Carapaz slaat dubbelslag: “De Tour is mijn hoofddoel, maar winnen is altijd mooi”

donderdag 10 juni 2021 om 17:37
Carapaz slaat dubbelslag: “De Tour is mijn hoofddoel, maar winnen is altijd mooi”

foto: Cor Vos

Richard Carapaz deed vandaag uitstekende zaken in de Ronde van Zwitserland. De Ecuadoraan won de bergetappe met aankomst in Leukerbad en nam de gele leiderstrui over van Mathieu van der Poel. Met nog drie zware etappes te gaan is het verschil met naaste belager Jakob Fuglsang nu 26 seconden.

Carapaz wist in de laatste kilometers van de vijfde etappe met een ultieme jump nog de oversteek te maken naar Jakob Fuglsang. De Ecuadoraan en Deen moesten vervolgens sprinten om de overwinning en Carapaz bleek uiteindelijk over net iets meer geduld te beschikken. “Ik ben heel erg blij met deze overwinning. We hebben als ploeg de hele week al hard gewerkt.”

“We reden vandaag aanvankelijk voor het algemeen klassement, maar in de finale was er nog een mogelijkheid om ook de etappe te winnen. Veel renners hadden interesse in de dagzege. Zo ging Chaves al erg vroeg aan, maar wij dachten aanvankelijk alleen aan het klassement. Mijn aanval op enkele kilometers van de finish was perfect”, blikt Carapaz in het flashinterview terug op de rit van vandaag.

Carapaz is in de Ronde van Zwitserland om zich voor te bereiden op de komende Tour de France, maar zal een eventuele eindzege zeker niet laten liggen. “Ik ben hier natuurlijk om me voor te bereiden op de Tour, mijn hoofddoel, maar winnen is altijd mooi”, sluit de klimmer af met een glimlach.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Mitchel1975 10 juni 2021 om 17:47

Top renner

Ed De B 10 juni 2021 om 17:50

Mooie vent, die Carapaz.
Hopelijk blijkt hij de beste van het triumviraat van Ineos in de Tour.
Dit is mooier dan te figureren in Thomas de trein.

molovin 10 juni 2021 om 18:17

Ik vrees dat hij na de tijdrit al.op flinke achterstand staat van Thomas en Porte en zo wel moet knechten. Al lijkt hij me van Ineos de enige die met Pog en Rog meekan bergop.

Etio 10 juni 2021 om 19:26

Hij heeft zich echt verbeterd op het gebied van tijdrijden. Afgelopen Vuelta werd hij 7e in de tijdrit op minder dan een minuut van Roglic over een tijdrit van 34 kilometer. Er zat weliswaar een klim op het einde van die tijdrit, maar Carapaz verloor daar ook tijd op Roglic en was dus op het vlakke gedeelte niet veel trager dan Roglic. Daarnaast rijdt Carapaz ook dit jaar zeer degelijk in tijdritten. In de openingstijdrit van deze Tour de Suisse werd hij 15e.

vevie 10 juni 2021 om 19:42

Ik denk dat iedereen het erover eens is dat dit een mooiere renner om te zien koersen is dan Thomas. Of je moet een Welshman zijn.

Edwin Jansen 10 juni 2021 om 17:53

Hopelijk komt iedereen straks in de Tour heel in de Alpen en de Pyreneen aan, dan gaan het mooie duels worden!

Jacco van Stierop 10 juni 2021 om 18:04

Prachtige renner. Als Ineos echt het schimmig lelijke verleden achter zich wil laten, zij trekke volledig de kaart Carapaz tijdens de Tour!

pirazzi 10 juni 2021 om 18:43

Bijvoorbeeld!

WernerFranke 10 juni 2021 om 20:55

In de Giro Bernal, in de Tour Carapaz. Dat is inderdaad een verademing.

MartinMartin 11 juni 2021 om 00:04

Schimmig lelijk? Joh, Jacco. Tour na Tour werd door Sky gewonnen. Niets schimmigs aan. Prijzenkast gevuld.

MartinMartin 11 juni 2021 om 00:04

Sjacco, bedoel ik

MartinMartin 11 juni 2021 om 00:04

Oh, toch Jacco.

Glorious 10 juni 2021 om 19:52

En die knaven altijd maar praten over dat ze niet met geld alles halen etc. Puur geld zorgt ervoor dat ze 4 kopmannen hebben, knechten die miljoenen verdienen, door 50 miljoen per jaar zorgen dat je overal in de finale 3x meer mannen hebt om zo maar de toppers die ze niet konden halen te vloeren.

de adelaar 10 juni 2021 om 21:19

Dit is een aanvaller geen rekenmachine , iemand die van koersen houd door ze te willen winnen. Niet door te consolideren. Iemand waar iedereen van houden kan.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair