Buitenlandse media hard voor Jumbo-Visma: “Iets terugdoen voor Kuss, blijkt moeilijk”
foto: Cor Vos
donderdag 14 september 2023 om 12:46

Buitenlandse media hard voor Jumbo-Visma: “Iets terugdoen voor Kuss, blijkt moeilijk”

Jumbo-Visma was woensdag weer zeer dominant op de steile flanken van de Alto de l’Angliru, maar wie mag zondag de rode trui aantrekken op het eindpodium in Madrid? Jonas Vingegaard hoopt dat Sepp Kuss de Vuelta wint, maar die laatste werd gisteren wel achtergelaten op de slotklim.

Dat Jumbo-Visma op weg is naar de eindzege in de Vuelta, en een 1-2-3’tje in het eindklassement, daar is vrijwel iedereen het wel over eens. Maar de manier waarop de drie kopmannen koersten op de flanken van Angliru, doet met name in de buitenlandse media flink wat stof opwaaien. De algemene teneur: Primoz Roglic en Jonas Vingegaard lieten hun ploegmaat Sepp Kuss in de steek.

‘Shitshow’
Johan Bruyneel is zeer streng in de podcast THEMOVE. “Het was de ‘Jumbo-Visma-shitshow. Het was chaos. Er is geen kapitein op het schip die duidelijk zegt hoe het moet gebeuren. Er moeten vandaag sterke instructies komen van het management. Niet uit de auto, want de mensen daar hebben geen autoriteit. Ze moeten wakker worden en duidelijk zijn. Als ze echt willen dat Kuss wint, is het echt niet ingewikkeld. Wacht gewoon op hem.”

Roglic en Vingegaard reden in de finale weg van Kuss – foto: Cor Vos

De Spaanse sportkrant Marca keek ook met verbazing naar het koersgedrag van de geel-zwarte mannen. “Op de Angliru toonde de ploeg nog maar eens hoe oppermachtig ze zijn, maar er is controverse over de ploegtactiek. Roglic en Vingegaard vielen in rit zeventien hun ploegmaat aan, waardoor Kuss nog amper acht seconden bonus overhoudt. Het was op zijn zachtst gezegd een twijfelachtige ‘move’.”

“De Amerikaan is de voorbije jaren een sleutelpion geweest voor Roglic en Vingegaard, voor de uitbouw van hun indrukwekkende palmares. Zijn achterwiel redde hen op slechte dagen, en wist ze op goede dagen te lanceren. Maar iets terugdoen voor Kuss, blijkt moeilijk. Het was Mikel Landa, een concurrent, die de Amerikaan moest helpen om zijn leidersplaats te behouden.”

‘Pure kafka’
Het concurrerende AS is ook scherp in zijn analyse. “De droom van Kuss om de Vuelta te winnen, was op zijn verjaardag bijna uit elkaar gespat in de hel van de Angliru. Mikel Landa gaf Kuss een prachtig cadeau door de kop te nemen in de laatste kilometers, toen zijn rode trui in gevaar was. De ironie is dat Kuss zichzelf moet verdedigen tegen zijn eigen ploeggenoten. In plaats van te wachten op Kuss, gingen Roglic en Vingegaard er vandoor. En wie Kuss wél in de rode trui hield, was paradoxaal genoeg een rivaal. Pure kafka.”

In de Verenigde-Staten is er nu uiteraard ook meer aandacht voor de Ronde van Spanje. “De Vuelta is nu een wedstrijd tussen drie renners van dezelfde ploeg, die strijden om de eindzege”, ziet NBC Sports. “Sepp Kuss is nog altijd leider, maar met Roglic en Vingegaard – die de laatste twee etappes gewonnen hebben – is het duidelijk dat ze eerder individuele ambities hebben. In plaats van prioriteit te geven om Kuss aan zijn eerste grote ronde te helpen.”

RIDE Magazine
83 Reacties
14-09-2023 12:52
Och, voor die "media" is het toch nooit goed genoeg. Verdeel je onderling de buit dan is het zogenaamd respectloos en geen vorm van topsport. Ga je de strijd aan met elkaar dan is het zogenaamd ondankbaar of een dolk in de rug van Kuss. Zo met z'n drieën op het podium staan lijkt vooraf een droom, maar blijkt slechts de opmaat voor heel veel kritiek en onvrede (eindelijk een stok om de hond te kunnen slaan, dat zie je ook hier op de site). We gaan vandaag zien hoe het wordt opgelost, maar één ding weten we zeker: die oplossing zal de nodige kritiek krijgen.
    14-09-2023 13:02
    Je raakt de kern hier, men kan de suprematie niet verteren. Daar zit de pijn, bij de media en veel volgers.
    14-09-2023 13:54
    Helemaal mee eens. Maar goed, als de kennis over wielrennen net zo groot is als de kennis over Kafka dan zou ik mij er niet te veel van aantrekken.
    14-09-2023 16:09
    Ja media zoekt altijd controverse maar de kern vd zaak in deze kwestie zijn 2 zaken:
    1. Feit dat zowel Rogla als de Visboer zeggen dat ze het Kuss graag gunnen waaraan hun ook 1 op 1 overwinningen te danken hebben.
    2. Dat voor de ploeg Kuss al jaren de beste knecht in de bergen is die er altijd staat wanneer het moet en zelf nooit iets opeist wat hij ook kan doen mbt korte rondes bijvoorbeeld.


    Deze 2 zaken haalt men terecht aan.
    Bruyneel snapt hoe en ploeg hoort te werken en wat in moderne tijd #samenwinnen betekent. Hij heeft absoluut een punt, Zeeman of Plugge horen even een duidelijke instructie af te geven. De buitenlandse kranten, ook daar is dit een thema en dat is niet zomaar.
    14-09-2023 16:12
    Bovendien wanneer je marketingslogan #samenwinnen is dan hebben de kranten en Bruyneel nog meer gelijk. Absoluut, nu het moment om die slogan kracht bij te zetten. Anders is de hele campagne gebakken lucht gebleken wat antireklame is, ook voor de sponsor, omdat altijd het laatste duidelijke feit mbt marketing telt.
    14-09-2023 16:28
    Moet je inderdaad niet aan denken nu, dat je naam op hun shirtjes te zien is..
14-09-2023 12:55
Als Jumbo slim is, laten ze Kuss winnen. Punt uit. Niemand die het J. Vingegaard gunt, Roglic tot daar aan toe, maar Kuss is de lieveling van het publiek. De beslissing is snel gemaakt. Iedereen blij.
    14-09-2023 14:03
    Precies, daar komt nog bij dat hij als knecht dan nóg gemotiveerd is in komende jaren om in het rood te gaan.
    14-09-2023 14:39
    Alleen wil Kuss zelf niet dat ze hem laten winnen. Hij wil het zelf verdienen en niet winnen doordat anderen zichzelf inhouden. En gelukkig maar; wie wil nu een grote ronde winnen en dat men daar later over zegt dat dat alleen maar is omdat anderen niet voluit gingen. Dan heeft zo'n overwinning geen enkele waarde.
    14-09-2023 15:35
    Er zijn genoeg mensen die het Vingegaard gunnen. Niet je mening als feit presenteren.
    14-09-2023 15:45
    Helemaal eens. De renner in de leiderstrui is tot dan toe de beste gebleken en behoort verdedigd te worden. Ik hoop dat dat besef doordringt vandaag. Nog afgezien van wat hij allemaal voor de ploeg heeft gedaan.
14-09-2023 12:55
Ik kan me wel vinden in wat Bruyneel en de buitenlandse kranten zeggen. Roglic viel gisteren zijn eigen superknecht aan en ploegmaat voor hem in AK . Iets anders kan ik er ook niet van maken. Ze hadden met z'n drieën iedereen los gereden als ze bij elkaar gebleven waren. Hooguit Landa had kunnen volgen.
En nog op de verjaardag van Kuss ook. Met zulke ploegmaats sta je gewoon alleen.
    14-09-2023 13:00
    Roglic viel niet aan, hij reed op zijn eigen tempo naar boven en Kuss kon niet volgen. Op dat moment weet je ook niet of een iets lager tempo voldoende is voor Kuss om weer aan te haken, dus is het niet zo raar om dan voor twee man het podium veilig te stellen in plaats van risico's te gaan nemen.
    14-09-2023 13:07
    Ook hier eens met de kritiek. De rode trui verdedig je, door hem te helpen en naar boven te loodsen. Niet door zelf weg te rijden. Kuss moet het helemaal alleen doen en ik heb geen enkel moment iets van teamwork gezien. Iedereen rijdt voor zijn eigen.
    14-09-2023 13:36
    'Iedereen rijdt voor z'n eigen"

    Volgens mij is dat precies wat afgesproken is.
14-09-2023 12:51
En daar hebben we Johan Bruyneel weer. Kunnen we die mening nou niet gewoon links laten liggen? En niet elke zin die hij spreekt, op Wielerflits plaatsen. Met zijn shitshow en geen autoriteit. Na alles wat hij in het verleden heeft uitgespookt. Ik kan er gewoon niet bij dat hij voortdurend een podium krijgt.
    14-09-2023 12:54
    Johan Bruyneel heeft niet meer of minder uitgespookt dan any other ploegleider in zijn tijd (zie bvb. Bjarne Riis). Zijn visie is nog altijd relevant en hij zou nog steeds een uitstekende ploegleider met koersinzicht zijn.
    14-09-2023 12:56
    Mischien omdat hij er wat van afweet ? Als alle figuren uit de wielerwereld met boter op hun hoofd moeten zwijgen gaan we niet veel meer horen vrees ik
    14-09-2023 12:58
    Ik denk daar anders over. Zijn mening is zeker door zijn verleden niet meer relevant. Omdat je zo ongeveer bij elke uitspraak 'ja, ja' kunt denken. En de tactiek van het wielrennen is de laatste jaren totaal veranderd. Bruyneel is van de school van negen man op kop zetten en iedereen kapot rijden. Amusementwaarde nul. En of hij niet meer heeft uitgespookt dan de gemiddelde ploegleider waag ik te betwijfelen....In en door die ploeg zijn mensen kapot gemaakt.
    14-09-2023 12:58
    Bruyneel is een goede analist, die vaak gelijk heeft. In dit geval ben ik het echter niet met hem eens.
    14-09-2023 13:56
    Bruyneel zou geen podium mogen krijgen met alles wat hij en Armstrong op hun kerfstok hebben. Ze zijn zeker niet zoals 'de anderen die ook doping gebruikten'. Daar kwam een systematische werkwijze van afpersing en intimidatie bij kijken. Dit is allemaal prima na te lezen in boeken van ex-profs en bijvoorbeeld David Walsh.

    Echt niet te begrijpen dat mensen Bruyneel en co nog een podium willen geven.
14-09-2023 12:52
Ik vind de kritiek een beetje flauw en bovendien voorbarig. Flauw omdat het een unieke en bizarre situatie is, waarbij het logisch is dat zowel renners als ploegleiding het lastig vinden om precies te weten wat te doen. Bovendien doe je het nooit goed (we weten allemaal nog het commentaar toen WvA de zege in GW aan Laporte gaf).

Voorbarig omdat Kuss nog gewoon in het rood staat en het volkomen mogelijk is, dat ze vanaf nu een staakt-het-vuren houden en Kuss 'gewoon' de Vuelta 'mag' winnen.
    14-09-2023 13:00
    Je weet nu al wat de kritiek straks zal zijn als Kuss wint. Men heeft hem deze eindzege geschonken,dat hoort niet in topsport. En volgend jaar mocht Jonas de Tour niet winnen, de dommerd gaf al eerder de Vuelta weg. Media zijn opportunistisch en veel volgers ook. Het belangrijkste blijft hoe men intern met elkaar omgaat. Dat zien we pas na deze Vuelta.
    14-09-2023 15:14
    Ik denk dat het mee zal vallen met kritiek bij winst kuss. Geeft wel een fantastische uitzending van andere tijden sport, dit. Worden ze toevallig gevolgd door een filmploeg journalist of vlogger? Dit is me en verhaal aan het worden..!
14-09-2023 12:59
Op de website van jumbovisma staat dat Kuss zelf aangaf dat roglic en vingegaard er voor moesten gaan:

Roglic vervolgt: “Sepp vertelde in de koers dat we ons maximaal moesten geven. Natuurlijk voelt het altijd een beetje raar wanneer je een teamgenoot ter plekke moet laten. We zijn echter coureurs en proberen altijd het beste in onszelf naar boven te halen. Ik zei tegen Sepp dat hij moest blijven vechten en in zichzelf moest blijven geloven. Het is knap hoe hij zich een weg naar de finish vocht. We zijn hier voor het grotere doel en dat is het winnen van de Vuelta met de ploeg.”
    14-09-2023 13:03
    Waarom zouden we naar de renners, in dit geval Kuss, zelf luisteren als we analisten hebben die alles beter weten? Sowieso zijn de marges nu zo groot dat Jumbo Kuss prima kan beschermen vandaag zonder het podium voor Roglic te riskeren.
14-09-2023 13:27
Gehuil van slechte verliezers. Ze kunnen er allemaal niet mee omgaan dat TJV 4 klassen beter rijdt dan de andere teams. Kuss' eigen reactie zegt genoeg. En Bruyneel; de man die doping tot kunst heeft verheven, die moet vooral nergens meer een podium krijgen om zijn bullshit te verkondigen.
14-09-2023 14:07
Alsof Bruyneel zelf iets te zeggen had bij de ploeg…. Hij deed gewoon precies wat Armstrong wilde. En die wilde een ploeg waarin hij de enige leider was, en waar liefst alle concurrenten werden aangetrokken om ook voor hem te werken. Dan heb je inde auto weinig onduidelijkheid meer. Een knecht van Armstrong zou never nooit niet de kans hebben gekregen om een grote ronde te winnen waar hij ook in meereed.

De enige keer dat Armstrong iemand in de ploeg had die ook wilde winnen werd dat in de woorden van Bruyneel de grootste shitshow allertijden en deed Contador ( gelukkig) gewoon waar hij zin in had zonder naar de ploegmaten te luisteren.
14-09-2023 12:57
Jumbo-Visma had vooraf aangegeven de Vuelta zo snel mogelijk te willen beslissen en natuurlijk wil de ploeg graag zo'n mythische etappe winnen. Dat maakt het best logisch dat Vingegaard en Roglic doorreden toen Kuss eenvoudigweg het tempo niet meer kon volgen. Laten we ook niet vergeten dat Vingegaard en Roglic gewoon sterker zijn dan Kuss, dus moeten die zich dan uit loyaliteit gaan inhouden, zodat iemand anders misschien de etappe wint en de concurrentie hoopt blijft houden? Gisteren was dat niet evident en heeft het doorrijden er juist voor gezorgd dat de ploeg vandaag Kuss kan beschermen zonder een podiumplaats te riskeren. Ik verwacht dat ze dat dan ook gewoon gaan doen.
14-09-2023 13:01
Onzin. Wielrennen is topsport. Kuss heeft de gunfactor, maar moet wel z'n trui verdedigen om hem glans te geven!
    14-09-2023 13:07
    Precies! Al dat geouwehoer over hem iets gunnen zorgt ervoor dat die trui steeds minder waard wordt als je hem wint op basis van liefdadigheid. Heeft zelf iets vernederends, dat 2 renners die beter zijn nu demonstratief de rem er op moeten houden want Sepp moet nog mee.
14-09-2023 14:18
Johan Bruyneel is gewoon jalours dat Jumbo Visma veel beter is dan zijn volgespoten jaren 90 ploegje. Niet serieus nemen die dopingcharlatan.
    14-09-2023 14:53
    Als iets klopt dan klopt het, en maakt het toch niet uit wie het zegt.
    14-09-2023 19:11
    Het maakt wel uit als je er een nieuwsbericht over schrijft, dat doe je namelijk niet over iedereen met een mening. Het impliceert dat Bruyneel een autoriteit is terwijl het een corrupte loser is die de sport jarenlang verneukt heeft.
14-09-2023 13:13
Ik wil niet weten wat ze over de andere ploegen/renners schrijven dan. Dit zijn toch zuiver luxeproblemen? Waar maken ze toch overal een hoop kabaal over.
14-09-2023 13:17
Ik merk dat ik het ook lastig vind. Het is ook geen natuurlijke situatie. Je “hoort” tegenstanders te hebben uit een andere ploeg en niet binnen je eigen ploeg. Op deze manier kan TJV het nooit goed doen. Houden Primoz en Jonas in, dan horen we later dat Kuss niet de terechte winnaar is. Rijden die twee hem los dan zijn ze oncollegiaal en zijn ze niet dankbaar voor al het werk dat hij voor hen allebei heeft gedaan in het verleden.
14-09-2023 13:40
De wielerwereld houdt niet van extreme dominantie, dat is altijd zo geweest. Van het bekogelen met urine bij Froome en Armstrong, tot het leverstompen bij Merckx. Gewoon een vervelend nevenverschijnsel van hun enorme succes. Ze proberen het bij TJV best zo veel mogelijk naast zich neer te leggen, want dat kost toch enkel maar energie.
14-09-2023 13:28
Toen Contador en Armstrong…. O nee.
14-09-2023 14:29
In vrijwel iedere etappe in alle grote rondes werkt de ploeg van de leider hard om de leiderstrui te verdedigen, tenzij de leider een inzinking heeft of absoluut geen kans. Zelfs laten ploegmaten zich soms afzakken om de renner met de leiderstrui op sleeptouw te nemen. Waarom zou de situatie nu anders zijn? Defend the jersey !! Dat gaat ook gebeuren vandaag.
14-09-2023 14:31
Terechte kritiek.
Kuss rijdt zich jaarlijks uit elkaar om zijn kopmannen naar een eventuele eindzege te loodsen.
Staat hij 1,5 minuut voor op iedereen en wat gaan zijn ploegmaten doen?
Juist, hem aanvallen.

Er zijn in het verleden ook situaties geweest waarin Kuss de betere was, waarbij Kuss toch ook wacht op zijn kopman.
Egoïstisch gedrag van zijn ploeggenoten. En vervolgens wel roepen dat ze Kuss de zege gunnen.
In de situatie waarin ze zitten is er geen enkele reden om nog tijd op concurrentie van andere ploegen te moeten pakken. Indien er iemand demarreert, ga je dan tempo rijden met de volgorde in de ranglijst.
Je gaat mii niet vertellen dat een Landa of een Ayuso 3 minuten pakt op een jumbo trein die.tempo rijdt.

Als ze Kuss niet de overwinning gunnen zijn de rapen gaar, zeker na uitspraken over het feit ze Kuss de overwinning zo gunnen
    14-09-2023 14:40
    Precies. Kuss heeft vaak Roglic op sleeptouw genomen als hij in moeilijkheden was, terwijl hij zelf beter was. PR en JV kunnen dit keer de rollen omdraaien.
14-09-2023 14:56
"Kuss gaf zelf aan dat ze door moesten rijden" Zou dat echt zo zijn of was dat een door de ploegleiding gedicteerd PR praatje om het gedrag van Vingegaard en Roglic goed te praten? Want wat die twee doen is echt schandalig: je valt geen ploegmaat aan die in de rode trui rijdt. Iedereen weet dat 1-2-3 in Madrid al "zeker" is, gedraag je dan ook echt als een team. Alle drie de grote rondes in hetzelfde seizoen winnen is iets unieks, maak het nog unieker door het met 3 verschillende renners te doen.
Mocht Vingegaard er alsnog met de eindwinst vandoor gaan snijdt hij zichzelf behoorlijk in de vingers: ongeacht wat er nu gezegd wordt gaat Kuss nooit meer dat ene stapje extra voor hem zetten in de toekomst.
    14-09-2023 15:10
    Ik neig naar eenzelfde mening Vierdaagse...
14-09-2023 13:04
De kritiek heeft zeker een kern van waarheid. Maar ga maar eens een GT weggeven. Ik kan me niet voorstellen dat dat ooit al is gebeurd. Tuurlijk, de spreekwoordelijke derde hond zal wel eens geprofiteerd hebben, maar zo overduidelijk een GT aan iemand kunnen doe je niet. Net als een Monument, dat geef je niet weg.
14-09-2023 13:26
Begrijp het vooral niet van Jonas.
Hij is hoofdverantwoordelijke voor de eerste scheuren door aan te vallen toen Sepp er nog riant voorstond en over Primoz in het AK te wippen.
Enig eergevoel bij Primoz kan ik me dan wel voorstellen. Komt bij is dat zijn nadagen nu snel beginnen te naderen en hij gedeeld recordhouder kan worden. Redenen die ik aannemelijker vind dan Jonas met alle oogstjaren die hij nog in het verschiet heeft.
    14-09-2023 13:38
    Die aanval van Jonas was vanuit team-perspectief volkomen logisch en nodig, om een veiliger positie te hebben ten opzichte van andere kandidaten voor het podium. Dat hij daar wat extra seconden cadeau kreeg van UAE kan je hem niet aanrekenen.
    Meegaan met Roglic gisteren was niet perse noodzakelijk.
    14-09-2023 13:41
    Ik denk dat het probleem niet Kuss is, maar Roglic en Vingegaard onderling.
    Vingegaard wou gewoon voor Roglic zitten in het geval dat Kuss mocht wegzakken.
    Daarmee dat hij aanviel op de Tourmalet en eergisteren (+ mogelijke etappezege natuurlijk). Niet perse om Kuss terug te halen, maar om voor Roglic te komen.
    Dat hij eergisteren in minder dan 4km, meer dan een minuut kon nemen, lag vooral aan het passief gedrag van de anderen.
    Gisteren op de Angliru reed vooral Roglic weg van Kuss. Vingegaard moest Roglic wel volgen, want je weet natuurlijk nooit of Kuss heel instort.
    Het is maar speculeren natuurlijk, maar ik denk niet dat Vingegaard alleen zou weggereden hebben van Kuss.
14-09-2023 14:10
Laat ze het gewoon lekker met zijn 3en uitvechten, zodat de sterkste wint. Zo hoort het toch ?
14-09-2023 14:52
Ik denk dat ze het nu prima hebben gedaan. Roglic en Vingegaard beiden 2 etappes. Vingegaard laten zien dat hij sterker is dan Roglic, dus als ze er alledrie voor mogen gaan wint Vingegaard. Vingegaard vindt het prima wanneer Kuss wint.
Conclusie: Kuss mag de Vuelta winnen.
14-09-2023 15:06
@japio: In het verleden mocht Froome de Tour niet winnen ten opzichte van Wiggins, ondanks dat hij bergop vele malen sterker was. Daar is gewoon afgesproken dat Froome het jaar erna de kopman zou zijn. Toen is er dus ook een GT weggegevens door de beste klimmer.
14-09-2023 16:52
Op zich gunt iedereen het Kuss natuurlijk maar eerlijk gezegd zou de sterkste Jumbo visma renner moeten winnen..dus zaterdag nog 1 keer knallen en dan de beste wint de vuelta..
Ik denk om Roglic bij Jumbo visma te houden zou het goed zijn dat hij wint want anders is Ineos de volgende bestemming want Primoz wil geen tweede viool spelen naast Vingegaard..hij verdient het om in elke grote ronde de enige kopman te zijn net als Vingegaard..en Kuss is potentieel een nieuwe kopman.
Hoe luxe ook het is geen ideale situatie..onhoudbaar want wie ook de vuelta wint er zullen er altijd 2 teleurgesteld zijn en dat blijft hangen
14-09-2023 13:00
Nu het podium binnen is, gewoon tegen mekaar koersen en dat de beste moge winnen. Dat is toch nog steeds de reden waarom we wielrennen kijken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine