Caleb Ewan pakt overwinning in Shanghai Criterium

zaterdag 16 november 2019 om 08:15
Caleb Ewan pakt overwinning in Shanghai Criterium

foto: Cor Vos

Caleb Ewan heeft de derde editie van het Shanghai Criterium gewonnen. In de demonstratiewedstrijd, die georganiseerd wordt door de ASO, bleef de drievoudige etappewinnaar uit de Tour de France Matteo Trentin en Steven Kruijswijk voor.


In het na-Tourcriterium over zeventien plaatselijke ronden, van elk 3,6 kilometer, liet onder anderen Tourwinnaar Egan Bernal zich veelvuldig zien. De Colombiaan had voor de gelegenheid nog maar eens zijn gele trui uit de kast getrokken om die ook aan het Chinese publiek te laten zien. Samen met Vincenzo Nibali, in een van zijn laatste optredens in het tenue van Bahrain Merida, kleurde hij lange tijd de koers, maar winnen zouden zij geen van beiden doen.

In de slotronden werden zijn weer bijgehaald, maar een nieuwe ontsnapping liet niet lang op zich wachten. Steven Kruijswijk, de nummer drie van de Tour de France, sloeg de handen ineens met etappewinnaars Caleb Ewan, Thomas De Gendt en Matteo Trentin. In de eindsprint ging Trentin van ver aan, maar het was Caleb Ewan die zijn voorwiel net iets eerder over de finish drukte. Op de derde plaats eindigde Kruijswijk.

Het Shanghai Criterium wordt sinds 2017 gehouden door Tourorganisator ASO en jaarlijks geven renners uit de Tour de France er acte de présence.

flag-cn Shanghai Criterium 2019
Uitslag
1. Caleb Ewan (Lotto Soudal)
2. Matteo Trentin (Mitchelton-Scott)
3. Steven Kruijswijk (Jumbo-Visma)

Dit artikel delen:

15 Reacties

Onie 16 november 2019 om 08:32

Goed om te zien dat Steven niet heeft stil gezeten en heeft geïnvesteerd in explosiviteit.

Fast Freddy 16 november 2019 om 08:45

WF, alsjeblieft, ga komkommers schillen.

Vinyakke 16 november 2019 om 08:46

Stel je voor in de tour; ontsnapping met een voorjaarsman, een topsprinter, een podiumkandidaat en natuurlijk de Gendt. Over wat soort parcours zouden ze dan rijden?

Arry1337 16 november 2019 om 08:52

Ik kan me nog een keer herinneren dat een klassementsman, een knecht voor op het vlakke, een allrounder en een topsprinter zich los maakte van het peloton in de Tour en mochten sprinten voor de winst. Ook toen won de sprinter.

Het parcours was overigens vlak

Mathieu Moller 16 november 2019 om 09:29

Froome, Thomas, Bodnar en Sagan, correct?

Vinyakke 16 november 2019 om 09:33

Klopt, was ik al bijna vergeten! Wanneer en welke rit was dat precies? Wil die uitslag nog wel eens bekijken.. thnx

Mathieu Moller 16 november 2019 om 10:39

Dat was etappe 11 in de Tour van 2016, hier een samenvatting.

Niels22 16 november 2019 om 11:44

Dit was natuurlijk wel een waaierrit

Wheely 16 november 2019 om 08:57

Nice! Kruijswijk komend seizoen de leadout voor Groenewegen?

Japsie 16 november 2019 om 09:46

Thomas was daar niet bij.

xistnc 16 november 2019 om 10:13

Mooi podium, met de handen ineens. Lotto heeft haar overtal prima uitgespeeld.

Yeez 16 november 2019 om 10:15

Allemaal doorgestoken kaart natuurlijk

Covadonga 16 november 2019 om 10:43

Zo te lezen was het deelnemersveld prachtig. Leuk dat ze nu nog zoiets doen. Er zal wel aardig wat geld zitten daar.

Jandepandaman 16 november 2019 om 11:45

Pakt of krijgt. Volgens mij is een titel met het tweede meer aan de orde. Of Stevie heeft een zieke sprint gereden hahaha

Thoin 16 november 2019 om 12:02

Volgens foto’s op FB van LTS was het een fotofinish met Trentin!