveld? ;)

F e r o x 15 april 2016 om 17:55

Het is een laat Paas mirakel!

Thijs E 15 april 2016 om 17:56

Wat? is hij twee uur eerder vertrokken?

albertooo 15 april 2016 om 17:58

Oude Movistar-aanpak van kasseikoersen rijden werpt weer zijn vruchten af. Vamos Bananito :D

Turtlehead 15 april 2016 om 18:02

@Thijs E: Nee, maar wel hogere wetenschap, er staat immers ‘tijdreis’…

billi 15 april 2016 om 18:04

In Frankrijk was hij laatst al goed bezig, dus geheel verrast ben ik niet, was op de goede weg, dacht enkel dat het wat langer zou duren voordat hij dit zou kunnen. Bilbao is niet de minste en is in vorm. Tijd dus voor een feestje voor Betancur, hopelijk blijft het binnen de perken en duurt het niet te lang.

WinegumJoe 15 april 2016 om 18:04

Eerlijk gezegd twijfelde ik er niet aan dat hij ergens in de loop van het seizoen zichzelf weer zou terugvinden. AG2R was duidelijk geen ploeg voor hem, maar nu hij in een Spaanssprekende ploeg zit, met wat Colombianen erbij, zal het werken vast een stuk vlotter gaan.

SolerEritrean 15 april 2016 om 18:04

De conditie die hij had van vorig jaar tijdens de giro was zeker niet slecht en gelijkaardig aan deze die hij nu heeft denk ik.

Covadonga 15 april 2016 om 18:10

Toch op dit moment wel verrassend, maar op lange termijn zeker niet onverwacht. Zou het dan toch?

Hakkie2 15 april 2016 om 18:13

Ik verwachtte ook wel dat hij wel weer in vorm zou komen dit seizoen, was inderdaad eerder al goed bezig. Maar eigenlijk dacht ik dat die vorm nog wel even weg was, meer iets voor augustus oid. Ook omdat hij niet in de selectie van de Giro zit, ik had verwacht dat ze hem wel mee zouden nemen als hij in vorm was.

Lombarda 15 april 2016 om 18:26

Dat zag je al van ver aankomen. Al die Colombianen kunnen toch hard fietsen?

klootje kriekeljon 15 april 2016 om 18:26

Staat een stuk scherper dan andere jaren aan die foto te zien.

nasibal 15 april 2016 om 18:39

Wat leuk! Finishstraat lag door de MacDrive?

Kwiat 15 april 2016 om 18:44

Volgens mij kan Betancur nog wel wat kwijt…

https://pbs.twimg.com/media/CgFgsVEXEAAMAH1.jpg

Purito 15 april 2016 om 18:53

Als die Rio en de Vuelta niet wint, dan weet ik het ook niet meer….

123poetertjes 15 april 2016 om 19:05

Het zal niet zijn eerste vette vis van het jaar zijn, maar wel de eerste in koersverband.

Mac-S 15 april 2016 om 19:07

Tjongejonge, ik had niet verwacht de woorden “Betancur” en “overwinning” nog eens in dezelfde zin te lezen. Mooi voor hem!

Kwibus 15 april 2016 om 19:18

De winnaar van vandaag was onbeperkt spareribs beloofd.

Kwibus 15 april 2016 om 19:20

Zonder gekheid. Eigenlijk had ik de hoop wel opgegeven ook al kon je in Sarthe zien dat hij echt kgs an het kwijtraken was, dus aan de andere kant zat het er ook wel weer aan te komen. Echt geloven deed ik het niet meer…. Tot vandaag.
Als hij zich weer herpakt is het een topper.

robotour 15 april 2016 om 19:40

mmm een aardige verrassing, moeten dus weer met hem rekening gaan houden in bepaalde koersen vanaf nu.

Matisz 15 april 2016 om 19:56

wat is dit????? Daar is hij!!! De rest staat niet op de foto in de Waalse Pijl :p

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair