Brons voor Elisa Longo Borghini: “Ik begreep de Nederlandse tactiek niet”

zondag 25 juli 2021 om 18:44
Brons voor Elisa Longo Borghini: “Ik begreep de Nederlandse tactiek niet”

foto: Cor Vos

Elisa Longo Borghini heeft in Tokio voor de tweede keer een olympische medaille veroverd. De Italiaanse kopvrouw eindigde op het Fuji Speedway-circuit als derde achter de verrassende winnares Anna Kiesenhofer en de verbaasde Annemiek van Vleuten. “Ik had geen plan, ik reed gewoon op gevoel”, reageert Longo Borghini na afloop bij Cyclingnews.

De vrouwenwedstrijd op de Spelen in Tokio stond bol van de bijzondere wendingen. Longo Borghini zag het aan. “Ik dacht dat Nederland alles in handen had, maar als je het te tactisch speelt en als je denkt dat je de sterkste bent, verlies je soms. Ik begreep hun tactiek niet.”

De Italiaanse was van mening dat de Nederlandse ploeg het initiatief moest nemen. “De achtervolging was hun verantwoordelijkheid. In ieder geval niet die van mij of Marta Bastianelli, omdat wij niet snel zijn aan de meet. Wij Italianen zijn erg nederig en weten dat we moeten knokken voor een medaille, en dat hebben we ook gedaan”, vertelt de renster van Trek-Segafredo, die net als in 2016 een bronzen medaille wint in de wegwedstrijd.

In de finale sprong Van Vleuten weg op de oplopende strook richting het finalecircuit. “Ik voelde daarna dat het het juiste moment was om te gaan en heb daarna niet meer omgekeken”, legt Longo Borghini uit. Maar wist zij wel dat Kiesenhofer nog vooruit reed? “Toen we de twee vluchters inhaalden, realiseerde ik mij dat er nog een vooruit reed.”

Feest bij de Italiaanse ploeg – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

14 Reacties

Rufusvb 25 juli 2021 om 18:47

Deze dame kan gelukkig wel tellen.

frits_pas 25 juli 2021 om 18:50

Maar ook zij wist niet per se hoever.

Peet Gute 25 juli 2021 om 19:54

ik geloof dat sprookje al lang niet meer, ze wisten allemaal dat er nog iemand voorreed maar het komt natuurlijk goed uit om hun koerstaktiek, of gebrek eraan, te verklaren …. Van Vleuten stak trouwens pas aarzelend haar armen in de lucht toen ze al 15 meter voorbij de meet was ….

peervaneynthoven 25 juli 2021 om 19:10

“Wij Italianen zijn erg nederig” Geloof je dat zelf?

Peet Gute 25 juli 2021 om 19:51

tov de Nederlanders, zeker en vast, hebben we vandaag overduidelijk gezien, geen enkele van de 4 rensters gunde de Olympische kampioene een blik hoewel ze minutenlang vlak bij elkaar stonden ….

Maillot à Pois 25 juli 2021 om 20:00

In deze context wel, ja

De Italiaanse voetbalploeg is niet nederig, geheel terecht uiteraard

Marik 25 juli 2021 om 20:09

Peter Lippens heeft maar weinig nodig om zijn Noorderburen, ook wel Ollanders genaamd, te beschimpen. Wat heeft Nederland jou ooit aangedaan Peet?

AdZ 25 juli 2021 om 19:50

Tja, als NIEMAND de verantwoordelijkheid neemt, dan krijgt IEDEREEN de deksel op de neus.

Ik lees hier vooral teleurstelling. Kijken naar een ander mag. Maar ga dan niet zijken, als die ander eens een keer NIET de kastanjes uit t vuur haalt.

Allemaal gegokt en verloren, zou ik zeggen. De Italianen niet minder dan de Nederlanders…

AWestie 25 juli 2021 om 19:58

Bastianelli niet snel aan de meet? Dat lijkt me een vertaalfout oid? Verder snap ik dat een kleiner team idd niet de verantwoordelijkheid wil laten dragen maar zoals Kopecky al zei: er waren nog teams met evenveel volk op belangrijke momenten.

karper 25 juli 2021 om 20:17

Je moet gewoon geen kopgroep 10 minuten laten wegrijden. Elk land had daarvoor zijn verantwoordelijkheid moeten nemen. Het was immers nog goed te doen de eerste 70 km

Pietspeed 25 juli 2021 om 20:43

Zich verkopen als de underdog en alle ballen op NL.

Dumoulinke 25 juli 2021 om 22:14

Als je toch weet dat je zonder oortjes in start, dat je dus grotendeel van informatie verstoken zult blijven de gehele koers, zorg er dan voor dat je zelf alert bent. Als zo’n kleine kopgroep als vandaag zich heeft geformeerd, let dan een beetje op en tel het aantal hoofden dat je terugpakt. Zo moeilijk kan dit niet zijn. Het is een onvergeeflijke blunder, maar helaas hebben we die wel vaker gezien bij het dameswielrennen zoals op het WK waarbij de hele oranje clan op kop van het peloton ging fietsen toen hun collega voorop reed. We hebben al veel mooie medailles gewonnen, maar ook de nodige heel dure laten liggen.

Aerosolo 25 juli 2021 om 23:46

EK in Glasgow was mooi. Ik weet niet meer wat er gebeurde, maar het was bizar.

Joost Mehrtens 26 juli 2021 om 06:28

Niemand is verantwoordelijk om te achtervolgen, maar dan moet je ook niet zeuren dat anderen het niet doen.

Headlines

Materiaalzone

Populair