Ewan breekt sleutelbeen op vier plekken: “Voelde het klikken toen ze er op drukten”

maandag 28 juni 2021 om 22:08
Ewan breekt sleutelbeen op vier plekken: “Voelde het klikken toen ze er op drukten”

De Tour de France is al na drie etappes ten einde voor Caleb Ewan. De kopman van Lotto Soudal kwam in de finale van de rit naar Pontivy ten val en brak daarbij zijn sleutelbeen.

“Ik herinner me niet veel van de val”, blikt hij terug. “Het gebeurde heel snel. Wat ik nog weet, is dat ik vrij vroeg mijn sprint wilde inzetten. Toen ik aanging sloten de mannen voor mij (Merlier & Philipsen, red.) het gat op rechts, daardoor moest ik even inhouden en hopen dat er weer ruimte zou komen. Ondertussen kwamen Sagen en ik erg dicht bij elkaar. Ik raakte een wiel en ging samen met hem neer.”

De Australiër had meteen door dat het foute boel is. “Dit is het eerste bot wat ik breek. Ik wist vrijwel meteen dat dit het einde van mijn Tour was. Normaal gesproken voel je niet zo veel als je valt door alle adrenaline. Maar vandaag had ik meteen veel pijn. Ik voelde het klikken toen ze op mijn sleutelbeen drukte. Het sleutelbeen is op vier plekken gebroken.

Door de valpartij kan Ewan ook een streep zetten door zijn grote doel van dit jaar: een rit winnen in alle drie de grote rondes. In Giro d’Italia slaagde hij er al in door de vijfde en zevende rit te winnen. Achter de Tour de France 2021 zal voor altijd een pijnlijke nul blijven staan.

Hoewel de 26-jarige renner nog een operatie moet ondergaan aan zijn kwetsuur, kijkt hij al vooruit naar de toekomst. “Dit hoort helaas bij wielrennen. Van alle botten is dit er een die redelijk makkelijk te herstellen is. Zodra het weer kan, hervat ik de training en ga ik met het team bekijken wat mijn volgende doel gaat worden. Het zijn nog zes a zeven weken tot de Vuelta a Espana. In principe voldoende tijd om te herstellen en te trainen.”

Dit artikel delen:

13 Reacties

pirazzi 28 juni 2021 om 22:29

Wie is die ze dan.
Of: drukten.

Milanjacks 28 juni 2021 om 22:46

Absurd dat je na zo'n smakpartij alweer praat over de Vuelta. Misschien laat dat wel zien wat voor klasbakken het zijn. Dat gezegd hebbende hij en Sagan liepen wel erg veel te beuken en kwakken in de sprints, dat ze dan uiteindelijk allebei het asfalt raken dat verbaasd mij weinig.

chasse patat 28 juni 2021 om 23:05

Caleb kan zijn doel van een trilogie in de grote rondes binnen een jaar nu niet meer voltooien. Merlier lijkt mij nu een goede kanshebber om dit doel wel te halen al denk ik dat er beloften liggen voor Philipsen.

Dirk600 28 juni 2021 om 23:48

Misschien beter dat de jury eens kijkt hoe hij sprint en een schorsing oplegt. Sagan ook schorsen lijkt me

Remcoderksen 28 juni 2021 om 23:54

Sagan? Waarom? Dit is een grove inhaalfout van Ewan. Sagan staat rustig op, kijkt of broekje heel is en gaat verder.

evanderwel 29 juni 2021 om 00:34

Ewan doet hier niets raars maar maakt gewoon een fout door dat wiel aan te tikken. Sagan gaat voor deze val vrijuit, maar had daarvoor al 2 keer een beuk uitgedeeld. Daarvoor zouden ze hem inderdaad moeten schorsen.

Thoin 29 juni 2021 om 10:29

Slaapwel Dirk… Ewan rijdt tegen het achterwiel van Merlier… Zijn fout maar shit happens. Buiten zichzelf in gevaar brengen in deze spurt, door de binnenbocht te willen nemen die niet open ligt, doet hij niets verkeerd. Als iemand kwakte was het Sagan, maar ook niet om te zeggen dat hij gevaarlijk bezig was. Die flauwe bocht zorgde er eigenlijk voor dat Merlier al gewonnen spel had op 300m. Ewan was beter gewoon blijven zitten, 3de geworden en gewacht op een nieuwe kans vandaag.

Dirk600 29 juni 2021 om 00:13

Sagan gaf daarvoor toch ook een paar duwen aan Bol?

Remcoderksen 29 juni 2021 om 00:19

Dat had een andere reden. Dit was puur te wijten aan Ewan

guyremgabdel 29 juni 2021 om 00:30

Zopas eens de beelden vanuit de lucht bekeken. Sagan (alweer hij) en Ewan zitten schouder tegen schouder te duwen om het wiel van Merlier. Ewan raakt hierdoor wat uit zijn lijn en raakt hierdoor het wiel van Merlier. Schuld dus van Ewan zelf maar toch ook voor een stuk van Sagan. Kan die nu niet meer positioneren zonder kwakken ? Hoe lang gaat de jury zijn trukkendoos nog tolereren ?

Tom Dirkx 29 juni 2021 om 02:27

Ewan begon al wat eerder te pushen toen hij naar voren begon te schuiven. Dit was eigenlijk gewoon een ‘vervolg’ van dat eerdere geduw.

Joost Mehrtens 29 juni 2021 om 06:28

"Het gat op rechts" ….. in een bocht zit er aan de binnenkant van de renner voor je geen gat.

ddjong67 29 juni 2021 om 07:53

Persoonlijk denk ik dat de val niet het directe gevolg is van een overtreding, maar van een stuurfoutje wat heel makkelijk gebeuren kan in zo’n spanningsveld. Wel valt er wat te zeggen van hoe sagan (en ook ewan) naar voren rijdt … ongeveer elke renner die hij passeert heeft sagan fysiek contact mee. Terwijl dat toch niet echt nodig hoeft is. Hij lijkt het op te zoeken. Het lijkt een automatisme. Iets wat hij zichzelf aangeleerd heeft. De een zegt het is normaal, de ander zegt van niet .. ik denk dat als je in wedstrijden het aantal valpartijen terug wil brengen dan moet je dit bespreekbaar en aanspreekbaar kunnen maken .. zo niet .. dan moet ook niemand zeuren dat er veel gevallen wordt denk ik…. En ik snap dat in avond etappe dan weer die doodsmak ter sprake komt, maar ik vind het moeilijk er wat van te vinden als er op deze manier mee omgegaan wordt (wat is goed en wat is fout?) .. en dan denk ik .. zoeken jullie het maar uit .. en neem de val maar op de koop toe.. het maakt het wel enerverend … maar ik zou mn kinderen niet adviseren in zo’n wereld te werken… Maar ieder zn ding ….

Headlines

Materiaalzone

Populair