Canyon raadt na incident Van der Poel af om op nieuwe Aeroad te rijden

woensdag 3 maart 2021 om 21:37
Canyon raadt na incident Van der Poel af om op nieuwe Aeroad te rijden

Canyon heeft gebruikers van zijn nieuwe Canyon Aeroad-fiets afgeraden om deze voorlopig te gebruiken. De Duitse fietsenfabrikant kwam vandaag naar aanleiding van het incident met Mathieu van der Poel in de slotfase van Le Samyn met een statement. Van der Poel zag gisteren in volle finale zijn stuur afbreken.

Het gaat om cockpits met de modelnummers CP0018 en CP0015 die uitsluitend gemonteerd zijn op de huidige Aeroad modellen CF SLX en CFR. Canyon zoekt momenteel uit hoe het kan dat het stuur af heeft kunnen breken. “Mathieu is gelukkig niet gevallen. We willen er met absolute zekerheid voor zorgen dat niemand iets overkomt voordat we de oorzaak volledig hebben begrepen,” zegt Roman Arnold, oprichter van Canyon Bicycles.

Alle profploegen zullen voorlopig de nieuwe Aeroad niet gebruiken. Hen wordt geadviseerd om gebruik te maken van het vorige model van de Aeroad of de Canyon Ultimate. In het profpeloton rijden onder meer Movistar en Alpecin-Fenix op fietsen van Canyon.

Canyon kampt al langer met problemen met de nieuwe Aeroad. Het model was vrij snel na de introductie vorig jaar oktober uitverkocht. Een deel van de gebruikers moet echter langer op de levering van de fiets wachten, nadat is gebleken dat overmatig vuil kan leiden tot meer slijtage tussen de zadelpen en de zitbuis.

Dit artikel delen:

36 Reacties

Jooop 3 maart 2021 om 21:47

Steek je als fabrikant zoveel geld in spotjes, gaat je uithangbord zo bruusk met het materiaal om dat je met zo’n statement moet komen.

Ruud Brouwer 3 maart 2021 om 22:58

Wat een onzin reactie van iemand die geen verstand van fietsen heeft. MVDP gaat niet bruusk om met het materiaal, hij rijdt gewoon het parcours wat is neergelegd net als al die anderen, en daar breekt het stuur niet van af. Parijs Roubaix is een veelvoud erger met al die kasseien en daar breken ook nooit de sturen van wielrenners af…Het materiaal moet daar op berekend zijn! Het zijn ook geen fietsen van 900 euro….Dus moet Canyon zich dat zelf aantrekken, wat ze ook doen!

Staf V 4 maart 2021 om 01:11

Vandaag in ‘Extra time koers’, Adri vertelt dat Mathieu ‘voor’ de koers al tegen een auto was gereden met zijn stuur.

coolfish 4 maart 2021 om 08:59

@ruud Op Cyclingtips stond een artikel erover, het lijkt erop dat het gaat om een verkeerde klem, die er wellicht met teveel nm op is gezet. Wellicht dus geen fabricage-fout, maar een montage-fout. Dat is denk ik wat Jooop bedoeld?

KnightBiker 4 maart 2021 om 10:52

Te makkelijke reactie. Canyon zou Niet gecertificeerde onderdelen gebruiken…
Zie: https://youtu.be/0CwTwspUaKI
Zeer interessante analyse!

95procentftp 3 maart 2021 om 22:01

Nog geluk dat het tijdens de Samyn gebeurt en niet bij de RVV of Roubaix – niet alleen omdat MVDP het minder vervelend zal vinden dat ie deze niet wint ten aanzien van die andere twee, maar ook omdat er in de finale van die andere twee vermoedelijk geen ploegmaat meer in de finale zal meedoen.

Turtlehead 3 maart 2021 om 22:06

Nou, ik denk dat er één fietsensponsor is, die niet zo blij is dat Matje gewoon doorfietste, ipv fiets te wisselen (zoals alle profs zouden doen) en dan op het peloton op kop te rijden voor zijn ploeg.
Dit soort exposure werkt tegengesteld…

Overigens vraag ik me af of iemand het volgende aan mij kan uitleggen:
‘….nadat is gebleken dat overmatig vuil kan leiden tot meer slijtage tussen de zadelpen en de zitbuis.’
a. wat komt daar voor overmatig vuil? (zolang het je niet zonder zadel rijdt?)
b. wat slijt er dan?

Romāns Vainšteins 3 maart 2021 om 22:11

Ook: wat vindt de oh my god, alles voor de veiligheid, UCI ervan dat er iemand met een gebroken stuur keihard in het peloton blijft door jakkeren? Van mij mag het best trouwens, show must go on.

Kelder is de Man 3 maart 2021 om 22:17

Op zich heb je gelijk, maar denk dat een wissel van vdPoel duidelijk genoeg in beeld zou worden gebracht om voor de kijker te zien wat er aan scheelt.

Wat betreft die zadelpen las ik laatst op een forum dat de meegeleverde pasta niet deugde, maar weet er het fijne ook niet van. Op foto’s zag het er niet fraai uit iig.. hele laag van het carbon weggesleten.

Patrickvanv 3 maart 2021 om 22:17

“Reports suggest that where the carbon seat post and the carbon seat tube walls touch, any dirt ingress or the use of carbon paste is causing excessive wear. Riding in wet conditions appears to be compounding the problem”

Ze hebben een zekere flex ingebouwd tbv comfort, maar als daar zand en water in loopt slijt je zadelpen dus erg snel

Romāns Vainšteins 3 maart 2021 om 22:25

Oh, dus die had even goed kunnen breken? Leuk zo’n Canyon.

freirefreire 3 maart 2021 om 22:59

Op het moment dat je een fietsenfabrikant bent en je stuurtje breekt af, dan moet je niet zeiken op de acties van de renner in kwestie. “Je had niet door mogen fietsen, want dit was slechte exposure voor onze fietsen!” Ja amehoela. De slechte exposure zit ‘m niet in het doorfietsen maar in het afbreken van het stuur. Daar is Matje niet verantwoordelijk voor, dan zijn ze bij Canyon zelf.

GekkeHenkie 3 maart 2021 om 23:23

Voor een technische analyse van het zadelpen probleem kan ik de youtuber peak torque aanraden: https://www.youtube.com/watch?v=Hp8IBAQYggE

De conclusie is dat canyon het best een rubbertje kan ontwikkelen voor om de zadelpen, zodat vuil en water niet zo makkelijk in de staande buis kan komen.

Staf V 4 maart 2021 om 01:16

@ Freire, vandaag in ‘extra time koers’ verteld Adri dat Mathieu ‘voor’ de koers tegen een auto was gereden.

Michelangelo 3 maart 2021 om 22:37

Zojuist bij extra time werd het verband gelegd tussen de breuk en het raken van een auto in kbk.

Benieuwd welke versie de juiste is…

the student 3 maart 2021 om 23:02

En boem jarenlang opgebouwde reputatie met het nieuwe topframe volledig naar de vaantjes.

xistnc 3 maart 2021 om 23:29

De manier waarop Mathieu zijn materiaal martelt is natuurlijk niet representatief, maar desondanks is dit allemaal barslechte reclame voor Canyon.

Idske 3 maart 2021 om 23:48

Mooie uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=0CwTwspUaKI

Blackcanyon 4 maart 2021 om 01:48

Het is bewezen in Le Samyn: Canyons zijn zoveel beter dan andere fietsen dat je zelfs met een kapotte fiets de koers kunt maken. En een zeer matig getalenteerde veldrijder kan met een Canyon er vervolgens iedereen met speels gemak opleggen in de sprint.
… :-)
Maar nu serieus … wat is een in breedte verstelbaar stuur voor flauwekul. Net of mijn schouders regelmatig in breedte veranderen. Blij dat ik een gewoon stuur heb op mijn Canyon (nog het model waarmee destijds Philippe Gilbert alles won waar hij met die fiets aan de start kwam .. alleen krijg ik er geen blond haar van, maar steeds wat meer grijs)

Blackcanyon 4 maart 2021 om 01:57

Toch mooi dat Adri probeert voor Canyon dat stuur weer recht te praten, maar er is natuurlijk niemand die gelooft dat Matje tegen een auto rijdt (zeker niet na de beelden destijds op youtube waarbij hij rijdend in een peloton met zijn voorwiel een steen van de weg af hockeyt) Was geloofwaardiger als hij had gezegd dat er een auto tegen Matje was gereden.

Emergo 4 maart 2021 om 09:38

Ik zou niet weten waarom we dat niet zouden geloven tenslotte hebben we hem ook wel eens in een sloot zien belanden, een stoeprand niet helemaal goed hebben zien inschatten, kortom … Ik geloof het wel.

mackie 4 maart 2021 om 11:01

Tijdens KbK is er op de ticker van sporza gemeld dat MvdP tegen een auto was aangereden( of auto tegen Mvdp). Stuur kan daar best een tikje hebben gehad en verzwakt zijn. Als je dan over kasseien gaat rossen kan dat afbreken. Dus voor PR altijd maar een nieuw stuurtje opzetten

Al Phila 4 maart 2021 om 07:23

Ik stond op het punt om een Canyon te kopen, maar blijf even in de wachtkamer. Op de site van Canyon staat nog niets opvallends dat berijders en kopers van deze fiets op de hoogte zou moeten brengen van de gevaren (https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes/aero-bikes/).

Of het nu wel of niet het verstelbare stuur is, dat mogen de geleerden uitleggen. Soms gaat iets op een plek kapot omdat er ergens anders een zwakke plek in het systeem zit. Misschien is het stuur gebroken (in ieder geval heeft het een klap gehad) bij de aanrijding van KBK, net na de finish. Of reed MvdP nu op een andere fiets ??

Merlinappa 4 maart 2021 om 07:50

Persoonlijk zou ik niet snel een Canyon kopen. Ja de prijs is leuk, maar omdat ze geen fysieke verkooppunten hebben is het toch een behoorlijk gedoe met onderdelen en specifieke reparaties. Ook staan ze erom bekend vrij slechte lagers in hun balhoofd te stoppen.

KnightBiker 4 maart 2021 om 10:56

Ook de constructie in de zadelbuis is niet je van het kennelijk.
https://youtu.be/Hp8IBAQYggE

Canyon innoveert veel, maar is kennelijk ook wat opportunistisch. Ik heb op mijn Vorige fiets (canyon) ook wel wat aan te merken gehad. Zo is een geïntegreerde seatpost clamp erg vervelend als het boutje afbreekt of dol draait.

Stijn P 4 maart 2021 om 12:02

Hoop dat die wachtkamer een beetje comfortable is, want zo’n beetje elk model is stijf uitverkocht.

Olly 4 maart 2021 om 08:32

S-works heeft in een officieel statement naar buiten gebracht dat je beter geen Canyon (of enig ander merk) kan kopen.
;-)

Al Phila 4 maart 2021 om 08:57

Ik moet opeens denken aan Tersptra in PR van enkele jaren geleden toen zijn voorvork het opeens begaf ……

https://nos.nl/artikel/2168231-fietsleverancier-neemt-verantwoordelijkheid-val-terpstra.html

kleomantre 4 maart 2021 om 09:47

Ja, ga lekker een overpriced Specialized kopen.

KnightBiker 4 maart 2021 om 11:07

1 voordeel van een veel te duur merk is dat de garantie meestal wel goed zit. (Bij trek ooit tot 3x toe een nieuw frame gehad)
Bij Canyon had ik heel veel moeite om garantie te krijgen…

Maar de prijs is er ook naar.. ik rijd nu al een aantal jaar op een full carbon frame Van +-650 euro uit Engeland, (PlanetX) en ben tevreden. Ik verwacht geen garantie oid, maar voor die prijs ben ik ook niet bang voor schade of een krasje etc.

Guushovd 4 maart 2021 om 11:25

Ik heb mijn Giant TCR SL overjarig gekocht. Hetzelfde frame waar Dumoulin de Giro op won, carbon wielen (al rijdt ik meestal op dt swiss aluminium). Een gewoon ergonomisch aluminium stuur en velgremmen.

Onderhoudsarm, bewezen technologie en worldtourwaardig (6,8 kg in extra large). Dat veel mensen een Giant minder sexy vinden, interesseert mij niks. En mijn portemonee is er extreem blij mee, ik was voor € 2.400,- klaar.

Misschien had een vermogensmeter nog een wezenlijke upgrade geweest, maar verder had ik objectief nauwelijks een betere fiets gekocht als ik er één van € 10.000,- had gekocht.

vanSpringel 4 maart 2021 om 12:48

Knakken en scheuren kan op elke racefiets gebeuren.
In mijn lange loopbaan als fietsert en wielerenner ook diverse keren met scheurende en afbrekende frames, trapassen, voorvorken en zadelpennen, velgen, zadels en sturen in aanraking gekomen. Gelukkig zonder veel erg. Wel geleerd om zo nu en dan, meer nu dan dan, zaken die gevoelig zijn aandachtig te bekijken. Liefst voor de fietsrit.
Echter onderweg ligt het niet in de lijn van de verwachting met een slijtageverlies rekening te moeten houden.

MJBx 4 maart 2021 om 13:20

Wat de meeste mensen hier blijkbaar niet weten is dat Adrie van der Poel heeft laten weten dat Mathieu met dezelfde fiets (en dus het zelfde stuur) in Kuurne al op een auto was gebotst, wat waarschijnlijk de oorzaak is geweest van een zwakke plek in het carbon.

Later heeft het stuur het dan begeven op de kasseien in Samyn.

Wim 4 maart 2021 om 20:19

Mensen het is toch niet zo dat er elke week een renner mer een Canyonfiets tegen de vlakte gaat omdat een onderdeel het heeft begeven. Door samenloop van omstandigheden, een tikje tegen een auto tijdens Kuurne, kan er best een zwakke plek zijn ontstaan. Indien dat het geval is, is het aan de renner omdat aan te geven en wordt het stuur vervangen. Is schijnbaar niet gebeurd.
Heb bij mijn eerste carbonframe ook meegemaakt dat de zitbus tijdens de 100 Cols tocht scheurde, maar dat wil niet zeggen dat de fietsen van dat merk op de schroothoop, pardon carbonhoop, omdat ze niet deugen.

Evlojami 4 maart 2021 om 20:27

Kan toch wel eens gebeuren? Heeft niks met merken te maken, ik zie Hincapie nog vliegen in PR toen zijn hele stuur afbrak en die reed toen op een Trek, destijds en ook nu nog een topmerk.

Headlines

Materiaalzone

Populair