Cannondale-Garmin bevestigt komst Rigoberto Uran

maandag 31 augustus 2015 om 15:46
Cannondale-Garmin bevestigt komst Rigoberto Uran

foto: Sirotti

Rigoberto Uran maakt definitief de overstap naar Cannondale-Garmin. De Amerikaanse ploeg heeft dat vandaag bekendgemaakt.

De 28-jarige Colombiaan maakt na twee jaar de overstap van Etixx-Quick-Step en tekent bij het team van Jonathan Vaughters voor één seizoen. Uran is de nummer twee van de Olympische Spelen van 2012 en eindigde eveneens tweemaal als tweede in de Ronde van Italië (2013 en 2014). Ploegmanager Vaughters is vanzelfsprekend opgetogen met de komst van zijn nieuwe kopman: “Rigo is een leider en niet alleen vanwege zijn perfecte kwaliteiten op de weg, maar ook door zijn charisma. Hij koerst met stijl en passie en is een enorme aanwinst voor het team.”

“Rigo moet nog één trede klimmen in de Giro en ik leg mijn ziel en zaligheid erin om dat mogelijk te maken”, schrijft Vaughters. “Wij zijn erg blij hem aan de selectie voor 2016 toe te voegen.

Uran treft bij Cannondale-Garmin in 2016 vier Nederlandse ploeggenoten: Sebastian Langeveld, Tom-Jelte Slagter, Dylan van Baarle en Wouter Wippert.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Darth333 31 augustus 2015 om 15:51

Was gisteren al wel zo goed als duidelijk https://twitter.com/Vaughters/status/638003397099061248

Stelvio-fan 31 augustus 2015 om 15:53

Risky; geen idee wat Rigoberto nou wel/niet in zijn mars heeft. Hij lijkt de laatste tijd echt flink tekort te komen tegen de kleppers terwijl hij drie jaar geleden geacht werd de kleppers het vuur na aan de schenen te kunnen leggen.

Front-runner 31 augustus 2015 om 15:57

Op zich wel een logische move, aangezien ze bij Cannondale met Dan Martin een klassementsman verliezen. Uran bewandelt dus de omgekeerde weg.

Uran was dit jaar teleurstellend in de grote rondes, maar was wel derde in Tirreno, vijfde in Catalonië en vijfde in Romandië.

Wheely 31 augustus 2015 om 15:57

Lijkt me een veel betere ploeg voor hem dan Etixx.

Arema Pro Cycling Team 31 augustus 2015 om 15:59

Martin en Hesjedahl weg,Uran en Rolland komen?

ogge ks 31 augustus 2015 om 15:59

Charisma? Uran? Goede Renner, vriendelijke jongen, maar die man charisma toeschrijven vond ik toch redelijk vergezocht.

ik ken niet alle transfer, maar op dit moment krijg ik toch sterk de indruk dat Garmin volgend jaar nog een stuk zwakker gaat zijn dan dit jaar.

Gompie 31 augustus 2015 om 16:08

Uran voor de Giro en Vuelta en Rolland voor de Tour; moet kunnen. Nieuwe omgeving kan soms goed helpend zijn, al verwacht ik dat voor Rolland eigenlijk niet buiten de vertrouwde Franse ploegen.

nickdt 31 augustus 2015 om 16:30

Lol. Een ruildeal dus. Martin naar Etixx en Uran naar Cannondale.

Dayer Quintana 31 augustus 2015 om 17:52

Goed dat Uran daar weg is en dat Etixx ervan af is, pasten totaal niet samen.

ikbenprocycling 31 augustus 2015 om 19:25

Ben ik de enige voor wie Uran Uran heeft afgedaan sinds OS 2012 ?

Verweggistan 31 augustus 2015 om 19:58

Had ik niet verwacht op basis van die hints van Vaughters: wel een leuke knipoog naar Trek met de Hesjedal transfer.

DarioPieri 31 augustus 2015 om 20:39

@ikbenprocycling

Waarschijnlijk niet de enige, maar dat is imo wel onterecht. Als je ziet welke achtergrond die jongen heeft is het niet heel gek dat een Olympische gouden plak hem minder zegt dan een pak geld. Olympische eer boven geld stellen is wellicht vanzelfsprekend voor iemand die in welvaart is opgegroeid, maar ik denk dat Uran weinig tijd had om de OS te binge-watchen in z’n tienerjaren:

“Left without a father at only 14 years old, Rigoberto Urán was forced to take his father’s job, selling lottery tickets on the street, to help his mother with household expenses.”

Romāns Vainšteins 31 augustus 2015 om 23:00

Ik vind Uran echt een broodrenner. Steengoed, altijd min of meer met de top meedoend maar volgens mij geen hele gorte sportieve drive, geen drang om zichzelf echt helemaal te laten gaan en om als eerste over de meet te gaan. Mollema verdenk ik daar ook wel eens van.

Chassepatatte 31 augustus 2015 om 23:31

Euh nee, Mollema kan gewoon niet beter. Als je ziet hoe die elke keer met zijn tong tussen de spaken bergop rijdt… Dat is volgens mij echt wel diep gaan, niet enkel een gebrek aan stijl.

Prima Facie 31 augustus 2015 om 23:37

Ik denk dat je niet op dat niveau kan wielrennen als je die drive niet hebt. Een ander kan ook gewoon beter zijn.

Romāns Vainšteins 31 augustus 2015 om 23:47

De reden dat ik Mollema er wel eens van verdenk is omdat hij eigenlijk een weg kiest die vrij eenvoudig uit te voeren is, lekker het contact met de media vermijdt, gewoon tot het gaatje aanhangen tot het echt niet meer gaat,uitstekend genoeg om een mooi contract te krijgen… Ik heb er obverigens geen enkel probleem mee maar wanneer ik hem met een Gesink vergelijk, daar komt de wil en ambitie bijna de oren uitspuiten.

Maar dit is er wel eentje waar ik de voor mij ongebruikelijke disclaimer ‘ik vermoed het enigszins maar weet het geenszins zeker’ tegenaan moet gooien. Wat Uran aangaat vind ik DarioPieri’s bijdrage ook een hele zinvolle, iedereen zijn eigen motivatie.

Coldeportes 1 september 2015 om 00:59

het verhaal van @DarioPierri klopt. Dus koerst vanuit heel andere insteek. trouwens, renners hebben van oudsher puur voor de centen en premie’s gekoerst, is de oorsprong van de sport, niks mis mee. Lees de (historische)bijdragen in De Muur er maar eens op na.

ikbenprocycling 1 september 2015 om 10:59

Vroeger waren de meeste profsporters arme drommels met wie je te doen kon hebben (maar dat maakt het nog geen respectabele lieden, laat staan helden). In de moderne tijd (2012) past een rit verkopen totaal niet, net zo min als match fixing, en al helemaal niet op de Olympische Spelen. Uran die als 'wieler-ster' goed betaald krijgt (gewoon door team/sponsors/prijzengeld) is dus een echte eikel in mijn boek, maar prima hoor als hij een held is voor anderen (net als ene Vino in Kazachstan). Ieder zijn normen en waarden en smaak.

Headlines

Materiaalzone

Populair