Brit Stephen Williams wint Kickoff Wattmeister Challenge

woensdag 1 maart 2017 om 20:51
Brit Stephen Williams wint Kickoff Wattmeister Challenge

Foto: Topcompetitie - Léon van Bon

Stephen Williams heeft de Kickoff van de Topcompetitie Wattmeister Challenge gewonnen. De 20-jarige Brit van SEG Racing Academy bleef als laatste over en trapte daardoor het hoogste wattage per kilogram. Piotr Havik eindigde als tweede, voor Folkert Oostra.

Het evenement in het Cycling Lab in Amsterdam was de eerste uit een serie wedstrijden waarmee een stagecontract bij Katusha-Alpecin verdiend kan worden. De ploeg zal de Nederlander met het hoogste watt/kg een stagecontract aanbieden. Op woensdag 5 juli is de finale.

Tijdens het evenement werden ook de leiderstruien voor de Ster van Zwolle van aanstaande zaterdag verdeeld. Deze trui gaat naar Luuc Bugter. Hij trapte met 447 Watt het hoogste absolute wattage, wat bovendien betekent dat zijn ploeg Delta Cycling zaterdag de eerste auto in de karavaan heeft. Winnaar Williams reed 357 watt, wat neerkomt op 5,7 Watt per kg.

Update 2 maart:
Doordat Cor van Leeuwen (Eerens Stormvogels Veendam) met technische problemen kampte, kreeg hij donderdag een herkansing. Hij trapte 420 Watt, even veel als nummer twee Jarno Gmelich Meijling.

Uitslag Kickoff Topcompetitie Wattmeister Challenge

Dit artikel delen:

8 Reacties

HoofdIsVrij 1 maart 2017 om 21:03

Zestien Nederlanders en één buitenlander en wie gaat er uiteindelijk met de prijzen vandoor…

nietram 1 maart 2017 om 21:11

Mooi evenement. Grappig om te zien hoe iedereen op een andere manier kapot gaat. Tof.

xistnc 1 maart 2017 om 22:31

Dus de Wattmeister is niet de Wattmeister, maar de W/kg-Meister? Da’s dan weer jammer, soort van.

Hoe dan ook, da’s dus ongeveer het dubbele van wat ik wegtrap op een hometrainer als ik me behoorlijk kapot aan het zweten ben…

Burning Tyre 2 maart 2017 om 08:33

Het protocol

De renners rijden 6 minuten lang een wattage van 1,6 watt/kg. Een renner van 80kg start dus op 128 watt en een renner van 60kg start op 96 watt. Vervolgens komt er iedere 6 minuten 0,4 watt/kg bij. Weegt de renner 80 kg, dan komt er iedere 6 min. 32 watt bij. Weegt de renner 60 kg, dan komt er iedere 6 min. 24 watt bij. Hierdoor zorgen we ervoor dat de renners evenredig veel wattage toename krijgen zodat ze allemaal ongeveer een uur op de fiets zitten.

Hoe bepalen we wie er wint?

1) de renner die het hoogste absolute wattage trapt, is de eerste leider in de oranje trui en dwingt tevens wagen 1 af en zo verder voor de nr’s 2, 3 etc.

2) de renner die het hoogste wattage per kilo trapt, is de eerste Wattmeister, op voorwaarde dat hij de Nederlandse nationaliteit heeft.

storm-biker 2 maart 2017 om 09:02

Erg vreemd dat er ook een klassement/winnaar op absoluut vermogen is.
Een renner van 80kg hoeft het maar kort vol te houden om hier hoger te eindigen dan een lichte renner die het wel lang volhoud.

RubenAV 2 maart 2017 om 09:21

Niet vreemd in de Nederlandse koersen, waar het zo vlak is dat je absoluut vermogen relatief meer waard is. Daarnaast hebben sommige ploegen expres nu renners gestuurd die hoge wattages trappen voor een plek vooraan bij de volgwagens.

schipperaar 3 maart 2017 om 15:52

@stormbiker
Weet niet of de zwaarderen in het voordeel zijn, bij 80kg zit je na 18 min al op 224 watt waar de 60kg coureur pas op 168 watt zit. Voordat de zwaardere op 447 watt zit is ie nog 7 tijdspannen verder dus 42 minuten, komt dus ook neer op een uur. De lichtere heeft het voordeel dat ie pas op 216w zit na een half uur waar Luuc de 300 bijna bereikt. Zes minuten op 447 blijft enorm ondanks een hoger gewicht.

achtpuntzes 3 maart 2017 om 16:14

@ schipperaar:
Fabian was dan ook niet de minste he.

Headlines

Materiaalzone

Populair